Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Coercieve opvoeding.

    avatar
    marmot


    Coercieve opvoeding. Empty Coercieve opvoeding.

    Bericht  marmot 05.11.13 16:12

    We weten inmiddels dat armoe en sociale achterstand de waarschijnlijkheid van Coercief opvoeden duidelijk verhoogt.

    Er passen wel twee puntjes op de eerste e van Coercief. ik weet niet hoe ik dat moet doen.Embarassed 


    http://www.orthopedagogiek.com/anti_sociale_jongeren1.htm


    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Coercieve opvoeding. Empty Re: Coercieve opvoeding.

    Bericht  Mariakat 05.11.13 18:54

    Graag een korte beschrijving van waar jij het over wil hebben en wat jouw punt is en minstens een kleine onderbouwing.
    Ik heb geen idee.

    Dit krijg ik als ik google naar de betekenis can coërcief."
    http://www.encyclo.nl/begrip/co%C3%ABrcief
    Verder een hoop vage hits.

    Het moet een keer gezegd worden:
    Hele lappen tekst, die ik voorgeschoteld krijg, dmv. van een link, ga ik pas lezen als ik weet of het me ook interesseerd aan de hand van een (kleine) inleiding.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Coercieve opvoeding. Empty Re: Coercieve opvoeding.

    Bericht  Mariakat 05.11.13 18:57

    marmot schreef:
    Er passen wel twee puntjes op de eerste e van Coercief. ik weet niet hoe ik dat moet doen.Embarassed 
    Voor je de ë wil schrijven tik je "dubbele aanhalingstekens".
    Je ziet dan nog niets, omdat dat pas verschijnt nadat je een spatie tikt.

    Als je niet de spatie, maar de e tikt dan staan de dubbele puntjes boven de e.

    study 
    avatar
    marmot


    Coercieve opvoeding. Empty Re: Coercieve opvoeding.

    Bericht  marmot 05.11.13 19:10

    http://www.orthopedagogiek.com/anti_sociale_jongeren1.htm

    Dit is de link die ik bedoelde.

    Wij hadden het eerder over verantwoordelijkheid en het ontbreken van een goede opvoeding.enz.

    Wat OA ook armoede teweeg kan brengen.

    Ik zie die  oa die bijstand moeder met een paar kinderen en een bijbaantje tobben.



    Gerald Patterson heeft met medewerkers vastgesteld dat gedragsstoornissen doorgaans voortvloeien uit een coërcief ontwikkelingsproces of afdwingproces.

    Dit is een proces waarin gezinsleden onaangenaam en irriterend reageren en daardoor iets afdwingen van andere gezinsleden. Moeders roepen, tieren, zeuren, dreigen en slaan en kinderen huilen, zeuren, treuzelen en pesten om ouderlijke opdrachten af te wenden en in later stadium te weigeren. Ze leren ook eisend gedrag om voordelen op kort termijn te verwerven. De ouders voelen zich op hun beurt moe getergd en machteloos en laten opdrachten meer en meer voor wat ze zijn. Uiteindelijk zijn de ouders slachtoffer van hun inconsequentie. Op termijn zijn ook de kinderen slachtoffer omdat ze weinig frustratietolerantie en doorzettingsvermogen leren.

    Coërcief gedrag komt in alle gezinnen voor, doorsnee ouders straffen effectief en weten ongewenst gedrag te stoppen in probleemgezinnen wordt elke opdracht gevolgd door een tegenaanval, om de 2-3 minuten is er sprake van een dwingsituatie. Het grootste deel van de acties bestaat uit het dwarsbomen van de opdracht. De ouder verliest geleidelijk de controle over het gezin. Ouders laten foutief gedrag onbestraft en ze voelen zich machteloos, ouders en kinderen kunnen niet meer op een correcte wijze met elkaar omgaan.

    Coërcief gedrag of dwinggedrag

    Coërcief gedrag of dwinggedrag of niet-inwilligend gedrag heeft te maken met:

    ü  Te weinig of niet uitvoeren van opdrachten en bevelen van ouders

    ü  Een beperkte bereidheid om regels na te leven

    ü  Een algemeen beperkte meewerkende houding

    In de hulpverlening wordt dwinggedrag opgesplitst in weigergedrag en eisend gedrag.

    Weigergedrag wijst op het systematisch naast zich neerleggen van opdrachten

    Eisend gedrag wijst op aandringen zeuren of andersoortig afdwingen van persoonlijke voordelen
    avatar
    marmot


    Coercieve opvoeding. Empty Re: Coercieve opvoeding.

    Bericht  marmot 05.11.13 19:24

    Mariakat schreef:
    marmot schreef:
    Er passen wel twee puntjes op de eerste e van Coercief. ik weet niet hoe ik dat moet doen.Embarassed 
    Voor je de ë wil schrijven tik je "dubbele aanhalingstekens".
    Je ziet dan nog niets, omdat dat pas verschijnt nadat je een spatie tikt.

    Als je niet de spatie, maar de e tikt dan staan de dubbele puntjes boven de e.

    study 

    Bedankt Very Happy 
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Coercieve opvoeding. Empty Re: Coercieve opvoeding.

    Bericht  Mariakat 05.11.13 20:03

    Nu is het duidelijker.
    Het is dus niet een coërcieve opvoeding, maar een opvoeding waarbij coërcief of dwinggedrag, wat het normale nederlandse woord ervoor is en wat geen abnormaal verschijnsel is, gehonoreerd wordt en tot excessen ontwikkelt.
    Dat is wat ik lees in het artikel.


    Marmot schreef:Wat OA ook armoede teweeg kan brengen.

    Ik zie die  oa die bijstand moeder met een paar kinderen en een bijbaantje tobben.
    Jouw eigen inbreng neem ik aan?
    Kun je dat onderbouwen, zijn daar cijfers over?
    Dat opvoeding binnen armoede gezinnen eerder tot antisociaal gedrag zou leiden.

    Het klinkt mij wat kort door de bocht om het als directe oorzaak en gevolg te zien.
    Dat is vaak samen voorkomt wil niet zeggen dat het één het gevolg van het andere is.
    Of zouden er toch andere componenten meedoen?
    Bijvoorbeeld, een reden waarom er armoede is?

    Nota Bene.
    Waarom plaats je dit in dit forum?
    Levensbeschouwing en religie in het bijzonder.
    avatar
    marmot


    Coercieve opvoeding. Empty Re: Coercieve opvoeding.

    Bericht  marmot 05.11.13 21:43

    Ikzelf ga daar geen wetenschappelijk onderzoek naar doen. Dat hebben anderen al gedaan waarover je kunt lezen.

    Ikzelf ken in mijn omgeving zelfs een paar situaties waarbij armoede en nare levensomstandigheden en overspannenheid een rol spelen. Ik zie daar dat zich afspelen en hou daarbij mijn hart vast.
    Wat niet wil zeggen het een en ander alleen in arme gezinnen zal plaatsvinden, het gaat ook om die situaties  waarbij spake is van sociale achterstand en ouders of opvoeders in gebroken gezinnen die zelf ook niet onder optimale omstandigheden zijn opgegroeid.


    Beter was geweest het in een ander forum gelaatst te hebben.


    marmot.


    Laatst aangepast door marmot op 05.11.13 22:43; in totaal 1 keer bewerkt
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Coercieve opvoeding. Empty Re: Coercieve opvoeding.

    Bericht  Mariakat 05.11.13 22:40

    marmot schreef:
    Ikzelf ken in mijn omgeving zelfs een paar situaties waarbij armoede en nare levensomstandigheden en overspannenheid een rol spelen. Ik zie daar dat zich afspelen en hou daarbij mijn hart vast.
    Als je begaan met met situaties kijk je met je hart.
    En dan maakt de aandacht het groter.


    Wat niet wil zeggen het een en ander alleen in arme gezinnen zal plaatsvinden, het gaat ook om die situaties  waarbij spake is van sociale achterstand en ouders of opvoeders in gebroken gezinnen die zelf ook niet onder optimale omstandigheden zijn opgegroeid.
    Ik denk het ook.

    Andersom zie je ook.
    Die mensen, die met zo weinig, zo harmonieus met hun gezin om kunnen gaan.
    Maar dat raakt je niet zo gauw, omdat dat niet zo opvalt als negatieviteit.
    Je kijkt daar vaak aan voorbij, omdat je vindt, dat het is zoals het overal zou moeten gaan.

    Gesponsorde inhoud


    Coercieve opvoeding. Empty Re: Coercieve opvoeding.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 27.04.24 20:09