Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    ego en oordelen

    avatar
    Guustaaf


    ego en oordelen Empty ego en oordelen

    Bericht  Guustaaf 05.11.13 13:38

    Het ik, het ego of de persoonlijkheid loslaten komt in feite neer op OORDELEN loslaten. Want dat is wat de persoonlijkheid in feite is. De persoonlijkheid – wat we “ik” noemen - stopt niet bij waarnemen, maar geeft er onmiddellijk een interpretatie, een oordeel over. Wat er ook gebeurt, het wordt gevolgd door een oordeel; Dat vind “ik”:
    Aangenaam/onaangenaam, lustvol/walgelijk, verschrikkelijk/aantrekkelijk, mooi/lelijk, goed/slecht, begerenswaardig/waardeloos, bedreigend/ongevaarlijk, prettig//onprettig, acceptabel/onacceptabel, verdraaglijk/onverdraaglijk, opwindend/saai, ben ik voor/tegen.
    Alle gebeurtenissen of andere mensen krijgen onmiddellijk een label! Het ik, ego of de persoonlijkheid bekijkt alles vanuit het nuttigheidsaspect. “Wat heb IK eraan in termen van lust, veiligheid en macht”

    Wat de persoonlijkheid doet is: waarnemen --- een interpretatie of oordeel vellen ---- gevoelens ondervinden --- handelen of vermijden te handelen.

    Oordelen leiden dus tot een scala aan emoties (waaronder angst, woede, irritatie, verdriet, eenzaamheid enz. enz.) en tot drie fundamentele gedragspatronen: in de aanval gaan, in het defensief gaan of onverschilligheid.
    Leven vanuit een persoonlijkheid, is een leven vol strijd en pijn, een miserabel leven.

    Vandaar dat er vaak gezegd wordt dat een diepe crisis (een ernstige en langdurige depressie bijvoorbeeld) een kans biedt onder ogen te zien dat het tot nu toe gevolgde patroon van de persoonlijkheid je niks brengt. Het biedt de mogelijkheid eens in een andere richting te zoeken.

    In de mate waarin je in staat bent het oordelen achterwege te laten, verliest de persoonlijkheid – het automatische gedragspatroon – aan kracht. En hoe meer de persoonlijkheid aan kracht verliest, des te duidelijker treed je Zelf naar voren. En je Zelf kent geen oordelen, geen voors en tegens. Het is altijd in harmonie en vredig, liefdevol, onverstoorbaar, rustig en vreugdevol. Het ondergaat de rupsbaan van emoties niet
    avatar
    marmot


    ego en oordelen Empty Re: ego en oordelen

    Bericht  marmot 05.11.13 17:46

    Ik weet dat je het niet wil horen Guustaaf.

    Ik ervaar het als wijsheid en inzicht..



    marmot
    avatar
    Guustaaf


    ego en oordelen Empty re: ego en oordelen.

    Bericht  Guustaaf 05.11.13 19:23

    Wel hoor, het ego is dol op complimenten. HAha

    Gesponsorde inhoud


    ego en oordelen Empty Re: ego en oordelen

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 27.04.24 6:38