Guustaaf schreef:O ja, zeker. Als iedereen een Boeddha of Christus zou zijn ja dan zou de wereld er een stuk beter voorstaan, daar ben ik heilig van overtuigd.
En ja, hoewel dus beweerd wordt in de contemplatieve tradities, dat het ik of ego in feite niet bestaat, maar een illusie is, is het een zeer hardnekkige illusie en heeft als "motief of beweegreden" a.naar zich toe te halen waarvan het denkt dat het goed voor dat ego is,
b.te bestrijden of agressief te doen waarvan het denkt dat het slecht voor dat ego is,
c.en onverschillig te staan tegenover alles waarvan het denkt dat het noch goed, noch slecht voor het ego is.
De werkelijke werkelijkheid is een andere.Ook in die culturen van de Boeddha,s is armoe en ongelijkheid.
Dat het
ik of het
ego niet zou bestaan doet mij geen helderheid geven wie of wat ik ben en waaraan ik werken moet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het KERNkwadrantenspel is een spel om je eigen en andermansgeeft kernkwaliteiten te leren kennen.
Het betreft dan zaken als kernkwaliteit- de vuilkuilen daarin -waar je allergies voor bent- en wat je uitdagingen zullen zijn.
Een voorbeeltje; Jouw Kernkwaliteit is
... Daadkracht dit kan ontaarden in
drammerigheid, dan zal jouw allergie
passiviteit zijn en jouw uitdaging
geduldoefenen.Kernkwaliteiten kunnenzijn:Doelgerichtheid – Relativisme – optimisme-gedecideerdheid - geleidelijkheid – Realisme -preciesheid-Helderheid-spaarzaamheid-grenzen stellen/confronteren-spontaliteit-inschikkelijkheid-plooibaarheid/souplesse-zorgvuldigheid-gulheid-resoluutheid-moedheid/ en toewijding-geduld/ingetogenheid-gedegenheid/grondigheid-zelfbewustheid/grandeur-nuchterheid/weloverogenheid-ongekunsteldheid/rechtgeaardheid-vooruitstrevend/baanbrekend-bedachtzaamheid/voorzichtigheid-doordachtzaamheid/bezonnenheid-onbaatzuchtigheid/grootmoedigheid-inlevingsvermogen/harmonie-creativiteit/scheppingsvemogen-
verdraagzaamheid/toegevelijkheid- bescheidenheid/nederigheid-doelmatigheid/pragmatisme-behoedzaamheid/oplettendheid-genuanceerdheid/diplomatie-gedrevenheid/vasbeslotenheid-enthousiasme/geestdrift-waakzaamheid/werkelijkheidszin-tact/fijngevoeligheidzorgeloosheid/luchthartigheid-hulpvaardigheid/zorgzaamheid-receptiviteid/ontvankelijkheid-ronduit/vierkant-zakelijkheid/striktheid-behulzaamheid/dienstbaarheid-loslaten/overlaten-humor/opgewektheid-empathie/invoelingsvermogen-idealisme/ vertrouwenstandvastigheih/volhardendheid-flexibiliteit/buigzaamheid-ttendheid voorkomendheidopenheid/toegankelijkheid-vasthoudendheid/onverdrotenheid
Daniel D.Ofmam
PS.Waarschuwing Het is wel een confronterend spelletje
marmot
.