Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+2
Caspar
marmot
6 plaatsers

    Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    avatar
    marmot


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  marmot 08.08.12 17:21

    ‘Zalig de armen van geest’

    Kiezen voor eenvoud en voor liefde

    Hein Stufkens is filosoof, dichter, leraar en schrijver van boeken op het terrein van spiritualiteit en bewustzijn. Deze zomer schrijft hij een serie over de zaligsprekingen van Jezus. Vandaag het eerste deel.

    In deze eerste van de zogenaamde Zaligsprekingen uit de Bergrede van Jezus gaat het over armen (Lukas 6:20), of volgens Mattheüs over armen van geest. Zij worden gelukkig genoemd omdat voor hen het Koninkrijk der hemelen is.

    HEIN STUFKENS

    Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen (Matt. 5, 3).

    NBV: Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

    Deze uitspraak van Jezus moet veel kwaad bloed gezet hebben bij de Farizeeën en schriftgeleerden. Zij waren degenen die de joodse wet tot in de puntjes kenden en onderhielden. In hun ogen stonden zij ver boven het gewone volk dat nauwelijks kon lezen en schrijven en dat geen studie had gemaakt van de Thora en andere heilige boeken.

    Zoals wel vaker het geval is met mensen die zich door hun kennis ver verheven voelen boven de massa, zijn deze geleerden bepaald niet ‘nederig’ of ‘arm van geest’. En nu vertelt Jezus tegen dat stelletje ongeletterde armoedzaaiers, vissers, herders, boeren, handwerklieden dat altijd om hem heen te vinden is, dat de armen van geest zalig zijn!

    Veel kennis of stipte plichtsbetrachting geeft blijkbaar geen toegangskaart tot het Rijk Gods. Wat een belediging aan het adres van de schriftgeleerden! En wat een les aan mij, en aan ieder ander, die wel veel kennis met het hoofd vergaart, maar de ‘kennisse des harten’ veronachtzaamt! Wat baat het mij dat ik alles weet over de woorden van Jezus, van de profeten en alle grote guru’s, als ik de liefde niet heb? ‘Al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.’ (De eerste brief van Paulus aan de Korintiërs, hoofdstuk 13 vers 2, NBV).
    avatar
    marmot


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  marmot 08.08.12 17:26

    Ook toen al ging het over rangking en linking.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Caspar 09.08.12 19:28

    Je hebt de link vergeten ?!

    En mogelijk misverstaan ??
    avatar
    marmot


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  marmot 10.08.12 13:36

    Caspar schreef:Je hebt de link vergeten ?!

    En mogelijk misverstaan ??
    Inderdaad vergeten, excuus.
    http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=24720

    Moest nog even zoeken, maar deze moet het zijn

    Ik had al even rondgevraagt.
    Zalig de armen van geest enz. wordt vaak verstaan/gelezen als troost voor de armen.

    marmot


    Laatst aangepast door marmot op 07.11.13 0:17; in totaal 1 keer bewerkt
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Mariakat 10.08.12 15:46

    marmot schreef:Zalig de armen van geest enz. wordt vaak verstaan/gelezen als troost voor de armen.

    Je kunt ervan maken wat je wil, maar het staat er niet.
    Ik vind het bovendien nogal een raar sprongetje:
    Van arm van geest naar arm. Question
    avatar
    marmot


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  marmot 10.08.12 16:48

    Mogelijk geeft dit voor jou duidelijkheid Mariakat.

    Ook de rijken en welgestelden in goederen kennis en opleiding kunnen arm van geest zijn in de zin dat ze zich niet boven God of heelhetal stellen of voelen, nederig zijn.
    De armen en minder kanshebbenden in het leven worden of werden door die uitspraak vaak op het verkeerde been gezet, wel of niet bedoeld als troost.

    Hein Stufkens hieronder kan het beter verwoorden dan ik.

    gr.marmot



    Geloof & Kerk

    woensdag, 13 juli 2005






    ‘Zalig de armen van geest’

    Kiezen voor eenvoud en voor liefde

    Hein Stufkens is filosoof, dichter, leraar en schrijver van boeken op het terrein van spiritualiteit en bewustzijn. Deze zomer schrijft hij een serie over de zaligsprekingen van Jezus. Vandaag het eerste deel.

    In deze eerste van de zogenaamde Zaligsprekingen uit de Bergrede van Jezus gaat het over armen (Lukas 6:20), of volgens Mattheüs over armen van geest. Zij worden gelukkig genoemd omdat voor hen het Koninkrijk der hemelen is.

    HEIN STUFKENS

    Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen (Matt. 5, 3).

    NBV: Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

    Deze uitspraak van Jezus moet veel kwaad bloed gezet hebben bij de Farizeeën en schriftgeleerden. Zij waren degenen die de joodse wet tot in de puntjes kenden en onderhielden. In hun ogen stonden zij ver boven het gewone volk dat nauwelijks kon lezen en schrijven en dat geen studie had gemaakt van de Thora en andere heilige boeken.

    Zoals wel vaker het geval is met mensen die zich door hun kennis ver verheven voelen boven de massa, zijn deze geleerden bepaald niet ‘nederig’ of ‘arm van geest’. En nu vertelt Jezus tegen dat stelletje ongeletterde armoedzaaiers, vissers, herders, boeren, handwerklieden dat altijd om hem heen te vinden is, dat de armen van geest zalig zijn!

    Veel kennis of stipte plichtsbetrachting geeft blijkbaar geen toegangskaart tot het Rijk Gods. Wat een belediging aan het adres van de schriftgeleerden! En wat een les aan mij, en aan ieder ander, die wel veel kennis met het hoofd vergaart, maar de ‘kennisse des harten’ veronachtzaamt! Wat baat het mij dat ik alles weet over de woorden van Jezus, van de profeten en alle grote guru’s, als ik de liefde niet heb? ‘Al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.’ (De eerste brief van Paulus aan de Korintiërs, hoofdstuk 13 vers 2, NBV).

    Hart onder de riem

    En dan is er een tweede aspect van dit woord van Jezus dat ons tegen de haren in strijkt. Het kan toch niet waar zijn dat Jezus hier de armen een hart onder de riem wil steken door hun armoede te verheerlijken en hen voor het geduldig verdragen van die armoede een beloning in het hiernamaals in het vooruitzicht te stellen?!

    Helaas is deze tekst door kerkelijke en wereldlijke machthebbers maar al te vaak zo misbruikt. Als het gaat over onvrijwillige armoede, een armoede waar tot op de dag van vandaag de meerderheid van de mensheid nog onder gebukt gaat, dan moeten we die aan de kaak stellen als een ten hemel schreiend onrecht, en alles in het werk stellen om bij te dragen aan de opheffing daarvan.

    Maar er is ook zoiets als vrijwillige armoede, zowel in materiële als in spirituele zin. De spirituele weg is een weg waarop we gaandeweg gaan zien dat gehechtheid aan aardse rijkdom, aan macht, aan kennis, aan status, en aan al die andere verleidingen van het ego, ons tot slaaf maakt, onvrij. En als we gaan kiezen voor de ‘vrijheid van de kinderen Gods’ zullen we gaandeweg al die gehechtheden achter ons laten. We gaan ons meer en meer richten op essentie en op waarden die niet in geld zijn uit te drukken. We gaan kiezen voor de eenvoud en voor de liefde.

    In de vrijwillige armoede ontdekken we een rijkdom die van een andere orde is dan alle kennis en alle bezit. In plaats van het ‘hebben’ komt het ‘zijn’. En in dat ‘zijn’ gaan we de verbinding ervaren met al-wat-is en met de Bron van al-wat-is. Met de psalmist zullen we zingen: ‘In u vindt mijn hart meer vreugde dan zij in hun koren en wijn’ (Psalm 4, NBV).

    Laat ik elke dag opnieuw er op uit zijn om mijn leven te vereenvoudigen! Of zoals de eigentijdse Vlaamse mystieke dichter Erik van Ruysbeek zegt:

    ‘O armoe u te zijn in dieper armoe u te worden wanneer voor u mij ledigend ik de plaats ruim voor uw oneindig wezen.

    Armoe is geheel vernietigd zijn, geledigd, niet enkel van mezelf, maar in het einde ook van armoe en van u.’

    avatar
    Caspar


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Caspar 10.08.12 21:46

    Marmot schreef:
    Hein Stufkens hieronder kan het beter verwoorden dan ik.
    http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=24720
    Dit artikel is een voorpublicatie uit ‘Woorden van Jezus voor elke week’ door Hein Stufkens.
    Verschijnt 19 november 2005 bij Ankh-Hermes, Deventer. ISBN 90 202 83901.
    --------------------------------------------------------
    Hein kan het heel goed verwoorden: 10.000 boeken !

    Hein Stufkens boeken bestellen | BESLIST.nl | Laagste prijs
    www.beslist.nl/products/boeken/c/auteur~167752~~auteur_index~138944
    BESLIST.nl | Op zoek naar een boek van Hein Stufkens? Bekijk het ruime assortiment
    van 10.000 boeken
    die door Hein Stufkens zijn geschreven. Bestel direct online!

    Ik wil die 10.000 wel met een korreltje zout nemen, maar toch: een boekendiarree.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Mariakat 11.08.12 16:52

    3 Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
    Uit: NBG-vertaling 1951
    © 1951 Nederlands Bijbelgenootschap


    3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
    Uit: Statenvertaling (Jongbloed-editie)1988


    3 ‘Gelukkig die arm van geest zijn, want hun behoort het koninkrijk der hemelen.
    Uit: Willibrordvertaling (herziene editie 1995)
    © 1995 Katholieke Bijbelstichting


    3 ‘Gelukkig zij die zich arm weten voor God:
    voor hen is het hemelse koninkrijk.
    Uit: Groot Nieuws Bijbel (herziene editie 1996)
    © 1996 Nederlands Bijbelgenootschap en Katholieke Bijbelstichting


    3 ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,
    want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
    Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
    © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap


    3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
    Uit: Herziene Statenvertaling
    © 2010 Stichting HSV



    Dit zijn allemaal vertalingen van Matteüs 5:3
    Ik kan zo weinig met mensen die de Bijbel naar eigen hand zetten als ze hem niet begrijpen of willen begrijpen.
    Ook niet met mensen die dan de vertaling maar gaan veranderen.

    Waarom kan deze meneer nou niet gewoon zijn eigen mening zeggen over wat hij denkt wanneer mensen het meest gelukkig zijn?
    Dan kan iedereen het lezen en het met hem eens zijn of niet.

    Waarom altijd die Bijbel erbij gehaald en waar ze het nodig vinden de woorden gaan verkrachten?
    Of is die Bijbel nu pas na bijna 2 millennia op de juiste manier vertaald?
    avatar
    marmot


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  marmot 11.08.12 23:49

    Al die vertalingen.

    Ik vind de Uitleg van Hein Stufkens glashelder.

    Dat "Arm van Geest" wordt daar op een duidelijk en overzichtelijke manier verwoord.

    Het kan zijn dat het voor doorwrochte bijbelkenners zoook begrepen wordt,mijn ervaring is dat het "Arm van Geest" door veel mensen anders wordt verstaan.

    Het "arm van Geest" sluit voor mij naadloos aan bij de eerste van de zeven HOOFdZONDEN

    Superbia ( hoogmoed- hovaardigheid-ijdelheid.)

    Op andere plaatsen vind ik BV dat Rangordening het verbinden met elkaar in de weg staat, of kan bemoeilijken.


    marmot
    avatar
    Caspar


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Caspar 12.08.12 11:03

    Marmot schreef:
    Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen (Matt. 5, 3).
    Nu gaat de discussie over de vraag wie nou wel die “armen van geest” zijn.

    De vraag moet eigenlijk zijn : wat is het dat hier beloofd wordt?
    Er wordt iets beloofd, iets in het vooruitzicht gesteld waar geen bewijs voor
    geleverd wordt. Hier worden mensen gepaaid met een zoethoudertje, iets wazigs,
    iets in een verre toekomst waarin alle leed en lijden ontbreekt.
    avatar
    marmot


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  marmot 12.08.12 13:26

    Caspar schreef:Marmot schreef:
    Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen (Matt. 5, 3).
    Nu gaat de discussie over de vraag wie nou wel die “armen van geest” zijn.

    De vraag moet eigenlijk zijn : wat is het dat hier beloofd wordt?
    Er wordt iets beloofd, iets in het vooruitzicht gesteld waar geen bewijs voor
    geleverd wordt. Hier worden mensen gepaaid met een zoethoudertje, iets wazigs,
    iets in een verre toekomst waarin alle leed en lijden ontbreekt.

    Goeie vraag Caspar.

    Het rijk der hemelen?

    Verliefd zijn op het leven.
    Acceptatie van het zijn zoals het is.

    marmot


    avatar
    Caspar


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Caspar 12.08.12 13:46

    Marmot schreef:
    Verliefd zijn op het leven.
    Acceptatie van het zijn zoals het is.
    Acceptatie is een opdracht en kan een slopende bezigheid zijn.
    Als je daarbij nog verliefd kunt blijven op het leven heb je een prestatie geleverd.
    yopi
    yopi


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  yopi 12.08.12 14:01

    Mijn interpretatie is dat 'armen van geest' minder mogelijkheden hebben om zichzelf om de tuin te leiden. Bijvoorbeeld wat hun motieven betreft.
    Peter Sloterdijk heeft eens gezegd dat de mens het dier is dat iets in zijn schild voert. Daarom zijn we vaak zo blij met dieren en armen van geest. Ze zijn makkelijk te lezen.

    Een meer cynische versie:
    De schaapjes in de kudde van meneer pastoor, die inderdaad denken dat ze het koninkrijk al deelachtig zijn (of het zullen be-erven).
    avatar
    Guustaaf


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: zalig de armen van geest.

    Bericht  Guustaaf 06.11.13 19:47

    In het Nederlands is moeilijker dan in het Engels onderscheid ter maken tussen geest en geest.
    Het Engels kent mind , (van menthal mentaal, zoals b.v. in menthal disorders) Het Nederlands spreekt dan van mentale of geestelijke stoornissen. Maar het Engels kent ook spiritual development spirtuele of geestelijke ontwikkeling. Die twee verschillende betekenissen van "geestelijk" is in het Nederlands dus moei;lijker aan te geven.

    Met "geest" lijkt me hier (in "Zalig zijn de armen van geest want aan hen behoort het Koninkrijk der Hemelen) de betekenis te hebben van het Engelse mind., zeg maar ego.
    Dus dat wat "beloofd "wordt is dat zij die een klein of nauwelijks nog een ego hebben God zullen kennen. Joden spraken de godsnaam nooit uit, xe kenden daar alleen een vier letter teken voor JHWE. Met "hemelen" werd wat wij god zouden noemen aangeduid.
    avatar
    marmot


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  marmot 07.11.13 0:07

    Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.


    Ik heb het idee dat het eigelijk precies dat is wat jij Guustaaf op een ander plaats hier  via Bernadette Roberts ons probeert te vertellen..


    marmot


    Laatst aangepast door marmot op 07.11.13 1:01; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    marmot


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  marmot 07.11.13 0:59

    Ik moet naar aanleiding van het een en ander denken aan de piramide van Maslow.

    Mogelijk dat mensen door angst en of andere omgevingsfactoren blijven hangen bij de behoefte aan veiligheid en zekerheid, en moeilijk toe komen aan de hogere  zaken.

    Overigens zijn die behoeften van ons mensen veel complexer dan je zou denken.

    MAW we moeten de opbouw van die piramide wel met enige scepsis bezien en hérwaarderen.


    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Mariakat 07.11.13 7:27

    Misschien had Jezus toch Sophocles in gedachten:Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty
    Caspar plaatste dit citaat uit
     Lof der zotheid
    Ook
    Lof der Zotheid: ironisch-comisch Hekelschrift

    "Niet wijs zijn is het vrolijkst leven" (25)
    avatar
    Guustaaf


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty re: zalig de armen

    Bericht  Guustaaf 07.11.13 9:15

    Hoi Marmot. Ja dat den ik ik ook.
    Ik ben er van overtuigd dat de wezenlijke ervaring waar het in alle spirituele of meditatieve tradities van de mensheid om gaat, dezelfde is. Het "taalveld" waarover men beschikt, de uitingsvorm, de formulering waarin de ervaring uitgedrukt wodt, mag dan verschillen, de ervaring zelf niet.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Mariakat 07.11.13 9:29

    Daar heb je iets wezenlijks te pakken. Smile 
    Socrates
    Socrates


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Socrates 18.06.15 16:55

    Guustaaf heeft het dubbel goed. Armen van geest duidt op de hoeveelheid Ego in een mens en alle spirituele tradities hebben als kern het verlies van het Ego waardoor de mens de Enig bestaande realiteit kan ervaren.

    Het lijkt erop dat Maria daar hier nog voor openstond.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Mariakat 18.06.15 17:26

    Hoe goed denk je mij te kennen?
    Socrates
    Socrates


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Socrates 18.06.15 18:14

    Wat begrijp je niet aan; "het lijkt erop", Maria? Reurt het ego zich? Ik ken je zo goed/slecht als jij jezelf laat kennen in je uitingen op fora en wat ik verder nog heb kunnen achterhalen op internet. Niet meer en niet minder.

    Hoe goed ken jij Job? Dat je denkt zijn manier van geloven te kennen en daarop te oordelen dat het (= zijn uiting over de bijbel) niet getuigt van modern denken, maar van opportunisme en gedraai (zie hier).
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Mariakat 18.06.15 18:35

    Over begrijpend lezen gesproken.

    Verder:
    Ik ga hier niet voortborduren op een discussie elders.
    Socrates
    Socrates


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Socrates 18.06.15 18:37

    Ik zie dat de argumenten op zijn.

    Gesponsorde inhoud


    Zalig de armen van geesten en  mogelijk misverstaan. Empty Re: Zalig de armen van geesten en mogelijk misverstaan.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 14.05.24 14:39