Volgens mij zijn er inderdaad twee vraagstellingen.
De ene vraag gaat over de gezondheidsaspecten van zuivel en de andere vraag gaat over de subsidie aan de zuivelindustrie. Mijn bedoeling was niet zozeer om alle feiten of tegenstellingen over de gezondheidsaspecten hier uitdrukkelijk te benoemen. Mocht je dat wel hier zoeken, kijk dan bijvoorbeeld naar de tv-programma Radar van de Tros:
Overigens heb ik wel wat cijfers gevonden over het gebruik van zuivel in de wereld en in Nederland. Eerst een kopietje uit een vlakblad van het CBS:
Maar goed, wat ik heb gevonden is dat in West-Europese landen ongeveer 4 keer zo veel zuivel wordt geconsumeerd als in niet westerse landen. Met elkaar, als totale wereldbevolking, consumeren we gemiddeld ruim 100 kilo zuivel per persoon per jaar, omgerekend naar zogenaamde melkequivalenten. Bovendien consumeren mensen uit Zuid Oost Europa en Midden Oosten al zo'n 8500 jaar zuivel.
Een pdf-je met cijfers over zuivelconsumptie. Over het algemeen kan je stellen dat mensen uit West Europa al een lange tijd ongeveer dezelfde hoeveelheden boter en kaas consumeren (cijfers van het jaar 2000 t/m 2008). Daarentegen is er in Europa wel steeds meer (van 69kg naar 76kg in 2008 tov 2005) melk genuttigd, hoewel we in Nederland iets minder melk zijn gaan nuttigen, van 63 kg naar 60 kg. Als vergelijking is de melkconsumptie in China in 2008 (t.o.v. het jaar 2000) 3 keer zoveel toegenomen.
Tot dusver de statistieken. Het lijkt me logisch dat zodra er redenen zijn om te twijfelen aan de gezondheidsaspecten van zuivel, er dan natuurlijk ook geen stimulans moet komen om het consumeergedrag te beinvloeden? Tenminste, de overweging is dan genomen door iets anders dan de gezondheidsaspecten. En daar ging het bij mij hier om. Dat er op dit niveau beslissingen worden genomen niet omdat het product zo goed is, maar omdat we het zelf produceren en er van af willen. Denk bijvoorbeeld aan iets heel anders. Zoals de wapenhandel in de USA. Daar werken zoveel mensen in deze bedrijfstak, dat alle politieke beslissingen nooit van de grond komen om een wapenverbod door heen te laten krijgen.
Maar goed, zoals je hier al eerder zei: "Ieder spreekt naar zichzelf toe." En de (zuivel)belangen zijn in het geding.
Tenslotte nog wat respons op je schrijven:
quote:
Dat is ook de enige reden, waarom jaren geleden dat glas melk op scholen werd ingevoerd.De enige reden? Er is gewoon een grote zuivelproductie in Nederland. In de overweging is zeker ook de aanwezigheidsfactor meegenomen. "We hebben het, waarom zullen we het dan niet gebruiken!" Maar dat is nog geen argument dat melk de meest gezonde oplossing zou zijn. Er zijn ook groenten en fruit/vruchten wat deze gezonde elementen bevatten en soms ook nog in grotere mate.
quote:
Het argument dat melk goed voor een baby zou zijn, maar niet voor een volwassenen, omdat dat in de natuur ook niet zo zou zijn, is erg kort door de bocht.
De mens heeft weinig natuurlijks meer en is per ras en per cultuur op meer punten verschillend geëvolueerd dan we denken.Koemelk bevat veel groeihormonen zodat een kalfje snel kan groeien, maar bij volwassenen kan dit weer kanker veroorzaken. (Zoals uitgelegd in Radar.)
Overigens heeft het woord 'natuurlijk' vele betekenissen. Veel van de hedendaagse voedseltechnologieën hebben zich vooral gericht op smaak en de beleving van het product. Niet zozeer op het gezondheidsaspect. Maar ook voor het woord 'ras' kunnen we een topic openen. De moderne wetenschappelijke ontdekkingen laten echter zien dat de verschillen tussen deze zogenaamde "rassen" kleiner zijn dan de verschillen binnen deze groepen.
Maar goed, het gaat mij nogmaals ook niet zozeer over de gezondheidsaspecten, alleen dat daar nogal grote twijfel over heerst. Mij ging het om de mechanisme wat toch beslist om het te promoten.