Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Markante uitspraken, ergens gelezen.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Markante uitspraken, ergens gelezen.

    Bericht  Mariakat 24.07.10 14:29

    Eerste onderwerp bericht herinnering :

    Dit topic wil ik graag bovenaan houden, zodat het steeds kan worden aangevuld.
    Graag met bron en datum

    Deze las ik:
    Ben ik naief, of doen jullie flouw ?
    Wel of niet met humor weet ik niet Very Happy
    Abdelaziez schreef:
    Knutselsmurf schreef:Daarom maak ik af en toe een topic met de bedoeling om aan te tonen dat er onjuistheden in de islam zitten.

    Aan de ene kant is het verschikkelijk naief van mij om te denken dat ik als atheïst hier een paar berichtjes plaats
    dat jullie (de moslims op dit forum) dan dan meteen zeggen : "je hebt helemaal gelijk". :gek:

    Weet je wat het (bij mij) is? Dan denk ik niet dat jij gelijk hebt, maar dat ík het niet goed begrijp! Snap je wat ik bedoel? Stel dat jij het ultieme bewijs hebt dat God niet bestaat. Dan nóg zou ik denken dat ik het niet begrijp en dat God het mij zal duidelijk maken!!!
    avatar
    Caspar


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Forgiveness

    Bericht  Caspar 21.02.15 23:09

    “Let all youth in the world facing the same thing we are,
    know that forgiveness is the first priority.
    Give us the tools, and we will create peace.”

    Rambang “Raymond” Tot Deng
    avatar
    Caspar


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Persoonlijk onverstand

    Bericht  Caspar 22.02.15 22:57

    Laat een schryver, een spreker, een redenaar, die zich verheugde over algemeene
    toejuiching, den indruk onderzoeken dien z'n arbeid gemaakt heeft op elk individu,
    dan zal hy meestal ontwaren, dat de algemeene goedkeuring de som is van persoonlyk
    onverstand, en dat men niet hèm heeft toegejuicht, maar zichzelf een certificaat gegeven
    van gelyke scherpzinnigheid als men, nog-al gewaagd, in alle anderen veronderstelde.

    Multatuli
    avatar
    Caspar


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Schämen

    Bericht  Caspar 30.03.15 17:40

    Sollen sich auch alle schämen, die gedankenlos sich der Wunder der Wissenschaft
    und Technik bedienen, und nicht mehr davon geistig erfasst haben als die
    Kuh von der Botanik der Pflanzen, die sie mit Wohlbehagen frisst.

    Goethe
    avatar
    Caspar


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Vrijheid ?!

    Bericht  Caspar 28.05.15 18:26

    Alleen de Islam verleent de mens de grootst mogelijke vrijheid
    omdat ze alles toestaat wat de godsdienst niet verboden heeft.

    Necip Fazul ( Turkse dichter en activist)
    avatar
    Caspar


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Re: Markante uitspraken, ergens gelezen.

    Bericht  Caspar 01.06.15 9:41

    " Als mensen in dit land ons bancaire en monetaire systeem begrepen,
    dan denk ik dat er vóór morgenochtend een revolutie zou uitbreken"

    Henry Ford
    avatar
    Caspar


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Religieus dier

    Bericht  Caspar 12.08.15 18:50

    "De mens is een religieus dier.
    Hij is het enige religieuze dier.
    Hij is het enige dier dat de ware religie heeft – verscheidene zelfs.
    Hij is het enige dier dat zijn naaste liefheeft als zichzelf en hem de keel afsnijdt als zijn religie niet juist is."

    MARK TWAIN
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Re: Markante uitspraken, ergens gelezen.

    Bericht  Mariakat 13.08.15 8:43

    Goeie.
    Sommige reminders zijn altijd goed om weer eens te lezen.
    avatar
    Caspar


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Vlinder

    Bericht  Caspar 19.04.16 17:54

    Palm Springs commercial photography
    avatar
    Caspar


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Club der Zyniker

    Bericht  Caspar 19.04.16 18:12

    Älterwerden:  Willkommen im Club der Zyniker

    Eine Kolumne von Sibylle Berg

    Zwischen 20 und 30 regiert im Kopf der Idealismus - danach geht es bergab mit der Menschenliebe. Oder haben uns einfach nur Terroristen und Angstkranke in die Hoffnungslosigkeit getrieben?

    Kolumne

    Willkommen, kleines Arschloch, im Club der Zyniker, raune ich mir morgens leise zu. Seit einiger Zeit beobachte ich an mir das, was mir jahrelang von Sprachbedeutungsunkundigen unterstellt wurde. Ich habe aufgegeben. Oder bin erwachsen geworden. Oder traurig an Regentagen. Es lebt sich ganz gut, in der Hoffnungslosigkeit. Alles so schön ruhig jetzt.

    Als junger Mensch bestand die Welt nur aus mir, und die Motivationen Fremder waren mir unbegreiflich. Mit der Arroganz jener, die die Sterblichkeit noch nicht für sich begriffen haben, wusste ich, dass ich alles besser machen würde als die da draußen, die mit den herabgezogenen Mundwinkeln, den mahlenden Wangenknochen. Irgendwann, zwischen 20 und 30, öffnet sich der Tunnelblick, im guten Fall.

    Es soll Menschen geben, die nie verstehen, dass die Welt sich nicht für sie interessiert. Soso, du bist gar nicht allein, es gibt viele wie dich, und sie haben alle Gefühle. Denkt sich der fast noch junge Mensch und betrachtet ratlos die anderen. In Bahnen und Autos - und wie sich viele gleichen, wie viele langweilig aussehen, und jeder hat die Idee, dass die Welt ohne ihn nicht dieselbe wäre. Nach der Phase des Erkennens, dass ich ein Teil von Milliarden war, folgte die Phase der großen Liebe. Menschenliebe.

    Die Weltrettung scheint mir heute naiv
    Wenn alle mir gleichen, warum sollte ich sie hassen? Ich wollte sie retten, mit der Kraft meines idealistischen Größenwahns. Vor Einsamkeit, Trauer und Angst. Wollte ihnen zeigen, dass es einfacher ist, einander zu mögen, als sich zu hassen. Wollte eine Welt voller sich respektierender freundlicher Menschen, die sich grüßen, sich über die Straße helfen und ansonsten nicht mit ihren privaten Vorlieben belästigen. Es wäre doch einfach, keinem auf den Wecker zu fallen, mit seinen Vorurteilen, seinem Aberglauben, seinem Halbwissen.

    Außerhalb der Wohnung freundlich andere loben, und in den Wänden beten, swingen, Ballerspiele machen und miese Musik hören. Tut ja keinem weh. Dachte ich. Lange. Glaubte. Dass vielleicht alles gut würde. Der Verstand siegen würde. Sich am Ende durchsetzt. Dass allen klar würde, dass sie aufeinander angewiesen sind, dass ihr Leben kurz ist. Dass es albern ist, einander zu hassen und zu töten, weil man nur abwarten muss. Das Leben hört doch auch für die größten Idioten von allein auf, in Kürze. Die Weltrettung. Erscheint mir heute naiv. Und rührend.

    Die Menschen wollen sich nicht retten lassen, weder von mir noch von anderen Deppen. Dieser anmaßende Gedanke, es besser zu wissen, ist mir sehr peinlich. Heute. Wo ich keinen mehr retten will, nicht einmal mehr mich. Wo ich aufgehört habe, an das alberne Gute zu glauben. Mich langsam in den Zynismus verabschiede, oder in die Apathie.

    Vielleicht hat mir der IS den Rest gegeben, die Paris-Attentate eins und zwei, die Fundamentalisten, die Pegidisten, die Schweiz, meine Heimat, die sich ohne Not in die Diktatur der Neokonservativen begibt, der Rutsch der Zivilisation in die Verblödung. Vielleicht waren es die Shitstorms der bigotten Berufsempörten in den sozialen Medien, vielleicht die Tatsache, dass das Internet oft das Dümmste im Menschen zum Vorschein bringt. Oder es war: alles zusammen.

    Meine Naivität ist verschwunden. Schade. Es hat sich gut gelebt mit ihr. Besser als jetzt, angekommen in einer Art tristem Pragmatismus. Das sind wir. Das ist unsere Spezies. Mehrheitlich ein dummer, gieriger, brutaler Haufen. Und es steht zu vermuten, dass ich nicht besser bin.

    …………………………………………………………………………………………………………………….....................................
    avatar
    Caspar


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Zelfkennis

    Bericht  Caspar 23.04.16 21:35

    Je wijsheid is onbestendig.
    Je geheugen bedriegt je.
    Je taal is onnauwkeurig.
    Je bent omhuld door een wolk van niet-weten.
    Misschhien besta je niet eens echt.

    Yves Petry
    avatar
    marmot


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Re: Markante uitspraken, ergens gelezen.

    Bericht  marmot 27.04.16 13:56

    Vriendelijkheid is een kracht die vaak onderschat wordt. Het is een kracht die je hart kan openen en genezen. Het is een kracht die je kan bevrijden van onbewuste conditioneringen die veel leed kan veroorzaken.. Het is een van Boeddha's belangrijkste lessen: “METTA“ genaamd, oftewel 'liefdevolle vriendelijkheid', en dat omvat veel meer dan alleen maar aardig zijn, of liefdadigheid. Het is een radicale en realistische levenshouding die mededogen met alle levende wezens ontwikkelt.

    Sharon Salzberg

    Gelijk ook de levenshouding en gedachtegoed van Spinoza's "amor dei intellectualis"

    Het elkaar over en weer beledigen zal vrede en geluk op de aarde niet bevorderen.

    marmot.
    avatar
    marmot


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Re: Markante uitspraken, ergens gelezen.

    Bericht  marmot 27.04.16 19:27

    Testje.....om.... ook uzelf te kennen.

    Dus…één van de simpelste testjes om mensen op te sporen met persoonlijkheidsstoornissen is te kijken of zij daadwerkelijk compassie kunnen hebben. Dus…vriendelijk zijn. En niet selectief vriendelijk (wanneer het hen uitkomt) maar altijd vriendelijk. Dat is heel gemakkelijk te testen: provoceer ze een beetje en je zult vrijwel direct een nogal agressieve reactie kunnen opmerken. Hoe defensiever, dus hoe heftiger zo’n reactie, hoe lager in de persoonlijke groei, hoe meer de persoonlijkheid is blijven steken, hoe meer rigide (star) iemand is. En áls dat zo is, dan stel ik hier simpelweg vast dat dit altijd betekent dat er onethisch gedrag is. Daarmee bedoel ik: gedrag dat andere mensen en dieren kan schaden. Daarom is het van essentieel belang dat wij met z’n allen leren persoonlijkheidsproblemen sneller te herkennen zodat we onethisch gedrag ook sneller kunnen opsporen en aanpakken.


    Uit een eerder gepost berichtje. Over wat een normale persoonlijkheid of normaal gedrag zou zijn, ergens aan het einde van dat bedenksel..

    http://www.how-psychology-tests-brain-injury.com/normale-persoonlijkheid-hersenen-gedrag.html

    Gesponsorde inhoud


    Markante uitspraken, ergens gelezen. - Pagina 6 Empty Re: Markante uitspraken, ergens gelezen.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 26.04.24 10:21