EO Moraalridders.
Steeds meer mensen, lijkt het wel, geloven dat wij omringt worden met geesten.
Geesten van overledenen, in de vorm van goede en kwade geesten, maar ook demonen en engelen worden steeds interessanter en zelfs reeëler in de ogen van velen mensen.
Niet alleen religieus gelovigen en spiritisten, maar ook zeer veel mensen, die een zg. "spiritueel denken" en zelfs "voelen" hoog in hun vaandel hebben staan.
En met dat laatste bedoel ik niet de mensen, die zich bewust zijn van het idee, dat we allemaal energetisch één zijn, samen met alles wat "is".
Dat is, dunkt mij, een ander soort hoofdstuk in het mystieke denken van de mens.
Het gaat mij om het volgende:'Urker moord alarmbel voor kerken'
6 oktober 2010
Predikanten in Urk moeten onmiddellijk stoppen met het zwijgen over het occulte spel voorafgaand aan de moord op Dirk Post. Dat zegt Henk Vreekamp, predikant en schrijver van boeken over christendom en het occultisme. ´Er is een slachtoffer gevallen: de absolute grens is bereikt.´
In Urk spreken predikanten op verzoek van de burgermeester niet over het glaasje draaien waaraan Dirk Post en vrienden aan meededen, voordat Jaap van der H. zijn vriend met messteken om het leven bracht. Een kwalijke zaak, volgens Vreekamp. 'Predikanten hebben een eigen geestelijke verantwoordelijkheid, niet alleen voor Urk, maar ook voor de rest van Nederland.'
Volgens Vreekamp moeten zijn Urker collega´s inzicht geven in wat occultisme is en wat het kan verwoesten in een mensenleven. De predikant signaleert een terugkeer van het voor-christelijke heidendom in Nederland. 'Jarenlang leefde dat ondergronds, maar nu steekt het weer de kop op, met alle gevolgen van dien. Theologen hebben dat vanuit hun studeerkamers niet helder gezien. De duivel werd meer iets abstracts, als het ultieme kwaad, terwijl hij heel concreet aanwezig kan zijn.'
Geesten
Vreekamp stelt dat 'glaasje draaien', maar ook Halloween, Harry Potter en computerspellen vaak niet zo onschuldig zijn als het lijkt. 'Het stikt van de geesten om ons heen, zowel goed als slecht. Jezus heeft overwonnen, en de duivel zit aan de ketting. Toch kan hij nog erg dichtbij komen. Dat zie je in Urk. Is de geest eenmaal uit de fles, dan krijg je ´m er niet gemakkelijk meer in.'
Steeds meer mensen, lijkt het wel, geloven dat wij omringt worden met geesten.
Geesten van overledenen, in de vorm van goede en kwade geesten, maar ook demonen en engelen worden steeds interessanter en zelfs reeëler in de ogen van velen mensen.
Niet alleen religieus gelovigen en spiritisten, maar ook zeer veel mensen, die een zg. "spiritueel denken" en zelfs "voelen" hoog in hun vaandel hebben staan.
En met dat laatste bedoel ik niet de mensen, die zich bewust zijn van het idee, dat we allemaal energetisch één zijn, samen met alles wat "is".
Dat is, dunkt mij, een ander soort hoofdstuk in het mystieke denken van de mens.