"Er zijn filosofen die systemen als kastelen bouwen, maar zelf in het koetshuis ernaast wonen"
Kierkegaard.
Kierkegaard.
Je hebt gelijk. Onmogelijk .. Veertig jaar terug een scriptie voor mijn vrouw geschreven en toen alles samen met haar gelezen van de vertalingen die beschikbaar waren en over Kierkegaard ..Guustaaf schreef:Hoi Yopi
Alles van Kierkegaard gelezen?? Kan me nauwelijks voorstellen eerlijk gezegd, tenzij je Deens kent.
Uitgeverij Damon is bezig met vertaling van zijn voornaamste werken. Er bestonden al wel vertalingen maar zeker niet van zijn volledige werken. Zelf heb ik een vijftal vertaalde werken van hem en een paar inleidingen van de Nederlandse Kierkegaard expert W.R. Scholten, een karmeliet.
Het is ook met behulp van de inleidingen van Scholtens dat dit stukje over de vertwijfeling geschreven is. Kierkegaard leest niet gemakkelijk vindt ik trouwens. ...
Er zijn hier maar een paar mensen aktief en ik denk dat de beheerder (Mariakat) even afwezig is vanwege vakantie of zo ..N.b. ik moet zeggen dat er heel weinig respons gegeven wordt hier. Zelfs mijn vraag of er uberhaupt interesse zou zijn voor het item depressie, wordt niet beantwoord.
Opleiding economie in Tilburg aan wat toen de hogeschool Tilburg heette; en dan voor het vak filosofie. Vast ook wel iets in het Duits gelezen, omdat ik redelijk vlot die taal lees. Ik herinner het me niet goed.Guustaaf schreef:Hoi.
In het kader van wat voor opleiding had je die scriptie voor haar geschreven? 40 jaar geleden, is al ff terug dus.
Hoezo word je er onrustig van?
O, zou best kunnen dat ze op vakantie is , heb idd nog geen reactie ontvangen van haar op een p.b.
n.b. er waren overigens naast het Deens ook uitgaven van zijn volledige werken in het Duits.
Het boek beschrijft het bijbelse verhaal van Abraham, die bereid is in opdracht van God zijn zoon te offeren. Kierkegaard vraagt zich af hoe dit mogelijk is: is Abraham een moordenaar of een gelovige? En hoe moet hij het handelen van Abraham begrijpen? Is zijn handelen te rechtvaardigen?
(Johannes de Silentio is een van de pseudoniemen waaronder Kierkegaard zijn niet religieuze werken schreef. Ter informatie aan andere lezers)Johannes de Silentio maakt in het werk een onderscheid tussen de ridder van de oneindige resignatie en de ridder van het geloof. De Silentio beschouwt zichzelf als een ridder van de oneindige resignatie en Abraham als een ridder van het geloof. Hij prijst Abraham voor zijn geloof, dat noodzakelijk is om te kunnen handelen. Dit onderscheid wordt vaak (terecht of onterecht) van toepassing geacht op Kierkegaards persoonlijke leven: hij brak zijn verloving af en in zijn werken (vergelijk onder meer zijn hoofdwerk, Of/Of) betuigt hij zijn spijt over die keuze. Hij is nooit een nieuwe relatie aangegaan.
De materie is ook ieders grond.Guustaaf schreef:b.Hoe de ander "hierin" (dus in je godsverhouding of je relatie tot god) past, vraag je je af.
God als jouw Grond is ieders grond. Kierkegaard heeft juist schitterende dingen over de liefde en haar ontwikkeling geschreven.
Een wijsgerige theorie staat of valt niet met het onvermogen om daar in alle gevallen en omstandigheden zelf naar te leven.Guustaaf schreef:"Er zijn filosofen die systemen als kastelen bouwen, maar zelf in het koetshuis ernaast wonen"
Kierkegaard.