Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+4
Pangaea
Tomas
joaddan
Caspar
8 plaatsers

    Waartoe ?

    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 13.08.09 21:06

    Eerste onderwerp bericht herinnering :

    waartoe zijn wij op aarde?
    de eerste vraag uit de "kleine catechismus" van lang geleden.
    en het antwoord werd er bijgeleverd, resoluut en zonder mankeren, want er was zekerheid.

    maar stel nu diezelfde vraag aan een ongelovige, aan een zoeker, een twijfelaar.
    wat heeft het leven voor zin, wat doen we hier eigenlijk ? waar komen we vandaan
    en waar gaan we naar toe , hebben we een doel, een roeping ?

    het kan toch niet zo zijn dat we een doelloos bestaan leiden; dat zou toch strijdig
    zijn met onze trots en eigendunk. daar voelen we ons toch te belangrijk voor.
    dus om ons bestaan zin te geven moeten we het doel ontdekken/verzinnen.
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 27.08.09 10:51

    Socrates schreef:Dit betekent dus dat er geen definitief antwoord bestaat op zingeving van het bestaan/leven. Het is een persoonlijk gegeven.

    (waarbij dit uiteraard allemaal refereert aan door mijzelf subjectief bepaalde criteria).

    met "persoonlijk gegeven" en ook met "door mijzelf subjectief bepaalde criteria" ben ik het niet eens.
    de visie op leven, op sociaal en maatschappelijk functioneren is een erfenis van een eindeloze
    reeks voorouders die geleid heeft tot het ontstaan van een "geweten".
    dat geweten heeft misschien een bepaalde marge waarbinnen jouw eigen inbreng nog een plaatsje vindt.
    maar het geweten vormt een basis voor gedragsregels, het levert geen zingeving.

    voor de gelovige mens komt de zingeving rechtstreeks van de schepper als een eenduidige opdracht.
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 27.08.09 11:48

    joaddan schreef: Gelovigen kunnen ook aflaten bekomen voor afgestorvenen om hen te helpen bij het uitboeten van hun tijdelijke zondestraffen in het vagevuur.
    sorry, Joaddan, dit zijn toch verhalen die niet meer actueel zijn. dit waren uitwassen, woekeringen.
    te veronderstellen dat je op het moment "nu" door een activiteit de eeuwigheid kunt beínvloeden !
    joaddan
    joaddan


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  joaddan 27.08.09 14:14

    Caspar, ik zou wel eens willen weten of het echt niet meer gebeurt. Ik betwijfel het namelijk en denk dat het nog steeds gebeurt!
    Een andere vorm van 'je doel verdienen' is de verplichting dingen te doen. Dat kan door een geloofsgemeenschap opgelegd worden ( vaak ter verrijking van zichzelf), zodat je minder schuld denkt te hebben, omdat je die inlost.
    Dus nog steeds met tussenkomst van mensen.
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 27.08.09 15:46

    joaddan schreef:Ik betwijfel het namelijk en denk dat het nog steeds gebeurt!
    indertijd is er afgerekend met de aflaten. in de "Nieuwe Cathechismus" uitgave 1966 komt
    het woord "aflaat" zegge en schrijven één keer voor in een korte tekst over oude gebruiken.
    of Paus Benedictus de aflaat nieuw leven gaat inblazen ? van mij hoeft het niet.
    Socrates
    Socrates


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Socrates 27.08.09 16:24

    joaddan schreef:[knip]God heeft ons tot doel geschapen ...[/knip]

    Tot welk doel en waar baseer je dat op?
    Socrates
    Socrates


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Socrates 27.08.09 16:39

    Caspar schreef:
    Socrates schreef:Dit betekent dus dat er geen definitief antwoord bestaat op zingeving van het bestaan/leven. Het is een persoonlijk gegeven.

    (waarbij dit uiteraard allemaal refereert aan door mijzelf subjectief bepaalde criteria).

    met "persoonlijk gegeven" en ook met "door mijzelf subjectief bepaalde criteria" ben ik het niet eens.

    Ik bedoel dan ook niet ikzelf persoonlijk, of persoonlijk door één bepaald persoon, maar in algemene zin.

    de visie op leven, op sociaal en maatschappelijk functioneren is een erfenis van een eindeloze
    reeks voorouders die geleid heeft tot het ontstaan van een "geweten".

    Even buiten beschouwing latend dat die eindeloze reeks bepaald niet eindeloos is, kan ik daar wel in meegaan. Ik wil daarbij wel een aantekening maken dat het volgens mij voor een enkeling mogelijk is om zichzelf zo ver te kennen dat men van die erfenis (aan welke ik ook wel zou willen refereren als de zogenaamde zondeval) "verlost" kan geraken.

    dat geweten heeft misschien een bepaalde marge waarbinnen jouw eigen inbreng nog een plaatsje vindt.
    maar het geweten vormt een basis voor gedragsregels, het levert geen zingeving.

    Ook daar kan ik wel in meegaan.

    voor de gelovige mens komt de zingeving rechtstreeks van de schepper als een eenduidige opdracht.

    gelovige? Die bestaat volgens mij niet. Bovendien is, naar hoe ik voor mijzelf religie en geloof definieer (welke een neerslag is van een vergelijkende studie naar elk mij bekende religie/filosofie/wereldbeschouwing), elk mens gelovig/religieus.
    joaddan
    joaddan


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  joaddan 28.08.09 19:42

    Socrates schreef:
    joaddan schreef:[knip]God heeft ons tot doel geschapen ...[/knip]

    Tot welk doel en waar baseer je dat op?

    Bepaalde levensovertuigingen en bijzonder religie: hier kunnen we ook nog wat delen over geloof. Brainstormen..delen of wat dan ook. Ik ben christen en op freethinker kom ik al genoeg tegen die alles meteen onder de voeten heet maken. Of het zijn ex gelovigen die met vuur gooien of zulke anti wat dan ook dat er geen discussie mogenlijk is soms. Niet allemaal en dat is ook, maar hier voel ik me redelijk 'veilig' en dat zou ik ook zo willen houden aub.
    Waar ik het op baseer is de Bijbel en het doel staat erin. Ik noem 2 teksten:

    1 Petr 3,18
    Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt.

    2 Tim 1,9
    Hij heeft ons gered en ons geroepen tot een heilige taak, niet op grond van onze daden, maar omdat hij daartoe uit genade besloten had. Deze genade was ons al vóór alle tijden gegeven in Christus Jezus,

    Filosoferen buiten religie en geloof om proberen we in het stuk filosoferen te doen..
    maar leuk dat je via Mariakat hier bent.
    Fijn weekend
    Socrates
    Socrates


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Socrates 03.09.09 13:46

    Ik wil je de grond onder voeten niet heet maken. Maar ik ben wel benieuwd naar hoe je tot bepaalde vaststellingen in je wereldbeeld komt en daarover in dialoog gaan.

    De bijbel is mensenwerk, hoe je het ook wendt of keert, daaronder kom je niet uit. Het mag dan (ook van mij overigens) goddelijk geïnspireerd genoemd worden, uiteindelijk is het (alle religieuze overleveringen, of dat nu schriftelijk of gesproken is) de menselijke waarneming van een innerlijk weten/voelen die in een voor andere mensen kenbaar beeld wordt 'gesneden', om deze (innerlijke waarnemingen) naar andere mensen overdraagbaar te maken.

    Daarbij blijkt dat mensen niet allemaal hetzelfde beeld ontwikkelen bij het (geestelijk) 'consumeren' van deze overgedragen innerlijke waarnemingen. Dus ik ben op zoek naar de reden en manier waarop jij tot de conclusie komt dat de bijbel stelt dat "dat wat god genoemd wordt" de mensen tot/met een bepaald doel geschapen heeft en wat dat doel volgens jou dan wel mag zijn.

    Ik denk dat god geen doelen heeft, geen doelen nodig heeft. Ik denk dat doel(en) puur menselijke cognitie is, welke ontstaat uit de eigen wensen/verlangens/angsten. Ik denk dat heel veel mensen een wel erg antropocentrisch beeld hebben van "dat wat god genoemd wordt". Ik denk dat de hele bijbel en dergelijke vastomlijnde noties als waar jij nu mee komt in feite in innerlijke tegenspraak zijn met wat de bijbel zelf leert over het wezen(lijke) van "dat wat god genoemd wordt".
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 13.08.11 9:56

    Laten we even de voorouders aan het woord:

    You are the end result of billions of years of sacrifice, despair, death, and
    amorous relations.Your life represents the culmination of an unbroken series
    of evolutionary victories from the very first single-celled organisms all the way
    down to you.

    So what are you going to do with this life of yours for which each of us have
    struggled so hard ?

    http://abstrusegoose.com/385
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Mariakat 13.08.11 12:04

    Hier word ik echt depressief van.
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 13.08.11 12:42

    Mariakat schreef :
    .......Hier word ik echt depressief van.....
    Dat is zeker niet de bedoeling van de vraag maar een
    bevredigend antwoord is nog niet gegeven.

    Ik ben veel vragen tegengekomen waar ik het antwoord
    niet op gevonden heb: het zij zo. Ik doe mijn best en
    erken ook mijn beperkingen. Het is een geruststelling
    te weten dat er knappe koppen zijn die ook de zin van
    het leven niet kennen.
    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 13.08.11 13:05

    Als de hele evolutie een soort darwinistisch proces is van toeval en aanpassing, kunnen we toch wel een enorme verwondering hebben voor het ongelofelijk onwaarschijnlijke dat is ontstaan: namelijk mensen.
    Dawkins noemt dat (vlgs. Peter Sloterdijk in zijn boek: Je moet je leven veranderen) climbing mount improbable.

    Peter Sloterdijk voegt hier aan toe dat als een hoogvlakte bereikt is, deze vaak er uit gaat zien als een basis. Dat de hoogte went en dat nieuwe hoogtes in het verschiet liggen.

    Een mooi beeld om de ontzagwekkendheid van de evolutie te vatten vind ik.

    Tenslotte ook wel bijzonder dat doelgerichtheid uit toeval kan ontstaan.
    Wat betekent dat evolutie nu op een andere manier in de handen van mensen ligt. Zij moeten deze zelf ter hand nemen.
    Het doel zelf hoeft niet per se in beeld te zijn, maar het streven en creatief bezig zijn zal later laten zien wat er inherent aan was ...
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 13.08.11 16:42

    Yopi schreef :
    Peter Sloterdijk voegt hier aan toe dat als een hoogvlakte bereikt is, deze vaak
    er uit gaat zien als een basis. Dat de hoogte went en dat nieuwe hoogtes in het
    verschiet liggen.
    Mooie beeldspraak, klinkt optimistisch: hij heeft oog voor nieuwe hoogtes.
    Maar de hoogvlakte wordt ook begrensd door ravijnen.

    Tenslotte ook wel bijzonder dat doelgerichtheid uit toeval kan ontstaan.
    Wat betekent dat evolutie nu op een andere manier in de handen van mensen ligt.
    Zij moeten deze zelf ter hand nemen.
    Wat is eigenlijk onze eigen verdienste of worden we voortgedreven/voortgejaagd
    door een oerkracht of is er een "magneet" die ons naar een hoger niveau trekt ?
    Gaan we die groei die we tegen wil en dank meemaken, ons doel noemen?

    Wat doen we met brilliante hersenen, meer kennis, meer verantwoordelijkheid ?

    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 14.08.11 10:10

    Zijn wij mensen de door de evolutie "uitverkoren soort" naar analogie van de
    de idee van de bijbelse Joden die zich het door God "uitverkoren volk" noemden ?

    (Na lezing van climbing mount improbable --- door Mariakat » 13 aug 2011 20:25 op FT)
    yopi
    yopi


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  yopi 14.08.11 13:10

    Caspar
    Maar de hoogvlakte wordt ook begrensd door ravijnen.
    Dus maar beter in het basiskamp blijven?
    Wat is eigenlijk onze eigen verdienste of worden we voortgedreven/voortgejaagd door een oerkracht of is er een "magneet" die ons naar een hoger niveau trekt ?
    Ik denk dat er in ieder geval een spanning bestaat die ons noopt niet hetzelfde te blijven.

    Gaan we die groei die we tegen wil en dank meemaken, ons doel noemen?
    Wat doen we met brilliante hersenen, meer kennis, meer verantwoordelijkheid ?
    We treffen onszelf aan in een wereld die in ontwikkeling is, of dat nu ten goede of ten kwade is of allebei. Deelnemen doen we sowieso: of dit nu een oefening in afwijzing of terugtrekking is, of als een dwaas je vergooien aan een of andere ontwikkeling of stroming.
    Zijn wij mensen de door de evolutie "uitverkoren soort" naar analogie van de idee van de bijbelse Joden die zich het door God "uitverkoren volk" noemden ?
    Liever dat dan de idee dat we hier op een strafplaneet leven.


    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Mariakat 14.08.11 15:12

    Caspar schreef:
    (Na lezing van climbing mount improbable --- door Mariakat » 13 aug 2011 20:25 op FT)
    http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=290194#p290194
    Voor de duidelijkheid en als reactie hier maar gekopieerd.

    Mariakat schreef:
    yopi schreef:Als de hele evolutie een soort darwinistisch proces is van toeval en aanpassing, kunnen we toch wel een enorme verwondering hebben voor het ongelofelijk onwaarschijnlijke dat is ontstaan: namelijk mensen.
    Hier wordt dezelfde denkfout gemaakt, als creationisten meestal maken.
    Met als enige verschil; de snelle schepping door een maker of de langzame evolutie door de logische leefbaarheid van dat moment.
    Men gaat uit dat de evolutie van het meest ontwikkelde wezen tot nu is aangekomen bij en is blijven steken bij de mens.
    Alsof dat een doel zo zijn, dat op onwaarschijnlijke manier toch is bewaarheid.
    Mensen blijken heel moeilijk buiten dat kader te kunnen denken.

    Er wordt nog steeds ervan uitgegaan, dat de mens een soort einddoel is, minstens dat wij als mens nog verder evolueren naar wat volgens onze begrippen een soort supermens zou moeten worden.
    Maar wat was er mis geweest, als het wat anders was geweest dan de mens?
    Dat was evenzogoed mogelijk geweest.
    We zullen het nooit weten.
    Daarom kan ik ook niet spreken in termen van wel of geen waarschijnlijkheid.

    Ieder die iets van evolutie begrepen heeft zal kunnen beamen, dat het evengoed een heel ander levend wezen had kunnen zijn, dat verder was geëvolueerd.
    Ook had het kunnen zijn, dat er perioden waren geweest binnen de evolutie tijd, dat de ontwikkeling op een heel andere basis was doorgegaan, dat een eerdere specifieke ontwikkeling weer rudimentair geworden was en er andere eigenschappen de overhand hadden gekregen.
    En zeker ook dat dit alsnog kan gebeuren.
    Zoals er verscheidenen takken in de begintijd zijn ontstaan en alles op één na ook weer zijn uitgestorven, maar wel een mens is doorgegaan.

    Peter Sloterdijk voegt hier aan toe dat als een hoogvlakte bereikt is, deze vaak er uit gaat zien als een basis. Dat de hoogte went en dat nieuwe hoogtes in het verschiet liggen.
    Zeker is het waar, wat hij hier zegt en raken wij gewend aan wat wij kennen en denken dat dat het is.
    Vele anderen zien verdere ontwikkeling met graagte en nieuwsgierigheid tegemoet.

    Maar wie zegt dat die er komt?
    Voor de mens?
    Misschien voor een ander wezen?

    Een mooi beeld om de ontzagwekkendheid van de evolutie te vatten vind ik.
    Zou mooi zijn, maar kun jij dat?
    Of denk je dat iemand het ooit zal te kunnen?

    Tenslotte ook wel bijzonder dat doelgerichtheid uit toeval kan ontstaan.
    Wat betekent dat evolutie nu op een andere manier in de handen van mensen ligt. Zij moeten deze zelf ter hand nemen.
    Het doel zelf hoeft niet per se in beeld te zijn, maar het streven en creatief bezig zijn zal later laten zien wat er inherent aan was ...
    Het kan zijn dat ik je niet helemaal begrijp, maar mijn gedachten gaan als volgt:
    Vallen kunstmatige mutaties en kruisingen onder evolutie?
    Ik denk zeker, dat er op die manier richting gegeven wordt.
    Toch is het absoluut niet zeker, dat het de evolutie naar een nog meer ontwikkelde mens zal zijn.
    Evengoed kan de mens het voor zichzelf volledig verknallen en zo andere wezens meer kans geven zich verder te ontwikkelen.

    Misschien hebben we over 1 miljard jaar een intelligente mug.
    De overlevenskracht heeft die al.

    Voor mij blijft:
    Zolang wij als mens onze superioriteit blijven verheerlijken in die zin, dat we geloven, dat het altijd toch een mens zal zijn, die verder gaat in de ontwikkeling en altijd bovenaan de piramide zal blijven, zolang zullen er ook mensen zijn, die daar een vaste lijn in zullen blijven zien.
    En dat ook zullen willen benoemen

    Of het nu volgens plan van een designer is of volgens, wat men de wetmatigheden van de mutaties en hun uitselectie noemt.
    Voor velen is het uiteindelijk ontstaan van de mens, ondanks dat er eerdere families uitgestorven zijn, toch een teken van het bestaan van een doel.
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 14.08.11 16:54

    Maar..hoe zit dat dan met het idee van dat muizenvalletje ?

    marmot





    Laatst aangepast door marmot op 14.08.11 21:11; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 14.08.11 17:30

    Marmot schreef :
    ......Maar..hoe zit dat dan met het idee van dat muizenvalletje ?....
    Een moderne variatie op de muizenval is de gaskamer[1]. Het lokaas ligt in een
    langwerpige kamer met een ingang aan beide zijden. Wanneer een muis die ruimte
    betreedt wordt dit gedetecteerd door drukgevoelige sensoren in de bodem; de
    ingangen worden dan hermetisch afgesloten en een hoeveelheid (2,5 tot 3 gram)
    koolstofdioxide-gas wordt in de ruimte vrijgezet, voldoende om de muis binnen
    ongeveer een minuut te doden[2]. Het gas wordt daarna langzaam uit de muizenval
    vrijgezet en een waarschuwingssignaal geeft aan dat er een muis in de val zit.
    Voor deze toepassing is koolstofdioxide door de Europese Commissie toegelaten als
    biocide van productgroep 14 (rodenticide) met ingang van 1 november 2009[3].

    Wiki ...........dier- en milieuvriendelijk!
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 14.08.11 17:47

    Ontwijkende reactie caspar,maar wel een leuke

    Ook of zelfs ik Smile weet het juiste antwoord niet.

    marmot

    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 14.08.11 21:03

    Yopi schreef:
    Peter Sloterdijk voegt hier aan toe dat als een hoogvlakte bereikt is, deze vaak er uit gaat
    zien als een basis. Dat de hoogte went en dat nieuwe hoogtes in het verschiet liggen.

    Een mooi beeld om de ontzagwekkendheid van de evolutie te vatten vind ik.
    Om in dezelfde beeldspraak mee te gaan gaf ik aan dat hoogvlaktes worden begrensd door ravijnen.
    Sloterdijk is optimistisch, een goede eigenschap. Maar waar ik op doel is het feit dat er niet alleen
    hoogtepunten zijn maar negatieve zaken en risico's. Bij een eventuele volgende wereldoorlog is het
    nog maar de vraag wat er van de mensheid over blijft.

    Dan moet het restant zien op te krabbelen en zo niet dan komt mogelijk een andere diersoort aan bod.

    De mensheid heeft een verleden van geweld en oorlog: zijn we intelligent en wijs genoeg om
    daarmee te stoppen? In dit opzicht zijn we niet geëvolueerd.

    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 14.08.11 21:13

    marmot schreef: Maar..hoe zit dat dan met het idee van dat muizenvalletje ?

    marmot





    Een onherleidbaar complex systeem is een systeem waarvan alle onderdelen nodig zijn om het te laten functioneren. Wanneer slechts één onderdeel niet werkt, werkt het hele systeem niet. Volgens de aanhangers van Intelligent Design zijn veel biologische systemen onherleidbaar complex, en is evolutie van dergelijke systemen niet mogelijk. Een voorbeeld dat Michaël Behe aanhaalt is dat van de muizenval: haal één element uit alle onderdelen weg en de val wordt functieloos.

    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Caspar 14.08.11 21:56

    Ik had nog nooit van Michael Behe gehoord.
    Dit is wat Wikipedia ervan vindt:

    De beweringen van Behe over onherleidbare complexiteit worden sterk verworpen door
    de wetenschappelijke gemeenschap. Het Departement of Biological Sciences van de
    Lehigh University publiceerde een officieel standpunt waarin zij verklaarden:

    "Alhoewel wij het recht van professor Behe om zijn opvattingen naar buiten te brengen
    respecteren, zijn het zijn opvattingen en worden die in geen enkel geval onderschreven
    door de faculteit. Ons gemeenschappelijk standpunt is dat intelligent design geen
    wetenschappelijke grondslag heeft, niet door middel van experimenten is getest en
    niet als wetenschappelijk behoort te worden beschouwd."

    Zijn opmerkingen over intelligent design worden ook gezien als pseudowetenschap.
    avatar
    marmot


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  marmot 14.08.11 22:09

    Dat soort argumenten worden vaak gebruikt als men het ook niet weet of op zijn strepen wil blijven staan.

    We blijven toch zitten met het probleem van al die onherleidbare complexe systemen.

    marmot

    avatar
    Caspar


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Waartoe ?

    Bericht  Caspar 14.08.11 22:37

    Marmot schreef :
    ......We blijven toch zitten met het probleem van al die onherleidbare complexe systemen........

    erg, he !
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Mariakat 14.08.11 23:34

    marmot schreef:
    Volgens de aanhangers van Intelligent Design zijn veel biologische systemen onherleidbaar complex, en is evolutie van dergelijke systemen niet mogelijk. Een voorbeeld dat Michaël Behe aanhaalt is dat van de muizenval: haal één element uit alle onderdelen weg en de val wordt functieloos.

    Alleen zijn binnen de evolutie alle elementen wel aanwezig geweest.
    Dat wij die nog niet allemaal kennen, wil nog niet zeggen dat ze er niet waren.

    Kijk wat we de afgelopen 50 jaar te weten zijn gekomen en het gaat verder in het kwadraat.

    Dat kun je niet zeggen van het ID concept, wat een verkapt creatie denken en geloof is.
    Daarvan hebben we alleen het zeer dubieuse boek Genesis en we zijn al duizenden jaren geen steek verder ermee gekomen.

    Gesponsorde inhoud


    Waartoe ? - Pagina 2 Empty Re: Waartoe ?

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 27.04.24 11:41