Eerste onderwerp bericht herinnering :
Wat zijn erfzonden?
Wat zijn erfzonden?
Blijkbaar heb je niet het hele stukje gelezen.Heb ik gelezen Mariakat maar wat is jouw mening tegenover die van de orthodoxe kerk,
Dito.of deel je nog steeds die zelfde mening?
Waarom denken in termen van overgeërfde zonden en niet in het feit dat de mens geboren is met een neiging tot egoïsme, het zichzelf verheffen ten koste van de ander en nalaten van goed te doen aan anderen, als het ons wat teveel moeite kost?
Is deze eigenschap niet voorbestemd om te ontaarden in goed naar zichzelf te handelen en slecht naar de ander?
Ook al zal dat misschien alleen in de ogen van de ander zijn?
Wat feitelijk geschreven staat in Genesis, is dat wie zou eten van de boom, voortaan kennis zou hebben van goed en kwaad.
Dat betekent dat hij voortaan ook in termen van goed en kwaad zou gaan denken.
Feitelijk veranderde er niets, enkel het vermogen tot (ver)oordelen, maakte de mens tot de mens die hij nu is.
Voorheen was hij onschuldig als de dieren.
Tomas schreef:Is dat, de schuld op de gedane zonden erven (erfschuld) van Adam en Eva? Dus de schuld/zonde op een ander schuiven.
Lijkt me duidelijk.En wat is volgens jou dan de rol van Jezus voor de heidenen die nooit de Wet hebben ontvangen en derhalve ook geen zondaars naar de Wet kunnen zijn?
Het onderstreepte is waar het mij om gaat.Wat feitelijk geschreven staat in Genesis, is dat wie zou eten van de boom, voortaan kennis zou hebben van goed en kwaad.
Feitelijk veranderde er niets, enkel het vermogen tot (ver)oordelen, maakte de mens tot de mens die hij nu is.
Voorheen was hij onschuldig als de dieren.
Dan heb je me toch nog niet goed begrepen.de verandering van onschuldig naar schuldige/zondige mens
Ik noemde het Adam en Eva verhaal een metafoor.volgens jou bij Adam en Eva ligt.
Het willen indelen in en het oordelen over goed en kwaad is dat.Is de kennis van goed en kwaad volgens jou overdraagbaar?
Geen idee, maar eh,Ik noemde het Adam en Eva verhaal een metafoor.
Hoe kan ik figuren uit een metafoor de schuld geven?
Als dit niet over Adam gaat uit die metafoor van jou over wie gaat het dan wel?Voorheen was hij onschuldig als de dieren.
Tomas schreef:
Wat bedoel je dan met:Als dit niet over Adam gaat uit die metafoor van jou over wie gaat het dan wel?Voorheen was hij onschuldig als de dieren.
De mens is de enige, die gaat oordelen in wat goed is en wat slecht.
Dit is een fase in zijn ontwikkeling tot wat hij nu is.
De metafoor daarvan staat in Genesis.
Volgens de Bijbel:
God schiep "de" mens en noemde hem Adam.
Er staat niet
God schiep "een" mens.
Adam is niet "een mens", maar is de naam voor "de mens" in het begin der tijden.
Deze mens gaat een ontwikkeling door.
Leert zich het onderscheid in mensen en dingen bewust te worden en daarover te denken.
Zijn brein blijft zich ontwikkelen.
Beschreven in Genesis 1: 27Een warrig verhaaltje Mariakat, het was God die de mens naar zijn beeld schiep, man en vrouw schiep Hij hen
en Hij zegende hen en gaf hun de opdracht de aarde te onderwerpen en te heersen over al het gedierte.
En God zag dat het goed was, zeer goed.
Opnieuw een scheppingsverhaal in Genesis 2Heel iets anders dan de Heere God die Adam formeerde en later zag het het niet goed was dat Adam in z,n eentje was en hem een hulpe maakte als tegenover hem.
Erfzonde zou ontstaan zijn na de eerste overtreding van een gebod van God.
Vanaf dat moment zou de mens en zijn nageslacht in zonde geboren worden ,zoals dat in de orthodoxe kerk gepreekt wordt.
Deze uitleg en invulling van de teksten is niet gebaseerd op de teksten zelf, maar op de praktijk van alle dag in de tijd dat hierover werd nagedacht en de doctrine is onstaan.
Het is algemeen primitief menselijk om te denken in schuld en boete, maar ook zeker in het willen ontlopen van de boete door smoesjes.
Doordat de eerste mens gezondigd heeft, is dit mensenkind ook een zondig mens. Niets meer en niet minder. Doordat we mens zijn, zijn we in zonde geboren, dus.. ik kan het niet erven, want het hoort bij het woord mens.
Nee, niet voor de erfzonde..maar voor een ieder die in Hem gelooft,
Mariakat schreef:Ik geloof niet dat we afdwalen Tomas.
Jij vroeg hoe ik erover dacht en later weer om nadere uitleg.
Als ik dat geef, zou ik het sympathiek vinden als je daar ook op zou reageren.
Als jij afdwalen noemt, als we een andere richting opgaan dan jij zou willen, kan ik daar ook verder niets aan doen.
https://filosofie-kaffee.actieforum.com/bepaalde-levensbeschouwing-en-religie-in-het-bijzonder-f10/erfzonden-t172.htm#763
https://filosofie-kaffee.actieforum.com/bepaalde-levensbeschouwing-en-religie-in-het-bijzonder-f10/erfzonden-t172.htm#805
Ook in bericht
https://filosofie-kaffee.actieforum.com/bepaalde-levensbeschouwing-en-religie-in-het-bijzonder-f10/erfzonden-t172-40.htm#1894
is daar al op geantwoord.
Daar ging je toen ook niet op in.
Ik geloof, dat we ieder zachtjes aan voldoende over dit onderwerp hebben geschreven. en daarom zou ik deze discussie dan willen sluiten als niemand nog iets te vertellen heeft.
Ik wacht verder af.
Joaddan schreef:Deze discussie kan worden gestopt, gewoon omdat een gebed zonder einde, een lang gebed wordt als er op zinnen een discussie gemaakt wordt en niet op inhoud?