Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Socrates
    Socrates


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Socrates 21.01.11 22:35

    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Door de opzet van de de Postcodeloterij worden inwoners van Nederland psychologisch onder druk gezet deel te (blijven) nemen aan de Postcodeloterij.
    Deze petitie is er op gericht elk gebruik van een persoonlijk kenmerk als lotnummer te verbieden.
    Bent u het eens met de inhoud van deze petitie onderteken deze dan en vergeet ook niet uw ondertekening te bevestigen via de link die u per e-mail wordt toegestuurd.

    PETITIE
    Wij

    Alle inwoners van Nederland die het misbruik van hun persoonlijke kenmerken als lotnummer niet accepteren.
    constateren

    dat de Postcodeloterij een kenmerk, dat onlosmakelijk is verbonden met iedere inwoner van Nederland gebruikt als lotnummer,
    dat veel inwoners van Nederland zwichten onder de psychische druk die dit met zich mee brengt (stel dat er een prijs op mijn postcode valt...) en
    dat een vergelijkbare psychische druk ontstaat bij elk vergelijkbaar gebruik van een persoonlijk kenmerk dat niet gemakkelijk kan worden veranderd.
    en verzoeken

    Dat de wetgeving die hierop van toepassing is zo wordt aangepast, dat elke loterij of vergelijkbaar kansspel alleen gebruik mag maken van willekeurig bepaalde lotnummers, die aan deelnemers worden toegekend nadat zij zich tot deelname hebben verplicht. Bij elke volgende trekking moeten opnieuw willekeurig bepaalde lotnummers worden toegekend. Elke relatie met een persoonlijk kenmerk van (potentiële) deelnemers moet als lotnummer worden uitgesloten.

    Teken de petitie
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 21.01.11 23:12

    Ik zou graag "gedaan" willen schrijven, want ik ging direct naar de gelinkte site.
    Maar daar aangekomen, heb ik me toch bedacht.

    Ik doe trouwens sowieso principieel nooit mee op internet met van alles, waar ik mijn naam en emailadres op moet geven, als dat niet echt noodzakelijk is.


    Ik, ******

    wonende te *******

    onderteken de petitie "Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen".
    Ja, mijn naam en woonplaats mogen publiek zichtbaar zijn onder de petitie.
    e-mailadres ********


    Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven in het beheer van de Stichting Petities.nl.
    Kijk voor meer informatie op onze privacy verklaring.

    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Ajax-loader Spring door naar de details van deze petitie


    • laatste ondertekeningen
    • alle ondertekeningen
    • prominenten



    • 2 minuten geleden anoniem
    • 3 minuten geleden Ronnie Everts Sappermeer

    Hoe ironisch Suspect
    Is invulling van mijn naam, woonplaats en emailadres noodzakelijk voor dit protest? confused
    avatar
    Caspar


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Caspar 21.01.11 23:29

    http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3306242/nieuws/postcode_loterij_pure_angstzaaierij.html


    In het Algemeen Dagblad van vrijdag is te lezen hoe Bert Zandbergen uit Zwaag een einde wil
    maken aan de Nationale Postcode loterij. Hij vindt dat de loterij aanzet tot angstzaaierij
    -------------------------
    Bert Zandbergen (52) uit Zwaag wil een einde maken aan de Nationale Postcode Loterij.
    Hij vindt dat de loterij aanzet tot "angstzaaierij". Zandbergen is bezig met het inzamelen van
    handtekeningen. Deze worden aangeboden aan een "invloedrijk persoon".

    Het zal je maar gebeuren: je hele buurt in de prijzen, maar jij niet omdat jij geen lot hebt gekocht.
    Zandbergen: ,,Directeur Boudewijn Poelmann van de Postcode Loterij heeft het letterlijk gezegd:
    Wij exploiteren angst. Angst dat de buurman wél wint en jij niet
    Zandbergen zegt in het AD dat hij wil dat de wet op kansspelen zo wordt veranderd, dat je niet
    meer ongevraagd tot verliezer kunt worden gemaakt.

    Bert Zandbergen 21-1-2011 21:55:23
    --------------------------------------------
    Privacy wordt op prijs gesteld, daarom geen naam en geen E-mailadres.
    Caspar

    (overigens: laat mijn buren gerust een flinke prijs winnen;ik kan de zon in het water zien schijnen)
    Socrates
    Socrates


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Socrates 22.01.11 5:43

    Mariakat schreef:
    Hoe ironisch Suspect
    Is invulling van mijn naam, woonplaats en emailadres noodzakelijk voor dit protest? confused

    Ja, om een petitie aangenomen te krijgen moeten mensen die petitie tekenen. Dat kan ook anoniem voor wat betreft publicatie op internet. Uiteindelijk moet voor de politiek natuurlijk wel duidelijk zijn dat er echt zoveel mensen een dergelijke petitie hebben getekend.
    Socrates
    Socrates


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Socrates 22.01.11 5:46

    Caspar schreef:(overigens: laat mijn buren gerust een flinke prijs winnen;ik kan de zon in het water zien schijnen)

    Dat laat onverlet dat de mensen achter de postcode loterij angst exploiteren. Er worden flinke winsten gemaakt op de uitbuiting van de emoties van mensen. Dat vind jij oké?
    avatar
    Caspar


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Angst

    Bericht  Caspar 22.01.11 9:07

    Directeur Boudewijn Poelmann van de Postcode Loterij heeft het letterlijk
    gezegd: Wij exploiteren angst. Angst dat de buurman wél wint en jij niet.

    Het is geen kwestie van angst maar van jalousie en hebzucht. Wat dat betreft
    is de actie psychologisch onderbouwd. De directie en de ontwerpers van de
    methode weten hoe ze het publiek moeten bespelen. In de reclame worden
    mensen op veel manieren gebruikt en onder druk gezet en het kost inderdaad
    moeite om niet toe te geven.

    Maar angst? nee.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 22.01.11 9:22

    http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3306242/nieuws/postcode_loterij_pure_angstzaaierij.html
    Hij vindt dat de loterij aanzet tot angstzaaierij
    Dat is wat ik onzin vind.

    Sommige bewoners hoopten stilletjes al op een mooie prijs. Andere bewoners baalden enorm, zij hadden namelijk geen lot en zouden buiten de prijzen vallen
    .
    En dat in één en hetzelfde artikel.

    Inderdaad: jaloezie
    En spijt.

    De woorden haat- en angstzaaierij zijn tegenwoordig wel een hype.

    Als het angst was, dan zouden ze zelf ook wel een lot kopen.
    Het zet wel aan tot een groei van gokverslaving.
    Niemand, die het daar over heeft.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 22.01.11 9:51

    Socrates schreef:
    Mariakat schreef:
    Hoe ironisch Suspect
    Is invulling van mijn naam, woonplaats en emailadres noodzakelijk voor dit protest? confused

    Ja, om een petitie aangenomen te krijgen moeten mensen die petitie tekenen. Dat kan ook anoniem voor wat betreft publicatie op internet. Uiteindelijk moet voor de politiek natuurlijk wel duidelijk zijn dat er echt zoveel mensen een dergelijke petitie hebben getekend.

    Nu ik het hele verhaal lees, waar het nu eigenlijk omgaat, ben ik blij dat ik de petitie niet heb getekend.
    Het is dus een privé actie van Bert Zandbergen, met gegevens van het bericht uit Hoorn als achtergrond.
    http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3306242/nieuws/postcode_loterij_pure_angstzaaierij.html

    Wat is het nut van je plaatsnaam?
    En waarom je emailadres extra in dit kleine database-tje?
    Want dat wordt het op deze manier.
    Ze hebben mijn emailadres toch al als ik de petitie opstuur?
    En privacy???
    Wordt die niet altijd gegarandeerd?

    Ik had eerst de indruk, dat het ging om adressen en persoonlijke gegevens in het algemeen, die door instanties doorverkocht worden, voor commerciële doeleinden.
    Dat gebeurt al zolang internet bestaat.
    Ik zelf heb dat al jaren geleden ondervonden met de toenmalige postgiro, dat (analoge) adressen bestanden doorgegeven (verkocht?) worden naar een totaal andere instantie.
    Daar kwam ik 10 jaar geleden achter, toen ik verhuisd was.
    Wanneer het gedaan was weet ik niet.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 22.01.11 10:05

    Socrates schreef:
    Caspar schreef:(overigens: laat mijn buren gerust een flinke prijs winnen;ik kan de zon in het water zien schijnen)
    Dat laat onverlet dat de mensen achter de postcode loterij angst exploiteren.
    Dat vind jij oké?
    Laat ik het veranderen in:
    Dat laat onverlet dat de mensen achter de postcode loterij "goklust en hebzucht" exploiteren.
    De frustratie achteraf van het verloren geld, als je niet wint, is het op de blaren zitten.
    De meeste mensen leren daarvan.

    Overigens is die laatste opmerking een conclusie op basis van een drogredenering.

    Er worden flinke winsten gemaakt op de uitbuiting van de emoties van mensen.
    Daar heb je een punt.
    En ben ik het helemaal met je eens.

    De hele wereld bestaat trouwens hier uit.
    Een groot deel van de strijd om wie de meeste kan zijn, gaat om het ontdekken van de zwakte van de ander.

    Dit is slechts een constatering, en geen waardeoordeel.

    avatar
    Caspar


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Gokken

    Bericht  Caspar 22.01.11 11:24

    Mariakat schreef :
    De frustratie achteraf van het verloren geld, als je niet wint, is het op de blaren zitten.
    En de geruststelling, het prettige gevoel, dat buurman ook niks gewonnen heeft.


    Het is helaas zó dat ons karakter zeer zwakke kanten heeft. We willen die liever niet erkennen.
    Maar dan komen geraffineerde, uitgekookte verleiders die daar zonder scrupules op inspelen.

    Er is maar één advies: zet je schrap.

    Socrates
    Socrates


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Socrates 22.01.11 11:40

    Ik mis argumentatie waarom de postcode loterij, die door het gebruik van een openbaar bekend persoonlijk kenmerk als lotnummer een unieke plaats inneemt onder de loterijen, geen verbod opgelegd zou mogen worden nog langer de postcode als lotnummer te gebruiken.

    Waarom zou dat niet verboden mogen worden?
    avatar
    Caspar


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Loterij

    Bericht  Caspar 22.01.11 11:50

    Socrates schreef:
    Waarom zou dat niet verboden mogen worden?

    Ja, het zou verboden mogen worden. Maar als niet-deelnemer gaat mijn
    belangstelling niet zo ver dat ik daarvoor in actie kom.

    Laat de "beangstigden" zich maar bewust worden en de strijd aangaan.




    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 22.01.11 15:48

    Socrates schreef:Ik mis argumentatie waarom de postcode loterij, die door het gebruik van een openbaar bekend persoonlijk kenmerk als lotnummer een unieke plaats inneemt onder de loterijen, geen verbod opgelegd zou mogen worden nog langer de postcode als lotnummer te gebruiken.

    Waarom zou dat niet verboden mogen worden?
    Is er dan ooit een serieuse discussie geweest over dit specifieke onderwerp, dat je deze argumentatie mist?
    Ik denk als er voldoende terechte onderbouwing zou zijn, het zeker mogelijk zou zijn om deze vorm te verbieden.

    Ik mis de argumentatie, waarom je dat zou verbieden.
    Omdat de verliezers zieliger zouden zijn als bij alle andere verlotingen?

    Misschien zelfs niet, want het is toch "gedeelde smart is halve smart" rabbit
    Socrates
    Socrates


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Socrates 22.01.11 18:07

    Het zou verboden moeten worden dat openbare persoonsgebonden gegevens gebruikt worden om aan een loterij te verbinden. Omdat niemand gevraagd heeft dat zijn openbare persoonsgebonden gegevens aan een loterij verbonden worden. De loterij dringt zich in de persoonlijke levenssfeer van mensen om ze te verleiden tot gokken. Dat vind ik onwenselijk.
    Socrates
    Socrates


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Socrates 22.01.11 18:13

    Mariakat schreef:
    Socrates schreef:
    Caspar schreef:(overigens: laat mijn buren gerust een flinke prijs winnen;ik kan de zon in het water zien schijnen)
    Dat laat onverlet dat de mensen achter de postcode loterij angst exploiteren.
    Dat vind jij oké?
    Laat ik het veranderen in:
    Dat laat onverlet dat de mensen achter de postcode loterij "goklust en hebzucht" exploiteren.
    De frustratie achteraf van het verloren geld, als je niet wint, is het op de blaren zitten.
    De meeste mensen leren daarvan.

    Overigens is die laatste opmerking een conclusie op basis van een drogredenering.

    Drogredenering? Die mag je uitleggen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 22.01.11 19:02

    Ik vind de opmerking van Caspar:
    (overigens: laat mijn buren gerust een flinke prijs winnen;ik kan de zon in het water zien schijnen) niet direct naar jouw "Dat laat onverlet dat de mensen achter de postcode loterij angst exploiteren. Dus dat vind jij wel oké" leiden.

    Een beetje ingewikkeld, maar met dezelfde motivatie geschreven.
    Ik kan het ook niet duidelijker maken.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 22.01.11 19:15

    Socrates schreef:Het zou verboden moeten worden dat openbare persoonsgebonden gegevens gebruikt worden om aan een loterij te verbinden. Omdat niemand gevraagd heeft dat zijn openbare persoonsgebonden gegevens aan een loterij verbonden worden. De loterij dringt zich in de persoonlijke levenssfeer van mensen om ze te verleiden tot gokken. Dat vind ik onwenselijk.
    Je zegt het zelf al:
    Openbare gegevens.
    Er wordt niet meer openbaar dan het postcode boek
    http://www.postcode.nl/
    Misschien wordt ook nog gekeken in het telefoonboek bij het ronselen van leden.
    http://www.telefoonboek.nl/telefoongids/?gclid=CPG5tsv-t58CFcg43godqBTPzw

    Wat verdere gegevens zijn, vullen mensen zelf in als ze meedoen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 22.01.11 19:21

    Maar je hebt zeker een punt, als je allerlei andere instanties zou gaat beschuldigen van misbruik van gegevens die men moet melden, maar die normaal gesproken nooit openbaar mogen zijn.

    Ik kreeg aanvragen voor beleggen in van alles, toen ik op een bepaald adres woonde, wat zg. een goede wijk was.
    Ik woonde daar al even, maar nooit was mijn belastingaangifte, dusdanig dat ik eraan kon denken geld te gaan beleggen, tot het eerste het beste jaar dat ik wel wat meer verdiende.
    Hoe wist men dat?
    Lekkende banken!!!!!
    Lekkende belastingkantoren?????
    Ook kreeg ik aanbiedingen op bepaalde abonnementen, waarvan de adressen heel duidelijk waren geselecteerd.

    Maar dan heb je het over andere praktijken.
    Dat is wel waartegen ik zou protesteren.
    Socrates
    Socrates


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Socrates 23.01.11 16:28

    Mariakat schreef:Wat is het nut van je plaatsnaam?
    En waarom je emailadres extra in dit kleine database-tje?
    Want dat wordt het op deze manier.
    Ze hebben mijn emailadres toch al als ik de petitie opstuur?
    En privacy???
    Wordt die niet altijd gegarandeerd?

    Ik had eerst de indruk, dat het ging om adressen en persoonlijke gegevens in het algemeen, die door instanties doorverkocht worden, voor commerciële doeleinden.
    Dat gebeurt al zolang internet bestaat.
    Ik zelf heb dat al jaren geleden ondervonden met de toenmalige postgiro, dat (analoge) adressen bestanden doorgegeven (verkocht?) worden naar een totaal andere instantie.
    Daar kwam ik 10 jaar geleden achter, toen ik verhuisd was.
    Wanneer het gedaan was weet ik niet.


    uw privacy

    Petities.nl maakt alleen gebruik van cookies gedurende uw bezoek aan de site, is voor iedereen toegankelijk en kan anoniem worden bezocht. We houden bij vanaf welke internetadressen de website wordt opgevraagd. Deze informatie gebruiken we alleen om de website te verbeteren.

    Zoals de wet voorschrijft worden uw persoonsgegevens alleen gebruikt voor het doel waarvoor u ze heeft verstrekt: de ontvanger van een petitie krijgt inzage in de lijst ondertekenaars om de petitie te controleren of om een beeld te krijgen van de achterban. De ontvanger mag ook persoonlijk contact met u opnemen, maar in de praktijk communiceert de ontvanger alleen met de petitionaris als woordvoerder van alle ondertekenaars.

    Als u anoniem ondertekent dan verdwijnen uw gegevens (behalve het tijdstip van ondertekenen) uit de database na het afhandelen van de petitie. Als u heeft aangegeven een petitie publiekelijk te ondersteunen blijft uw naam, woonplaats en titel/beschrijving in de database achter zodat deze op het web getoond kunnen worden. Bedenkt u achteraf dat u niet meer wilt dat uw ondertekening op het web zichtbaar is dan kunt u dat veranderen door middel van de link in de e-mail die u ontving om uw ondertekening te bevestigen (zie help als u die link niet meer heeft). Daarna duurt het nog minstens een week voor de zoekmachines uw ondertekening weglaten uit de zoekresultaten.

    Als u mailt met de webmaster wordt uw e-mailadres alleen gebruikt voor correspondentie die te maken heeft met uw vraag, klacht of opmerking. U ontvangt geen onpersoonlijke informatie (zoals een nieuwsbrief), tenzij u zelf een abonnement op de nieuwsbrief vraagt.

    Als u een petitie ondertekent dan ontvangt u op uw e-mailadres altijd drie e-mails van info@petities.nl:

    1. om te bevestigen, binnen enkele minuten tot een dag na uw ondertekening
    2. om aan te kondigen dat de petitie gaat sluiten en wordt overhandigd, weken of maanden na uw ondertekening
    3. om te laten weten wat het resultaat van de petitie is, binnen zes weken na het overhandigen van de petitie.



    Daarnaast kan de petitionaris ook drie keer via petities.nl een bericht sturen over de voortgang van de petitie aan degenen die aangegeven hebben hier geen bezwaar tegen te hebben. U kunt aangeven dit niet te willen ontvangen door de link te volgen vanuit de eerste e-mail, waarmee u uw ondertekening bevestigde. Heeft u die e-mail niet meer, dan kunt u die opvragen door opnieuw de petitie te tekenen met exact hetzelfde e-mailadres.

    bron
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 23.01.11 17:06

    Ja, dat heb ik natuurlijk gelezen.

    Vandaar ook mijn opmerking.
    Iedereen kan dat in zijn artikelen zetten en dat wordt ook al jaren gedaan.
    Is trouwens tegenwoordig ook verplicht, dacht ik.

    Dan zouden er dus geen lekken moeten zijn.
    En die zijn er wel.
    Socrates
    Socrates


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Socrates 23.01.11 17:39

    Jouw lek zit in ieder geval niet daar.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 23.01.11 17:45

    Nee. Very Happy
    Socrates
    Socrates


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Socrates 23.01.11 18:24

    Angst
    De Postcodeloterij is aan kritiek onderhevig. Speciaal het systeem waarbij een heel Postcodegebied meedeelt in de prijs, wordt gezien als een vorm van psychologische dwang. Uit een onderzoek van de Universiteit van Tilburg blijkt dat mensen niet zo zeer kaarten voor de Kanjer kopen omdat ze willen winnen, maar omdat ze willen voorkomen dat ze bij winst niet kunnen meedelen met de andere mensen in de straat. Ze zijn bang om hun leven lang met spijt rond te lopen over zo’n gemiste kans. Dat is natuurlijk mooi voor de loterij, maar vervelend voor de mensen, want die doen eigenlijk mee op basis van een defensieve overweging: niet zozeer uit hoop maar uit angst.
    Verder blijft het een moeilijk te verteren gegeven dat de Postcodeloterij een particulier bedrijf is. De aandeelhouders van de holding, Novamedia, ontvangen 2,05 procent van de bruto-omzet van zowel de Postcodeloterij, de Bankgiroloterij, de Lotto als de Sponsor Loterij. Directeur Boudewijn Poelmann is met een belang van 21 procent in Novamedia grootaandeelhouder en dus de grote winnaar van de Postcodeloterij. Poelmann is al lang geleden toegetreden tot de Quote 500-elite.
    Je zou kunnen stellen dat die goede doelen bij de marketing horen. De essentie is dat Poelmann en zijn mede Novamedia-oprichters een model zochten dat het mogelijk maakte om veel geld te verdienen met een loterij-organisatie. De huidige constructie stuitte niet op juridische bezwaren, dus werd daarvoor gekozen. Poelmann is als gevolg van deze keuze een soort ‘onbezoldigde’ minister van de goede doelen geworden: een machtig man.
    Tot slot is het belangrijk om te weten dat van al het geld dat binnenkomt, maar 35 procent wordt uitgekeerd in de vorm van prijzen. Dat gegeven stelt het zinnetje ‘nog nooit was de kans om miljonair te worden zo groot’ toch in een iets schriller daglicht.

    Conclusie
    Het aantal mensen dat door die Kanjer van 33 miljoen miljonair wordt zal vermoedelijk behoorlijk tegenvallen. Verder doen mensen eerder mee uit angst om buiten de boot te vallen, dan uit hoop om te winnen. Uiteindelijk zijn de grote winaars de aandeelhouders van Novamedia.

    bron
    avatar
    Caspar


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Loterij

    Bericht  Caspar 24.01.11 9:07

    SpotsDoorzien
    Vliegen onder de radar van Reclame Code Commissie
    ...................................
    ....................................................
    We hebben hier dus te maken met een initiatief van Novamedia, de commerciële organisatie die
    een reeks goede doelenloterijen runt, waaronder de Postcodeloterij, de Bankgiroloterij,
    de Lotto en de Sponsor Loterij. Van de inkomsten gaat 50 procent naar door Novamedia uitgezochte
    goede doelen en 35 procent wordt in de vorm van prijzen uitgekeerd. De kosten bedragen 13,95
    procent en Novamedia krijgen 2,05 procent.
    Een bescheiden percentage? In 2009 kwam er bijna 869 miljoen euro binnen uit de loterijen. Daarvan
    vloeide dus 17,83 miljoen euro naar Novamedia. Directeurs Boudewijn Poelmann heeft een belang
    van 21 procent in de dit bedrijf. Hij staat in de Quote 500 voor een vermogen van 61 miljoen euro.
    Daarbij moet wel worden vermeld dat hij ook stevig heeft verdiend aan zijn belang in Derk Sauers
    Independent Media, maar de inkomsten uit loterijen vormen de basis van zijn vermogen.

    Twee aspecten aan deze constructie zijn interessant. In de eerste plaats komt het expansieve beleid
    van Novamedia niet voort uit een niet te stuiten drang om goede werken te verrichten, maar
    uit een drang van de aandeelhouders om nog meer geld op hun rekening bijgeschreven te krijgen.

    http://www.spotsdoorzien.nl/novamedia-adverteert-via-de-waddenvereniging/#more-934
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Mariakat 24.01.11 12:37

    Het is nu toch wel duidelijk, dacht ik, waarom ik persoonlijk nooit aan dit soort loterijen meedoe.
    Iedereen kan daar zelf over beslissen.

    Krijg je trouwens wel eens te horen naar welke goede doelen er geld gaat?
    Bij die organidaties krijg je dan weer dezelfde hiërarchiën in medewerkers, met aftaksluisjes, waar eerst het geld naartoe moet en darna naartoe vloeit, voordat het weer naar een andere organisatie/bedrijf gaat, die uiteindelijk werk gaan verrichten ten bate van dat goede doel.

    Maar eigenlijk zijn inzamelingen, de organisatie en distributies naar goede doelen een ander discussiepunt.

    Het gaat er hier om, dat er gesteld wordt, dat mensen bewogen worden mee te doen aan de postcodeloterij uit angst.

    De eerder genoemde hebzucht en jaloezie lijkt me zeker een andere reden van ellende, als je hoort dat een speler heeft gewonnen en jij als niet-speler geen cent krijgt.

    Veel mensen, die meedoen, zien ze het altijd nog als een spel en hebben daar wat geld voor over en vinden het ook niet erg om wat te verliezen, omdat ze de lol ervan hebben gehad.
    Als dan een gedeelte ten goede komt aan goede doelen, vergeven ze zichzelf het beetje goklust, wat toch altijd nog meespeelt.
    In een casino ben je je geld sowieso kwijt na een tijdje meegedaan te hebben aan het spelletje.

    De meeste mensen, die ik ken, zien het altijd nog zo.
    En dat lijkt me knap gezond, als je tenminste tegen je verlies kunt.
    Kun je dat niet, dan moet je niet mee doen met spelletjes.

    Gesponsorde inhoud


    Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen Empty Re: Stop het misbruik van persoonlijke gegevens door loterijen

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 28.04.24 18:32