Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    subjectiviteit - perceptie en waarheid.

    avatar
    marmot


    subjectiviteit - perceptie en waarheid. Empty subjectiviteit - perceptie en waarheid.

    Bericht  marmot 15.06.10 16:40

    Een stukje teks uit een artikel .



    Wat mij vooral zo tegenviel in het begin waren mijn collega's.Misschien lag het aan het computerwereldje, maar ze deden bijnaallemaal zo stom en dom. Dit was natuurlijk niet het geval. Wat erecht speelde was dat ik gewoon te weinig inzicht in andere mensenhad en ten onrechte ervan uitging dat iedereen ongeveer hetzelfdein elkaar stak als ik. Dat kun je mij ook geenszins kwalijk nemen,want het is een fout die bijna iedereen maakt. Een begrijpelijkefout die voortkomt uit het feit dat je je alleen maar bewust bentvan jezelf en je nooit even in het hoofd van een ander kan kijkenom te zien hoe het er daar aan toegaat. Wij gaan er daardoor bijnaaltijd automatisch vanuit dat wat wij zelf in onze gedachten ersubjectieve ervaring meemaken dat dat voor andere mensen wel bijnahetzelfde zal zijn.



    marmot
    Pangaea
    Pangaea


    subjectiviteit - perceptie en waarheid. Empty Re: subjectiviteit - perceptie en waarheid.

    Bericht  Pangaea 18.06.10 12:08

    marmot schreef:
    ...
    Wij gaan er daardoor bijna altijd automatisch vanuit dat wat wij zelf in onze gedachten er subjectieve ervaring meemaken dat dat voor andere mensen wel bijna hetzelfde zal zijn.

    Misschien is de strekking wel juist, maar moeten we rekening houden dat het niet tegelijkertijd hoeft te gebeuren. Zo probeer ik vaak mijn subjectieve ervaringen uit te leggen, maar eigenlijk weet ik dat ik voor een herkenning moet wachten totdat hen het overkomt.

    Trouwens, hoelang is deze uitspraak niet in zwang?
    "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet."
    avatar
    marmot


    subjectiviteit - perceptie en waarheid. Empty Re: subjectiviteit - perceptie en waarheid.

    Bericht  marmot 19.06.10 11:49

    [quote="Pangaea"
    ...

    Trouwens, hoelang is deze uitspraak niet in zwang?
    "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet."[/quote]


    Ook dat is een proces van lering pangaea, het krijgen van een koekje van eigen deeg maakt je soms Sad bewust van wat je doet of aanricht bij anderen. Vooral kennis van en over je eigen gevoelsleven is een voordeel hierin.
    marmot.
    avatar
    Caspar


    subjectiviteit - perceptie en waarheid. Empty Re: subjectiviteit - perceptie en waarheid.

    Bericht  Caspar 29.07.10 0:49

    marmot schreef:......het krijgen van een koekje van eigen deeg maakt je soms bewust van wat je doet of aanricht bij anderen. Vooral kennis van en over je eigen gevoelsleven is een voordeel hierin.
    door schade en schande wordt men wijs ..............
    om tot zelfkennis te komen is er enige tijd nodig.

    Gesponsorde inhoud


    subjectiviteit - perceptie en waarheid. Empty Re: subjectiviteit - perceptie en waarheid.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 02.05.24 11:22