Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Pangaea
    Pangaea


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Bericht  Pangaea 30.03.09 16:46

    April is de Maand van de Filosofie

    Thema 2009: Verzoening

    “Verzoening” is in 2009 het thema van de Maand van de Filosofie. Tijdens de maand april zullen schrijvers, filosofen en andere denkers spreken en debatteren over onvermijdelijke conflicten en bevrijdende verzoening.

    Ook dit jaar worden er door het gehele land activiteiten organiseerd voor iedereen die geinteresserd
    zijn in filosofie. Bekijk hier de activiteiten bij je in de buurt.
    avatar
    Caspar


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Vredespijp

    Bericht  Caspar 04.04.09 9:51

    Maand van de filosofie :Verzoening

    “Verzoening” is in 2009 het thema van de Maand van de Filosofie. Tijdens de maand
    april zullen schrijvers, filosofen en andere denkers spreken en debatteren over een scala
    aan onderwerpen als het onvergeeflijke kwaad, omgaan met het koloniale verleden, de
    ingrediënten voor een succesvol “nahuwelijk” en verzoening met ziekte en vergankelijkheid.
    ----------------------------------------------------------------
    als voorbeelden van "verzoeningen" kennen we o.a. :

    grote verzoendag.- joods ritueel : zondebok de woestijn injagen
    biecht................- katholiek ritueel :het op een accoordje gooien met de Schepper
    vredespijp roken...- indiaans ritueel , voorloper van de huidige vredesconferenties
    berusting............- het zich "verzoenen" met het noodlot: ziekte, ongeval, dood, overmacht

    waardoor onstaan schuldgevoelens, wrijvingen en misverstanden?
    - belediging
    - onverschilligheid
    - meningsverschillen
    - gebruik van geweld
    - hebzucht
    - onbegrip en domheid
    - oorlogshandelingen
    - discriminatie, achterstelling............enz.enz.

    wat zijn de redenen dat mensen naar verzoening streven ?
    - de behoefte om de oorzaak van een schuldgevoel weg te nemen
    - een verplichting om iets goed te maken
    - een onhoudbare situatie verbeteren
    - een poging om er voordeel uit te halen
    - verlangen naar vrede, rust, veiligheid........................enz.enz.

    hoe worden die goede voornemens uitgevoerd ?
    - het probleem analyseren
    - organiseren, voorbereiden
    - onderhandelen, geven en nemen
    - er moeten compromissen gesloten worden
    - proberen een nieuw evenwicht te bereiken
    avatar
    Caspar


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty verzoening

    Bericht  Caspar 05.04.09 18:51

    Bij grote conflicten is verzoening een pijnlijk proces: er moeten altijd
    compromissen gesloten worden. als je een toestand van vrede wilt
    bereiken moeten de eisen voor rechtvaardigheid even op een laag pitje.
    als er sprake is van machtsongelijkheid dan zit de zwakkere partij in
    een dwangpositie en wordt verzoening ook "berusting".
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Re: Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Bericht  Mariakat 05.04.09 19:16

    Wie is de "zwakkere partij"?
    Alleen dat is al een discussie onderwerp.

    De partij, die afhankelijk is van de andere?
    Afhankelijk voor wat?

    Is het niet zo dat ieder voor zich een behoefte heeft?
    Als dat niet zo zou zijn, wat kan dan de oorzaak zijn vooor een conflict, als er geen bindings-behoefte is?
    Toch alleen als beiden een behoefte hebben aan elkaar, om wat voor reden dan ook.
    En is het dan niet zo dat beide partijen water bij de wijn moeten doen, om een conflict op te lossen.

    Als er geen behoefte is aan binding is, door geen van de partijen, dan kun je toch ook gescheiden wegen gaan bewandelen?

    Ik denk dat het kernprobleem bij een niet op te lossen conflict ligt bij die al dan niet beantwoorde behoefte van slechts 1 partij.
    avatar
    Caspar


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Re: Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Bericht  Caspar 06.04.09 6:54

    Mariakat schreef:Wie is de "zwakkere partij"?
    Alleen dat is al een discussie onderwerp.

    De partij, die afhankelijk is van de andere?
    Afhankelijk voor wat?
    er is in veel situaties sprake van ongelijke machtsverdeling, ook in huwelijken.
    behoeften zijn er natuurlijk bij beide partijen maar het compromis zal voor de
    zwakkere partij nadelig uitpakken.

    Is het niet zo dat ieder voor zich een behoefte heeft?
    Als dat niet zo zou zijn, wat kan dan de oorzaak zijn vooor een conflict, als er geen bindings-behoefte is?
    Toch alleen als beiden een behoefte hebben aan elkaar, om wat voor reden dan ook.
    En is het dan niet zo dat beide partijen water bij de wijn moeten doen, om een conflict op te lossen.


    als er gestreefd wordt naar verzoening dan neem ik aan dat er sprake is van een gezamenlijke belangen.
    Ik denk dat het kernprobleem bij een niet op te lossen conflict ligt bij die al dan niet beantwoorde behoefte van slechts 1 partij.
    je legt al bij voorbaat de schuld van het mislukken bij één partij.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Re: Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Bericht  Mariakat 06.04.09 9:38

    Caspar schreef:
    Ik denk dat het kernprobleem bij een niet op te lossen conflict ligt bij die al dan niet beantwoorde behoefte van slechts 1 partij.
    je legt al bij voorbaat de schuld van het mislukken bij één partij.

    Misschien had ik beter kunnen schrijven ".....een moeilijk op te lossen conflict...."
    Ik geloof niet dat ik het heb over schuld kwestie, bij een verschil van mening.
    Waar oorzaak en waar gevolg exact ligt is slechts per geval te onderzoeken en nog niet altijd uit te komen.
    Het is iets wat ik signaleer en probeer te benoemen.

    De partij, die afhankelijk is van de andere?
    Afhankelijk voor wat?

    er is in veel situaties sprake van ongelijke machtsverdeling, ook in huwelijken.
    Hier zijn we nog niet uit.
    avatar
    Caspar


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Re: Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Bericht  Caspar 08.04.09 11:07

    Mariakat schreef:misschien had ik beter kunnen schrijven ".....een moeilijk op te lossen conflict...."
    Ik geloof niet dat ik het heb over schuld kwestie, bij een verschil van mening.
    Waar oorzaak en waar gevolg exact ligt is slechts per geval te onderzoeken en nog niet altijd uit te komen.
    Het is iets wat ik signaleer en probeer te benoemen.

    ik ben van mening dat "verzoening" soms een misleidend begrip is. om evenwicht, om vrede
    en rust te bewaren moeten er concessies gedaan worden omdat het om gemeenschappelijke
    belangen gaat. als er tussen de partijen geen machtsevenwicht bestaat zal de zwakkere
    partij moeten inschikken. dat heet dan geen verzoening meer, dat heet dan "berusting"
    avatar
    Caspar


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Verzoening en zo

    Bericht  Caspar 20.04.09 20:40


    ................................................................................................................
    Ik mocht een keer mee op huisbezoek bij Maria, een van zijn uitverkorenen.
    Maria was een bedlegerige weduwe die in onmin leefde met haar familie.
    De vete ging om de kralen.Iedere Zeeuwse, rijk of arm, had een snoer bloedkoralen.
    Maria had al jaren ruzie met haar broer Geert om het snoer kralen van hun moeder.
    Al even zoveel jaren had mijn vader gepoogd vrede te stichten tussen die twee.
    Vergeefs.

    Nu zat ik in de voorkamer van Maria's huisje en speelde met de poes, terwijl mijn
    vader in het alkoofje aan Maria's bedstee zat en het onzevader bad. Ze spraken het
    samen uit, zo hoorde dat.
    "En vergeef ons onze schulden", zeiden ze tegelijk. Toen ging mijn vader verder:
    "zoals ook wij......" Maria zweeg. "Zoals wij...." zei mijn vader dringend, "kom Maria,
    ga door". Vanuit de voorkamer riep ik luid: "Zoals wij vergeven onze schuldenaren!"
    Ik dacht dat Maria haar tekst kwijt was, dus ik souffleerde.

    Jammer. Ik had een moment suprême verstoord, het moment waarop Maria wel
    móést inzien dat ze haar broer Geert vergiffenis verschuldigd was.
    "Dat had je niet moeten doen" zei mijn vader toen we buiten waren. "Ze was bijna
    zover. Maar ik geef het niet op. Ik ga ook met broer Geert praten, vandaag of morgen."
    Mijn moeder zei, toen we het voorval vertelden: "Niet doen , Johan, die Geert is een
    rijke boer. En hoe rijker hoe gieriger, dat weet je. Hij geeft die kralen niet af en dus
    zal Maria hem eeuwig blijven haten. Bemoei je d'r niet mee"

    Maar als het om vetes ging was mijn vader zo taai als een terriër. Een dag later deelde
    hij ons mee dat zijn missie geslaagd was.
    "Zijn ze verzoend?" vroeg mijn moeder verbaasd.
    "Nog niet, maar Geert gaat haar morgen bezoeken"
    "Met de kralen?"
    "Nee natuurlijk niet. Zonder kralen."
    "Dan wordt het niks"
    "Het gaat toch niet om de kralen", zei mijn vader "Het gaat om een broer-zusterverhouding
    die weer goed moet komen."

    Bij dat alles voelde ik me een beetje schuldig. Misschien had ik het wel bedorven door
    mijn interruptie tijdens het ziekenbezoek.
    Een paar dagen later kwam de koster, die ook aanzegger en doodbidder was, aan de
    deur in zijn zwarte pak: "Heden overleed in de ouderdom van zevenenvijftig jaar
    Maria........" enzovoorts.
    Maria was dood.
    "Wist je dat al, Johan?"vroeg mijn moeder.
    Hij knikte.
    "En? Is Geert nog tijdig bij haar geweest voor een verzoening?"
    Hij schudde z'n hoofd.
    "Geert is niet gekomen?"
    "Jawel"
    Heel moeizaam kwam het verhaal eruit.

    Geert was bij Maria gekomen. Zonder kralen.
    De ruzie was onmiddlellijk ontbrand, zo hevig dat de toorn en de emotie een hartstilstand
    teweegbrachten bij Maria.
    Mijn vader voelde zich schuldig, dat was te zien.
    M'n moeder begon te lachen want ze zag de ironie, maar ze voelde zich meteen schuldig om dat lachen.

    En zo kunnen we doorgaan met: Vergeef ons onze schulden.
    .......................................................................................................................................

    Annie M.G.Schmidt >>>>>> Wat ik nog weet


    Laatst aangepast door Caspar op 21.06.09 13:59; in totaal 1 keer bewerkt
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Re: Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Bericht  Mariakat 20.04.09 23:11

    Mooi verhaal.
    Roep meteen weer nieuwe vragen op.
    Voor wie is het het belangrijkste, dat mensen zich verzoenen.
    Voor de ruziemakers of voor hun naasten?
    Tomas
    Tomas


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Re: Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Bericht  Tomas 20.04.09 23:59

    Pangaea schreef:April is de Maand van de Filosofie

    Thema 2009: Verzoening

    Verzoening. Een Bijbels onderwerp. laat u met God verzoenen en laten broeders zich met elkaar verzoenen.
    Heeft verzoenen ook niet alles met vergeving te maken?

    Tomas
    avatar
    Caspar


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Re: Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Bericht  Caspar 21.04.09 10:56

    Mariakat schreef:Roept meteen weer nieuwe vragen op.

    je zou dit verhaal bijna een schoolvoorbeeld kunnen noemen van conflictbehandeling:
    ... de partners in het conflict : twee harde karakters
    ... de oorzaak : het vermeende onrechtmatig bezit van een stel kralen
    ... de vader als probleemoplosser : idealistisch en een beetje wereldvreemd
    ... de moeder als raadgever : nuchter en betrokken
    ... de dochter als toeschouwer: geïnteresseerd, geamuseerd

    prachtig verhaal.

    Gesponsorde inhoud


    Maand van de Filosofie - Thema verzoening Empty Re: Maand van de Filosofie - Thema verzoening

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 19.05.24 21:45