Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. Empty Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Bericht  Mariakat 24.10.10 12:31

    http://www.refdag.nl/zondag
    Reformatorisch Dagblad » Zondag Fijn dat u belangstelling hebt voor refdag.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad.

    Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Staat het nieuws dan stil op zondag? Nee, dat niet - we leven in een jachtige tijd waarin het verschil tussen zondagen en werkdagen helaas steeds kleiner wordt.

    Morgen brengen we u graag weer op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen, voorzien van achtergronden, commentaar en opiniërende artikelen. Zoals u dat van ons gewend bent.

    Informatie over kerkelijke gemeenten, kerkdiensten en predikanten kunt u desgewenst vinden op onze site www.kerktijden.nl.

    Hoofdredactie Reformatorisch Dagblad
    Nieuws over kerkdiensten en inschrijvingen van nieuwe kerken kan uiteraard wel.

    Welk nieuws zou het RD op maandag brengen?
    Toch zeker ook het nieuws dat op zondag vergaard is, lijkt me.
    Of mogen anderen voor je wel werken en kun je daarvan dan gebruik maken?
    avatar
    Caspar


    Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. Empty Re: Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Bericht  Caspar 24.10.10 13:33

    Mariakat schreef :
    Nieuws over kerkdiensten en inschrijvingen van nieuwe kerken kan uiteraard wel.

    Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. Puntuit



    Very Happy
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. Empty Re: Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Bericht  Mariakat 15.11.10 20:02

    Nog eens laten bezinken.
    Nog eens nagedacht.

    Nee.
    Ik snap niet wat je hier mee bedoelt. Shocked
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. Empty Re: Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Bericht  Mariakat 15.11.10 20:07

    Op een ander forum een levendige discussie, maar steeds verder richting de voor en de nadelen van de 7/24 uurs economie.

    Een reactie op iemands vraag of dit nog wel met christendom te maken heeft.
    **** schreef:Eh... Had dit draadje nog iets met het Christendom van doen? Laughing

    De eerste reacties van ****** gingen duidelijk de richting op, die ook ik op zou willen gaan.
    Waarom proberen de zondag zoveel mogelijk vrij te houden.

    Daarna volgt dan het hoe en waarom van het wel werken op zondag.
    Het is logisch, dat de discussie dan verder gaat over een 7/7 dagen economie.

    Om terug te komen op de goede vraag van *****:
    Met christendom heeft dit misschien niet te maken, maar met een christelijke wet, die ook voor niet christenen een goede zou kunnen zijn.
    Mi. zeker wel.

    De meeste van de tien geboden, zijn voor de moderne mens eigenlijk heel logisch.
    Waarom moet je daar een wet voor maken?
    Iedereen weet toch dat stelen en moorden slecht is en dat je het daarom niet mag.
    Daarom gelden al deze christelijke wetten ook nog steeds voor niet christenen.

    Wat iedereen kan weten, maar wat niet iedereen zich steeds realiseert is, dat een leven, waarin 7/7 dagen hetzelfde gedaan wordt en er geen doorbreken van een levensritme is, kan leiden tot een zware belasting voor lichaam en geest.

    Een normaal gezond mens is geneigd zich te laten leiden door wat hij op dit moment prettig vindt en zal daar zijn dagen mee vullen, zolang hij geen verplichtingen heeft aan werk, en gezin.
    Dat zal dan meestal iets totaal anders zijn, dan datgene wat hij meestal doet.
    Maar daarom is het noodzakelijk, dat er ook perioden zijn om die zo in te vullen, dat hij dat kan, naast de tijd, die hij nodig heeft om te rusten.
    En dat samen met anderen, daar velen tijdens werkdagen niet toekomen aan hun sociale behoeften.

    Een mens binnen een stramien van heel veel verplichtingen, en zeker als die niet als een last op hem rusten, heeft vaak in zijn sporadisch vrije uren, geen energie of zin meer dan alleen maar "niks doen".
    Maw. niet werken, maar ook niet op een prettige andere manier zich bezighouden.
    Dit leidt dan tot een monotonie in zijn bestaan.
    Ook als dit prettig is, zal zich dit op den duur wreken.

    Ik denk, dat we onze maatschappij zo moeten blijven indelen, dat iedere mens in principe naast zijn verplichtingen en zijn rust, ook de tijd heeft om zich op een andere manier bezig te houden.
    Als dat niet uitzichzelf gebeurt, is daar een wet voor nodig.
    Velen zijn nl. gewoontedieren en verslaafd aan een ritme, of wel of niet opgelegd door anderen.

    6 dagen zult gij u bezig houden met uw verplichtingen, maar een 7e dag zul je je met iets totaal anders bezighouden.Welke dag je daarvoor uitkiest, moet je samen afspreken.

    Ik had vroeger een christelijke leraar geschiedenis, die op zondag geen boek vastpakte, maar (na de kerk) de tuin in ging of het bos.
    Ik mijn ogen was hij even zwaar orthodox als mijn hele omgeving, maar hij vond in de tuin werken prima voor hem en alle anderen met zittende beroepen.
    Voor mij (in mijn puberjaren, -tig jaren geleden) was dat toch een onorthodoxe verfrissende kijk op het verdere dogmatische leven, dat wij toen allemaal hadden.
    avatar
    Caspar


    Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. Empty Re: Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Bericht  Caspar 16.11.10 15:21

    Reactie op bericht nr. 3
    Mariakat schreef gisteren om 20:02 :
    Nog eens laten bezinken. ... Nog eens nagedacht.
    Nee ... Ik snap niet wat je hier mee bedoelt.
    Het bericht wordt zodanig stellig gebracht dat er geen tegenspraak verwacht wordt.

    En als er geen discussie mogelijk is, wordt er gezegd: PUNT UIT

    Overigens : het logo PUNT UIT heb ik gekopieerd van het Reformatorisch Dagblad;
    het staat ergens in een van de rubrieken.

    Ik wil daarmee alleen maar zeggen dat er met het RD over die kwestie geen discussie
    zal plaatsvinden, alleen uitwisseling van standpunten.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. Empty Re: Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Bericht  Mariakat 17.11.10 12:12

    Helemaal gesnopen. Very Happy

    Gesponsorde inhoud


    Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. Empty Re: Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 02.05.24 6:40