Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+3
Mariakat
marmot
Tomas
7 plaatsers

    Erfzonden

    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Erfzonden

    Bericht  Tomas 26.04.09 0:40

    Wat zijn erfzonden?
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 26.04.09 9:26

    We dragen toch allemaal de sporen mee van al die zaken die anders hadden kunnen gaan als we kennis en macht hadden gehad,en daardoor meer grip op het leven. Ikzelf heb ooit mij ouders verweten dat ze niet beter wisten.

    marmot
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 26.04.09 11:00

    als we kennis en macht hadden gehad,

    Als erfzonde, de straf op de zonde is dan behoort die kennis tot de "erfenis".

    Maar volgens van Dalen is erfzonde, de neiging om te zondigen.

    Tomas
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 26.04.09 11:29

    En gedachten /overtuigingen over.... schuld onschuld verantwoordelijkheid vrijheid cultuur wordingsprocessen evolutie...... over alles eigenlijk. Wat VanDalen erover zegt is toch ook maar een idee.Ik heb inmiddels begrepen dat de wijsgheren er toendertijd ook al over steggelden. Maar hoe dan ook ikzelf heb het niet zo met SCHULD en ZONDE, maar meer in de zin van JAMMER. Nieuw woord ERFJAMMER. ? Zal meneer VanDalen wel leuk vinden Smile

    marmot
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 26.04.09 11:58

    Maar hoe dan ook ikzelf heb het niet zo met SCHULD en ZONDE, maar meer in de zin van JAMMER.

    Voor jou dus erfschuld/straf inplaats van erfzonde? Jij hebt geen deel aan hun zonden?

    Tomas
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 26.04.09 12:59

    Voor jou dus erfschuld/straf inplaats van erfzonde? Jij hebt geen deel aan hun zonden?

    Tomas
    Tomas


    Aantal berichten: 120
    Joined date: 23-03-09

    Ik begrijp niet hoe je aan die conclusie of vraag komt Tomas.?

    Ik heb wat meer met het gebrek aan kennis en macht.

    Kennis van oorzaak en de gevolgen en de onmacht bv om me te beheersen, om macht te hebben over mijn aandriften.

    marmot.
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 26.04.09 13:05

    Hoewel ? klein succesje..... Ik rook niet meer Very Happy
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Mariakat 26.04.09 13:21

    Basketball

    Een zonde overwonnen?
    Of is dat misschien hoe mensen er zelf persoonlijk denken?
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 26.04.09 13:31

    Mariakat schreef:Basketball

    Een zonde overwonnen?
    Of is dat misschien hoe mensen er zelf persoonlijk denken?


    Ja maria.. ik zie en voel het als een persoonlijke overwinning op mezelf.

    En er zijn nog wel wat meer uitdagingen.

    marmot.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 26.04.09 13:38

    Marmot:
    Maar hoe dan ook ikzelf heb het niet zo met SCHULD en ZONDE, maar meer in de zin van JAMMER.

    Wat bedoel je dan precies met JAMMER?
    Jammer dat zij gezondigd hebben of jammer dat wij nu door hun schuld met de brokken zitten of jammer dat wij die zelfde zonde doen?

    Tomas

    ps. hoelang ben je al gestopt met roken?
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 26.04.09 13:48

    Jammer in de zin van HELAAS Tomas, en verder vervolgen wij onze weg. Smile

    Wat betreft het roken ? ongeveer 2 jaar Ik zal nooit meer roken maar..... de herinnering blijft dus soms onder bepaalde omstandigheden denk ik wel eens "ik wou dat ik nog rookte." gelijk dat gedichtje van Kopland.

    marmot
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 26.04.09 17:48

    Marmot:
    Ik heb wat meer met het gebrek aan kennis en macht.

    Dat was of is toch de erfzonde.

    Tomas
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Mariakat 26.04.09 19:15

    Misschien kan ik je volgen misschien ook niet.
    Kun je jezelf nader verklaren?
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 26.04.09 19:19

    Ach Tomas, jij blijft het "zonde" noemen terwijl ik het jammer vind dat er van zonden sprake is of kan zijn als het vanuit onwetendheid en onmacht gaat zoals het gaat.

    marmot
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 26.04.09 21:11

    Het idee van erfzonde straf en schuldigheid is toch eigenlijk niet serieus te nemen.

    marmot.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 27.04.09 0:13

    Mariakat schreef:Misschien kan ik je volgen misschien ook niet.

    Vertel eens waar jij aan denkt Mariakat.

    Tomas
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 27.04.09 0:27

    marmot schreef:Ach Tomas, jij blijft het "zonde" noemen terwijl ik het jammer vind dat er van zonden sprake is of kan zijn als het vanuit onwetendheid en onmacht gaat zoals het gaat.

    marmot

    Het gaat nou eenmaal over een "leer" van erfzonde Marmot en mijn bedoeling met deze discussie is dan ook of er werkelijk sprake is van erfzonde en zo ja, wat dat dan precies inhoud?
    Jij komt nu aan met verzachtende omstandigheden zo als onwetendheid en onmacht maar dan lijkt het er op dat God de schuld krijgt, is dat jouw bedoeling?

    Tomas
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Mariakat 27.04.09 9:52

    Tomas schreef:Wat zijn erfzonden?
    Erfzonde zou ontstaan zijn na de eerste overtreding van een gebod van God.
    Vanaf dat moment zou de mens en zijn nageslacht in zonde geboren worden ,zoals dat in de orthodoxe kerk gepreekt wordt.

    Wat feitelijk geschreven staat in Genesis, is dat wie zou eten van de boom, voortaan kennis zou hebben van goed en kwaad.
    Dat betekent dat hij voortaan ook in termen van goed en kwaad zou gaan denken.

    Feitelijk veranderde er niets, enkel het vermogen tot (ver)oordelen, maakte de mens tot de mens die hij nu is.
    Voorheen was hij onschuldig als de dieren.

    Deze discussie is al vaker gelopen, maar niet op dit vervolg van het oude MSN forum.
    Daarom hier een bericht wat ik elders plaatste, waar deze discussie ook loopt.
    van Erfzonde naar 'Schuldig Verzuim'

    Mariakat 22-04-2009
    Waarom denken in termen van overgeërfde zonden en niet in het feit dat de mens geboren is met een neiging tot egoïsme, het zichzelf verheffen ten koste van de ander en nalaten van goed te doen aan anderen, als het ons wat teveel moeite kost?
    Is deze eigenschap niet voorbestemd om te ontaarden in goed naar zichzelf te handelen en slecht naar de ander?
    Ook al zal dat misschien alleen in de ogen van de ander zijn?


    Mariakat 22-04-2009
    Iets is pas goed of slecht, als er geoordeeld wordt, als goed of slecht.
    Zonder oordeel geen waarde-oordeel.

    Zorgen voor je eigen ik en je nageslacht.
    Waarom daarover oordelen in goed of slecht?
    Oordelen doet de ander.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 27.04.09 11:08

    Mariakat:
    Erfzonde zou ontstaan zijn na de eerste overtreding van een gebod van God.
    Vanaf dat moment zou de mens en zijn nageslacht in zonde geboren worden ,zoals dat in de orthodoxe kerk gepreekt wordt.

    In zonden geboren worden is dan ook alleen wanneer onze ouders de zonden van hun ouders deden. We hoeven natuurlijk niet de zonden van onze ouders te doen.

    Tomas
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 27.04.09 18:50

    Tomas
    Tomas


    Aantal berichten: 126
    Joined date: 23-03-09


    Ik heb niets met een God die de schuld KAN krijgen Tomas, God is voor mij heel het al EN de werkelijkheid EN de waarheid, mijn god is de oorzaak van heel dat al. Ik doe mijn best om die God te leren kennen voorzover als dat voor mij mogenlijk is. Ik zou wel willen maar helaas ik ben niet Laplache, S Demon Smile

    marmot
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 27.04.09 22:46

    Marmot:
    God is voor mij heel het al EN de werkelijkheid EN de waarheid, mijn god is de oorzaak van heel dat al. Ik doe mijn best om die God te leren kennen

    Wat valt er van God dan nog meer te kennen buiten bovenstaande kennis van God.? En heb jij dan bovenstaande kennis ontvangen door je best te doen?

    Tomas
    avatar
    marmot


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  marmot 27.04.09 22:58

    Ik heb niets met een God die de schuld KAN krijgen Tomas, God is voor mij heel het al EN de werkelijkheid EN de waarheid, mijn god is de oorzaak van heel dat al. Ik doe mijn best om die God te leren kennen voorzover als dat voor mij mogenlijk is. Ik zou wel willen maar helaas ik ben niet Laplache, S Demon

    marmot
    marmot


    Aantal berichten: 45
    Joined date: 25-03-09

    Zo bedoelde ik het Tomas.
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 30.04.09 17:51

    Ik heb niets met een God die de schuld KAN krijgen Tomas,

    Ik heb alles met een God die ik de schuld KAN geven Marmot en wil mij zeker niet gelijkstellen met Hem.
    Ben ik een kind van God, dan zal ik mij als een kind gedragen en zal dan in mijn eigenwijsheid de wijsheid van God (mijn Vader) ter discussie willen stellen.

    Hoe heerlijk is het toch als kinderen zò met hin Vader kunnen omgaan dat zij van hun Vader mogen leren.

    Tomas
    Tomas
    Tomas


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Tomas 06.05.09 17:53

    PS. Mijn mening over erfzonden is, die zijn er niet, men kan geen zonden erven, men kan wèl de zonde die ouders of voorouders deden, nà doen, maar dat is dan alleen omdat men er van uit gaat dat het goed is zonder daar zelf over na te denken.

    "Erfzonde" lijkt mij dan ook een uitvinding van de antichrist.

    Tomas
    avatar
    Phinch


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Phinch 07.05.09 18:27

    Ik geloof wel in erfzonde. Zonden moeten tenslotte ergens vandaan komen en het is een hele geruststelling te weten dat ze altijd al bestaan hebben. Dat ik me hierdoor wat minder schuldig voel is een oneigenlijke rede maar wel lekker geruststellend.
    Dat het nou allemaal begon bij het appelvrouwtje waag ik te betwijfelen, die moet de gave tot zondigen toch ook geërfd hebben. Erfzonde was er altijd, alleen zagen ze het nog niet.

    Mensen die erfzonde betwijfelen begrijp ik niet, je betwijfelt toch ook niet de liefde of de haat, dat moet toch allemaal al bestaan hebben voor dat ik het ging ervaren?

    Gesponsorde inhoud


    Erfzonden Empty Re: Erfzonden

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 09.05.24 0:31