Deze las ik elders:
Een man en vrouw waren al meer dan zestig jaar getrouwd. ze deelden lief en leed. ze hadden geen geheimen voor elkaar behalven dat de oude vrouw een schoenendoos bovenin de kast had waarvan ze had gezegd dat de man die nooit mocht openen of er naar vragen.
eigenlijk dacht hij al die jaren nooit aan die schoenendoos, maar op een dag werd de oude vrouw erg ziek en de dokter zei dat ze niet meer beter zou worden. in een poging alles goed af te ronden nam de oude man de schoenendoos uit de kast en nam hem naar de oude vrouw. ze was het er mee eens dat het tijd was dat hij de inhoud van de schoenendoos te weten kwam.
toen hij hem opende vond hij twee gehaakte poppetjes en € 25.000. hij vroeg haar wat die inhoud betekende. "toen we gingen trouwen zei mijn grootmoeder dat nooit ruziemaken het geheim van een goed huwelijk is," zei ze, "mijn grootmoeder zei dat elke keer als ik boos was op jou, ik mijn mond moest houden en een poppetje moest gaan haken."
de oude man was zo ontroerd dat hij moest vechten tegen zijn tranen. slechts twee poppetjes in de schoenendoos! ze was alleen maar twee keer boos op hem geweest in al deze jaren van liefde en geluk! hij barstte haast uit elkaar van blijdschap! "lieveling," zei hij, "dat verklaart die twee poppetjes, maar hoe zit het met al dit geld? waar komt dat vandaan? "o," zei de oude vrouw, " dat is het geld wat ik verdiend heb door al die poppetjes te verkopen."