Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil.
marmot
marmot
Hoe weten we dat?Marmot schreef:als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil.
Mariakat schreef:Hoe weten we dat?Marmot schreef:als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil.
Mariakat schreef:Is dit jouw mening ook, Marmot?
Zo ja.
Waarom schrijf je "zijn wil" met extra dikke letters?
Kun je dat nog wat extra onderbouwen met wat je hiermee bedoelt te zeggen?
Zo nee.
Graag dan de bron van wiens mening het dan wel is.
Met dezelfde aantekening als hierboven.
marmot schreef:Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil.
marmot
marmot schreef:Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil.
marmot
Socrates schreef:marmot schreef:Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil.
marmot
Dit soort antropomorfe projecties op hetgeen we nimmer zullen kunnen bevatten, hebben wat mij betreft weinig zin. Ja, de ons omringende energie laat een neiging zien tot zelf-organisatie en ja binnen ons tijdskader kunnen we daar bepaalde statistische 'zekerheden' aan ontlenen. Maar meer ook niet volgens mij.
marmot schreef:Socrates schreef:marmot schreef:Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil.
marmot
Dit soort antropomorfe projecties op hetgeen we nimmer zullen kunnen bevatten, hebben wat mij betreft weinig zin. Ja, de ons omringende energie laat een neiging zien tot zelf-organisatie en ja binnen ons tijdskader kunnen we daar bepaalde statistische 'zekerheden' aan ontlenen. Maar meer ook niet volgens mij.
Ikzelf zie dat antropomorfe ook niet zo zitten, maar zolang ik of we niets weten over het hoe waarom van dat wat wij het heelal of de schepping noemen hou ik het voor mezelf open.
marmot.
Het is bij ons ingepompte beeld van een persoonlijke "God" wel heel moeilijk om van een god te spreken, die dat niet is.Socrates schreef:
Sorry, maar als ik lees dat je 'dat wat god genoemd wordt' (mijn manier van open houden) mannelijke eigenschappen toedicht (hij, hem), menselijke informatieverwerking (luisteren) en een menselijk ego (wil), dan kan ik niet meer spreken van 'het open houden'.
marmot
Gebruik ik nooit."godsonmogelijk"
Mariakat schreef:Het is bij ons ingepompte beeld van een persoonlijke "God" wel heel moeilijk om van een god te spreken, die dat niet is.Socrates schreef:
Sorry, maar als ik lees dat je 'dat wat god genoemd wordt' (mijn manier van open houden) mannelijke eigenschappen toedicht (hij, hem), menselijke informatieverwerking (luisteren) en een menselijk ego (wil), dan kan ik niet meer spreken van 'het open houden'.
Ikzelf spreek dan niet zo gemakkelijk van "God", maar eerder van "het goddelijke", wat dat dan ook moge zijn.
Al moeilijk genoeg om dat uit te leggen en over te brengen.
Zeker daar ik er zelf ook niet helemaal uit ben, wat daarmee gezegd wil zijn.
Socrates schreef:Ik ook niet, marmot. Maar er schuilt ook een reëel en groot gevaar in verbeelding. In feite is dat ook eigenlijk de basis van waar religie om draait. Mensen, echter verliezen zich nogal eens in hun verbeelding en slepen anderen in hun aldus ontstane waanzin mee.