Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    internet als boom van kennis van goed en kwaad

    avatar
    Caspar


    internet als boom van kennis van goed en kwaad - Pagina 2 Empty internet als boom van kennis van goed en kwaad

    Bericht  Caspar 23.10.09 10:05

    Eerste onderwerp bericht herinnering :

    internet spreekt boekdelen. leidt meer informatie inderdaad tot een betere
    wereld ? of wordt de wereld steeds raarder en enger.
    gaan mensen zich terugtrekken in hun eigen territorium van fervente forummers,
    hyvesgangers en facebookverslaafden?

    wat moet je in vredesnaam met al die informatie? daar is toch haast geen
    behoorlijk wereldbeeld meer uit op te maken? de werkelijkheid is absurder en
    tragischer dan menige film.

    of zal het op termijn leiden tot een kennisparadijs waarin de "boom van kennis
    van goed en kwaad" met de "boom des levens" verbonden zal worden? produc-
    tieve en positieve kennis dus.
    wordt het een grabbelton of wijsheid voor iedereen ?
    Tomas
    Tomas


    internet als boom van kennis van goed en kwaad - Pagina 2 Empty Re: internet als boom van kennis van goed en kwaad

    Bericht  Tomas 28.10.09 13:14

    Caspar:
    even in de schoenen van Erasmus : het beoordelingsvermogen van volwassenen:

    -- het waarnemen/horen/zien van woorden/zinnen door een volwassene vereist
    -- ook de interpretatie daarvan om de boodschap, die in de tekst besloten ligt,
    -- te achterhalen en te toetsen met behulp van zijn kennis en ervaring.

    -- hierbij dient hij er op te letten dat teksten soms als metafoor gebruikt
    -- worden en dus een versluierde boodschap kunnen bevatten.

    -- ook dien er aandacht te zijn voor cryptische teksten die voor verschillende
    -- uitleg vatbaar zijn.

    -- met vrijheid van de geest is bedoeld het beoordelen naar eigen inzicht
    -- en ervaring van alle waarnemingen die zich voordoen

    Daar kan ik mij wel in vinden, zo als ik hier boven al eerder aan jou schreef: De vrijheid van de geest moet je natuurlijk altijd kunnen toetsen aan de letter om niet in oeverloos gebazel te verzanden.

    Tomas
    Socrates
    Socrates


    internet als boom van kennis van goed en kwaad - Pagina 2 Empty Re: internet als boom van kennis van goed en kwaad

    Bericht  Socrates 28.10.09 13:57

    Tomas schreef:De vrijheid van de geest moet je natuurlijk altijd kunnen toetsen aan de letter om niet in oeverloos gebazel te verzanden.

    Mag je mij toch eens uitleggen wat je met deze mooie volzin in de praktijk bedoelt. Het klinkt leuk maar wat moet ik me er bij voorstellen?
    Socrates
    Socrates


    internet als boom van kennis van goed en kwaad - Pagina 2 Empty Re: internet als boom van kennis van goed en kwaad

    Bericht  Socrates 28.10.09 14:00

    Caspar schreef:
    Socrates schreef:Misschien kan je ook uitleggen wat Erasmus daar volgens jou mee bedoelde te zeggen?
    even in de schoenen van Erasmus : het beoordelingsvermogen van volwassenen:

    -- het waarnemen/horen/zien van woorden/zinnen door een volwassene vereist
    -- ook de interpretatie daarvan om de boodschap, die in de tekst besloten ligt,
    -- te achterhalen en te toetsen met behulp van zijn kennis en ervaring.

    -- hierbij dient hij er op te letten dat teksten soms als metafoor gebruikt
    -- worden en dus een versluierde boodschap kunnen bevatten.

    -- ook dien er aandacht te zijn voor cryptische teksten die voor verschillende
    -- uitleg vatbaar zijn.

    -- met vrijheid van de geest is bedoeld het beoordelen naar eigen inzicht
    -- en ervaring van alle waarnemingen die zich voordoen

    Lijkt me inderdaad (een deel van!) wat hij daarmee bedoelt te zeggen.
    Tomas
    Tomas


    internet als boom van kennis van goed en kwaad - Pagina 2 Empty Re: internet als boom van kennis van goed en kwaad

    Bericht  Tomas 29.10.09 17:47

    Socrates:
    Mijn vorige reactie sluit af met een vraag. die heb ik welbewust en (dus) met een doel toegevoegd; testen hoe het staat met jouw vermogen tot tweerichtingsverkeer in het gesprek. Het moge duidelijk zijn dat je gezakt bent.
    Wat een heerlijk forum toch, een smaak of stemmingmaker met éénrichtingsverkeer en een test van iemand die de vette kop van Socrates hoog in het vaandel heeft staan.

    Daarnaast; zou jij je richten op de geest van mijn woorden in plaats van op de letter, zou je misschien wél tot tweerichtingsverkeer kunnen komen.

    Dat zou ik natuurlijk kunnen doen maar jij blijft voor mij te veel op de letter hangen dan je te richten op de geest van mijn woorden waardoor een tweerichtings discussie gewoon onmogelijk wordt.
    Kom is even van je troon af, misschien kunnen we dan discussieren.

    Tomas schreef:
    De vrijheid van de geest moet je natuurlijk altijd kunnen toetsen aan de letter om niet in oeverloos gebazel te verzanden.
    Socrates geeft als antwoord:
    Mag je mij toch eens uitleggen wat je met deze mooie volzin in de praktijk bedoelt. Het klinkt leuk maar wat moet ik me er bij voorstellen?

    Probeer nou eens een keer zèlf na te denken en je niet te verschuilen achter die vette kop van Socrates.
    Als je er zèlf helemaal niets daarbij kan bedenken mag je het gerust zeggen hoor maar probeer het tenminste.

    Tomas
    Socrates
    Socrates


    internet als boom van kennis van goed en kwaad - Pagina 2 Empty Re: internet als boom van kennis van goed en kwaad

    Bericht  Socrates 02.11.09 12:32

    Tomas schreef:Wat een heerlijk forum toch, een smaak of stemmingmaker met éénrichtingsverkeer en een test van iemand die de vette kop van Socrates hoog in het vaandel heeft staan.

    Socrates is voor mij een geestelijke voorganger en bezie ik met dezelfde betekenis als een Lao Tse, Boeddha, Krishna, Jezus en anderen.

    Probeer nou eens een keer zèlf na te denken en je niet te verschuilen achter die vette kop van Socrates.
    Als je er zèlf helemaal niets daarbij kan bedenken mag je het gerust zeggen hoor maar probeer het tenminste.

    Goed, als er al een verschil is tussen filosofie en religie zoals dit zich aan ons openbaart in zijn instituties, dan is het wel dat de filosofie eist dat men zelf nadenkt in plaats van achter dogma's aan te kruipen en elk verondersteld paradigma als gegeven te beschouwen ...

    Gesponsorde inhoud


    internet als boom van kennis van goed en kwaad - Pagina 2 Empty Re: internet als boom van kennis van goed en kwaad

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 19.05.24 23:53