Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    "DE wetenschap"

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    "DE wetenschap" Empty "DE wetenschap"

    Bericht  Mariakat 27.10.09 19:53

    Vaak kom ik de term "DE wetenschap" tegen in discussies.
    Vooral bij niet te bewijzen zaken heeft DE wetenschap het vaak gedaan, omdat die alles af zou wijzen, wat niet te bewijzen of te verifiëren is.
    Evenzovaak wordt puur het begrip "DE wetenschap" gebruikt als argument om moeilijk (be)grijpbare en (schijnbare) fantasieën naar het land der fabeltjes te verwijzen.

    Dit is een groot misverstand, wat vaak leidt tot non discussies.
    Dit is wat ik vaak zou moeten schrijven, voordat ik verder ga in discussie.
    Buiten, dat ik het met deze laatste zin wel/niet eens ben, wil ik eerst duidelijk hebben wat je nu met "DE wetenschap" bedoelt.

    Meestal heb ik daar geen zin meer in, omdat mensen, die "DE wetenschap" als één begrip zien, dat alleen exacte zaken zou behandelen, enerzijds, heel zelden met goed onderbouwde argumenten komen en nog moeilijker met goede argumenten te overtuigen zijn en anderzijds alles afdoen met "het is wetenschappelijk niet bewezen", dus is het onzin.

    Wikipedia heeft het goed omschreven, zodat ik dat niet nog eens hoef over te doen.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappen
    Met wetenschap wordt zowel de menselijke kennis aangeduid als de organisatie om deze kennis te vergaren.

    De wetenschappelijke wereld is dat deel van de maatschappij dat zich uitdrukkelijk ten doel heeft gesteld systematisch kennis te verwerven. De wetenschap heeft een eigen karakter dat blijkt uit haar methoden en conventies. De aldus ontwikkelde wetenschappelijke kennis vormt een reconstructie van een deel van de werkelijkheid en is opgebouwd met behulp van bepaalde wetenschappelijke methodes.[1]

    Wetenschap en technologie zijn structuurelementen van de geïndustrialiseerde samenleving en daarom beïnvloeden maatschappij, techniek en wetenschap elkaar sterk

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode
    De wetenschappelijke methode is een systematische manier om kennis te vergaren. Zij is gebaseerd op waarnemingen, metingen, voorspellingen en experimenten, welke worden gebruikt om theoretische vooronderstellingen (hypothesen) te verifiëren en falsificeren.

    De wetenschappelijke methode werd het eerst toegepast in de bèta- of exacte wetenschappen zoals b.v. natuurkunde en scheikunde, omdat daar veel gemeten en geëxperimenteerd kan worden aan natuurverschijnselen. Bij de humaniora ofwel alfa-wetenschappen als filosofie, literatuurwetenschap, geschiedenis en cultuurwetenschappen is dit minder duidelijk. Daar wordt meer met redenatietechnieken gewerkt zoals die uit de logica om een innerlijk consistente theorie (zonder innerlijke tegenstrijdigheden) of axioma op te zetten. Gamma-wetenschappen als psychologie, sociologie en economie nemen in dit opzicht een tussenpositie in. De wiskunde neemt een bijzondere positie in: het is geen empirische wetenschap, maar moet het helemaal hebben van strenge bewijsvoering. Wat daar onder verstaan moet worden, wordt onderzocht in het zgn. grondslagenonderzoek.

    Grofweg gezegd zijn er dus duidelijk exacte wetenschappen en niet exacte.
    Veel wetenschappen en dan vooral die in de alfa groep houdt zich heel sterk met het menselijke individu in al zijn aspecten bezig.
    Ook meta fysiche onderwerpen hebben de aandacht van nogal wat wetenschappers.

    Vooral de dingen die zij NOG niet begrijpen en kunnen doorgronden hebben hun aandacht in onderzoek.
    Dat is niet hetzelfde als spreken van feiten, maar wel van wetenschappelijk ermee omgaan.
    Socrates
    Socrates


    "DE wetenschap" Empty Re: "DE wetenschap"

    Bericht  Socrates 27.10.09 22:34

    Voor veel mensen zijn de niet-exacte wetenschappen, pseudo-wetenschap. Het mooie is dat dat allemaal valt onder 'vrijheid van meningsuiting'. Cool

      Het is nu 02.05.24 9:40