Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

Strijd voor vrouwenrechten

Caspar

Strijd voor vrouwenrechten Empty Strijd voor vrouwenrechten

Bericht  Caspar 06.06.15 21:47

'Mannen zijn geobsedeerd door wat er op ons hoofd en tussen onze benen zit'

Mona El Tahawy (48) is bekend en berucht. De half Egyptische, half Britse moslima en feministe
    pleit voor een seksuele revolutie in het Midden-Oosten. Door haar dubbele nationaliteit en haar
    positie als schrijfster is ze ervan overtuigd dat ze zich in een bevoorrechte positie bevindt. In
    tegenstelling tot vele vrouwen uit het Midden-Oosten kan Mona wél haar mond opendoen en vrijuit
    spreken. Dat maakt haar de persoon bij uitstek om het voortouw te nemen en de feministische
    idealen te verkondigen, vindt ze zelf.

ANNABELL VAN DEN BERGHE . ---  6 JUNI 2015

El Tahawy bracht een boek uit getiteld Hoofddoek en maagdenvlies waarin ze vertelt waarom het
    Midden-Oosten een seksuele revolutie nodig heeft. Het boek is momenteel beschikbaar in het
    Engels en het Nederlands, en wordt binnenkort vertaald in het Turks en Arabisch.

Vrouwenhaat is volgens u een wereldprobleem. Hoewel het volgens u veel erger is in de
    Arabische wereld, bent u van mening dat iedere vrouw het probleem in haar eigen leefwereld
    amoet anpakken. Wat is uw leefwereld?

El Tahawy: De hele wereld is mijn leefwereld en mijn strijdtoneel. Ik reis van de éne naar de
    andere plek en zie overal de effecten van vrouwenhaat. Natuurlijk focus ik me op mijn geboorteland
    Egypte, en bij uitbreiding de Arabische regio. Maar ook de Verenigde Staten, waar ik het grootste
    deel van mijn leven heb doorgebracht, confronteer ik met bestaande mistoestanden.

Bent u wel overal even welkom? Van Egyptische vrouwen hoor ik vaak dat ze niet vinden dat u
    hen vertegenwoordigt.

El Tahawy: Een diversiteit aan meningen is belangrijk. Veel mensen zullen niet akkoord gaan
    met mij of met mijn woordkeuzes. Maar dat is niet erg. De erg conservatieve vrouwen in Egypte
    zullen nooit met mij akkoord gaan, want zij geloven niet in gendergelijkheid. Er zijn geen
    raakvlakken.
    Maar heel veel andere vrouwen willen wél gendergelijkheid, alleen kunnen ze hun mond niet
    opendoen omdat ze door hun cultuur verstoten zullen worden. De Egyptische vrouwen weten wat
    ze moeten doen om te overleven. Ze huwelijken hun dochters op veel te jonge leeftijd uit en laten
    hen besnijden als ze nog kinderen zijn.

Dat zijn praktijken waar die vrouwen zelf ook aan onderworpen werden. Maar daarmee creëren ze
    voor hun kinderen dezelfde ongelukkige situatie als waar ze zelf in zitten.
    Daarom doe ik mijn mond open voor hen. Het heeft lang geduurd voor ik vond dat ik op de juiste
    plek in mijn leven stond om dat te kunnen doen, maar nu kan ik dat. Hoewel die vrouwen vaak niet
    anders kunnen, weet ik dat ze de onderdrukking verwerpen. Iedereen heeft het verlangen vrij te
    zijn.

Niet alleen vrouwenbesnijdenis of genitale verminking, maar ook de hoofddoek is volgens u een
    symbool van onderdrukking. U bent zelf moslim, maar radicaal tegen de sluier. Waarom?

El Tahawy: Ik heb er op een bepaald moment voor gekozen de hoofddoek te dragen. Acht
    jaar later heb ik ervoor gekozen die weer af te zetten. Ik heb zelf ervaren hoe makkelijk die eerste
    keuze was, en hoe moeilijk die tweede. Dat heeft me doen nadenken over het begrip keuze.Er is
    iets mis met een keuze als het gaat over een sluier. En we vergeten het effect van een sluier op
    ons lichaam en onze seksualiteit. Bovendien is het iets wat aan mannen niet wordt opgelegd.
    Daarom bekrachtigt de hoofddoek in sé de ongelijkheid. Daarom keur ik hem af.

enzovoort ..............

http://www.mo.be/interview/mannen-zijn-geobsedeerd-door-wat-er-op-ons-hoofd-en-tussen-onze-benen-zit

Het is nu 17.11.24 1:32