Waarom zelfkennis? Ikzelf word daar niet vrolijk van.
marmot
marmot
Dat riekt naar een negatief waardeoordeel, van waaruit dat gevoel gevoed wordt en niet naar objectieviteit.marmot schreef:Ikzelf word daar niet vrolijk van.
marmot schreef:
Zou je door meer kennis over het zelf een beter mens worden,of kunnen worden??. Bewuster ? Wakkerder ?
marmot
Kijk in de spiegel en wees tevreden met jezelf.Marmot schreef :
.....Hoe zou ik willen zijn ?? en wat is een goed mens.... ?
Ja, er is wel tijd en inspanning voor nodig.Marmot schreef ( bericht 9):
Zou je door meer kennis over het zelf een beter mens worden,of kunnen worden??. Bewuster ? Wakkerder ?
er is maar één moment wat er toe doet: NUMarmot schreef (bericht 12):
maar jezelf nemen zoals je bent.
wat mij betreft met de aanvulling "OP DIT MOMENT"
Als je alleen de negatieve gegevenheden en ervaringen in je beschouwing meeneemtMarmot schreef :
Bij het ontbreken van die kennis kan het leven al moeilijk en pijnlijk zijn,
maar wat te voelen/ervaren als je ontdekt dat je een narcist blijkt te zijn,
last hebt van het aspergersyndroom of je hebt ander geestelijke kwetsuuren
opgelopen, en de pijnlijke MOMENTEN reeksen worden.?
Geluk en wijsheid voor beginners: aan mij niet (meer) besteed. De beginfase ben ik ruimschoots voorbij. Ik weetEen beschouwing van Piet Romeijn Een zgn bouwstuk.
Veel denkrichtingen van div. prominente denkers, iets wat mij onzeker maakt.
Mogelijk Caspar ik zeg... mogelijk was mijn leven anders verlopen als ik wat aan die verplichte
lijslijst op de middelbare school gedaan had. Maar ja .. dat was verplcht he. Niet dat het zijn
schuld was maar onze leraar nederlands was moe na zoveel jaren pubers en had afgehaakt.
marmot schreef:Een beschouwing van Piet Romeijn Een zgn bouwstuk.
http://logesdenhaag.blogspot.nl/2011/05/een-beschouwing-van-ken-uzelve-door.html
Zo kun je in veel zaken doordringen tot de kern en tot elkaar komen bij verschillende visies.Socratische gesprekken kunnen verschillende wendingen nemen, maar vroeg of laat kom je terecht bij normen en waarden. Normen zijn min of meer concrete geboden, waarden zijn meer abstracte idealen, die aangeven wat mensen van belang vinden en willen nastreven. Voorbeeld: de norm ‘je moet altijd waarheid spreken’ is een uitwerking van de waarde ‘eerlijkheid’, maar die kan op zijn beurt best afgeleid zijn van de waarde ‘rechtvaardigheid’. Maar vroeg of laat kom je altijd bij intrinsieke waarden terecht. Die ontlenen hun waarde niet meer aan iets anders, maar puur aan zichzelf. Denk aan levensdoelen als geluk, rechtvaardigheid, kennis, schoonheid, liefde, e.d. Zulke waarden zijn een soort heipalen onder je levenshouding. Ze verschillen per persoon. Vele discussies in onze loges illustreren dat. Ik heb ook gemerkt dat ze kunnen verschuiven door gebeurtenissen in je leven. En ze veranderen ook als je ouder wordt.