Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+2
Socrates
Parsam
6 plaatsers

    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Parsam
    Parsam


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Parsam 21.09.09 11:10

    "Dat Ding an sich ist ein Unbekanntes" zei Hegel al. Als we denken aan de bedoeling van ons tijdelijk hier zijn, gaapt er eigenlijk een enorme leegte.

    We kennen iets van wat rond ons is. We kunnen er natuurwetten uit distilleren. We kunnen die natuurwetten zelf toepassen, en er ons gemak of voordeel bij halen. Dat doen we dan ook, we bouwen huizen om ons te beschermen tegen regen en kou, we bouwen auto's om ons sneller te verplaatsen.

    Maar het feit dat we die wetten zien, en ook gebruiken, leert ons nog niks over tot waartoe het alllemaal dient.

    Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen vanaf den beginne in alles wetten zijn gaan zoeken. Zoals bv. in de bewegingen van zon, maan, sterren en dwalende sterren, de planeten. Het kan nu vreemd klinken maar ook hierin werden wetten gevonden, die men inderdaad ook toepast voor de gebeurtenissen in het leven.

    Het is aangewezen terug te keren naar die basisessentie van ons mens-zijn, misschien lossen zo die in wezen kunstmatige tegenstellingen tussen godsdiensten, allerlei levensvisies uiteindelijk vanzelf op.

    Parsam
    Socrates
    Socrates


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Socrates 24.09.09 16:22

    Parsam schreef:Het is aangewezen terug te keren naar die basisessentie van ons mens-zijn, misschien lossen zo die in wezen kunstmatige tegenstellingen tussen godsdiensten, allerlei levensvisies uiteindelijk vanzelf op.

    Parsam

    Dit moge aangewezen zijn voor jou en mij, maar het is niet aangewezen voor iedereen. Er valt niets op te lossen voor anderen. Niet dat ik anderen geen (geestelijke en lichamelijke) rust of 'vrede' gun, maar verlossen van de illusie kan je alleen jezelf. Elke poging om dit bij anderen te bewerkstelligen is gedoemd te falen en te leiden tot (spraak)verwarring. Niettemin zal ik nimmer weigeren een ander de hand toe te steken indien daarom gevraagd. Maar universele vrede is een utopie en feitelijk het einde van alle bestaan want dit alles bestaat bij de gratie van elkaar afstotende en aantrekkende 'polen' met beweging als gevolg. Als de beweging ophoudt, houdt het bestaan zoals we dat kennen ook op (te bestaan).
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Mariakat 24.09.09 22:59

    Parsam schreef:Het is aangewezen terug te keren naar die basisessentie van ons mens-zijn,
    Een continue poging tot het vinden van de basis eigenschappen en de rode draad in ieders leven zal zonder meer begrip kunnen ontwikkelen voor onze eigen behoeften en reacties en daardoor ook die van onze medemens.
    Ik ben ervan overtuigd, dat het ook een nederigheid naar en een trots op onze medemens kan stimuleren, waardoor er een grotere sociale voeling zou kunnen ontstaan.
    Dat alles zou een lift zijn naar een hoger niveau van beschaving.

    Jammer genoeg kan niemand terug naar zijn basis.
    Niet terug naar een onbeschreven geest.
    We zijn waarschijnlijk vanaf de conceptie, maar zeker vanaf het eerste waarnemen (bewust of onbewust), een "tabula rasa".

    Maar stel.., ook dan, zal iedereen weer waarnemen, reageren en zich ontwikkelen naar zijn ervaringen, eigenschappen en milieu.
    Zoals dat bij ieder jong individu gebeurt.
    Socrates
    Socrates


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Socrates 15.10.09 16:05

    Mariakat schreef:Dat alles zou een lift zijn naar een hoger niveau van beschaving.

    Beschavingen komen en gaan. Zogenaamde hogere en zogenaamde lagere. Uiteindelijk dooft de zon uit en blijkt alles een illusie te zijn.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Mariakat 15.10.09 16:38

    Beschavingen komen en gaan. Zogenaamde hogere en zogenaamde lagere.
    Is er volgens jou dan gedurende de evolutie en zeker de ontwikkeling van de mensheid feitelijk niets gebeurd?
    Met zijn ups en zijn downs, schuppsgewijze, is de grootst gemene deler dan niet een groei geweest?

    Of je dat nu als wel of als niet wezenlijk belangrijk beschouwt, is jouw persoonlijk idee, en inderdaad relatief.
    Zou dit alles leiden naar het opnieuw "niets" als het licht uitgaat?
    Ook al sta je hierin ook niet alleen.

    Ik zie dat graag als een evenzo grote speculatie.
    Misschien groeien we wel zover, dat we dan allang een hoop ander "lichten" hebben gevonden en bereikt om vandaaruit weer verder te gaan.
    1 licht is natuurlijk ook voldoende tongue

    Als ik dan toch ga speculeren, doe ik dat liever op deze manier. sunny
    Ik wordt zo depri van al dat doemdenken. Shocked
    Ik weet dat, want vaak doe ik dat ook. king
    avatar
    marmot


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  marmot 18.10.09 19:43

    We zijn gezegend met onwetendheid..

    http://www.zelfkennis.nl/index.php?pagid=76
    avatar
    Caspar


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Caspar 19.10.09 15:06

    marmot schreef:.....We zijn gezegend met onwetendheid.....
    We zijn gezegend met onwetendheid !!! daar ben ik het niet mee eens. er was dus wel een tijd
    dat de mensheid tevoorschijn gekomen is als een woekerplant. het is nu toch zo dat we intensief
    werken aan mondiale oplossingen van allerhande problemen, maw we bepalen (voor een deel)
    onze eigen toekomst. ons bewustzijn laat ons zoeken naar nieuwe wegen en laat ons ook
    valse voorstellingen uit het verleden wegstrepen. de toekomst is maakbaar.

    maar we doen wat ezels niet doen: we stoten ons nog te vaak aan dezelfde steen.
    avatar
    marmot


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  marmot 20.10.09 14:43

    De uitroep "Je bent een ezel " is dus geen negatieve kwalificatie Smile

    marmot
    avatar
    Caspar


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Caspar 20.10.09 15:41

    beschouw het als een schouderklopje !
    Pangaea
    Pangaea


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Pangaea 25.10.09 13:45

    Parsam schreef:"Dat Ding an sich ist ein Unbekanntes" zei Hegel al. Als we denken aan de bedoeling van ons tijdelijk hier zijn, gaapt er eigenlijk een enorme leegte.

    De dingen om ons heen zijn (on)betrouwbare onzekerheden.
    De essentie is de ruimte (leegte) waarin alles mag ontstaan en weer mag verdwijnen. Dat we aan de dingen in de ruimte graag onze eigen interpretaties aan toedichten en daar snel gehecht aan geraken (identificatie) is vanwege de neiging tot begrip en controle (voorspelbaarheid).
    Socrates
    Socrates


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Socrates 26.10.09 14:18

    Mariakat schreef:
    Beschavingen komen en gaan. Zogenaamde hogere en zogenaamde lagere.
    Is er volgens jou dan gedurende de evolutie en zeker de ontwikkeling van de mensheid feitelijk niets gebeurd?
    Met zijn ups en zijn downs, schuppsgewijze, is de grootst gemene deler dan niet een groei geweest?

    Of je dat nu als wel of als niet wezenlijk belangrijk beschouwt, is jouw persoonlijk idee, en inderdaad relatief.
    Zou dit alles leiden naar het opnieuw "niets" als het licht uitgaat?
    Ook al sta je hierin ook niet alleen.

    Ik zie dat graag als een evenzo grote speculatie.
    Misschien groeien we wel zover, dat we dan allang een hoop ander "lichten" hebben gevonden en bereikt om vandaaruit weer verder te gaan.
    1 licht is natuurlijk ook voldoende tongue

    Als ik dan toch ga speculeren, doe ik dat liever op deze manier. sunny
    Ik wordt zo depri van al dat doemdenken. Shocked
    Ik weet dat, want vaak doe ik dat ook. king

    Welk doemdenken doel je op?

    Gesponsorde inhoud


    Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets Empty Re: Wat betreft de essentie weten wij nauwelijks iets

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 13.05.24 12:31