Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Vrije Woord.

    avatar
    marmot


    Vrije Woord. Empty Vrije Woord.

    Bericht  marmot 09.01.15 11:04

    'Vrije woord is zuurstof van onze democratie' lees ik in de ochtendkrant. Democratie moet toetsbaar zijn en te controleren, en dat is goed, als het op een goede manier gedaan wordt.

    In andere tijden had de NAR daar een dagtaak aan.

    Nu zijn dat OA  schrijvers wetenschappers journalisten en cartoonisten... De media in het algemeen.

    Nu blijkt dat dat niet altijd op een geweldloze manier gebeurt,

    Satire en het zgn vrije woord wordt nogaleens  als een vorm van geweld ervaren, met alle gevolgen van dien, zoals bv eergevoel gerelateerd geweld. Iets wat in bepaalde culturen  een belangrijkere plaats inneemt dan in de onze.

    Politici de media en anderen in onze samenleving zouden zich  meer bewust moeten zijn of worden van 'Geweldloze communicatie.'

    Marshall.B  Rosenberg heeft daar een studie van gemaakt en er een boek over geschreven.
    avatar
    marmot


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  marmot 12.01.15 10:57

    De werkvloer : Kantoor of werkplaats.

    Voeren ( het op stang jagen)

    synische en of sarcastische opmerkingen.

    Satire.. ( bespotten )

    Kritiek ... of nog erger.... verholen kritiek.

    Het zogenaamde Vrije Woord.


    Het heeft al veel leed veroorzaakt.




    avatar
    marmot


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  marmot 12.01.15 18:38


    Hoopvol.


    http://1.bp.blogspot.com/-MxJ_OKjLiVw/VLJoa1Ea-nI/AAAAAAAAV7g/FKJvwcGje4g/s1600/Charlie_Hebdo_L'Amour_plus_fort_que_la_Haine.jpg




    L'Amour plus fort que la Haine - de Liefde sterker dan de Haat

    Vandaag wordt in Frankrijk de misschien wel grootste demonstratie uit de geschiedenis gehouden, met ook talloze regeringsleiders als president Mahmoud Abbas, de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, Angela Merkel, Mark Rutte en vele anderen

    Na de aanslag met de molotovcoctail in november 2011 kwam Charlie Hebdo met dit nummer: L'Amour plus fort que la Haine. Daar in het blad, naar verluid, regelmatig naar Spinoza werd verwezen, mag aangenomen worden dat Charlie Hebdo ook deze stelling van Spinoza kende en omarmde:

    "De haat die geheel en al door de liefde wordt overwonnen, verandert in liefde. Deze liefde is groter dan wanneer er geen haat aan vooraf was gegaan." [Spinoza, Ethica 3/44]



    spinoza | 11-01-2015 | 13:01 | Link | Reacties (0)
    avatar
    marmot


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  marmot 13.01.15 22:21

    Hoe zeg je dat in het Frans.

    "Het betere deel van MOED is voorzichtigheid "


    Een koninklijke uitspraak.

    Hendrik de vierde. Engeland.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  Mariakat 14.01.15 11:56

    marmot schreef:
    Daar in het blad, naar verluid, regelmatig naar Spinoza werd verwezen, mag aangenomen worden dat Charlie Hebdo ook deze stelling van Spinoza kende en omarmde:

    "De haat die geheel en al door de liefde wordt overwonnen, verandert in liefde. Deze liefde is groter dan wanneer er geen haat aan vooraf was gegaan." [Spinoza, Ethica 3/44]



    spinoza | 11-01-2015 | 13:01 | Link | Reacties (0)
    Link leidt alleen naar het plaatje.

    Verwezen naar Spinoza als vrijdenker, geloof ik wel.

    Liefde, zoals beschreven door Spinoza?
    Uitgedrukt in deze spotprenten?
    Nee dat denk ik niet.

    Ik geloof niet dat Spinoza dit zo heeft bedoeld als op het plaatje staat afgebeeld.
    avatar
    marmot


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  marmot 14.01.15 13:38

    Liefde voelt beter dan Haat.

    Haat en wrok gevoelen zijn gevoelens die je ongezond ( kunnen/zullen ? ) maken, geeft spanning stress en kan leiden tot depressies en erger.

    Zie: betekenis  van wat spinoza Conatus noemt en bedoelt.
    http://spinoza.blogse.nl/log/spinozas-conatus-begrip-teleologie-en-het-commentaar-van-jonathan-bennett.html

    Liefde begrip meededogenen en liefdevol leven heeft een grotere overlevingspotentie.


    http://www.kb.nl/en/node/21049

    Hier een klein stukje tekst uit bovenstaande link.

    Hartstochten: 48 in totaal
    De hartstochten waren voor Spinoza niet anders dan alle andere dingen, en daarom kon hij in het dit deel ook de meetkundige methode gebruiken.

    'ik zal de menselijke handelingen en de begeerten beschouwen als betrof het een vraagstuk van lijnen, vlakken of lichamen' (Spinoza, 2002, p. 225).

    Spinoza beschouwde blijdschap, droefheid en begeerte als primaire hartstochten waaruit alle andere hartstochten zijn te herleiden. Hij somde de belangrijkste hartstochten op (48 in totaal, waaronder haat en liefde). Liefde behoort tot blijdschap, haat behoort tot droefheid. De hartstochten kunnen op elkaar inwerken, zo kan liefde zelfs haatgevoelens volledig verdrijven. De liefde moet dan wel veel sterker zijn dan de haat (Klever, 1996, p. 377). Hartstochten kunnen op elkaar inwerken, omdat door beweging van alles een blijdschap of droefheid nooit constant is (Knol, 2006, p. 70). De hartstochten die mensen ervaren, ontstaan uit de ervaring met de natuur op het persoonlijke lichaam: de ene ervaring is gunstig, de andere is nadelig. Spinoza stelde dat alles een bepaalde drang heeft om voort te bestaan, hij noemde dit 'conatus':


    gr. marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  Mariakat 16.01.15 10:00

    De cartoons van Hebdo Charlie  zijn eerlijke uitingen van hoe mensen denken, maar vaak gevoed door haat en minachting, die erachter zitten.
    Dat is ook hoe ze bekeken worden.
    En dat is ook hoe deze gevoelens gedeeld en gevoed worden.

    De liefde voor de vrije meningsuiting brengt lang niet altijd liefde.
    Dat is wat ik eruit lees en ook mee eens ben en jouw inbreng via dit topic.

    Maar toch vinden we dit een recht om voor te strijden.
    Klinkt dubbel, maar omdat dit slechts een deel is van alle meningen van alle mensen, is dit niet een reden om vrije meningsuiting aan banden te leggen.
    Juist daarom zou ik zeggen, want er is altijd wel iemand die zich stoort aan een gedachte van anderen.
    Anders zou alleen de sterkste zich maar mogen uiten.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  Mariakat 16.01.15 10:08

    Weer een flinke sprong van het recht op vrije meningsuiting naar de liefde vlgs Spinoza.
    Natuurlijk overwint liefde alles.
    Maar is dat nu aan de orde?
    Bovendien, deze gedachte is echt niet origineel van Spinoza.

    Als je dan toch met Spinoza wil komen, doe dat dan wel on topic.
    Spinoza heeft deze gedachte wat verder uitgedacht en dan op zijn manier van vrijdenken ipv. van vlg. Bijbelteksten, zoals dat in zijn tijd, en nu nog werd gedaan.
    Hij heeft veel gedachten los gekoppeld van de Bijbel.
    En dat is de verdienste geweest van Spinoza, de vader van het vrijdenken in Nederland.
    En dat is waar hij voor stond, dat te bevechten met de pen.


    Maar hij wist drommels goed dat uiting van eigen mening in zeer veel gevallen protesten oproept.
    Juist omdat vrijdenken niet werd getolereerd.
    Zoveel mensen zoveel meningen is al een oud gezegd.
    avatar
    marmot


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  marmot 16.01.15 10:29

    Uiteindelijk gaat het om inzicht, het waarom en waardoor dingen plaatsvinden die zoveel verdriet ellende en angst veroorzaken.

    Alles heeft immers een natuurwetmatige oorzaak.


    Het gedachtegoed van Spinoza kan volgens mij tot dat noodzakelijke inzicht leiden.

    Jij weet ook Mariakat dat harde woorden niet helend zijn maar veel leed en nare reacties teweegbrengen.


    Zie ook mijn posting nr 1.


    gr.marmot.
    avatar
    marmot


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  marmot 16.01.15 13:14

    marmot schreef:Liefde voelt beter dan Haat.

    Haat en wrok gevoelen zijn gevoelens die je ongezond ( kunnen/zullen ? ) maken, geeft spanning stress en kan leiden tot depressies en erger.

    Zie: betekenis  van wat spinoza Conatus noemt en bedoelt.
    http://spinoza.blogse.nl/log/spinozas-conatus-begrip-teleologie-en-het-commentaar-van-jonathan-bennett.html

    Liefde begrip meededogenen en liefdevol leven heeft een grotere overlevingspotentie.


    http://www.kb.nl/en/node/21049

    Hier een klein stukje tekst uit bovenstaande link.

    Hartstochten: 48 in totaal
    De hartstochten waren voor Spinoza niet anders dan alle andere dingen, en daarom kon hij in het dit deel ook de meetkundige methode gebruiken.

    'ik zal de menselijke handelingen en de begeerten beschouwen als betrof het een vraagstuk van lijnen, vlakken of lichamen' (Spinoza, 2002, p. 225).

    Spinoza beschouwde blijdschap, droefheid en begeerte als primaire hartstochten waaruit alle andere hartstochten zijn te herleiden. Hij somde de belangrijkste hartstochten op (48 in totaal, waaronder haat en liefde). Liefde behoort tot blijdschap, haat behoort tot droefheid. De hartstochten kunnen op elkaar inwerken, zo kan liefde zelfs haatgevoelens volledig verdrijven. De liefde moet dan wel veel sterker zijn dan de haat (Klever, 1996, p. 377). Hartstochten kunnen op elkaar inwerken, omdat door beweging van alles een blijdschap of droefheid nooit constant is (Knol, 2006, p. 70). De hartstochten die mensen ervaren, ontstaan uit de ervaring met de natuur op het persoonlijke lichaam: de ene ervaring is gunstig, de andere is nadelig. Spinoza stelde dat alles een bepaalde drang heeft om voort te bestaan, hij noemde dit 'conatus':


    gr. marmot


    Nogmaals de volgende link Mariakat die jij kennelijk over het hoofd zag hierboven.

    http://www.kb.nl/en/node/21049
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  Mariakat 17.01.15 19:49

    Toch wel.

    Ik ga niet in herhaling.
    avatar
    marmot


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  marmot 18.01.15 1:31

    Mariakat schreef:
    marmot schreef:
    Daar in het blad, naar verluid, regelmatig naar Spinoza werd verwezen, mag aangenomen worden dat Charlie Hebdo ook deze stelling van Spinoza kende en omarmde:

    "De haat die geheel en al door de liefde wordt overwonnen, verandert in liefde. Deze liefde is groter dan wanneer er geen haat aan vooraf was gegaan." [Spinoza, Ethica 3/44]



    spinoza | 11-01-2015 | 13:01 | Link | Reacties (0)
    Link leidt alleen naar het plaatje.

    Verwezen naar Spinoza als vrijdenker, geloof ik wel.

    Liefde, zoals beschreven door Spinoza?
    Uitgedrukt in deze spotprenten?
    Nee dat denk ik niet.

    Ik geloof niet dat Spinoza dit zo heeft bedoeld als op het plaatje staat afgebeeld.

    Jouw opmerking mriakat

    Link leidt alleen naar het plaatje zette mij op die ( kennerlijk verkeerde )gedachte.


    Gesponsorde inhoud


    Vrije Woord. Empty Re: Vrije Woord.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 02.05.24 5:38