Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


    Het verschil tussen een stoffelijk en een emotioneel gevoel

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het verschil tussen een stoffelijk en een emotioneel gevoel Empty Het verschil tussen een stoffelijk en een emotioneel gevoel

    Bericht  Mariakat 21.01.10 17:03

    Het verschil tussen een stoffelijk en een emotioneel gevoel
    Bericht 1 van 26 in discussie
    Van: Niek522 (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 19-2-2009 15:25
    De eerste klap die je krijgt doet even zeer als de eerste klap die je geeft.
    Bericht 2 van 26 in discussie
    Van: mariakat11 Verzonden: 19-2-2009 16:28
    De eerste klap die je krijgt doet even zeer als de eerste klap die je geeft.
    Ik geloof niet dat dit opgaat.
    Elk kind deelt regelmatig klapen uit.
    Ik denk niet dat het daar zelf last van heeft.
    Krijgt het echter klappen, dan is het janken geblazen.
    Misschien van letterlijke of van figuurlijke pijn.
    Wie zal het zeggen?
    Niemand, die dat ooit heeft naverteld.
    Een ander verhaal is, als je zou stellen:
    De eerste klap die je krijgt van een geliefde doet even zeer als de eerste klap die je geeft aan een geliefde.
    Bijvoorbeeld je kind,
    of tijdens een eerste ruzie, als je verliefd bent.
    Al zullen de tijdstippen, van het je bewust worden daarvan, misschien anders liggen.

    Maar ik zou het dan niet laten bij een opmerking over de eerste klap.
    Misschien is het dan het ergste.
    Maar het geldt eigenlijk voor al die soort klappen.

    Bericht 3 van 26 in discussie
    Van: Niek522 Verzonden: 19-2-2009 17:05
    aan mariakat.
    Het gaat hier over het verschil tussen een stoffelijk gevoel en een emotioneel gevoel.
    De klap die je krijgt veroorzaakt op fysiologisch niveau voor een biomedische verandering.
    De klap die je geeft veroorzaakt op het zelfde niveau echter voor een andere biomedische verandering.
    Dat komt omdat de klap die je geeft, vooral wanneer dit niet gewend bent te doen, voor een emotionele reaktie zorgt, bijvoorbeeld dat je er voor schaamt of zo.
    Het verschil tussen stoffelijke gevoelens en emoties is fysiologisch duidelijk waarneembaar en te meten.
    Deze hebben ook een duidelijke invloed op het mentale gevoel waardoor je van bewustzijn kan veranderen en daardoor anders tegen bepaalde zaken aan gaat aankijken..

    Als ik iemand ergens niet van kan overtuigen, dan kan ik door middel van een klap of een stomp, mijn overtuiging kracht toe zetten.
    Dit is ook een mogelijkheid om iemand te overtuigen van MIJN gelijk.
    Op deze wijze kan ik iemand dus dwingen om naar me te luisteren.

    Bericht 4 van 26 in discussie
    Van: toqloq Verzonden: 19-2-2009 18:32
    Wel wel niek probeer mij of mensen als ik eens te dwingen he .
    In prinsipe vermeid ik een gevecht, echter mocht ik gaan denken dat het onvermijdelijk is dan is het bal.
    Ik lees hier mensen die een gevecht als afschuwelijk zien , wel hou je erbuiten dan want je hebt geen kans.
    Een gevecht is gewoon een deel van het leven een dans , vechten is leuk kan je die state of mind niet bereiken begin er niet aan.
    Maar meestal word de soep niet zo heet gegeten als hij geserveerd word , wie drijgt is bang.
    En drijgen is stom , als het dan moet doe het dan zo dat de ander geen kans krijgt je een dikke lip te meppen of je naderhand kan aanklagen.
    Iemand kan nog zo goed wezen in de dojo maar buiten is een ander verhaal.

    Op deze wijze kan ik iemand dus dwingen om naar me te luisteren

    Onzin dus mocht je het proberen haal ik je darmen eruit en draai ze op en wiel terwijl je toekijkt.
    Dat is geen bedrijging maar een belofte.
    Een biometrische waarschijnlijkheid.

    Bericht 5 van 26 in discussie
    Van: mariakat11 Verzonden: 19-2-2009 18:49
    Dit is ook een mogelijkheid om iemand te overtuigen van MIJN gelijk.
    Alweer nee hoor.
    Is slechts een uiting van het feit, dat je niet tegen je ongelijk kunt.

    Bericht 6 van 26 in discussie
    Van: Niek522 Verzonden: 20-2-2009 12:39
    aan toqloq
    Een goed voorbeeld van een dwingende kracht die er voor zorgt dat iemand zijn emoties durft te verwoorden.
    Dit komt spannender over dan al dat filosofische gewouwel.
    Bedankt toqloq.

    Bericht 7 van 26 in discussie
    Van: Niek522 Verzonden: 20-2-2009 12:43
    aan toqloq
    Dankzij deze bedreiging van jouw roep je bij mij een gevoel van angst op, een waardevol gevoel.
    Waarom dat zo is zal ik ik in een ander item proberen duidelijk te maken.

    Bericht 8 van 26 in discussie
    Van: yatim Verzonden: 20-2-2009 13:15
    In de betekenis zoals Niek die ter verduidelijking omschrijft zou ik zeggen: een klap die je geeft doet je meer pijn dan een klap die je krijgt.
    Bericht 9 van 26 in discussie
    Van: Niek522 Verzonden: 20-2-2009 14:24
    aan yatim.
    Het beste antwoord dat ik ooit in deze community gehad heb.

    Bericht 10 van 26 in discussie
    Van: mariakat11 Verzonden: 20-2-2009 15:44
    Niek had het duidelijk over de eerste keer...........
    De eerste klap die je krijgt doet even zeer als de eerste klap die je geeft.
    Heel duidelijk beschreven in bericht 2
    En mensen, die graag klappen uitdelen, zullen het hier dus echt niet mee eens zijn, als zij eerlijk zijn.
    Dus laat ieder voor zichzelf spreken.
    Als dat voor Niek en Yatim geldt, en als dat jullie mening is voor je eigen persoonlijke leven, prima.
    Voor mij geldt dat niet.
    En AUB
    Laat mij mijn mening over mijn eigen gevoel.
    Wat de ander denkt moet hij zelf weten.
    Bericht 11 van 26 in discussie
    Van: 3040Marmot Verzonden: 20-2-2009 16:56
    Van: toqloq Verzonden: 19-2-2009 18:32
    In prinsipe vermeid ik een gevecht, echter mocht ik gaan denken dat het onvermijdelijk is dan is het bal.
    Voor mij herkenbaar toqloq , en met mij velen denk ik, voor mijzelf komt daarna vaak de schaamte en spijt ,helaas
    marmotje

    Bericht 12 van 26 in discussie
    Van: 3040Marmot Verzonden: 20-2-2009 17:01
    Maar ook het besef van een noodzakelijkheid.

    Bericht 13 van 26 in discussie
    Van: 3040Marmot Verzonden: 20-2-2009 17:02
    met een naar Darwin.
    Bericht 14 van 26 in discussie
    Van: Niek522 Verzonden: 20-2-2009 17:28
    aan marmot

    Eigenlijk bedoelde ik het eerste bericht in figuurlijke zin.
    Niet letterlijk dus.
    Ik heb het hier over gevoelszaken!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wanneer iemand mij de waarheid vertelt dan kan dat gevoelsmatig hard overkomen, vooral wanneer je dat niet gewend bent.
    Het zelfde geldt wanneer je een ander jouw waarheid vertelt. Dat kan in het begin ook hard voor jezelf overkomen.
    Dit bericht was een reaktie op wat Mariakat mij schreef waarbij ze met twee volle rode lippen eindigde.
    Dat iemand mij de darmen wil uittrekken is gevoelsmatig een heel andere zaak, en geeft aan dat hij mij totaal niet begrijpt.


    Bericht 15 van 26 in discussie
    Van: 3040Marmot Verzonden: 20-2-2009 17:51
    Ik raak nu de weg kwijt Niek. begrijp niet waar je heen wilt

    Bericht 16 van 26 in discussie
    Van: toqloq Verzonden: 20-2-2009 19:02
    Dat iemand mij de darmen wil uittrekken is gevoelsmatig een heel andere zaak, en geeft aan dat hij mij totaal niet begrijpt

    Of juist wel he als ik begrijp dat de ander de bedoeling heeft mij te dwingen tot dingen die ik niet wil.
    Is het toch begrijpelijk dat men zich terweer stelt , en onbegrijpelijk dat de ander daar verbaast over is.
    Zo doet het uitdelen van klappen geen pijn maar verlicht het eerder het gemoed.
    Of men nu iemand psychies de darmen uittrekt of fysiek ligt aan de talenten die men bezit en soms kan men beide en soms geen van beide (de laatse heeft een probleem)
    Voorbeeld ; iemand hier in de buurt had mijn kat beschoten met een luchtdrukbuks (duivenmelker) de tweede keer ben ik er achter gekomen wie dat was.
    Ik kon erheen gaan en hem afstoffen , maar zulke mensen zijn verknipt hebben in hun leven al zoveel slaag gehad dat dat pas indruk maakt als ze in de ic liggen.
    Dus eerst psycholochische oorlogsvoering zulke mensen worden vooral erg bang als ze niet weten wie hun belaagd.
    Ik geniet ervan zo iemand langzaam af te breken en geniet ook , van de onvermijdelijke climax , de vechtpartij , ook dat dan doe ik lachent.
    uitspraak van de captan van het engelse rugbie team ;
    It's not the winning ,it's the talking apart.
    Dus dat een ander een klap uitdelen pijn doet , lijkt mij onzin.

    En begreep ik nu dat angst je een kick geeft??....... wel,wel.
    Een mens zonder angst is een idioot maar iemand die er aan toegeeft ook.

    Aanbevelen (1 aanbeveling tot nu toe)
    Bericht 17 van 26 in discussie
    Van: 3040Marmot Verzonden: 20-2-2009 19:16
    Als een idioot geen angs kent, ik zou graag een idioot zijn.

    Bericht 18 van 26 in discussie
    Van: toqloq Verzonden: 20-2-2009 19:29
    Maar niet zo lang , wie geen angst kent komt in problemen.
    Ik begrijp dat je angsten hebt?
    Overwin ze door ermee te leren leven , ze ontlopen of bescherming zoeken, maakt ze alleen groter.
    Zoek het op vecht het uit , en wantrouw bescherming , (de ergste soort zijn "bevrijders" ) niemand doet iets zonder daar beter van te worden , is dat wel in jouw belang is dan de vraag.

    Bericht 19 van 26 in discussie
    Van: Niek522 Verzonden: 20-2-2009 19:35
    aan toqloq
    Je wijkt teveel van het originele bericht af.
    Nog even voor alle duidelijkheid.
    Wanneer je iemand de waarheid vertelt kan dat voor je zelf en voor anderen hard overkomen, vooral wanneer je dat niet gewend bent.
    Dit bericht was een aanvulling op wat mariakat in betrekking op een ander bericht schreef, over iemand in zijn waarden laten.
    Wanneer je altijd gewend bent om omwille van de beleefdheid en omwille van de lieve vrede, een ander in zijn waarde te moeten laten ongeacht zijn uitlatingen, dan kan de eerste keer dat je de harde waarheid vertelt voor jezelf en voor de ander hard overkomen.
    Wat dat betreft kan de eerste (figuurlijke klap die je krijgt even hard aankoemn als de eerste figuurlijke klap die je geeft.

    Capice??

    Bericht 20 van 26 in discussie
    Van: Niek522 Verzonden: 20-2-2009 19:41
    aan toqloq

    Je zou een goede therapeut zijn voor die 800.000 mensen die dagelijks gebukt gaan onder irrationele angsten.
    Misschien ligt hier een nieuwe toekomst voor je in het verschiet.

    Aanbevelen (1 aanbeveling tot nu toe)
    Bericht 21 van 26 in discussie
    Van: toqloq Verzonden: 20-2-2009 20:05
    Aan niek;
    Helaas verwarren veel mensen onbegrip met oneens zijn.
    Het feit dat ik het er niet mee eens ben , wil nog niet zeggen dat ik het niet begrepen heb dus .
    Deze is moeilijk , daar vele er van overtuigd zijn dat als men het oneens is , ze het niet begrepen hebben.
    Gezien het feit dat zij overtuigd zijn te weten , hoe het zit met die hoed en rand.
    Soit, ik noem dat staartbijters.

    Bericht 22 van 26 in discussie
    Van: mariakat11
    Verzonden: 20-2-2009 20:17
    Wanneer je altijd gewend bent om omwille van de beleefdheid en omwille van de lieve vrede, een ander in zijn waarde te moeten laten ongeacht zijn uitlatingen, dan kan de eerste keer dat je de harde waarheid vertelt voor jezelf en voor de ander hard overkomen
    Ik denk dat jij en ik een andere betekenis hebben bij het begrip "in de waarde laten."
    Als ik iets waardeloos vind, dan laat ik dat echt wel weten.
    En als je een heel klein beetje gelezen hebt en het ook hebt laten doordringen, dan weet je dat al.
    Of dringt bij jou alleen de knal tegen je kop door?
    Als iemand niks waarde heeft naar mijn idee.
    Dan zeg ik dat echt wel.
    Dat is ook in (reële) waarde laten.

    Maar dan blijft ik bij mezelf.
    Ik zeg dan mijn mening.
    Maar jij mag van mij jouw mening hebben.
    Dat is jou in je waarde laten.
    En dat doe ik, zolang jij mij mijn mening laat.
    Doe je dat niet, dan knal ik je voor je kop.
    Niet letterlijk, maar figuurlijk.
    En dan hoop ik van harte dat het pijn doet, want heb ik misschien een heel klein kansje dat het in die houten kop doordringt.
    En als jij dan zo graag gevoelens hebt, dan mag jij voor mij daarom janken en of bang worden.
    Dat zal mij dan een rotzorg zijn, want daar heb je dan om gevraagd.
    Bij het volgende onderwerp beginnen we dan weer vrolijk helemaal vers opnieuw
    En ook dat is iemand in zijn waarde laten.
    Me bemoeien met dingen, die mij niet aangaan, of anderen een knal voor hun kop geven, omdat ze niet mijn mening willen aannemen is dus niet aan mij besteed.
    Zeker niet als je dan ook nog gaat lopen simmen, dat het jou evenzeer deed als degene die je die knal gaf.

    Bericht 23 van 26 in discussie
    Van: Niek522
    Verzonden: 20-2-2009 20:31
    aan mariakat
    """"""Me bemoeien met dingen, die mij niet aangaan, of anderen een knal voor hun kop geven, omdat ze niet mijn mening willen aannemen is dus niet aan mij besteed.
    Zeker niet als je dan ook nog gaat lopen simmen, dat het jou evenzeer deed als degene die je die knal gaf.""""""""""""""

    Dat doe je nu overigens wel hoor, lekker gevoel trouwens zo'n figuurlijke lel om mijn oren.
    Voel overigens wel dat je humor hebt.
    Heb overigens een nieuw item geplaats waarom vrouwen nooit werelberoemde ontdekkingen gedaan hebben.
    Niet weer om mijn oren hoor die beginnen onderhand te gloeien.

    Bericht 24 van 26 in discussie
    Van: toqloq Verzonden: 20-2-2009 21:19
    Hahahahahahahahah mariakatje ik kan je leren hoe met latex naaldhakken iemand ernstig te verwonden op 5 elegante manieren.
    Ik raad je aan dan wel eerst af te rekenen hihihi.

    Bericht 25 van 26 in discussie
    Van: yatim Verzonden: 21-2-2009 13:10
    "Dus laat ieder voor zichzelf spreken."
    Een ieder spreekt natuurlijk voor zich . Maar een ander trekt daar dan weer conclusies uit. Dat kan heel verrassende discussies opleveren.

    Bericht 26 van 26 in discussie
    Van: yatim Verzonden: 21-2-2009 13:40
    (De reactie van bericht 10 op bericht 9 spreekt bijvoorbeeld b o e k d e l e n !)

      Het is nu 07.05.24 16:55