Wij mensen identificeren of vereenzelvigen ons met het complex van denken, voelen, verlangen, herinneren. Onze gedachtenstroom, gevoelsstroom, verlangensstroom, herinneringsstroom, al deze mentale activiteiten en het lichaam noemen we onze identiteit, onze persoonlijkheid, ons "ik"
De gedachtenstroom, de gevoelsstroom enz - kortom alles wat we onszelf of ik noemen - suggereert dat het iets substantieels is, dat het een kern, een ik heeft, die alles produceert.
De gedachtenstroom wordt dan "ik" denk, de gevoelsstroom wordt dan "ik" voel, de lichamelijke gewaarwordingen worden dan "ik" heb pijn, "ik" heb honger. Maar dat is niet zo. Dit tot subject maken van wat in feite mentale constructies zijn is de grote misvatting. Er zijn natuurlijk wel gedachten, gevoelens, herinneringen, lichamelijke sensaties maar geen "ik"
We zien het waargenomene aan voor de waarnemer. Of anders geformuleerd we identificeren ons met inhoud van het bewustzijn i.p.v. met het bewustzijn zelf.
Maar als het ïk" dan, zoals het boeddhisme zegt, een illusie is, dat het non-existentie is, wat of wie zijn we dan wel?
We zijn DAT wat WAARNEEMT, ZIET, KENT, BEWUSTZIJN.
Maar dat wat we Zijn: Bewustzijn, Waarnemendheid, Kennendheid kunnen we niet waarnemen, niet kennen, net zoals het oog zichzelf niet kan zien. Het is geen object, heeft geen vorm. Ooit bewustzijn gezien? We kunnen bewustzijn alleen zijn, niet kennen. In die zin kan niemand zichzelf ooit kennen. In die zin is de tekst op de tempel te Delphi "Ken Uzelf" een onmogelijkheid.
Het bewustzijn bestuderen is dus een onmogelijkheid. Want het heeft geen eigenschappen.
Het lidwoord "het" suggereert weliswaar dat het een zelfstandignaamwoord is en er dus van alles en nog wat over gezegd of nader bepaald kan worden net als over alle zelfstandige naamwoorden. Het grote kind, het kleine kind, het dikke kind, het magere kind enz enz. Maar dat is niet zo. Dat wat we zijn - bewustzijn - en dat zijn we elke moment van de dag, is onpeilbaar.
Naar dat wat je (al) bent, hoef je dus niet opzoek te gaan. Worden wat je al bent is natuurlijk onzin. Hoewel vaak gesproken wordt over een spiritueel pad, of een spirituele weg, of spirituele oefeningen, wordt altijd ontkent dat er een pad of weg is, zodra men zich rerealiseerd heeft "het" (bewustzijn) altijd al te zijn geweest. Maar we vallen allemaal, "ik" natuurlijk ook (haha) zo snel terug in onze identificaties.