Eerste onderwerp bericht herinnering :
Waarom zelfkennis? Ikzelf word daar niet vrolijk van.
marmot
Waarom zelfkennis? Ikzelf word daar niet vrolijk van.
marmot
Mariakat schreef:
Socratische gesprekken kunnen verschillende wendingen nemen, maar vroeg of laat kom je terecht bij normen en waarden. Normen zijn min of meer concrete geboden, waarden zijn meer abstracte idealen, die aangeven wat mensen van belang vinden en willen nastreven. Voorbeeld: de norm ‘je moet altijd waarheid spreken’ is een uitwerking van de waarde ‘eerlijkheid’, maar die kan op zijn beurt best afgeleid zijn van de waarde ‘rechtvaardigheid’. Maar vroeg of laat kom je altijd bij intrinsieke waarden terecht. Die ontlenen hun waarde niet meer aan iets anders, maar puur aan zichzelf. Denk aan levensdoelen als geluk, rechtvaardigheid, kennis, schoonheid, liefde, e.d. Zulke waarden zijn een soort heipalen onder je levenshouding. Ze verschillen per persoon. Vele discussies in onze loges illustreren dat. Ik heb ook gemerkt dat ze kunnen verschuiven door gebeurtenissen in je leven. En ze veranderen ook als je ouder wordt.
Waarom zouden er niet meer mensen zijn met wijsheden, waar je je bij thuis zou kunnen voelen?marmot schreef:
Al lezend van en over andere denkers bekruipt mij evenwel een gevoel van onrust onzekerheid en twijfel omdat die ideen mij ook vaak plausibel overkomen.
Misschien moet ik me er vooralsnog maar gewoon bij neerleggen en luisteren naar MIJN gevoel.