Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Beste Frans

    avatar
    Caspar


    Beste Frans Empty Beste Frans

    Bericht  Caspar 19.10.14 10:51

    Brief van oud-premier Dries van Agt aan minister Frans Timmermans

    De heer F.C.G.M. Timmermans
    Minister van Buitenlandse Zaken
    Bezuidenhoutseweg 67
    2594 AC Den Haag

    Betreft: je beleid inzake Israël-Palestina
    Nijmegen, 16 oktober 2014

    Beste Frans,

    Morgen, vrijdag 17 oktober, neem je ontslag als bewindspersoon in het kabinet-Rutte. Spoedig
    vertrek je naar Brussel. Ik feliciteer je met je nieuwe baan bij de Europese Commissie en wens je
    veel succes met het zware werk dat voor je ligt.

    De afgelopen twee jaar heb je met bevlogenheid en bewogenheid het ambt van minister van
    Buitenlandse Zaken vervuld. Je kunt terugzien op een succesvol ministerschap, waarin je ambitie en
    leiderschap hebt getoond. Daarvoor ben je terecht geroemd.

    Je verlaat de vaderlandse politiek helaas met een lelijke smet op je blazoen: je omgang met de
    kwestie die mij, en velen met mij, zo na aan het hart ligt – het Israëlisch-Palestijnse conflict. Daar
    gaat deze afscheidsbrief over.

     Inniger samenwerken met Israël – ondanks voortgaande landroof

    Aan het begin van je ambtsperiode heb je de verwachting gewekt dat je zult breken met het
    eenzijdige Israël-beleid van het kabinet Rutte-I. Je wilde de grenzen van het politiek haalbare
    opzoeken. Dat heb je niet gedaan.

    De eerste weken had je nog wel eens een kritische oprisping. Zo schreef je in november 2012 aan de
    Tweede Kamer dat de nederzettingen “de grootste bedreiging voor een twee-statenoplossing” zijn.
    Kort daarna verflauwde je kritiek. Je kondigde aan dat Nederland bilaterale samenwerkingsfora zal
    oprichten met Israël en de Palestijnse Autoriteit. Daarmee voerde je uit wat het vorige kabinet had
    geïnitieerd: intensivering van de betrekkingen met Israël. Het samenwerkingsforum met de
    Palestijnen diende als schaamlap, opdat het kabinetsbeleid de schijn van evenwichtigheid zou
    krijgen.

    "Het samenwerkingsforum met de Palestijnen diende als schaamlap, opdat het kabinetsbeleid
    de schijn van evenwichtigheid zou krijgen."


    Om de intensivering te rechtvaardigen herhaalde je de mantra’s van je voorgangers, Maxime
    Verhagen en Uri Rosenthal. In een goede relatie bestaat de mogelijkheid “beide partijen aan te
    sporen voortgang in het Midden-Oosten Vredesproces te maken en zich te onthouden van eenzijdige
    stappen”, schreef je op 12 december 2012 aan de Tweede Kamer.

    'Wij zijn nuttige idioten voor Netanyahu', zei je over Rutte-I

    Ik wil je herinneren aan wat je in september 2012, aan de vooravond van de Tweede
    Kamerverkiezingen, over het Israël-beleid van eerdere kabinetten zei: “Ik heb de afgelopen jaren
    niet één voorbeeld gezien dat de Nederlandse regering in de regio ook daadwerkelijk iets bereikt
    heeft. Wij zijn voor Netanyahu nuttige idioten. Maar niet meer dan dat.” Nuttige idioten voor
    Netanyahu – het zijn je eigen woorden, Frans.

    lees verder …………………

    http://rightsforum.org/open-brief-dries-van-agt-aan-frans-timmermans
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 19.10.14 20:07

    Heden morgen TV  npo 1 Buitenhof.

    Christopher Clark Betreft zijn boek 'Slaapwandelaars'

    http://www.npo.nl/buitenhof/19-10-2014/VPWON_1226579

    Het gaat  OA over de oorzakelijkheid van gebeurtenissen waarvan we ons vaak niet bewust waren of zijn.

    Het hoe waarom en waardoor de dingen gaan zo ze gaan, en niet alleen voor wereldgebeurtenissen maar ook voor en in ons eigen privewereldje.

    Die brief aan Frans Timmermans Van Dhr Dries van Agt.
    Het besef dat er veel 'waarheden zijn' zijn en veel 'onwaarheden' waar we vaak geen weet van hebben,doet mij voorzichtig zijn met véroordelen.

    Ik vind het buitengewoon interessant wat Dhr Christopher Clark daarover te melden heeft., ook in zijn boek.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  Caspar 19.10.14 21:24

    Marmot schreef:
    Die brief aan Frans Timmermans Van Dhr Dries van Agt.
    Het besef dat er veel 'waarheden zijn' zijn en veel 'onwaarheden' waar
    we vaak geen weet van hebben,doet mij voorzichtig zijn met véroordelen.

    Dit wil zeggen dat je in geen enkel geval stelling durft te nemen ?
    Je durft niet af te gaan op je waarnemingen want er blijven altijd nog vraagtekens ?

    Ik durf met mijn beperkte kennis en waarnemingen te zeggen dat Dries van Agt gelijk heeft.
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 19.10.14 21:56

    Het is voor mij geen kwestie van wel of niet durven Caspar, maar niet kunnen..

    Ik zou dan willen weten hoe waarom en waardoor er is afgeweken van intenties beloften en plannen, van miscommunicatie, gewijzigde omstandigheden of inzicht, en nog veel meer.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  Caspar 19.10.14 22:25

    Marmot schreff:
    Ik zou dan willen weten hoe waarom en waardoor er is afgeweken
    van intenties beloften en plannen, van miscommunicatie, gewijzigde
    omstandigheden of inzicht, en nog veel meer.

    Je wilt eerst alles weten voordat je een mening geeft.

    Dan kun je wachten tot sint Juttemis; jij komt nooit tot een oordeel.
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 19.10.14 22:56

    Oordelen is met inzicht je ergens over uitlaten.

    En soms weet je iets gewoon omdat je het weet. Smile

    marmot
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 20.10.14 21:49

    Maar toch,... beter twijfel dan dwaling.


    marmot
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 22.10.14 17:15

    marmot schreef:Oordelen is met inzicht je ergens over uitlaten.

    En soms weet je iets gewoon omdat je het weet. Smile

    marmot



    Soms weet je iets gewoon omdat je het weet.


    Het streven of de begeerte de dingen naar de derde kennissoort te kennen, kan niet uit de eerste wel uit de tweede kennissoort ontstaan.

    Het merendeel van onze zogenaamde kennis reflecteert niet de ware orde van oorzaken in het universum. Maar is slechts een verwarde associatie van ideeën, die onze individuele reacties op onze beperkte omgeving reflecteren. Te weten ficties,geruchten,horen-zeggen, herinneringen etc.
    Deze hapsnap kennis is onze eerste kennissoort, de verbeelding.
      Maar allemaal hebben we soms ook flarden van volkomen kennis.

    Dan zien we verbanden, overeenkomsten en verschillen tussen de dingen.
    Dat is de tweede kennissoort, de rede. Die heeft altijd adequate ideeën. Daarop kunnen we voortbouwen en zo tot de derde kennissoort, de intuïtie, komen. D.W.Z. Inzicht in de eenheid van alles,waarvan ook wij deel uit maken.

    OA uit Spinoza,s 259 stellingen.
    avatar
    Caspar


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  Caspar 22.10.14 21:01

    Marmot , je hebt geen eigen mening.
    Je hangt alles op aan de "Spinoza-kapstok"
    Met actuele problemen weet je geen raad.
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 22.10.14 21:10

    Caspar schreef:Marmot , je hebt geen eigen mening.
    Je hangt alles op aan de "Spinoza-kapstok"
    Met actuele problemen weet je geen raad.


    Jawel hoor Caspar, ik ben het eens met Spinoza.

    Met OA het gedachtegoed van Spinoza weet ik oplossingen te bedenken voor de problemen in het leven. Of problemen te voorkomen.



    marmot
    avatar
    Caspar


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  Caspar 22.10.14 23:30

    Er zijn jou al heel wat acute problemen voorgeschoteld:

     martelingen
     drones
     verwoesting van de Gaza-strook
     de invasie en verwoesting van Irak
     Guantamanobay en Abu Ghraid
     ebolacrisis

    en je weet nergens een antwoord op te geven.

    je lult maar een eind weg. Spinoza lost het wel op.
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 22.10.14 23:46

    Hoe zou jij die wereld problemen dan oplossen Caspar??

    Heb jij zoveel kennis inzicht en ook nog de macht om die mogelijke oplossingen te realiseren.??

    Ik ben benieuwd.


    marmot



    avatar
    Caspar


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  Caspar 22.10.14 23:57

    Spinoza lost het wel op.
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 23.10.14 0:33

    Als wij het met zn allen gaan inzien zou je best wel gelijk kunnen krijgen.

    marmot
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 23.10.14 12:31

    Er zullen altijd wel natuurrampen plaatsvinden.Schepen vergaan.Vliegmachines neerstorten.Oorlogen zich ontkenenen Ongelukken gebeuren.Mensen ziek en/of in de war zijn of raken.
    Het lijden zullen we  niet kunnen ontlopen.

    Door het voortschrijdend inzicht, goede wil en moed wel te verminderen.

    Mijn ervaring is inmiddels dat het gedachtegoed van oa  B.Spinoza helpt het dragelijker te maken.

    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  Mariakat 23.10.14 13:26

    marmot schreef:
    Mijn ervaring is inmiddels dat het gedachtegoed van oa  B.Spinoza helpt het dragelijker te maken.
    Het "gedachten goed van Spinoza" lijkt voor jou hetzelfde als "Haarlemmer olie"
    Want voor onderwerp ook, je woorden en antwoorden op wat voor probleem dan ook zijn overal hetzelfde.

    En dat wel het hele Forum door.

    Vind je het vreemd dat je dit soort reacties krijgt?

    Het enige wat ik tot nu toe heb gemerkt is, dat Spinoza je helpt te bedenken dat alle mensen ook wel hun oorzakelijkheid en hun redenen zullen hebben.
    Dat het hen niet aan te rekenen is, want dat zo de wet van de natuurlijkheid is.
    Dat, als je dat maar genoeg herhaalt, er zelf in gaat geloven en het je zo helpt je kop in het zand te steken en je ogen ervoor te sluiten.

    Als we dat allemaal maar zouden doen, dan zouden idd. heel wat meer mensen minder problemen hebben met het feit dat diezelfde mensen aan de andere kant van de wereld elkaar afmaken.
    In ieder geval zal die gedachte draaglijker zijn.
    Ook begrijp ik nu, dat je er beter tegen kunt als je hoort van natuurrampen, waar niemand schuldig aan is.
    Ook daarvoor helpt het te bedenken dat het de natuurlijke wetten zijn met hun oorzakelijkheid ?

    Jammer, dat mensen die er direct onder te lijden hebben niet minder zullen lijden bij het gedachtengoed van Spinoza.
    Ook al zouden zij het al kennen.
    avatar
    marmot


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  marmot 23.10.14 17:57


    Meelijden is verdriet dat bij jou ontstaat door het leed van een jouw gelijke. Je kan het als schokkend ervaren maar is meelijden redelijkerwijs gezien een nuttige zaak?. Help je er die ander mee..Meelijden kan het adequaat helpen behoorlijk in de weg zitten. Je help die ander wel met helpen, als dat in jouw vermogen licht.
    Helpen met de rede en kennis van zaken bv. Om anders tegen levensproblemen aan te kijken waardoor er een ander gevoel zich zal kunnen ontwikkelen .Er zijn veel manieren anderen terzijde te staan, maar meelijden is daarbij geen goede optie.
    Het gedachtegoed uit de Etica en de uitleg van anderen heeft mij goed gedaan.
    Ik kan niet in jullie levens kijken, ik ga ervanuit dat als het mij geholpen heeft, anderen er ook baat bij zouden kunnen hebben. Vandaar dus.

    Groet, marmot

    Gesponsorde inhoud


    Beste Frans Empty Re: Beste Frans

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 19.05.24 20:44