Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    avatar
    Caspar


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  Caspar 22.11.11 10:16

    In the fatwa of Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (6/1986) it says:
    So it is not correct to rely on them when criticizing circumcision which the Wise
    and All-Knowing Lawgiver has decreed in His wisdom for mankind. Experience has
    aught us that the wisdom behind some rulings and Sunnahs may be hidden from us.
    May Allaah help us all to follow the right path. End quote.
    Het is dus niet juist om te vertrouwen op hen als ze kritiek hebben op de
    besnijdenis die de Wijze en Alwetende wetgever heeft besloten in zijn wijsheid
    voor de mensheid. Ervaring heeft ons geleerd dat de wijsheid achter sommige
    uitspraken en Sunnahs voor ons verborgen kan zijn. Dat Allaah ons allen mag
    helpen om de juiste weg te volgen. Einde citaat.
    ------------------------
    Copie naar Wilders.

    (het zal nog even duren maar de tijd komt dat alle
    waandenkbeelden door een prikje van een neuroloog verholpen worden)

    Edit:
    Afgesplits van het forum Documentatie centrum.
    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.
    avatar
    marmot


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  marmot 02.12.11 22:51

    Het besef dat mensen dat kunnen doen met volle overtuiging, maakt me onzeker over mijn eigen overtuigingen.


    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  Mariakat 03.12.11 12:17

    Caspar
    Weet je nog waar en wanneer Wilders zoiets gezegd zou hebben en in wat voor context?

    Gaat het dan om het algemeen van waandenkbeelden?
    Of over waanbeelden binnen religies?
    Of over specifiek Islam als waandenkbeeld?
    Of alleen over wetten, zoals mannen en/of vrouwenbesnijdenis?

    Weet je nog of hij dit serieus bedoelde, of dat het spottend bedoeld was?
    Mijn associaties gaan dan naar artikelen en uitspraken nav. "De maakbaarheid van de mens" of "Je bent je brein".
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  Mariakat 03.12.11 12:53

    marmot schreef:Het besef dat mensen dat kunnen doen met volle overtuiging, maakt me onzeker over mijn eigen overtuigingen.
    Is daarom jouw mening minder waard geworden?

    Kun je verder uitleggen wat je bedoelt?
    avatar
    marmot


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  marmot 03.12.11 13:08

    Ik kaats de vraag even terug mariakat.

    Wat waren jouw gedachten bij die opmerking van mij ?

    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  Mariakat 03.12.11 13:30

    Sorry Marmot.
    Je zou moeten weten, dat ik geen blad voor mijn mond neem.
    Het moet bekend zijn, dat ik het niet altijd duidelijk heb, wat jij bedoelt.

    Dus mijn antwoord moet zijn:
    Precies wat ik dacht, heb ik geschreven.
    avatar
    marmot


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  marmot 03.12.11 17:38

    Het gaat mij niet zozeer over de besnijdenis van mannen en vrouwen, wat ik opzich afschuwelijk vind, maar meer over die sterke overtuigingen en hoe die ontstaan zijn.
    Mijn reactie zou kunnen zijn "wat een achterlijke gewoonte, zijn die mensen wel goed bij hun hoofd"? Echter... ik besef inmiddels dat alles oorzakelijk is en zal zijn.
    Hoe vrij kan je zijn in je overtuigingen bedoelde ik te zeggen.


    Ook vanuit mijn achtergrond( cultuur en sub-cultuur opvoeding taal opleiding en ervaringen)hebben overtuigingen zich gevormd die ikzelf nogweleens tegen het licht pleeg te houden.

    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  Mariakat 03.12.11 23:22

    marmot schreef:Het gaat mij niet zozeer over de besnijdenis van mannen en vrouwen, wat ik opzich afschuwelijk vind, maar meer over die sterke overtuigingen en hoe die ontstaan zijn.
    Mijn reactie zou kunnen zijn "wat een achterlijke gewoonte, zijn die mensen wel goed bij hun hoofd"?
    Oké

    Echter... ik besef inmiddels dat alles oorzakelijk is en zal zijn.
    Hoe vrij kan je zijn in je overtuigingen bedoelde ik te zeggen.
    Kun je dan nog ergens wat over zeggen?
    Moet je dan al je meningen maar aan de kapstok hangen, en die van anderen nuanceren, met als enige reden dat je niet weet hoe je/men aan dit soort mening komt?
    avatar
    Caspar


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  Caspar 03.12.11 23:41

    Mariakat schreef, bericht 3:
    Weet je nog waar en wanneer Wilders zoiets gezegd zou hebben en in wat voor context?
    Was een poging tot grap : Copie naar Wilders.>>> Stuur een copie naar Wilders

    ........Gaat het dan om het algemeen van waandenkbeelden?............
    ........Mijn associaties gaan dan naar artikelen en uitspraken nav. "De maakbaarheid van de mens" of "Je bent je brein"..............
    Bij waandenkbeelden denk ik niet specifiek aan Islam; in alle religies tref je ideëen, verwachtingen en
    voorstellingen aan die ongefundeerd zijn en niets met realiteit te maken hebben.
    En ik dacht inderdaad dat Dick Swaab c.s. te zijner tijd mensen van hun wanen kunnen verlossen.
    Maar om te beginnen zouden we kinderen niet meer moeten indoctrineren.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  Mariakat 04.12.11 10:26

    Caspar schreef:Mariakat schreef, bericht 3:
    Weet je nog waar en wanneer Wilders zoiets gezegd zou hebben en in wat voor context?
    Was een poging tot grap : Copie naar Wilders.>>> Stuur een copie naar Wilders
    Nu begrijp ik het Very Happy


    Caspar schreef:
    the fatwa of Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (6/1986) schreef:Het is dus niet juist om te vertrouwen op hen als ze kritiek hebben op de
    besnijdenis die de Wijze en Alwetende wetgever heeft besloten in zijn wijsheid
    voor de mensheid. Ervaring heeft ons geleerd dat de wijsheid achter sommige
    uitspraken en Sunnahs voor ons verborgen kan zijn.
    Het gaat mij hierom in deze quote.
    Voor besnijdenis kun je alle regels en wetten invullen waarover vragen ontstaan en ook kritiek.

    Zo'n schoolvoorbeeld van een uitspraak van de "wijze leraar en machthebber".

    Dit is altijd gezegd door de "wijze" "oudere" "machthebber" "leraar" en ook "liefdevolle opvoeder" als zij geen vragen of kritiek dulden.
    Ook buiten de religie om.

    Als antwoord op mijn vroegste vragen aan mijn moeder, kreeg ik als antwoord.
    "Niet overal kunnen we antwoord op krijgen.
    En alles wat nodig is te weten is duidelijk."
    Ook zij had altijd met vragen gezeten.
    Ook bij haar liet haar moeder het al op heel jonge leeftijd afweten om redenen, waar ik hier niet verder op in wil gaan.

    Als een kind hiermee wordt grootgebracht, zal het dat later ook weer naar zijn medemens en kinderen doen.
    Het cirkeltje van indoctrinatie zal altijd rond blijven gaan, als het niet doorbroken wordt door een protesterende puber en later door een wat meer verlichte geest.
    avatar
    Caspar


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  Caspar 04.12.11 10:53

    Niet alleen neurologen houden zich bezig met het brein:

    Gymnastiek voor het plastische brein

    Het Bildungsideaal van Catherine Malabou

    In haar boek Wat te doen met ons brein? overbrugt de Franse filosofe Catherine Malabou de
    kloof tussen de neurowetenschap en de geesteswetenschap. Ze pleit voor 'neurobewustzijn'.
    En voor hersengymnastiek.

    http://www.groene.nl/2011/46/gymnastiek-voor-het-plastische-brein
    avatar
    marmot


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  marmot 04.12.11 17:21

    Mariakat schreef:
    marmot schreef:Het gaat mij niet zozeer over de besnijdenis van mannen en vrouwen, wat ik opzich afschuwelijk vind, maar meer over die sterke overtuigingen en hoe die ontstaan zijn.
    Mijn reactie zou kunnen zijn "wat een achterlijke gewoonte, zijn die mensen wel goed bij hun hoofd"?
    Oké

    Echter... ik besef inmiddels dat alles oorzakelijk is en zal zijn.
    Hoe vrij kan je zijn in je overtuigingen bedoelde ik te zeggen.
    Kun je dan nog ergens wat over zeggen?
    Moet je dan al je meningen maar aan de kapstok hangen, en die van anderen nuanceren, met als enige reden dat je niet weet hoe je/men aan dit soort mening komt?

    Onze meningen zijn toch vaak onderhevig aan kennis van ...... emoties en omstandigheden die veranderen in en met de tijd is mijn ervaring.
    Dat beseffende sta je mogelijk opener voor de mening/en van die ander/en.



    marmot


    Gesponsorde inhoud


    Islam besnijdenis, mannen en vrouwen. Empty Re: Islam besnijdenis, mannen en vrouwen.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 03.05.24 0:29