Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Samenleving.

    avatar
    marmot


    Samenleving. Empty Samenleving.

    Bericht  marmot 15.10.09 19:10

    Stelling.....Voedselbanken zijn een schande voor de samenleving.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  Caspar 16.10.09 18:44

    marmot schreef:Stelling.....Voedselbanken zijn een schande voor de samenleving........marmot
    voedselbanken betekenen een vangnet voor diegenen die echt in de problemen zitten
    en zich geen raad meer weten. want ik neem aan dat niemand graag zijn hand ophoudt.
    maar bij welk aantal of percentage hulpbehoevenden ga je van een schande spreken ?
    ik heb geen idee...........morgen 17-10 is de "Dag van de armoede".
    avatar
    marmot


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  marmot 16.10.09 22:02

    Ik ervaar het als mensonwaardig, een vorm van bedelen. Het moet niet nodig zijn.

    marmot.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  Mariakat 16.10.09 23:01

    Ik begrijp wat je bedoelt, Marmot.

    Als je mij vraagt?
    Een utopie bestaat niet.
    Altijd zullen er mensen zijn, die om wat voor reden dan ook, niet regelmatig aan hun dagelijkse kost komen.
    De andere kant van de medaille en van hieruit gerekend, is het misschien een schande, als een land geen voedselbanken kent, de armoede ontkent, waardoor hulpbehoevende mensen niet durven vragen.

    Er is een tijd geweest, dat mensen hun kinderen zonder eten en met te weinig kleren aan in de winter naar school stuurden en voor hun omgeving hun armoede ontkenden, omdat het een schande zou zijn te vragen.
    Ik weet zeker dat zo'n situatie nog in heel wat landen bestaat.
    Dat is wat in een beschaafd land niet zou mogen bestaan.
    Dan beter voedselbanken.
    avatar
    marmot


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  marmot 17.10.09 0:10

    Ik ga ervanuit dat in een beschaafde samenleving het mogelijk moet zijn een manier te bedenken dat die groep mensen waar jij op doelde mariakat, op een manier geholpen kan worden waarbij zij hun waardigheid en zelfrespekt zullen kunnen behouden.

    marmot
    Tomas
    Tomas


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  Tomas 17.10.09 0:56

    marmot schreef:Stelling.....Voedselbanken zijn een schande voor de samenleving.

    marmot

    Hoe wou jij dan die duizenden asielzoekers te eten geven? Of heb je er al een paar in huis genomen?

    Tomas
    avatar
    marmot


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  marmot 17.10.09 6:26

    Er is ook niets mis met elkaar hulp bieden als dat nodig is Tomas. Hulp aan politieke vluchtelingen is toch wel iets anders,
    en in principe een tijdelijke zaak. Onder normale omstandigheden mogen/ hoeven voedselbanken niet nodig te zijn. Voor mij voelt dat neerbuigend en beschamend.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  Caspar 17.10.09 9:28

    marmot schreef:.....Onder normale omstandigheden mogen/ hoeven voedselbanken niet nodig te zijn.
    Voor mij voelt dat neerbuigend en beschamend.....
    voor jou zou het aanschuiven bij een voedselbank vernederend zijn maar dan spreek je
    vanuit de comfortabele positie die je nu hebt.
    maar denk je maar eens in in de situatie waarin mensen verkeren die door het "noodlot"
    achtervolgd worden door hongersnood en oorlogs- of natuurgeweld. van hun trots en
    gevoel van eigenwaarde blijft niets meer over. en in ons eigen land zijn het de mensen,
    behalve de politiek vluchtelingen en asielzoekers, die door omstandigheden zoals ziekte,
    werkloosheid en verdere persoonlijke problemen echt het hoofd niet boven water kunnen
    houden. je moet de voedselbanken ook zien als noodoplossing vanuit medeleven.
    avatar
    marmot


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  marmot 17.10.09 9:58

    Caspar schreef:
    marmot schreef:.....Onder normale omstandigheden mogen/ hoeven voedselbanken niet nodig te zijn.
    Voor mij voelt dat neerbuigend en beschamend.....
    voor jou zou het aanschuiven bij een voedselbank vernederend zijn maar dan spreek je
    vanuit de comfortabele positie die je nu hebt.
    maar denk je maar eens in in de situatie waarin mensen verkeren die door het "noodlot"
    achtervolgd worden door hongersnood en oorlogs- of natuurgeweld. van hun trots en
    gevoel van eigenwaarde blijft niets meer over. en in ons eigen land zijn het de mensen,
    behalve de politiek vluchtelingen en asielzoekers, die door omstandigheden zoals ziekte,
    werkloosheid en verdere persoonlijke problemen echt het hoofd niet boven water kunnen
    houden. je moet de voedselbanken ook zien als noodoplossing vanuit medeleven.

    Ik kan me voorstellen dat mensen onder erbarmelijke omstandigheden minder snel zich vernederd zullen voelen, over een drempel zijn gegaan, het gaat immers om de eerste levensbehoeften, ikzelf zou het zelfs gaan stelen om te overleven.

    Mijn bezwaar en ergernis heeft te maken dat het feit dat ( de welvarende samenleving ) niet in staat is die situaties te voorkomen.
    Bij ons hoeft het niet zo te gaan volgens mij. Niks eigen schuld, de maatschappij faalt.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  Caspar 17.10.09 10:41

    marmot schreef:Mijn bezwaar en ergernis heeft te maken dat het feit dat ( de welvarende samenleving ) niet in staat is die situaties te voorkomen.Bij ons hoeft het niet zo te gaan volgens mij. Niks eigen schuld, de maatschappij faalt. marmot
    eigen schuld is hier niet aan de orde. maar de maatschappij kan onmogelijk de regelgeving
    zó maken dat alle hulpbehoevenden aan hun trekken komen, al was het alleen maar om het
    te verwachten misbruik door asocialen te voorkomen.
    evenmin kan de maatschappij voorkómen dat gladjanussen zich in een monopoliepositie
    manouvreren en torenhoge bonussen opstrijken.
    avatar
    marmot


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  marmot 17.10.09 13:18

    Volgens mij kunnen en zullen we het op termijn wel kunnen voorkomen Casper. Je kan het niet zomaar aan de menselijke natuur overlaten, daar zijn ( helaas Sad )wetten afspraken controle sancties en een andere manier van denken/voelen voor nodig We merken nu toch ook weer dat hebzucht en angst voor de nodige problemen gezorgd heeft.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  Caspar 17.10.09 14:47

    marmot schreef:.....Volgens mij kunnen en zullen we het op termijn wel kunnen voorkomen.....
    we zitten in Nederland, vergeleken met de rest van de wereld, in een bevoorrechte positie.
    maar verbeteringen zijn mogelijk, in die zin blijf ik optimistisch. maar alle ellende uit de wereld ?

    Gesponsorde inhoud


    Samenleving. Empty Re: Samenleving.

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 09.05.24 1:43