Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

4 plaatsers

Bestaat de vrije wil ?

Caspar

Bestaat de vrije wil ? - Pagina 2 Empty Bestaat de vrije wil ?

Bericht  Caspar 25.07.11 16:19

Eerste onderwerp bericht herinnering :

"Op 24 maart 1845 werd de Spanjaard Aguilar, alias Gomez, ter dood veroordeeld. Op de dag voor de
    terechtstelling verklaarde hij, tijdens een gesprek met zijn cipier, het volgende :

Ik ben niet zo schuldig als ze wel denken: men heeft mij dertig moorden ten laste gelegd, terwijl ik
    er slechts zesentwintig heb gepleegd. Van kindsbeen af dorstte ik naar bloed. Toen ik zeveneneenhalf
    jaar oud was, stak ik een kind dood. Ik heb een zwangere vrouw vermoord, en in later jaren een
    spaans officier, tengevolge waarvan ik mij genoodzaakt zag uit Spanje weg te vluchten.

Ik vluchtte naar Frankrijk waar ik twee misdaden beging, voordat ik dienst nam in het vreemdelingen-
    legioen. Van al mijn misdaden berouwt mij het meest de volgende: in het jaar 1841 nam ik, als hoofd
    van mijn compagnie, een gedeputeerde generaal-commissaris gevangen, die door een sergeant, een
    korporaal en zeven manschappen werd geëscorteerd; ik liet ze allemaal onthoofden.

De dood van deze mensen drukt zwaar op mij; ik zie ze in mijn dromen, en morgen zal ik ze zien
    in de soldaten die mij moeten executeren.
    Toch zou ik, als men mij zou vrijlaten, nog meer moorden plegen"
    -----------------------------
    Overgenomen uit: -De vrijheid van de wil- van Schopenhauer.
    marmot

Bestaat de vrije wil ? - Pagina 2 Empty Re: Bestaat de vrije wil ?

Bericht  marmot 30.09.11 13:08

Het begint bijna de vorm van een belijdenis te krijgen Smile Zoiets als( Ik heb God gevonden in alles wat is.) De werkelijkheid zoals wij die ervaren als zijnde GOD.

Als je er zelf vanuitgaat dat de vrije wil een illusie is en dat uitdraagt in je manier van zijn, in de zin van begrip en mededogen niet verwijtend, dan wordt dat door anderen gezien als een houding van betweterigheid, er boven willen staan. Mogelijk ook omdat het idee geen vrije wil te hebben niet als positief wordt gevoelt en ervaren.
    Als je ( zeker in moeilijke tijden ) zegt je te verlaten op god,of alles ligt in de handen van God, dan zou je dat kunnen zien als een erkenning van die stelling.

marmot
    yopi
    yopi

Bericht  yopi 30.09.11 14:34

Ik denk dat oordelen over een ander niet per se iets heeft te maken met het bestaan of niet bestaan van vrije wil. Maar meer met het feit dat het moeilijk is bij jezelf of anderen uit te maken of iets uit vrije wil gedaan is.
    In dat geval is het wel zo veilig om het oordeel aan god over te laten.

Wat ook veilig is, is dat de uitspraak van Jezus zoiets was als: oordeelt niet opdat ge niet geoordeeld wordt.
    Helaas kun je op die manier ook niet trots op iemand anders of jezelf zijn ...
    marmot

Bericht  marmot 02.10.11 17:23

Trots zijn ?...Jawel hoor,maar dan toch met een knipoog. Laughing

marmot
    yopi
    yopi

Bericht  yopi 03.10.11 1:30

Nou .. vooruit
    Wink
    marmot

Bericht  marmot 04.10.11 11:59

Relax.

Nothing is under CONTROL

Adi da

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 17.11.24 3:59