Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+2
Caspar
marmot
6 plaatsers

    Zeker weten.

    avatar
    marmot


    Zeker weten. Empty Zeker weten.

    Bericht  marmot 26.04.09 10:10

    "Het word je dan pas duidelijk wanneer je een gedachte hebt opgeschreven of uitgesproken." Deze woorden of iets anders geformuleerd kwam ik ooit ( ik dacht hier) tegen. Maar toch.... vraag ik me af WAT me duidelijker wordt, of wordt het me wel duidelijk ? Zonder het vertrouwen in mezelf te verliezen maakt het me onzekerder. Vroeger ervaarde ik het leven toch eenvoudiger of eenduidiger. Goed of kwaad, niks grijze gebieden.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Zeker weten. Empty Re: Zeker weten.

    Bericht  Caspar 28.04.09 18:07

    marmot schreef: Vroeger ervaarde ik het leven toch eenvoudiger of eenduidiger. Goed of kwaad, niks grijze gebieden.
    kan ik me wel wat bij voorstellen : met het klimmen der jaren wordt je blik ruimer
    en zie je meer mogelijkheden. als je je gedachten onder woorden hebt gebracht
    bekruipt je de twijfel. maar met een goede tegenspeler is dat geen bezwaar, je
    kunt elkaar corrigeren en aanvullen.
    joaddan
    joaddan


    Zeker weten. Empty Re: Zeker weten.

    Bericht  joaddan 29.04.09 19:27

    Vroeger ervaarde ik het leven toch eenvoudiger of eenduidiger. Goed of kwaad, niks grijze gebieden.

    Ik denk dat het leven op zich wat eenvoudiger was.
    Geen mobiel, internet of de hele dag tv van de hele wereld te zien. Relaties waren duidelijker, gezag, normen en waarden.
    Als kind zag je alles als kind, hoefde geen belangrijke beslissingen te nemen, werd je voor een deel geleefd zoals het leven op je afkwam.
    Als puber kom je in de fase dat je alles ontdekken moet en de ene krijgt daar meer de kans voor dan de ander. Als het fout liep, was er nog wel eens een vangnet van familie of vrienden.
    Als volwassene kom je met vanalles in aanraking en moet je zelf je keuzes maken. Soms loopt het als een trein, maar vaak kom je echt grijze gebieden tegen ( misschien ook door het internet tv enzo?) De verleidingen, problemen rond gezin of familie, tja.. goede en foute dingen.
    Niet iedereen heeft de zelfde kansen, problemen en zorgen.
    Als je iets opschrijft ( zoals een dagboek of een therapievolgboekje) kan het duidelijker worden, doordat je je gedachten op papier zet, overlezen en verder schrijven. Wat het je duidelijk moet maken, hangt af van waarom je het doet.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zeker weten. Empty Re: Zeker weten.

    Bericht  Mariakat 04.06.09 18:20

    Graag zouden we alles zeker weten.
    Dat vermindert heel veel onzekerheid.

    Met het ouder worden is het aantal keren verveelvoudigd, dat je zeker dacht te weten en dus plat op je bek ging, omdat je het nl. helemaal verkeert wist.
    Dat vergroot weer je onzekerheid.

    Met het ouder worden, wordt dat gevoel alleen maar groter.
    Als het goed is, hebben we daar ook mee leren omgaan.
    Pangaea
    Pangaea


    Zeker weten. Empty Re: Zeker weten.

    Bericht  Pangaea 04.06.09 20:50

    marmot schreef:Vroeger ervaarde ik het leven toch eenvoudiger of eenduidiger. Goed of kwaad, niks grijze gebieden.

    Ik vermoed dat dit gevoel mede ontstaat doordat je steeds minder idealen overhoudt die je als jongere graag koestert over jezelf en de wereld?
    avatar
    Phinch


    Zeker weten. Empty Re: Zeker weten.

    Bericht  Phinch 04.06.09 21:13

    Zeker weten is precies weten hoe je een ijzer in een rotswand slaat op zodanige wijze dat je zeker weet dat je veilig kunt klimmen en abseilen, zelfs als je je helm vergeten bent.

    Gesponsorde inhoud


    Zeker weten. Empty Re: Zeker weten.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 28.04.24 13:17