Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Islam en dieren.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam en dieren. Empty Islam en dieren.

    Bericht  Mariakat 20.11.10 20:00

    Naar aanleiding van halal slachten.
    Hier is veel om te doen.

    De theorie en de praktijk zijn soms heel verschillend, evenals bij de gewone routine van de niet islamitische en joodse slachterijen. (Dan spreken we over koosjer)

    Kritiek op halal slachten zou door islamieten zelf, als ze wat bewuster daarmee zouden omgaan, snel ongedaan gemaakt kunnen worden bij een beetje flexibel denken.
    Zoals wetenschap tot verdoving accepteren, die is ontwikkeld de laatse 100 jaar.
    Dus meer dan 1000 jaar na het optekenen van de voorschriften.
    Dus na de wetenschappelijke kennis uit de Koran.
    En niet alles over zouden laten aan de "geleerden" en niet een onbegrensd vertrouwen zouden hebben in alles, wat in Islamitische naam als "halal" beoordeeld is door hun eigen geleerden.
    Geen enkele opmerking daarin van een niet-Moslim wordt daarin geaccepteerd, ook al is die geuit met volledig respect voor de halal voorschriften.

    Toch zijn er van binnenuit ook vragen en kritische opmerkingen, daar de intelligente moslim ook zelf nadenkt.

    Weinig hoor je deze aarzelingen en kritiek.
    http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=62905
    Dit ging ook over een islamitische halal slachtplaats.
    Ook daarop zijn vaak kritieken van binnenuit.

    Ik zag op een foto dat dus in opdracht is gemaakt is en hoe het in slachthuizen er aan toe gaat.
    Daarop stonden meerdere dieren te wachten op wat komen ging/gaat.

    Daarbij denk ik aan het volgende: 5.2.5. Men mag dieren niet laten wachten op hun dood.
    De Profeet onderwees dat men dieren niet mocht laten wachten op hun dood.
    Men hoorde de Profeet van God verbieden een viervoetig dieren of om het even welke ander dieren te laten wachten voor het slachten. Bukharie, Muslim
    5.2.6. Het dier mag niet gebonden worden om het te doden.
    Profeet Mohammed (saw) verbood dieren te slachten terwijl zij vastgebonden zijn.
    5.2.7. Een dier mag niet zien dat voorbereidingen getroffen worden om het te doden.
    Toen iemand in het bijzijn van een dier zijn mes aan het scherpen was, zei de Profeet Mohammed (saw): Ben jij van plan het dier twee keer te doden? Eén keer door je mes te scherpen terwijl het dier het ziet, en een keer terwijl je de keel oversnijdt? Al-Furu Min-al-Kafi Lil-Kulini.
    5.2.8. Om de gevoelens van andere dieren niet te kwetsen, mag een dier niet gedood worden in het bijzijn van andere dieren.
    Islam verbiedt het toebrengen van emotioneel leed aan dieren. Daarom mag een dier niet gedood worden in het bijzijn van een ander dier. Dit laatste dier zou immers angstig zijn en lijden van wat het te zien krijgt. Imam Ali zei hierover: Slacht geen schaap in het bijzijn van andere schapen, of slacht geen dier in het bijzijn van andere dieren.

    Ik ben gaan zoeken maar kwam in korte tijd niet sneller bij een bron dan:

    http://www.stichtingatar.com/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=77
    Een islamitische site voor dieren.



    • Voorwoord
    • 1 Algemeen ecologisch perspectief
    • 2 Kenmerken van de dieren
    • 3 Relatie tussen mens en dier
    • 4 Islam over dierenleed
    • 5 Islam en Voeding
    • 6 Overzicht van dierenrechten en verbodsbepalingen
    • Voetnoten
    • Hayvanlari Koruma Kanunu 5199

    5 Islam en Voeding

    Het lezen waard dacht ik, als je wil weten, waarover je het hebt.
    Hier staan de punten uitgebreid beschreven.

    De religieuse traditie vereist echter ook het uitspreken van gebeden tijdens het slachten.

    Als ook op dezelfde site:
    http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?p=1001861#p1001861
    ***** schreef:Halal is het vlees als je de naam van Allah er over afroept en de regels volgt die in de Koran staan (zie post Kubra).
    Ik zie niet in wat er halal is aan een bandje wat speelt en beesten die aan de lopende band 'ritueel' worden geslacht.

    Weinig hoor je zelf kritieken en zelfs op deze forums wordt daar niet verder op ingegaan.
    En het dan vreemd vinden, dat niet islamitische mensen hier geen begrip voor op kunnen brengen.
    avatar
    Caspar


    Islam en dieren. Empty Ritueel slachten

    Bericht  Caspar 20.11.10 22:16

    Ik heb onderstaande video bekeken en het gaat er inderdaad barbaars aan toe,
    ------------ je bent dus gewaarschuwd --------------

    http://www.garagetv.be/video-galerij/politicsinfo/schokkende_beelden_van_onverdoofd_slachten_van_vee_voor_de_halal_markt_gaia_.aspx

    ---In de Europese Unie is er het voorschrift om te verdoven vóór het slachten met
    ---de uitzondering voor ritueel slachten :

    http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=vaaHsHsuOpbPREcBfBE&context=kfMsHsuOpbPREW

    ---Overzicht van slachtmethodes voor diverse landbouwhuisdieren
    ---EFSA (European Food Safety Authority - Europese Voedselveiligheid Autoriteit)

    ---en hierin staat o.a. :

    http://www.efsa.europa.eu/EFSA/efsa_locale-1178620753812_1178620775454.htm

    Stunning before slaughter is a statutory requirement in the EU (with exceptions
    in some Member States for religious slaughter
    ) to induce unconsciousness and
    insensibility (inability to perceive stimuli) in animals, so that slaughter can be
    performed without avoidable fear, anxiety, pain, suffering and distress.
    ---------------------------------
    Hoe het in de slachthuizen toegaat waar "normaal" geslacht wordt weet ik niet.
    De dieren komen er in elk geval niet levend weg.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam en dieren. Empty Re: Islam en dieren.

    Bericht  Mariakat 20.11.10 22:44

    Ik blijf graag positief denken over de meesten, die toch ook wel goedwillend zijn.
    Dit is, denk ik toch, wat de meesten niet weten.
    Of niet willen weten.
    Anders weten ze ook, dat dit lijnrecht tegen hun eigen wetten in gaat.

    Is dit halal?
    Ik zou willen, dat al die Moslims met het geloof in de regels van de Koran, dit ook eens zouden zien en dan wel gaan protesteren, tegen deze God geklaagde toestanden.
    avatar
    Caspar


    Islam en dieren. Empty Rituelen

    Bericht  Caspar 20.11.10 23:12

    Stel dat ritueel slachten verboden werd, dan moest er voor moslims vlees
    ingevoerd worden. Er zit dus ook een zakelijk belang achter.

    Bij het bekijken van de video heb ik niks gemerkt van het uitspreken van
    gebeden. Ik kan me nog voorstellen dat als er, heel lang geleden, bij
    die nomaden in de woestijn een schaap of een geit geslacht werd, ze
    de Heer uitbundig bedankt hebben; dan was er feest.

    Maar om het fabriekmatig afmaken van dieren een ritueel te noemen ??

    Maar waarom eigenlijk niet ? Oorlog is ook een ritueel.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam en dieren. Empty Re: Islam en dieren.

    Bericht  Mariakat 21.11.10 16:22

    Ik begrijp dat er nog steeds nomaden in een woestijn zijn, maar zeker ook overal in de dorpen van de meeste niet EU landen, waar dieren in eigen beheer door boeren met of zonder hulp van slagers geslacht worden.
    Zoals ook hier in Nederland tot voor ongeveer 50 jaar geleden normaal was.
    Routine of gevoelloosheid met het dier was er zelden.
    De halsslagaders werden doorgestoken.
    In comfortabele houding en een vlijmscherm mes moet het niet al te pijnlijk zijn en door leegbloeden, daalt de bloeddruk en verlies het dier zijn bewustzijn als of het flauwvalt of inslaapt.
    Dat kan uiteraard prima als je er wat tijd en ruimte voor neemt.

    Ik heb dat nog meegemaakt.
    Ook mijn vader slachtte nog onze eigen kippen.
    De konijnen en de geiten gingen naar "Franske".
    De kippen- en konijnenboer.

    In de slachterijen gaat het heel anders toe.
    Daar geldt "tijd is geld".
    Er zijn heel veel regels, maar regels kunnen overtreden worden.
    Ongelukjes met het nog net niet dode dier, worden bedrijfsongelukjes.
    Alleen erg als de routine van de rest onderbroken wordt.

    Zie ook Partij voor de Dieren
    Een wetsvoorstel tegen het slachten zonder verdoving.
    http://www.partijvoordedieren.nl/recent/emailacties/i/4#protestmail

    Wat is er aan de hand?
    Volgens de huidige wet is het onverdoofd slachten van dieren verboden in Nederland, waarbij een uitzondering kan worden gemaakt voor Israëlitische en islamitische slachtmethoden. De uitzondering betekent in de praktijk dat bij miljoenen dieren de keel zonder verdoving wordt doorgesneden. Het duurt geruime tijd voordat een dier komt te overlijden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het niet verdoven van dieren ernstige pijn, angst en stress veroorzaakt. Dierenartsenorganisaties in Nederland en Europa spreken zelfs van een onaanvaardbaar lijden. De Partij voor de Dieren wil dat de uitzondering in de wet die het toestaat om onverdoofd te slachten zo snel mogelijk wordt beëindigd via een wettelijk verbod.

    Hieronder zijn beelden te zien van onverdoofde rituele slacht in Nederland. Deze beelden zijn gemaakt door het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren, de Nicolaas G. Pierson Foundation (NGPF). Steun het werk van de NGPF. Let op, de beelden zijn schokkend en niet geschikt voor kinderen.
    Zie verder op de site met filmpje

    Zie ook het artikel, een paar dagen eerder over het wetsvoorstel:
    http://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/5005
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam en dieren. Empty Re: Islam en dieren.

    Bericht  Mariakat 21.11.10 17:00

    Klik hier
    http://www.partijvoordedieren.nl/recent/emailacties/i/4#protestmail

    In Nederland worden ieder jaar miljoenen dieren geslacht zonder verdoving. Het vlees van deze onverdoofd geslachte dieren ligt vaak zonder vermelding op het etiket in uw supermarkt.

    Protesteer mee tegen het leed dat ieder jaar miljoenen dieren wordt aangedaan en overtuig uw supermarkt geen vlees te verkopen waarvoor dieren zonder verdoving geslacht zijn!

    Het gaat hierom, dat veel zg. halal en dus onverdoofd geslacht vlees ook in het reguliere circuit terecht komt.

    Dus ongeweten ook op mijn bordje.

    Ik heb het protestmailtje ingezonden.
    Niet alle supermarkten zitten hier in de buurt en ik bezoek er zelf maar een enkele, maar ik heb ze allemaal aangevinkt, zodat ze allemaal mijn vraag krijgen.

    De reacties komen al binnenrollen.

    Geachte heer / mevrouw,

    Uw gegevens op de klantenservicepagina zijn succesvol verwerkt.
    Wij zullen uw vraag of opmerkingen met de grootste spoed behandelen.

    Met groet,

    Spar Holding B.V.

    Hallo

    I.v.m. een vrije dag ben ik vandaag niet bereikbaar. Voor dringende zaken kunt u contact opnemen met het Lotte Spitters: 0168-357821

    Met vriendelijke groet,
    Marcel van den Hil

    Geachte heer/mevrouw ,

    Hartelijk dank voor uw bericht.

    U hoeft zich geen zorgen te maken over het vlees dat in onze winkels ligt.
    Albert Heijn verkoopt alleen bedwelmd geslacht halal-vlees. De dieren zijn
    volledig buiten bewustzijn op het moment dat ze geslacht worden.

    Met vriendelijke groet,
    Albert Heijn Klantenservice

    Ik ben benieuwd hoeveel er volgen.


    Laatst aangepast door Mariakat op 15.04.11 20:02; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : link hersteld)
    avatar
    Caspar


    Islam en dieren. Empty Verdoven

    Bericht  Caspar 21.11.10 19:25

    http://library.wur.nl/artik/V-focus/1872770.pdf

    Slachtdieren verdoven met precisie

    Marien Gerritzen ------ 32 V-focus+ april 2008

    Elektrisch verdoven is een veel toegepaste methode in kuikenslachterijen.
    Het is zoeken naar een optimum:voldoende stroom om goed te verdoven,
    maar niet te veel om beschadigingen aan het vlees te voorkomen.
    Met metingen aan de dieren wordt onderzocht of het verdoven goed gaat
    en hoe het eventueel nauwkeuriger kan.

    -------------------------------------------------------------------------------

    http://www.vlees.nl/dossiers/dierenwelzijn/verdoven-bij-slachten/

    Dierenwelzijn. Verdoven bij slachten

    Vleesconsumptie is onlosmakelijk gekoppeld aan het doden van dieren.
    Dit moet zo zorgvuldig en stressvrij mogelijk en met respect voor het
    dier plaatsvinden. Correct en zorgvuldig werken is noodzakelijk voor het
    welzijn van het dier en voor de kwaliteit van het vlees. Een dier met
    weinig stress in de tijd voor het slachten levert de beste vleeskwaliteit.
    De Nederlandse vleesindustrie heeft daarom tientallen jaren onderzoek
    laten uitvoeren om de beste verdoving te vinden vóór een dier wordt gedood.
    De tot nu toe gehanteerde verdovingsmethodes hebben beide voor- en nadelen.

    -----------------------------------------------------------------------------

    Er wordt aan gewerkt.
    avatar
    Caspar


    Islam en dieren. Empty Rituelen

    Bericht  Caspar 22.11.10 10:22

    Er is nog een lange weg te gaan :

    http://www.nytimes.com/2010/11/22/world/africa/22egypt.html?ref=global-home

    Cairo Journal
    Activist Relies on Islam to Fight for Animal Rights
    Scott Nelson for The New York Times

    Egyptians gather to watch bulls be slaughtered in accordance with Eid al-Adha
    tradition at a streetside butchery in the Sayeda Zeinab district of Cairo, Egypt.
    By ROBERT F. WORTH ----- Published: November 21, 2010

    CAIRO — It is never easy to be an animal rights activist in the Arab world. But on
    Id al-Adha, the annual Muslim religious holiday when the streets run red with the
    blood of slaughtered sheep, cows and camels, it is a nightmare.

    Amina Abaza, an Egyptian animal rights activist.
    “Ah, I can’t stand it!” wailed Amina Abaza, wincing as she drove through a
    gantlet of hanging carcasses and entrails, with doomed sheep bleating all
    around her. “Islam is all about compassion, but we don’t practice it!”

    An ebullient 55-year-old with a big mane of blond hair, Ms. Abaza has spent
    a decade campaigning to spare the animals, or at least require more humane
    slaughtering methods. She has a long way to go.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam en dieren. Empty Re: Islam en dieren.

    Bericht  Mariakat 22.11.10 14:05

    “Islam is all about compassion, but we don’t practice it!”
    Zolang dit eerste een stille overtuiging is en het tweede evident is in de hele wereld, zal de wereld alleen het tweede geloven.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam en dieren. Empty Re: Islam en dieren.

    Bericht  Mariakat 22.11.10 14:10

    Het antwoord van Jumbo.
    Geachte heer/mevrouw,

    Hartelijk dank voor uw mail betreffende ritueel slachten van dieren.

    Jumbo Supermarkten heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan. Een van onze focuspunten binnen ons duurzaamheidbeleid is dierenwelzijn. We verkopen vlees, vis en eieren en we vinden het daarbij belangrijk dat deze dieren een goed leven hebben (gehad).

    Klanten kunnen bij Jumbo voor al hun boodschappen terecht. Dus ook voor Halal producten. Dit is één van de 7 Dagelijkse Zekerheden waarmee Jumbo garandeert dat wat zij belooft ook echt waarmaakt. De dieren van onze leverancier van Halal producten worden op rituele wijze geslacht. Voor de slacht worden de dieren bedwelmd. Dit gebeurt volgens Europese Richtlijnen.
    Onze leverancier geeft ons te kennen dat de basis voor de Islamitische wet is dat een dier zonder enige vorm van verdoving moet worden geslacht, maar als het dierenwelzijn in het geding is, is bedwelming toegestaan. Een dier mag volgens de Islam immers niet lijden. Als het welzijn van het dier in het geding is, mag het vlees zelfs niet verwerkt worden als Halal. Onze leverancier bevestigt dat op zorgvuldige wijze verschillende leveranciers heeft geselecteerd. Deze zijn stuk voor stuk gecertificeerd in Halal.

    Met vriendelijke groet,

    JUMBO Supermarkten B.V.

    Verdoofd vlees wordt door de meeste moslims dus als niet halal gezien.
    Dus Moslims.
    Niet bij Jumbo halal-vlees kopen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam en dieren. Empty Re: Islam en dieren.

    Bericht  Mariakat 22.11.10 14:12

    Overigens kwam hier de mail mee die namens de intekenaars naar diverse supermarkten is gestuurd.

    Geachte supermarktdirectie,

    Als klant van uw supermarkt wil ik u dringend verzoeken geen vlees te verkopen van dieren die onverdoofd geslacht zijn. Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat het onverdoofd ritueel slachten volgens de Israëlitische en islamitische traditie grote dierenwelzijnsproblemen veroorzaakt zoals stress, pijn en angst voorafgaand aan en gedurende de slacht. Graag verwijs ik u naar de undercover opnamen van de onverdoofde slacht in Nederland, zodat u zelf kunt zien hoe ernstig de situatie is: http://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/5005

    Ik maak mij extra zorgen, omdat vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren in het reguliere circuit terecht komt en het volgens de huidige regelgeving niet verplicht is om op het etiket te vermelden hoe dieren geslacht zijn (met of zonder verdoving). Kunt u mij garanderen dat er in uw supermarkt geen vlees verkocht wordt als 'regulier', terwijl dit vlees ook afkomstig kan zijn van dieren die zonder verdoving geslacht zijn?

    Met veel belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.

    *. ************


    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam en dieren. Empty Re: Islam en dieren.

    Bericht  Mariakat 22.11.10 15:42

    Ik heb daarbij alle supermarkten ingevuld.
    De antwoorden beginnen binnen te druppelen.

    Mijn voornaamste motivatie.
    Ik heb niets tegen halal slachten, als het ook zo gebeurt, zoals voorgeschreven is.
    Zie ook de bijdragen van Marinus en Fishhook.

    De praktijk is dat men onverdoofd slacht, maar dat men net zo met de levende en bijna dode dieren omgaat, alsof ze al totaal bwusteloos zouden zijn.
    Dat is allemaal een kwestie van "tijd is geld" en gevoelloosheid en een niet beseffen waar het om gaat bij een halal slacht.

    Als ik dat dan ook nog ongevraagd op mijn bordje krijgt, omdat ik vlees eet waarvan ik denk dat het dier volledig bewusteloos was voor de slacht begon, wordt ik woedend.

    Graag wil ik mijn vleesje houden in mijn dieet.
    Daarom moet er een keuring komen, waarvan wij ook op aan kunnen en een etikettering van onverdoofd geslachtvlees, zodat ik altijd weer kan gaan walgen, als ik een vleesafdeling zie waar dat ligt.
    en een deur verder kan gaan.
    Inclusief intensieve controle van de slachthuizen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam en dieren. Empty Zo kan het ook,

    Bericht  Mariakat 22.11.10 15:44