Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Mode in denken

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Mode in denken Empty Mode in denken

    Bericht  Mariakat 08.02.11 10:51

    Berthold Auerbach
    Duits-Joods schrijver en dichter (1812-1882)
    "Sommige mensen kleden zich ook van binnen zoals de mode voorschrijft."


    Vlg. Wikipedia
    Berthold Auerbach (February 28, 1812 – February 8, 1882) was a German-Jewish poet and author. He was the founder of the German “tendency novel,” in which fiction is used as a means of influencing public opinion on social, political, moral, and religious questions.

    In hoeverre denken mensen volgens de mode?
    In hoeverre laten mensen in hun denken hun oren hangen naar wat de omgeving en de tijd voorschrijft.


    avatar
    Caspar


    Mode in denken Empty Volgen van de mode

    Bericht  Caspar 09.02.11 16:16

    Mariakat vroeg :
    In hoeverre denken mensen volgens de mode?
    In hoeverre laten mensen in hun denken hun oren
    hangen naar wat de omgeving en de tijd voorschrijft.
    Het is moeilijk om origineel te denken; de onderwerpen en de bijbehorende gedachtengang
    worden aangeleverd, d.w.z. de trend is gezet. Om buiten de gangbare meningen een eigen
    geluid te laten horen vereist inventiviteit en moed.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Mode in denken Empty Re: Mode in denken

    Bericht  Mariakat 09.02.11 16:56

    Ik had het onderwerp in de religie afdeling nog niet gelezen of ik kwam deze uitspraak van Auerbach tegen.
    Alsof ik het zo kon invullen.

    Voor logischer dan de logica van Bering
    https://filosofie-kaffee.actieforum.com/t973-illusie#4214
    Hij vliegt zelf knap uit de bocht door van de ontwikkeling van ons empatisch vermogen, in een directe lijn naar een "innerlijk godsbesef" te springen.

    Dat is wat ik op dit moment mode vindt en dat vooral onder de verse atheïstische filosofen van deze tijd.
    Het is een klein wereldje dat op het net ronddwaalt en het lijkt alsof iedereen het over moet nemen, want de "namen erachter" zijn ondertussen wereld bekend geworden.

    As je in deze wereld er niet van gehoord hebt, hoor je er niet bij en deze hinkstap sprongen vliegen via de fora en blogs de hele wereld over.

    Maar laat je iemand het lezen, die deze blogs en deze fora niet kent en nog een beetje zelfstandig kan lezen, dan prikt hij die hele theorie gelijk lek.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Mode in denken Empty Re: Mode in denken

    Bericht  Mariakat 09.02.11 18:38

    Ook moest ik denken aan een stukje discussie dat ik ooit heb gevoerd op FT, zich samenvattend in dit bericht.
    Ik heb het geopend in een nieuw onderwerp.
    Floris van den Berg en Richard Dawkins

    Zoveel napraterij, zonder het in de realiteit van het hier en nu in te passen.

    Gesponsorde inhoud


    Mode in denken Empty Re: Mode in denken

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 09.05.24 23:46