Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Ken U zelve .

    avatar
    marmot


    Ken U zelve . - Pagina 2 Empty Ken U zelve .

    Bericht  marmot 05.04.11 13:26

    Eerste onderwerp bericht herinnering :

    Waarom zelfkennis? Ikzelf word daar niet vrolijk van.


    marmot
    Socrates
    Socrates


    Ken U zelve . - Pagina 2 Empty Re: Ken U zelve .

    Bericht  Socrates 10.01.13 8:35

    Mariakat schreef:

    Socratische gesprekken kunnen verschillende wendingen nemen, maar vroeg of laat kom je terecht bij normen en waarden. Normen zijn min of meer concrete geboden, waarden zijn meer abstracte idealen, die aangeven wat mensen van belang vinden en willen nastreven. Voorbeeld: de norm ‘je moet altijd waarheid spreken’ is een uitwerking van de waarde ‘eerlijkheid’, maar die kan op zijn beurt best afgeleid zijn van de waarde ‘rechtvaardigheid’. Maar vroeg of laat kom je altijd bij intrinsieke waarden terecht. Die ontlenen hun waarde niet meer aan iets anders, maar puur aan zichzelf. Denk aan levensdoelen als geluk, rechtvaardigheid, kennis, schoonheid, liefde, e.d. Zulke waarden zijn een soort heipalen onder je levenshouding. Ze verschillen per persoon. Vele discussies in onze loges illustreren dat. Ik heb ook gemerkt dat ze kunnen verschuiven door gebeurtenissen in je leven. En ze veranderen ook als je ouder wordt.


    Tot je de grot verlaat en weet dat alles ijdelheid (van het ego, de schaduw werper) is.
    avatar
    marmot


    Ken U zelve . - Pagina 2 Empty Re: Ken U zelve .

    Bericht  marmot 10.01.13 17:43

    Als je je bewust bent van al die menselijke motivaties, het waarom je doet zoals je doet zou je jezelf inderdaad kunnen veroordelen.Je kan het ook laten, als je dat kan.

    gr.marmot

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Ken U zelve . - Pagina 2 Empty Re: Ken U zelve .

    Bericht  Mariakat 10.01.13 18:54

    marmot schreef:
    Al lezend van en over andere denkers bekruipt mij evenwel een gevoel van onrust onzekerheid en twijfel omdat die ideen mij ook vaak plausibel overkomen.
    Misschien moet ik me er vooralsnog maar gewoon bij neerleggen en luisteren naar MIJN gevoel.
    Waarom zouden er niet meer mensen zijn met wijsheden, waar je je bij thuis zou kunnen voelen?
    Vaak betreft het dan weer een ander stukje leven.
    Moet je altijd kunnen kiezen?
    Waarom zou je een volgeling moeten zijn van één persoon?
    Waarom jezelf dupliceren in een grote naam?

    Jijzelf destilleert wat voor jou waardevol is en vormt zo weer een uniek mens.
    avatar
    marmot


    Ken U zelve . - Pagina 2 Empty Re: Ken U zelve .

    Bericht  marmot 10.01.13 19:52

    marmot op 06.01.13 14:36
    Daar waar ik uitspraken of denkbeelden van Spinoza tegenkom, heb ik snel een gevoel van instemming, het eens te zijn met zijn gedachtengoed.
    --------------------------------------------------------------
    Aanvulling en reactie op de opmerking van mariakat die het had over destilleren van.

    Dat gevoel van instemming is voor mij eigenlijk meer de herkenning of wat zwaarder het thuiskomen.
    Met het "vooralsnog" bedoelde ik te zeggen dat de deur wel op een kier blijft staan.

    gr.marmot

    Gesponsorde inhoud


    Ken U zelve . - Pagina 2 Empty Re: Ken U zelve .

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 26.04.24 18:48