Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+4
Pangaea
Tomas
joaddan
Caspar
8 plaatsers

    Waartoe ?

    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 13.08.09 21:06

    Eerste onderwerp bericht herinnering :

    waartoe zijn wij op aarde?
    de eerste vraag uit de "kleine catechismus" van lang geleden.
    en het antwoord werd er bijgeleverd, resoluut en zonder mankeren, want er was zekerheid.

    maar stel nu diezelfde vraag aan een ongelovige, aan een zoeker, een twijfelaar.
    wat heeft het leven voor zin, wat doen we hier eigenlijk ? waar komen we vandaan
    en waar gaan we naar toe , hebben we een doel, een roeping ?

    het kan toch niet zo zijn dat we een doelloos bestaan leiden; dat zou toch strijdig
    zijn met onze trots en eigendunk. daar voelen we ons toch te belangrijk voor.
    dus om ons bestaan zin te geven moeten we het doel ontdekken/verzinnen.
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 15.08.11 8:40

    https://www.youtube.com/watch?v=_VNrfKgGTM0

    Pantoffeldiertjes ?
    Ik meen begrepen te hebben dat zo,n diertje alleen met speciaal gereedschap te bezichtigen is.



    marmot




    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 15.08.11 21:48

    Mariakat schreef :
    Zolang wij als mens onze superioriteit blijven verheerlijken in die zin, dat we geloven, dat het altijd
    toch een mens zal zijn, die verder gaat in de ontwikkeling en altijd bovenaan de piramide zal blijven,
    zolang zullen er ook mensen zijn, die daar een vaste lijn in zullen blijven zien.
    Hier dan twee mensen die met een optimistische visionaire blik in de toekomst keken:

    Eerst vitalisatie van de materie, gebonden aan een groepering van moleculen.
    Vervolgens hominisatie van het leven, gebonden aan een super-groepering van cellen.
    En tenslotte planetisatie van de mensheid, gebonden aan een gesloten groepering van personen:
    de mensheid die, geboren op onze planeet en over geheel de planeet verbreid, langzamerhand
    rond haar aardse matrijs nog slechts een enkele grootse organische eenheid vormt, in zichzelf
    gesloten, een enkel hypercomplex, hypergecentreerd en hyperbewust opper-molecule, even
    uitgebreid als de planeet waarop het is ontstaan. De sluiting van dit denkende bolvormig circuit:
    zou dat niet datgene zijn wat zich op dit eigen ogenblik afspeelt ?
    ..................
    Ze schijnt dwaas: en toch, beginnen niet onder de druk van de feiten grote moderne biologen
    als Julian Huxley en J.S.Haldane de mensheid wetenschappelijk te behandelen en de diagnose van haar
    toekomst te stellen alsof het ging (ceteris paribus overigens)* over een brein van breinen ?

    uit Pierre Teilhard de Chardin (1881/1955) --- "De toekomst van de mens" (1963)
    * ceteris paribus : de overige omstandigheden gelijkblijvend.
    ..............................................................................

    Die Zukunft ist offen. Sie ist nicht vorausbestimmt. Daher kann Sie niemand voraussagen
    - ausser durch Zufall. Die Möglichkeiten, die in der Zukunft liegen, gute sowohl wie schlimme,
    sind unabsehbar. Wenn ich sage: "Optimismus ist Plicht", so schlieszt das nicht nur ein, das
    die Zukunft offen ist, sondern auch, das wir alle sie mitbestimmen durch das, was wir tun:
    wir sind alle mitverantwortlich für das was kommt. So ist es unser aller Pflicht, statt etwas
    Schlimmes vorauszusagen, uns einzusetzen für jene Dinge, die die Zukunft besser machen können.

    uit Karl R.Popper (1902/1994) --- "Alles Leben ist Problemlösen" (1994)
    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 17.08.11 2:16

    Die planetisatie van Teilhard de Chardin vond ik vroeger wel een fascinerend idee.
    Meer als vijftig jaar na zijn dood lijkt er wel zo iets aan de hand te zijn.
    Alleen niet een super-wezen naar het beeld van een organisme, maar een globalizering door financiele en informatiestromen. Daarin blijven mensen individuele wezens, net als cellen in een organisme op dat nivo individueel functioneren en natuurwetten moleculen 'individueel' bestieren.
    Een technische/culturele ontwikkeling itt evolutie (hominisatie).
    Verre van volmaakt, maar voluit in beeld in media, economisch handelen en politiek.

    Behalve dat het niet op een superorganisme lijkt lijkt het ook niet op wat godsdiensten wilden en nog willen vestigen: een totale gemeenschap van gelovigen onder leiding van .. eh, god of zo.

    In feite een grote verrassing voor vele grote toekomstvisies uit het verleden.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Mariakat 17.08.11 7:34

    yopi schreef:
    Alleen niet een super-wezen naar het beeld van een organisme, maar een globalizering door financiele en informatiestromen. Daarin blijven mensen individuele wezens, net als cellen in een organisme op dat nivo individueel functioneren en natuurwetten moleculen 'individueel' bestieren.
    Interessante gedachte.
    Zo zijn wij een geheel, als in een organisme.
    Als één van de raderen blijft steken is een steeds groter gedeelte van die organisatie in de loop van de tijd ge-invalideerd.

    Hoever zal dat gaan in de toekomst?
    Zowel de koppeling aan elkaar, als de mate van het disfunctioneren bij falen van het systeem.
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 17.08.11 11:12

    First topic message reminder :

    Caspar schreef:

    waartoe zijn wij op aarde?
    de eerste vraag uit de "kleine catechismus" van lang geleden.
    en het antwoord werd er bijgeleverd, resoluut en zonder mankeren, want er was zekerheid.


    Ook ik zat ooit op bijbelles, maar kan me het antwoord niet herinneren.
    Als ik ga raden. Om god te dienen en te eren ?

    Marmot.
    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 17.08.11 12:58

    @Marmot: In de katholieke catechismus dacht ik: Wij zijn op aarde om hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn.
    Dat klinkt toch best wel goed vind je niet?

    Mariakat:
    Hoever zal dat gaan in de toekomst?
    Zowel de koppeling aan elkaar, als de mate van het disfunctioneren bij falen van het systeem.
    Misschien een opeenvolging van systemen, waarbij mogelijk een bepaald systeem in staat blijkt om langdurig te overleven.
    De systemen van godsdiensten, talen, naties, rijken enzovoort uit verleden en heden zijn misschien al onder gegane systemen of bezig onder te gaan ..
    Een soort voorvormen van een globaal systeem.
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 17.08.11 16:12

    Yopi schrijft : In de katholieke catechismus dacht ik: Wij zijn op aarde om hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn.
    Dat klinkt toch best wel goed vind je niet?

    Dat klink inderdaad goed.
    ==========================================


    Mijn moeder vertelde me dat als je GOD respecteerd je al een heel end komt.


    marmot


    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 20.08.11 15:18

    Een vraag lijkt me nog in verband met die catechismus:
    Kunnen we geluk nastreven of is dit meer een gevolg van eigen handelen en 'toeval'?
    (Indachtig een uitspraak die je vaak hoort: Als je het geluk achternaloopt, je kans hebt dat het geluk achter jou aanloopt. Zo iets van: je moet het hier en nu vinden; ofwel pluk de dag ..)
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 20.08.11 16:59

    Het leven draait volgens de natuurkundigen om het vooruitzicht de berg te beklimmen, ( en alles waar het voor kan staan ) niet om het uitzicht vanaf de top. ‘Zodra je bereikt hebt wat je wilde bereiken, is het over met de pret.’

    Ik kan me ook voorstellen dat als het je bij herhaling niet lukt die berg te beklimmen je ook niet echt gelukkig zal zijn of zal worden.

    Het zou dus gaan om de poging... het idee die berg te beklimmen ???

    Ik kom nu ook weer uit bij dat WILLEN terwijl je niet kan willen wat je wil.
    Gelukkig zijn is misschien wel ambitie, de drive.

    marmot.



    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 20.08.11 17:40

    Maslow en zijn piramide van behoeften spelen ook een rol, een zeer belangrijke rol zelfs.

    Die bergbeklimmer geniet ook van de aandacht van de toeschouwers.Al was het er maar een.

    Hij/zij trekt aandacht hoor ik wel eens zeggen alsof het een doodzonde zou zijn.

    De vraag "waarom is iemand ongelukkig of zelfs depressief " zou best wel eens gezocht kunnen worden in OA gebrekkigheid aan: erkenning en aandacht.

    Ook onrealistische verwachtingen zullen een rol spelen.

    marmot




    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 21.08.11 15:18

    In de mythe van sisyphus wordt verhaald dat deze uiteindelijk een straf van de goden opgelegd kreeg: Namelijk voor de eeuwigheid in de onderwereld een rotsblok een berg op te moeten duwen, die elke keer vlak onder de top weer naar beneden rolde. Waarna hij dus opnieuw hiermee moest beginnen...

    Volgens de filosoof Camus moeten we ons voorstellen dat Sisyphus een gelukkig iemand is ...

    Waartoe ? - Pagina 3 SisCartoon1
    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 22.08.11 14:43

    marmot schreef: ... het vooruitzicht de berg te beklimmen, niet om het uitzicht vanaf de top. ‘Zodra je bereikt hebt wat je wilde bereiken, is het over met de pret.’
    yopi: Misschien dus wel de tussenliggende uitzichten

    Ik kan me ook voorstellen dat als het je bij herhaling niet lukt die berg te beklimmen je ook niet echt gelukkig zal zijn of zal worden.
    yopi: Eerst maar es een klein heuveltje proberen

    Ik kom nu ook weer uit bij dat WILLEN terwijl je niet kan willen wat je wil.
    yopi: Wat bedoel je?

    Gelukkig zijn is misschien wel ambitie, de drive.
    yopi: Dus we hebben nu: de weg zelf en een doel hebben. Niet het geluk zelf als doel

    Maslow en zijn piramide van behoeften spelen ook een rol, een zeer belangrijke rol zelfs.
    yopi: Dat lijkt mij ook

    Die bergbeklimmer geniet ook van de aandacht van de toeschouwers.Al was het er maar een.
    Hij/zij trekt aandacht hoor ik wel eens zeggen alsof het een doodzonde zou zijn.
    De vraag "waarom is iemand ongelukkig of zelfs depressief " zou best wel eens gezocht kunnen worden in OA gebrekkigheid aan: erkenning en aandacht.

    yopi: Ja. Of ook samen of met meerderen optrekken

    Ook onrealistische verwachtingen zullen een rol spelen.

    yopi: Droom en daad (?)
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 23.08.11 17:48

    Schreef al eerder een reactie op jouw reactie Yopi.
    Teruglezend en overdenkend vond ik het wat kort door de bocht.

    Ik hoorde eens zeggen dat je dan pas iets weet als je het hebt verwoord,........ en dan nog ?

    Die berg beklimmen ( en wat er voor staat ) heeft denk ik meer te maken met het gevoel van macht en trots over jezelf na zo,n prestatie.Een gevoel van geluk als is het vaak van korte duur, volgende nog iets hogere en gevaarlijker berg vinden.

    Ik bedoel dat beslist niet badinerend, Immers hoe zou de wereld zijn zonder bergbeklimmers.?? ontdekkers? doordouwers.? Die ook kunnen genieten van aandacht en applaus.

    Ja dat willen wat je niet willen kan.

    Ikzelf was als jeugdig persoon een begenadigd voetballer, mijn vader wilde dat ik doorging en een beroemd voetballer zou worden.

    Ikzelf vond het balspelletje wel leuk maar niet meer dan dat.
    Ik wilde het voor mijn vader proberen.
    Het mislukte omdat ikzelf het eigenlijk niet wilde,ik kon er mijn hart en zaligheid niet in vinden.
    Ik wilde heel andere dingen gaan doen met mijn leven.

    Je kan niet willen wat je wil.

    Je kan beter doen wat je wil en goed ik kan zijn of worden.

    Dat heb ik dus gedaan, met wisselend succes. Smile

    gr.marmot



    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 24.08.11 4:38

    Schreef al eerder een reactie op jouw reactie Yopi
    Ik had die al gelezen, alleen nog niet gereageerd ..

    Je kan beter doen wat je wil en goed in kan zijn of worden
    Ik snap nu waardoor je vorige post ingegeven was ..
    En met deze snap ik nu ook dat je het op je persoonlijk leven betrokken hebt en je conclusie in dit verband ..
    Als ik dat ook doe, wordt ik ook redelijk bescheiden.

    Nietemin blijf ik proberen in grote perspectieven te denken.
    Ergens tussen gevoelens van nietigheid en almacht .. Wink
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 24.08.11 14:43

    Yopi schreef :En met deze snap ik nu ook dat je het op je persoonlijk leven betrokken hebt en je conclusie in dit verband ..

    Ik betrok het op het persoonlijke als een voorbeeld om uit te leggen dat je niet kan kiezen wat je wil je opdraagt te willen. Dat willen wordt ergens door gevormd

    Ik wil nu eten ( omdat ik honger heb ) of om een andere reden.

    Ik wil ( met haar/hem ) sex, ( vind ik zelf een hele sterk willen.) zo sterk zelfs dat er "koninkrijken" aan zijn prijsgegeven.
    Wat te denken van dwangmatig willen handelen ? daar kies je toch niet vrijwillig voor ?

    Er zijn ook zaken die je beslist niet wil, uit bv angst of ????

    Er zijn altijd oorzaken aan te wijzen waarom je iets wel of niet wil. soms is daar wat deskundige hulp bij nodig.,en zal je diep moeten spitten naar ervaringen en gebeurtenissen die dat zouden kunnen hebben veroorzaakt.

    Marmot
    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 25.08.11 1:46

    Ik betrok het op het persoonlijke als een voorbeeld om uit te leggen dat je niet kan kiezen wat je wil je opdraagt te willen. Dat willen wordt ergens door gevormd
    Ok. Niet goed begrepen dus ...

    De wil dus als een soort resultante van alle invloeden inclusief zelf bedachte doelen.(?)
    Zou je zo ver willen gaan om dat wat je doet je wil te noemen?

    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 25.08.11 6:55

    Ja Yopi, ik wilde met die poging mijn vader een plezier doen.Dat is wat ik wilde.

    Het voetballen zelf wilde ik ook wel omdat ik het een leuk balspelletje vind
    en veel genoegen beleef aan de vriendschappen enz.

    Wat ik niet wilde is TOPSPORT bedrijven.

    marmot.




    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 25.08.11 9:24

    Yopi,

    op een andere plaats haalde jij Peter Sloterdijk aan met de volgende opmerking

    "We leven in een buitenwereld die binnenwerelden mogelijk maakt"

    Je zou het ook andersom kunnen stellen dat onze binnenwereld de buitenwereld uitmaakt, dat alleen al ons denken invloed heeft op de werkelijkheid.

    Wat deze stellingen totaal onwerkelijk zou maken is het volgende.

    Op het niveau van de metafysica zijn er denkbeelden die ons erop wijzen dat er maar één werkelijkheid zou zijn.

    Het VELD ( het nulpuntveld) zou de enige werkelijkheid zijn.
    Alles is met alles verbonden is de stelling.

    Als ik of jij yopi er niet zouden zijn was de werkelijkheid al een andere. Leuk om te weten.. toch ?

    marmot



    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 25.08.11 15:03

    hmm .. wel erg wild
    Smile
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 25.08.11 20:23

    Ja jij vind het erg wild yopi.

    Ik weet niet of dat bij jouw het geval is Yopi.

    Veel mensen reageren nogal sceptisch bij berichte over

    Het Zero Point Field

    Als je het nog niet kende ? ik vond het zeer interresant om te lezen.


    "Het Veld" van Lynne Mc Taggart ( Wetenschapsjournaliste)


    gr.marmot

    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 26.08.11 0:49

    Ik heb het boek nu gereserveerd bij de bibliotheek
    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 31.08.11 14:34

    Boek nu gehaald.
    "De zoektocht naar de geheime kracht van het universum"

    Na lezen flaptekst lijkt het me wel interessant ...
    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 03.09.11 15:17

    Jammer, maar dit boek gaat weer terug naar de bibliotheek ..
    Is niet verteerbaar voor mij.
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 03.09.11 15:39

    Dat spijt me voor je Yopi.

    Zou je kunnen en willen vertellen wat jou tegenstaat.

    Marmot
    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 05.09.11 12:20

    marmot schreef:Dat spijt me voor je Yopi.

    Zou je kunnen en willen vertellen wat jou tegenstaat.

    Marmot
    kunnen half en willen ook half ...

    Ik denk zoiets van combinatie wetenschap met new age achtige ideeen.
    Dat alles eigenlijk altijd al bekend was en nu 'echt' bewezen is ...
    Daar moet ik bij zeggen dat ik zelf ook nogal es shop op die manier
    Wink

    Gesponsorde inhoud


    Waartoe ? - Pagina 3 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 27.04.24 9:29