Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+4
Pangaea
Tomas
joaddan
Caspar
8 plaatsers

    Waartoe ?

    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 13.08.09 21:06

    waartoe zijn wij op aarde?
    de eerste vraag uit de "kleine catechismus" van lang geleden.
    en het antwoord werd er bijgeleverd, resoluut en zonder mankeren, want er was zekerheid.

    maar stel nu diezelfde vraag aan een ongelovige, aan een zoeker, een twijfelaar.
    wat heeft het leven voor zin, wat doen we hier eigenlijk ? waar komen we vandaan
    en waar gaan we naar toe , hebben we een doel, een roeping ?

    het kan toch niet zo zijn dat we een doelloos bestaan leiden; dat zou toch strijdig
    zijn met onze trots en eigendunk. daar voelen we ons toch te belangrijk voor.
    dus om ons bestaan zin te geven moeten we het doel ontdekken/verzinnen.
    joaddan
    joaddan


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  joaddan 14.08.09 16:34

    Wat is uw enige troost in dit leven? Dat ik niet mijn eigendom ben, maar van Jezus enzo...
    eerst vraag van cathegismus die we idd vroeger moesten leren. Het stond ook vast als een rots.
    Voor iemand die dit niet gelooft, is er zeker een andere vraag..cq vragen. Ik heb dan ook geen idee wat anderen kunnen gaan invullen.
    Ik zou niets kunnen bedenken dan: lol maken, halen wat erin zit, vermenigvuldigen..alles is tijdelijk.
    Het lijkt mij moeilijk te leven zonder doel.

    Prediker (waarschijnlijk koning Salomo) was een wijs man. Het boek Prediker toont duidelijk hoe zinloos het is als de mens probeert voor zichzelf te leven zonder rekening te houden met anderen of met God de Schepper. Alles is uiterst betrekkelijk. Hij concludeert na veel dingen gebestudeerd te hebben: 'dit is mijn uiteindelijke conclusie: Heb ontzag voor God en volg Zijn gebodenop, want dat is de opdracht voor ieder mens. God zal ons doen en laten namelijk beoordelen, ook alle verborgen dingen,of ze nu goed of slecht waren.
    Tomas
    Tomas


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Tomas 14.08.09 17:48

    Caspar schreef:
    maar stel nu diezelfde vraag aan een ongelovige, aan een zoeker, een twijfelaar.
    wat heeft het leven voor zin, wat doen we hier eigenlijk ? waar komen we vandaan
    en waar gaan we naar toe , hebben we een doel, een roeping ?

    Wanneer we werkelijk een "zoeker" zijn dan kunnen we veel antwoorden vinden in het Oude Testament van de Bijbel. De oudst bekendste boeken met een wegwijzer voor de ongelovige de zoeker en het doel etc.
    Het zou toch zonde zijn als we het doel in ons leven zouden missen.

    Tomas
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 14.08.09 19:33

    joaddan schreef: Heb ontzag voor God en volg Zijn geboden op, want dat is de opdracht voor ieder mens. God zal ons doen en laten namelijk beoordelen, ook alle verborgen dingen,of ze nu goed of slecht waren.
    hier zit natuurlijk het probleem uitgaande van een God die een persoonlijke relatie met de mens zou
    hebben en zijn geboden oplegt. maar die God manifesteert zich nergens. het is ieders eigen geweten dat maatgevend is
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 14.08.09 19:43

    Tomas schreef:Wanneer we werkelijk een "zoeker" zijn dan kunnen we veel antwoorden vinden in het Oude Testament van de Bijbel. De oudst bekendste boeken met een wegwijzer voor de ongelovige de zoeker en het doel etc. Het zou toch zonde zijn als we het doel in ons leven zouden missen.
    ik zou hier hetzelfde kunnen schrijven als in het antwoord aan joaddan. er staan ontegenzeggelijk wijze raadgevingen in de bijbel maar als de relatie met God op een fictie berust dan is de bijbel een sprookje.
    joaddan
    joaddan


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  joaddan 14.08.09 19:46

    Weet je, het klinkt zo zwaar als je zegt dat Hij de geboden oplegt. In het oude testament ( voor de geboorte van Jezus) hebben de Israelieten de geboden over zich uitgeroepen. Ze konden ze niet eens houden en moesten dan weer offeren. Ook prediker leefde in die tijd. Nadat Jezus het offer gebracht had van zijn eigen lichaam gegeven, hebben we nog maar 1 gebod: Heb de Here uw God lief met heel uw hart, ziel en verstand en je naaste als jezelf.
    Mischien heb je ook ( net als velen) de menselijke geboden mee gekregen. Ik mocht niet fietsen op zondag, geen lange broek aan ( later alleen niet op zondag) geen huiswerk maken, niet naar de bios, geen geld uitgeven..........enzo lijst dik aan te vullen/Maar dit heeft niets met geloof te maken. Dit zijn regels ( sociale gewenste regels) verzonnen door mensen en staan niet in de Bijbel. Succes met je zoektocht.. Smile
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 14.08.09 20:54

    joaddan schreef:Weet je, het klinkt zo zwaar als je zegt dat Hij de geboden oplegt.
    nimm das Leben nicht so schwer..............

    Wat die uitgestaan hebben zeg, met de nieuwe catechismus. De eerste vraag: "Waartoe zijn wij op aarde?" Dat moest altijd beantwoord worden met: "Wij zijn op aarde om nu en in het hiernamaals gelukkig te worden." En nou heeft een of and're goocheme Jezuiet ervan gemaakt: "Wij zijn op aarde om nu en dan gelukkig te worden." Nou, zo lust je er nog wel een. Ik hoorde vanmorgen Plechelmus nog uitroepen: "Waartoe zijn we nou weer op aarde?"
    ................................... Wim Sonneveld als Frater Venantius...............................
    Tomas
    Tomas


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Tomas 14.08.09 23:57

    Caspar:
    , , , , maar als de relatie met God op een fictie berust dan is de bijbel een sprookje.

    Dat is waar, maar hoe kom je daar achter?

    Tomas
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 15.08.09 15:41

    Tomas schreef:Dat is waar, maar hoe kom je daar achter?
    ik lees Richard Dawkins : God als misvatting.
    en ook bij Dawkins neem ik niet alles voor zoete koek. klakkeloos geloven is taboe.
    Pangaea
    Pangaea


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Pangaea 15.08.09 16:14

    De aloude filosofische levensvraag.
    Misschien is deze vraag wel de bakermat van godsdienst en filosofie.

    De zin van het leven begint pas,
    zodra je die zelf verzint.


    Het leven komt op jou aan!
    Tomas
    Tomas


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Tomas 15.08.09 17:29

    Caspar schreef:
    ik lees Richard Dawkins

    Heeft hij dan ook verstand van het Oude Testament?
    En waarom zou je het Oude Testament zelf niet lezen?

    Tomas
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 15.08.09 18:45

    Tomas schreef:Heeft hij dan ook verstand van het Oude Testament?
    lees Dawkins. hij zal er beslist een andere kijk op hebben.

    En waarom zou je het Oude Testament zelf niet lezen?
    ook al gedaan (wel al lang geleden)
    Tomas
    Tomas


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Tomas 16.08.09 16:15

    Caspar:
    lees Dawkins. hij zal er beslist een andere kijk op hebben.

    Heb geen Dawkins nodig om de Bijbel te kunnen lezen, was volgens mij ook niet de bedoeling van God.

    Tomas
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 16.08.09 18:57

    Tomas schreef:Heb geen Dawkins nodig om de Bijbel te kunnen lezen, was volgens mij ook niet de bedoeling van God.
    je hebt gelijk; als ik God was zou ik ook geen kritiek dulden.
    Tomas
    Tomas


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Tomas 18.08.09 17:58

    Ja, er zijn meer mensen die kunnen denken als God, er zijn erbij die zelfs voor God kunnen spreken of de mening van God kunnen verkondigen.
    Goed hoor Shocked van jou.

    Tomas
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 18.08.09 19:03

    Tomas schreef:Heb geen Dawkins nodig om de Bijbel te kunnen lezen, was volgens mij ook niet de bedoeling van God.Tomas
    dus jij weet wat Gods bedoeling is.
    ---------------------------------
    Tomas
    Tomas


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Tomas 19.08.09 17:47

    Caspar:
    dus jij weet wat Gods bedoeling is.

    Zou het niet zo kunnen zijn dat een Boek zo als de Bijbel voor meerdere mensen inplaats van 1 geschreven zou zijn?

    Tomas
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 19.08.09 19:40

    heb je behalve de bijbel nóg een boek gelezen ?
    Tomas
    Tomas


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Tomas 20.08.09 17:44

    Caspar:
    Andre Gide - "Geloof degenen die de waarheid zoeken, twijfel aan degenen die haar hebben gevonden."

    Waarom twijfelen aan hen die de waarheid hebben gevonden?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Mariakat 20.08.09 23:27

    Tomas schreef:Caspar:
    Andre Gide - "Geloof degenen die de waarheid zoeken, twijfel aan degenen die haar hebben gevonden."

    Waarom twijfelen aan hen die de waarheid hebben gevonden?

    Misschien beter te zeggen, maar Gide bedoelt dat waarschijnlijk ook:
    "Geloof degenen die de waarheid zoeken, twijfel aan degenen die zeggen haar gevonden.te hebben"

    Ik betwijfel altijd zeker die mensen, die denken de waarheid in pacht te hebben.
    Ik heb zeker het minste de neiging hen te geloven, die van geen andere meningen willen weten.
    Ik heb sympathie met degene, die zoekende zijn.


    Laatst aangepast door Mariakat op 21.08.09 13:35; in totaal 1 keer bewerkt
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Mariakat 21.08.09 13:40

    Was even verwarrend.
    Mijn excuses.
    Alles staat weer zoals het stond en hoorde te staan.
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 21.08.09 14:15

    Mariakat schreef:Alles staat weer zoals het stond en hoorde te staan.
    wie zichzelf zoekt (of de waarheid) begint aan een reis waaraan geen einde komt.
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 22.08.09 15:46

    Jan Decleir, Vlaams acteur (63) in een interview (Volkskrant Magazine 22-08-09):

    De zin van het leven heb ik nog altijd niet ontdekt. Ik vrees dat ik die ook niet ga vinden.
    Om niet te zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat het volstrekt zinloos is.
    Socrates
    Socrates


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Socrates 26.08.09 16:47

    Zingeving en doel is een menselijk construct en bestaat dus ook enkel als subjectief gegeven. Er is en kan geen harde wetenschappelijke definitie en bewijsvoering over dit onderwerp gegeven worden.

    Dit betekent dus dat er geen definitief antwoord bestaat op zingeving van het bestaan/leven. Het is een persoonlijk gegeven.

    Voor mij is mijn doel in het leven dit zo aangenaam mogelijk door te brengen waarbij het mijn streven is om daarbij voor zover mogelijk anderen zo weinig mogelijk schade te berokkenen en mijn handelingen zo veel mogelijk in de lijn te laten liggen in de van nature aanwezige harmonie (waarbij dit uiteraard allemaal refereert aan door mijzelf subjectief bepaalde criteria).

    De zin van 'het leven' lijkt mij; eeuwige beweging (en rust). Niet meer en niet minder. Dat zich daarbij door bepaalde informatieverwerkende eenheden (als daar zijnde de homo sapiens) waarde oordelen worden gekoppeld over goed-kwaad, is niet meer dan ijdel tijdelijk gekwebbel, een illusie dat ons morele weten enige waarde zou bezitten buiten ons eigen geestelijk functioneren (over het algemeen, sommige mensen lijken de relativiteit van hun "belang" wel in te zien).


    Laatst aangepast door Socrates op 26.08.09 16:55; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Typo verbeterd en toevoeging gemaakt over mijn generalisatie in de laatste zin van de laatste alinea.)
    joaddan
    joaddan


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  joaddan 26.08.09 22:21

    Zingeving en doel is een menselijk construct en bestaat dus ook enkel als subjectief gegeven. Er is en kan geen harde wetenschappelijke definitie en bewijsvoering over dit onderwerp gegeven worden.

    Toch hoef ik geen wetenschappelijke definitie en bewijsvoering. Mijn doel in dit leven is dat ik er ben, leef en geloof. God heeft ons tot doel geschapen en ben ik blij niet te hoeven zoeken naar mijn doel in dit leven. Dan blijven er inderdaad maar dingen over als zo goed mogelijk leven, of zoveel mogelijk eruit halen, of zo liefdevol met anderen omgaan, zoals ze met mij omgaan of zo iets.
    Het doel zoals de katholieke kerk het deed ( doet) met de aflaat, heeft me altijd erg verbaast. scratch

    Aflaat
    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
    Een aflaat (indulgentia in het Latijn) is de kwijtschelding voor God van tijdelijke straffen (penitentie) voor zonden die, wat de schuld betreft, reeds vergeven werden (canon 992). Het is een praktijk in de rooms-katholieke Kerk die nauw verbonden is met het sacrament van de biecht. Een gelovige kan deze kwijtschelding onder bepaalde welomschreven voorwaarden verwerven door toedoen van de Kerk.

    De aflaat is gedeeltelijk of vol, naargelang hij iemand geheel of gedeeltelijk verlost van de tijdelijke straffen die voor de zonde verschuldigd zijn. Gelovigen kunnen ook aflaten bekomen voor afgestorvenen om hen te helpen bij het uitboeten van hun tijdelijke zondestraffen in het vagevuur. De paragrafen 1471 tot en met 1479 van de Catechismus van de Katholieke Kerk behandelen de leer en de praktijk van de aflaten.


    Dan zou ik mijn doel kunnen betalen..afbetalen. Maar ik (wij zijn) ben het doel, dus kan ik het niet afbetalen..geloof alleen.

    Gesponsorde inhoud


    Waartoe ? Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 27.04.24 8:09