Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben

    avatar
    marmot


    Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben Empty Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben

    Bericht  marmot 13.11.13 12:04

    Guustaaf schreef:Het  ik of ego is...... geen substantie, het is een mentale activiteit, een identificatie of scheidingsproces.
    Als die activiteit stopt, ontstaat verbinding of een-wording, vervloeiing , ontspanning.

    Het  ego is.... het knellende harnas, het grote struikelblok, de scheidingswand, de bunker.
    Ego-dood is het uiteenvallen van het ego, dus van het harnas, het struikelblok, de scheidingswand, de bunker.
    Zou de wereld er nu anders of beter er hebben uitgezien,  zonder dat EGO van ons.

    Het EGO  geeft ons toch ook de beweegredenen om te doen wat we niet laten kunnen.


    marmot

    Edit admin:
    Afgesplitst van one liners
    avatar
    Guustaaf


    Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben Empty re: one liners

    Bericht  Guustaaf 13.11.13 12:26

    O ja, zeker. Als iedereen een Boeddha of Christus zou zijn ja dan zou de wereld er een stuk beter voorstaan, daar ben ik heilig van overtuigd.

    En ja, hoewel dus beweerd wordt in de contemplatieve tradities, dat het ik of ego in feite niet bestaat, maar een illusie is, is het een zeer hardnekkige illusie en heeft als "motief of beweegreden" a.naar zich toe te halen waarvan het denkt dat het goed voor dat ego is,
    b.te bestrijden of agressief te doen waarvan het denkt dat het slecht voor dat ego is,
    c.en onverschillig te staan tegenover alles waarvan het denkt dat het noch goed, noch slecht voor het ego is.
    avatar
    marmot


    Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben Empty Re: Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben

    Bericht  marmot 13.11.13 13:39

    Guustaaf schreef:O ja, zeker. Als iedereen een Boeddha of Christus zou zijn ja dan zou de wereld  er een stuk beter voorstaan, daar ben ik heilig van overtuigd.

    En ja, hoewel dus beweerd wordt in de contemplatieve tradities, dat het ik of ego in feite niet bestaat, maar een illusie is, is het een zeer hardnekkige illusie en heeft als "motief of beweegreden" a.naar zich toe te halen waarvan het denkt dat het goed voor dat ego is,  
    b.te bestrijden of agressief te doen waarvan het denkt dat het slecht voor dat ego is,
    c.en onverschillig te staan tegenover alles waarvan het denkt dat het noch goed, noch slecht voor het ego is.
    De werkelijke werkelijkheid is een andere.Ook in die culturen van de Boeddha,s is armoe en ongelijkheid.
    Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben en waaraan ik werken moet.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Het KERNkwadrantenspel is een spel om je eigen en andermansgeeft kernkwaliteiten te leren kennen.

    Het betreft dan zaken als kernkwaliteit- de vuilkuilen daarin -waar je allergies voor bent- en wat je uitdagingen zullen zijn.

    Een voorbeeltje; Jouw Kernkwaliteit is ... Daadkracht dit kan ontaarden in drammerigheid, dan zal jouw allergie passiviteit zijn en jouw uitdaging geduldoefenen.

    Kernkwaliteiten kunnenzijn:

    Doelgerichtheid – Relativisme – optimisme-gedecideerdheid - geleidelijkheid – Realisme -preciesheid-Helderheid-spaarzaamheid-grenzen stellen/confronteren-spontaliteit-inschikkelijkheid-plooibaarheid/souplesse-zorgvuldigheid-gulheid-resoluutheid-moedheid/ en toewijding-geduld/ingetogenheid-gedegenheid/grondigheid-zelfbewustheid/grandeur-nuchterheid/weloverogenheid-ongekunsteldheid/rechtgeaardheid-vooruitstrevend/baanbrekend-bedachtzaamheid/voorzichtigheid-doordachtzaamheid/bezonnenheid-onbaatzuchtigheid/grootmoedigheid-inlevingsvermogen/harmonie-creativiteit/scheppingsvemogen-
    verdraagzaamheid/toegevelijkheid- bescheidenheid/nederigheid-doelmatigheid/pragmatisme-behoedzaamheid/oplettendheid-genuanceerdheid/diplomatie-gedrevenheid/vasbeslotenheid-enthousiasme/geestdrift-waakzaamheid/werkelijkheidszin-tact/fijngevoeligheidzorgeloosheid/luchthartigheid-hulpvaardigheid/zorgzaamheid-receptiviteid/ontvankelijkheid-ronduit/vierkant-zakelijkheid/striktheid-behulzaamheid/dienstbaarheid-loslaten/overlaten-humor/opgewektheid-empathie/invoelingsvermogen-idealisme/ vertrouwenstandvastigheih/volhardendheid-flexibiliteit/buigzaamheid-ttendheid voorkomendheidopenheid/toegankelijkheid-vasthoudendheid/onverdrotenheid

    Daniel D.Ofmam


    PS.

    Waarschuwing

     Het is wel een confronterend spelletje

    marmot





    .
    avatar
    Guustaaf


    Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben Empty re: one liners

    Bericht  Guustaaf 13.11.13 14:22

    Ik laat dat verhaal over geen ego nou maar ff, heb daar al meer dan genoeg over geschreven. Misschien dat de genoemde publikaties van Han de Wit in het topic Taal je wat herderheid kunnen verschaffen.

    Ja, dat kwadrantenspel gebruik ik wel eens in mijn therapieen.
    Ik geef dan net zoals jij net deed eerst een voorbeeld laat dan de client zelf een van hem of haar kernkwaliteiten of sterke punten noemen. Ik ben overigens al blij als men een kwaliteit van zichzelf weet te noemen, want heel vaak is het minderwaardigheidsgevoel zo groot dat men daartoe niet in staat is. Maar als dat wel lukt laat ik vervolgens het kwadrant verder afmaken.
    Daarbij is de valkuil dus een teveel aan de genoemde kwaliteit, de uitdaging is het tegenovergestelde van de valkuil, en de allergie of de irritatie een te veel aan de uitdaging.
    avatar
    marmot


    Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben Empty Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben

    Bericht  marmot 13.11.13 14:36

    Volgens mij kan het leiden naar zelfkennis en begrip en mdedogen voor jezelf en anderen.

    Dat je er ook wat moed voor nodig hebt bedoelde ik al te zeggen met die waarschuwing dat het heel confronterend kan zijn.

    Gesponsorde inhoud


    Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben Empty Re: Dat het ik of het ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 26.04.24 22:02