Oordelen hoef ik niet zo nodig.
Daar hebben we tenslotte toch de absoluut juiste gegevens nodig, en dat betreffende alle verschillende soorten omstandigheden.
En wie heeft die?
Wel blijf ik graag kritisch.
Me laten leiden door mooie praatjes en zielig doen van retorische redenaars, die heel goed op het sentimentele gemoed kunnen spelen van mensen, die altijd wel wat te zeuren hebben, laat ik me niet graag leiden in mijn gedachten over mijn omgeving en de manier waarop ik daarover moet denken.
Maar soms is goede en vakkundige manipulatie, moeilijk door te prikken.
Graag wil ik daarover oordelen volgens mijn eigen inzichten.
Anders blijft slechts na 50 jaren ploeteren, zoals een bejaarde mevrouw ooit eens zei:
"Ze hebben ons wat wijsgemaakt."
Voor mij persoonlijk blijft.
Als ik klakkeloos anderen geloof:
"Ik heb me wat laten wijsmaken, de afgelopen 50 jaren."
Dat lijkt me een te grote afgang, na een heel leven.
Dan heb ik me laten manipuleren door ideeën van anderen, die ik op dat moment niet kon weerstaan.
Ben te weinig kritisch geweest en heb te weinig mijn eigen oordeel gevormd en ben niet mijn eigen weg gegaan.
Ik zeg dan liever.
"Ik heb gedaan, wat ik op dat moment dacht te moeten doen, nadat ik de zaken aan alle kanten heb bekeken en gedaan, wat ikzelf dacht te moeten doen."
Het resultaat is dus slechts aan mij.
Zowel de goede, als de minder goede dingen.
Ik zal dan ook geen verantwoording daarvoor kunnen afschuiven.
Daar hebben we tenslotte toch de absoluut juiste gegevens nodig, en dat betreffende alle verschillende soorten omstandigheden.
En wie heeft die?
Wel blijf ik graag kritisch.
Me laten leiden door mooie praatjes en zielig doen van retorische redenaars, die heel goed op het sentimentele gemoed kunnen spelen van mensen, die altijd wel wat te zeuren hebben, laat ik me niet graag leiden in mijn gedachten over mijn omgeving en de manier waarop ik daarover moet denken.
Maar soms is goede en vakkundige manipulatie, moeilijk door te prikken.
Graag wil ik daarover oordelen volgens mijn eigen inzichten.
Anders blijft slechts na 50 jaren ploeteren, zoals een bejaarde mevrouw ooit eens zei:
"Ze hebben ons wat wijsgemaakt."
Voor mij persoonlijk blijft.
Als ik klakkeloos anderen geloof:
"Ik heb me wat laten wijsmaken, de afgelopen 50 jaren."
Dat lijkt me een te grote afgang, na een heel leven.
Dan heb ik me laten manipuleren door ideeën van anderen, die ik op dat moment niet kon weerstaan.
Ben te weinig kritisch geweest en heb te weinig mijn eigen oordeel gevormd en ben niet mijn eigen weg gegaan.
Ik zeg dan liever.
"Ik heb gedaan, wat ik op dat moment dacht te moeten doen, nadat ik de zaken aan alle kanten heb bekeken en gedaan, wat ikzelf dacht te moeten doen."
Het resultaat is dus slechts aan mij.
Zowel de goede, als de minder goede dingen.
Ik zal dan ook geen verantwoording daarvoor kunnen afschuiven.