Ik las ergens en het ging over een abortus, in de beginfase van de zwangerschap.
Nu wil ik het niet specifiek over een zygote hebben, maar dit was de aanleiding tot dit topic.
Het blijft maar malen bij mij.
Gevoelsmatig gezien, vanuit een benarde situatie, waarin wij kunnen zitten, kan ik deze uitspraak wel begrijpen.
Je voelt en wilt dan volledig egoïstisch en primair reageren.
Op dat moment lijkt het ook redelijk.
Verstandelijk bezien, in mijn visie en cultuur, vind ik deze uitspraak, in deze context totaal egoïstisch, kort door de bocht en volslagen immoreel.
(Ik wil het nu niet over het detail of iets specifieks hebben, ook al zullen we niet zonder voorbeelden kunnen)
Kan ik van immoreel spreken of is dit niet een kwestie van moraal, zoals de schrijfster aangeeft, daar datgene, waar wij een beslissing over willen nemen, nog geen gevoel/pijnbeleving/bewustzijn...
heeft.
Valt zoiets dan altijd buiten, datgeen wat wij moreel en ethiek noemen.
Hebben wij aan dingen, zoals besproken, nooit enige morele of ethische verplichting?
Ik dacht dat juist het boven primitieve gevoelens van primaire, egoïstische gedachten, je boven de primitieve dieren uit deed stijgen en een begin was van de beschaving die wij hebben.
Het ontwikkelen van sociale regels om samen te kunnen leven, die ons boven onze genetische aanleg uit kunnen doen stijgen.
Zelfs veel hoger ontwikkelde dieren hebben vaak al een bepaalde vorm van ethiek en moraal, ook al benoemen we dat vaak niet precies zo.
Sociale regels zijn er zeker en hoe meer en ingewikkelder die zijn, hoe hoger wij de sociale ontwikkeling noemen.
Soms lang niet realistisch te begrijpen, zoals ook onze zorg voor het "primitieve" leven, waarvan wij als mens afhankelijk zijn.
Wij vinden ons daar ook vaak verantwoordelijk ervoor.
Maar zijn wij dat dan niet?
Volgens schrijfster valt dit totaal buiten onze moraal, daar het geen pijn heeft of ervaart.
Nu wil ik het niet specifiek over een zygote hebben, maar dit was de aanleiding tot dit topic.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=7161&p=197518#p197519Ik snap ook niet waarom die "moraliteit" altijd terug komt.
Volgens mij heeft die moraliteit geen belang zolang hetgeen je over spreekt (in dit geval een zygote) totaal nog geen gevoel/pijnbeleving/bewustzijn... zolang dat het dat niet heeft, ervaart het even veel als een stoepsteen: niets.
Waarom dan zoveel recht en belang hechten aan iets dat dat zelf nog niet kan?
Het blijft maar malen bij mij.
Gevoelsmatig gezien, vanuit een benarde situatie, waarin wij kunnen zitten, kan ik deze uitspraak wel begrijpen.
Je voelt en wilt dan volledig egoïstisch en primair reageren.
Op dat moment lijkt het ook redelijk.
Verstandelijk bezien, in mijn visie en cultuur, vind ik deze uitspraak, in deze context totaal egoïstisch, kort door de bocht en volslagen immoreel.
(Ik wil het nu niet over het detail of iets specifieks hebben, ook al zullen we niet zonder voorbeelden kunnen)
Kan ik van immoreel spreken of is dit niet een kwestie van moraal, zoals de schrijfster aangeeft, daar datgene, waar wij een beslissing over willen nemen, nog geen gevoel/pijnbeleving/bewustzijn...
heeft.
Valt zoiets dan altijd buiten, datgeen wat wij moreel en ethiek noemen.
Hebben wij aan dingen, zoals besproken, nooit enige morele of ethische verplichting?
Ik dacht dat juist het boven primitieve gevoelens van primaire, egoïstische gedachten, je boven de primitieve dieren uit deed stijgen en een begin was van de beschaving die wij hebben.
Het ontwikkelen van sociale regels om samen te kunnen leven, die ons boven onze genetische aanleg uit kunnen doen stijgen.
Zelfs veel hoger ontwikkelde dieren hebben vaak al een bepaalde vorm van ethiek en moraal, ook al benoemen we dat vaak niet precies zo.
Sociale regels zijn er zeker en hoe meer en ingewikkelder die zijn, hoe hoger wij de sociale ontwikkeling noemen.
Soms lang niet realistisch te begrijpen, zoals ook onze zorg voor het "primitieve" leven, waarvan wij als mens afhankelijk zijn.
Wij vinden ons daar ook vaak verantwoordelijk ervoor.
Maar zijn wij dat dan niet?
Volgens schrijfster valt dit totaal buiten onze moraal, daar het geen pijn heeft of ervaart.
http://nl.wikipedia.org/wiki/EthischEthiek
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ethiek of moraalwetenschap is een tak van de filosofie die zich bezighoudt met de kritische bezinning over het juiste handelen. In algemene zin probeert ethiek de criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden gekwalificeerd, en om de motieven en consequenties van deze handeling te kunnen evalueren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/MoraalMoraal
Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien. Het filosofisch vakgebied van de ethiek richt zich op de vraag 'wat is een goede moraal?'. Een universele moraal heeft de pretentie altijd en overal te gelden. Iets is immoreel als het ingaat tegen de wetten van de ethiek. Iets is amoreel als het niets met goed of kwaad te maken heeft