Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+2
Tomas
Mariakat
6 plaatsers

    Gods beeld of mens beeld

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Gods beeld of mens beeld

    Bericht  Mariakat 23.07.09 15:50

    Eerste onderwerp bericht herinnering :

    Vragen van een atheïst aan een creationische christen.
    En daarmee aan alle fundamentionele christenen.

    Even meegaan in de hypothetische vraag van *****.
    Nav. een bericht dat ik las op een ander forum

    **** schreef:Wat is het doel van God om het heelal te scheppen en de mens te creëren?
    Ik neem aan dat God ook een doel heeft, want we zijn toch geschapen naar zijn evenbeeld?

    Het inbrengen van een God als een Schepper zadelt je met nog veel meer vragen op dan bij evolutie het geval is.

    Laten we even mee gaan in die hypothese.
    Met de vraag zo te stellen, suggereer je dat God een bewustzijn heeft, zoals de mens dat heeft.

    Dat bewustzijn heeft als zetel, voertuig en gereedschap, het menselijke brein.
    God zou de mens hebben geschapen naar zijn evenbeeld.
    Heeft hij dan ook een brein met cellen en synapsen, die chemisch en elektrische signalen versterken en overbrengen?
    Want als in dit mechanisme bij de mens wat loos is, dan kan er niet meer adequaat en gereageerd worden.
    Zijn er geen chemische reacties en ook geen elektrische signalen, dan is de mens dood.
    Ik neem aan dat dat bij God allemaal feilloos werkt?
    En ook eeuwig?

    Maar staat er niet in de Bijbel dat je niet moet proberen van God een beeld te maken, omdat dat toch niet mogelijk is?
    Sterker nog:
    Het zou een zonde zijn.

    Dus mogen we wel stellen dat God de mens naar zijn beeld heeft gemaakt en het dan omdraaien en God menselijke eigenschappen toeschrijven?
    Is dat geen zonde?

    Hoe kunnen wij ooit weten en begrijpen wat en hoe God is?
    Ons afvragen wie God is, is automatisch een zonde en ook het geven van menselijke gedachten en eigenschappen aan God.

    Zeker voor mij is:
    Een persoonlijke God, die de mens naar zijn evenbeeld heeft geschapen, bestaat niet.
    Alles wat wij kunnen voorstellen aan een God is vanuit menselijke gedachten, en bestaat niet.

    Filosofisch suggereren en hypothetiseren kan heel boeiend zijn.
    Vergeef mij mijn termen hiervoor, ik niet hoe het anders te zeggen.
    Bij tijd en wijle heb ik grote behoefte aan bezig zijn met mystieke dingen, maar dan verre van het beeld van een persoonlijke God.
    En tegelijkertijd met het grootste bewustzijn van mijn materie-gebondenheid.
    Misschien beantwoord ik daarmee toch nog voldoende aan de zin van mijn reli-kwab?
    joaddan
    joaddan


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Re: Gods beeld of mens beeld

    Bericht  joaddan 13.08.09 12:14

    Wat is dit voor een rare vraag? Jij weet toch veel van de Bijbel? Was Maria de vrouw van God?
    Kom maar weer met een leuke stelling en niet dit soort onder je niveau vragen. Of je moet mensen zonder Bijbel kennis willen prikkelen, maar ik betwijfel of die hier zijn... Rolling Eyes
    Tomas
    Tomas


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Re: Gods beeld of mens beeld

    Bericht  Tomas 13.08.09 12:51

    Kan of wil je dan misschien gewoon mijn vraag beantwoorden?

    Tomas
    joaddan
    joaddan


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Re: Gods beeld of mens beeld

    Bericht  joaddan 13.08.09 23:05

    Thomas.....ik vind dit echt te min voor je. Ik schatte je zo hoog in.......
    Was Maria de vrouw van God?
    nee ik ga wachten op jouw antwoord...ik ben duidelijk.. maar jij laat vragen liggen. Je bent niet zo dom en onwetend.
    Tomas
    Tomas


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Re: Gods beeld of mens beeld

    Bericht  Tomas 14.08.09 0:26

    Was mijn vraag toch nog te moeilijk voor je Joaddan? Vraag het dan maar aan Mariakat, die zal het vast wel weten. Hoef je mij ook niet met zo,n niet ter zake doende omhaal van woorden de hemel in te prijzen Very Happy

    Tomas
    Pangaea
    Pangaea


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Re: Gods beeld of mens beeld

    Bericht  Pangaea 15.08.09 16:09

    Mariakat schreef:Daarmee zeg je feitelijk dat God dan ook een menselijk brein zou moeten hebben en dat is materie gebonden. Hoe kan dat bewustzijn anders functioneren?

    Pim van Lommel heeft in zijn onderzoek naar BDE (bijna dood ervaringen) resultaten gezien van mensen die (kortstondig) klinisch dood waren (geen ademhaling, hersenactiviteit en hartslag) en nadien konden vertellen wat zij gehoord en gezien hadden. Bekijk bijvoorbeeld dit filmpje 'Eindeloos Bewustzijn'.

    Het menselijke brein is (in deze kontekst) dus niet de plek waaruit bewustzijn ontstaat, maar de plek waarin de bewustzijn wordt ontvangen. Het brein is volgens Van Lommel een zeer gevoelig instrument, noem het een antenne. Maar waar dat 'absolute bewustzijn' of 'eindelose bewustzijn' dan wordt gehuisvest, dat vertelt hij er dan niet bij, maar zelf vermoed ik dat we geen reusachtige hersenen ergens in de ruimte kunnen aantreffen. Wink

    Maar staat er niet in de Bijbel dat je niet moet proberen van God een beeld te maken, omdat dat toch niet mogelijk is? Sterker nog: Het zou een zonde zijn.

    Ik noemde het al, ik lees de Bijbel op een andere (niet letterlijke) betekenis en het begrip 'zonde' lees ik ook anders. Om van God een beeld te maken is zonde... van je tijd. Smile

    Maar goed, ik heb zeker niet de creationistische overtuiging en kan zodoende ook niet in die konstekst je vragen beantwoorden. De Boeddhistische overtuiging hebben zeker wel raakvlakken met mijn gedachtengangen. Ik geloof dat God meer een soort van verlichte bewustzijns niveau is.
    Tomas
    Tomas


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Re: Gods beeld of mens beeld

    Bericht  Tomas 16.08.09 16:09

    Pangaea:
    Ik noemde het al, ik lees de Bijbel op een andere (niet letterlijke) betekenis en het begrip 'zonde' lees ik ook anders. Om van God een beeld te maken is zonde... van je tijd.

    Lijkt trouwens aardig op de letterlijke betekenis uit de Bijbel want daarin is het "zonde" als je je doel mist.
    En zeg nou zelf, dat is toch zonde van je tijd Very Happy

    Tomas
    Pangaea
    Pangaea


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Re: Gods beeld of mens beeld

    Bericht  Pangaea 24.08.09 15:30

    Tomas schreef:Pangaea:
    Ik noemde het al, ik lees de Bijbel op een andere (niet letterlijke) betekenis en het begrip 'zonde' lees ik ook anders. Om van God een beeld te maken is zonde... van je tijd.

    Lijkt trouwens aardig op de letterlijke betekenis uit de Bijbel want daarin is het "zonde" als je je doel mist.
    En zeg nou zelf, dat is toch zonde van je tijd Very Happy

    Very Happy Bedankt Thomas.

    Zelf geloof ik ook dat God ons zeker toestaat om 'fouten' te maken en als je ervan leert was het geen verspilde moeite (=ervaring). Het zou zonde zijn als je niet leert van je ervaringen. Wink

    Maar zonde in de zin van branden in de hel, oid, daar heb ik dus helemaal niets mee. Rolling Eyes
    Socrates
    Socrates


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Re: Gods beeld of mens beeld

    Bericht  Socrates 03.09.09 13:54

    Mariakat schreef:Maar staat er niet in de Bijbel dat je niet moet proberen van God een beeld te maken, omdat dat toch niet mogelijk is?
    Sterker nog:
    Het zou een zonde zijn.

    Nog sterker zelfs, er wordt voor gewaarschuwd dit niet alleen niet te doen van "dat wat god genoemd wordt", maar (ook) niet van enig wezen boven in de hemel, op de aarde of in de wateren onder aarde.

    Kortom er wordt gewaarschuwd dat de mens de beelden die hij zich vormt omtrent zijn waarnemingen (zintuiglijk en emotioneel) en zijn rationele constructies, niet als vaststaande/enige waarheid moet aannemen.

    Gesponsorde inhoud


    Gods beeld of mens beeld - Pagina 2 Empty Re: Gods beeld of mens beeld

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 08.05.24 18:27