Ik wist niet meer dat ik het op mijn harde schijf had staan.
Ik vind het een mooie overdenking van Helene
Van: Hélène
Verzonden: 13-7-2003 17:12
ik vermoed, dat we een vrij mens worden, naarmate we leren aanvaarden dat "alles" gewoon bestaat , voorkomt, zowel in onszelf als buiten ons ...
we vernoemen heel gemakkelijk "goed" en "kwaad", alsof dat twee totaal verschillende begrippen zijn... maar eigenlijk zijn het slechts keerzijden van eenzelfde munt.
in onszelf spelen zich vaak heel wat toestanden af die met deze begrippen te maken hebben... en ik vermoed dat we stilaan kunnen gaan inzien dat dit nu eenmaal facetten zijn van de mensheid waar we meer "open" naar kunnen kijken ook... geen afkeuring of goedkeuring... gewoon aanvaarden dat het er is, zowel in onszelf als in de ander...
naarmate we dat meer leren doen, en aanvaarden dat het "goed" is zo, gaan we er minder op gefixeerd zijn en zijn we begonnen met minder "oordelen", zowel naar onszelf toe als naar de ander...
dit loslatingsproces creëert al een bazis voor vrijheid...
in het onvolmaakte is het volmaakte reeds aanwezig, in wording...
en daar draait het toch om: we willen allen betere mensen worden, we snakken zo naar een betere wereld; maar dit zal niet lukken tenzij we eerlijk in onszelf durven kijken en onder ogen durven zien, aanvaarden wat er echt leeft, en met mildheid en vergevensgezindheid naar onszelf toe dit aanvaarden...zo ook zullen wij kunnen aanvaarden van onze medemens en dit schept naar mijn idee de mogelijkheid om een vrij mens te worden!
we zijn allen "onderweg"... en dat is belangrijk... "tao" ... deze weg is het doel... naar de vrijheid...
meer en meer op weg naar echt "bevrijde mensen"...op alle levensgebieden...