Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+3
Mariakat
marmot
Tomas
7 plaatsers

    Erfzonden

    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Erfzonden

    Bericht  Tomas 26.04.09 0:40

    Eerste onderwerp bericht herinnering :

    Wat zijn erfzonden?
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 08.05.09 0:07

    Dat ik me hierdoor wat minder schuldig voel is een oneigenlijke rede maar wel lekker geruststellend.

    Het missen van je doel is natuurlijk zonde. Maar hoe moet ik dan die erfzonde zien?

    Tomas
    avatar
    Phinch


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Phinch 08.05.09 7:47

    Begeren komt van geren, dat is pijlen schieten. Schiet je pijlen dus niet op wat van onze naaste is, dan zou je immers je doel missen.
    Je doel dat ben je namelijk zelf. Dat beseffende wordt het begeren wat van mijn naaste is wel minder maar het houdt niet op. Wat mij betreft komt dat door erfzonde.
    Dat vind ik, hoor, maar jij moet dat natuurlijk voor jezelf maar uitvogelen. Ik ga je dan ook echt niet vertellen hoe jij dan die erfzonde MOET zien.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 08.05.09 9:42

    Erfzonden passen niet in mijn beeld van een rechtvaardig God.

    Tomas
    avatar
    Phinch


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Phinch 08.05.09 10:31

    Zonder erfzonde raakt een rechtvaardige god kant noch wal.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 08.05.09 10:37

    Dat begrijp ik niet, verklaar je eens nader.

    Tomas
    joaddan
    joaddan


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  joaddan 08.05.09 20:16

    de neiging om te zondigen. zegt de Dikke van Dale....

    Alle mensen hebben dat ten gevolge van de ene daad in het begin. Maar ze worden niet meer aangerekend door de HereJezus die ons heeft vrijgekocht. Geloof dat en je erfenis ziet er niet meer uit naar de zonde, maar in het leven.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 08.05.09 23:04

    Joaddan:
    , , , de HereJezus die ons heeft vrijgekocht.

    Wil dat zeggen dat we met een schone lei kunnen beginnen en nu verantwoordelijk zijn voor onze eigen daden?

    Tomas
    joaddan
    joaddan


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  joaddan 09.05.09 19:56

    Wil dat zeggen dat we met een schone lei kunnen beginnen en nu verantwoordelijk zijn voor onze eigen daden?

    Tomas

    Schone lei, er wordt niet geturft en als je iets doet dat niet goed is, wordt het je vergeven ( is vergeven) dus schoon.
    Je wilt de Heer ook geen verdriet doen door dingen te doen die niet goed voor je zijn.
    Net als in een gezin het kind weet wat de ouders verlangen van hem/haar. Toch doet het dingen die je als ouder niet prettig vind of onveilig voor het kind. Je houdt onvoorwaardelijk van het kind, maar vind niet alles goed wat het doet. Zo zie ik het een beetje'..
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 09.05.09 22:27

    Joaddan:
    de HereJezus die ons heeft vrijgekocht. Geloof dat en je erfenis ziet er niet meer uit naar de zonde, maar in het leven.
    Joaddan:
    Schone lei, er wordt niet geturft en als je iets doet dat niet goed is, wordt het je vergeven ( is vergeven) dus schoon.
    Je wilt de Heer ook geen verdriet doen door dingen te doen die niet goed voor je zijn.

    Als ik het goed begrijp ben ik dus door mijn geloof in de HereJezus vrijgekocht en zéker van de erfenis en worden zelfs mijn toekomstige zonden vergeven.

    Hoe en waaraan weet ik dan dat ik dingen doe die niet goed voor mij zijn en in welke zin is dat dan niet goed voor mij?

    Tomas
    avatar
    Phinch


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Phinch 10.05.09 10:10

    Misschien zat ik, wat de erfzonde betreft, een beetje op een dood spoor.
    Zojuist heb ik een stukje gelezen van Augustinus, de erfzonde begon met sexuele opwinding.
    In het kader van recente gebeurtenissen in de katholieke kerk wil ik hier niets mee te maken hebben en heb ik besloten de erfzonde, als leerstuk van de katholieke kerk, geheel van mij af te werpen.

    Jullie schone-lei-theorie is mij weer veel te clean. Ik zal er nog eens grondig over moeten nadenken.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 10.05.09 19:02

    Phinch:
    Jullie schone-lei-theorie is mij weer veel te clean.

    Hangt er van af of dat Jezus voor de erfzonde gestorven is, indat geval was het éénmalig en zijn we allen weer als in de staat als van Adam en Eva maar dan nu met eigen verantwoording.

    Tomas
    joaddan
    joaddan


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  joaddan 10.05.09 19:45

    Hoe en waaraan weet ik dan dat ik dingen doe die niet goed voor mij zijn en in welke zin is dat dan niet goed voor mij?

    Tomas


    Ik heb alleen de Bijbel die kan antwoorden met oa de woorden uit de brief van Johannes:
    4:15- In een ieder die belijdt dat Jezus de Zoon van God is, verblijft God in hem en hij verblijft in God
    5:18- We weten dat iemand die uit God geboren is niet zondigt. De Zoon die uit God geboren werd, beschermt hem, zodat het kwaad geen vat op hem heeft.

    Ik denk dat we ook een stuk geweten hebben gekregen die je helpt.

    Jullie schone-lei-theorie is mij weer veel te clean. Ik zal er nog eens grondig over moeten nadenken.

    Joh, we maken het soms ook te moeilijk denk ik. Lees wat er in de Bijbel staat, Phinch..daar kan je het beste antwoorden zoeken.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 11.05.09 0:56

    Joaddan:
    5:18- We weten dat iemand die uit God geboren is niet zondigt. De Zoon die uit God geboren werd, beschermt hem, zodat het kwaad geen vat op hem heeft.

    Lijkt mij toch een duidelijke tekst. Een wedergeboren (uit God geboren) mens kan gewoon niet zondigen.
    Wanneer men wil beweren toch te kunnen zondigen dan staat men nog onder de Wet en geloven zij niet in het volmaakte offer van Jezus.

    Tomas
    avatar
    Phinch


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Phinch 11.05.09 10:06

    Ik begrijp er echt helemaal geen zak meer van.
    avatar
    Phinch


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Phinch 11.05.09 12:06

    Dat is toch niet normaal, ik ben al twee uur bezig study .
    Ik kap ermee Evil or Very Mad
    avatar
    marmot


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 11.05.09 12:10

    Tomas schreef:Joaddan:
    5:18- We weten dat iemand die uit God geboren is niet zondigt. De Zoon die uit God geboren werd, beschermt hem, zodat het kwaad geen vat op hem heeft.

    Lijkt mij toch een duidelijke tekst. Een wedergeboren (uit God geboren) mens kan gewoon niet zondigen.
    Wanneer men wil beweren toch te kunnen zondigen dan staat men nog onder de Wet en geloven zij niet in het volmaakte offer van Jezus.

    Tomas


    Iemand die uit god geboren is. enz ....Kan dat dan ook op een andere manier Tomas ?
    avatar
    marmot


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 11.05.09 12:16

    Oja over dat zondigen. Hoe zou het komen dat er mensen zijn die erg veel zgn zonden begaan en daar de prijs voor moeten betalen op de een of andere manier, terwijl anderen daar significant minder last van hebben. Genen ? omgevingsfactoren ? levensomstandigheden ? IQ ?


    marmot
    avatar
    marmot


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 11.05.09 12:36

    Phinch schreef:Dat is toch niet normaal, ik ben al twee uur bezig study .
    Ik kap ermee Evil or Very Mad


    Houd moed Phinch Smile

    marmot
    avatar
    Phinch


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Phinch 11.05.09 12:59

    Marmot, Jezus stierf voor àlle zonden dus ook met terugwerkende kracht voor zijn eigen zonden, dat wil dan toch niet zeggen dat hij die last alsnog kan wegnemen die hij eerst wel had? Voor kwaad met kwaad vergelden was het ook al te laat, dunkt mij. Je poetst dit echt niet zomaar weg, hoor.
    avatar
    marmot


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 11.05.09 14:56

    Phinch schreef:Marmot, Jezus stierf voor àlle zonden dus ook met terugwerkende kracht voor zijn eigen zonden, dat wil dan toch niet zeggen dat hij die last alsnog kan wegnemen die hij eerst wel had? Voor kwaad met kwaad vergelden was het ook al te laat, dunkt mij. Je poetst dit echt niet zomaar weg, hoor.


    Oke.. Phinch als zonden ons leiden naar het lijden, en er helaas nogsteeds veel geleden wordt, is jouw insteek dan wel OKe. ? Ik hoor ook wel zeggen dat als je een zonde begaat (bewust en zelfs onbewust ) de straf zit ingebouwd. Je mag wel heel slim zijn en een geweldige opvoeding genoten om geen zonden te begaan nog los van je strijd tegen de krachten injezelf zoals bv sexuele maar ook andere.

    marmot.
    avatar
    Phinch


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Phinch 11.05.09 17:01

    Dus jij, Marmot, denkt dat er iets mis is met mijn insteek?
    Ik kan je verzekeren dat het met mijn insteek prima in orde is.


    Joh 18,11
    Maar Jezus zei tegen Petrus: Steek je zwaard in de schede.

    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 11.05.09 18:03

    Marmot:
    Iemand die uit god geboren is. enz ....Kan dat dan ook op een andere manier Tomas ?
    Dat denk ik niet Marmot, wanneer men uit God geboren is dan zal men ook de werken van God doen.

    Marmot:
    Oja over dat zondigen. Hoe zou het komen dat er mensen zijn die erg veel zgn zonden begaan en daar de prijs voor moeten betalen op de een of andere manier,
    Die mensen geloven niet in het offer van Jezus en staan nog steeds zelf onder de Wet om zich zelf te rechtvaardigen.

    Tomas
    avatar
    marmot


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 11.05.09 19:46

    Maar Tomas ,wat bedoel je dan met " uit god geboren " ?
    avatar
    marmot


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 11.05.09 19:50

    Joh 18,11
    Maar Jezus zei tegen Petrus: Steek je zwaard in de schede.



    Dat lijkt me een goed plan Phinch.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 12.05.09 0:50

    Marmot:
    Iemand die uit god geboren is. enz ....Kan dat dan ook op een andere manier Tomas ?

    Dat denk ik niet Marmot, wanneer men uit God geboren is dan zal men ook de werken van God doen.

    Marmot:
    Maar Tomas ,wat bedoel je dan met " uit god geboren " ?

    Dat wil voor mij zeggen dat we welliswaar allemaal schepsels van God zijn maar dat het van ons zelf, ons doen en laten afhangt of we werkelijk "kinderen van God" zijn. Met andere woorden; niemand kan door geboorte aanspraak maken op de titel "Kind van God", maar slechts door de "werken" ons doen en laten.

    Tomas

    Gesponsorde inhoud


    Erfzonden - Pagina 2 Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 09.05.24 0:43