Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


5 plaatsers

    klagen

    avatar
    robi6


    klagen Empty klagen

    Bericht  robi6 25.01.11 19:06

    Klaag jij wel eens?
    zoja, waarover (zodat de lezer een beeld krijg wat jij onder klagen verstaat). Want, wat ik dacht een doodnormaal gangbaar woord te zijn, blijken daar zeer uiteenlopende opvattingen over te zijn.
    Ik laat met opzet de boel open,om redenen die ik later zal uitleggen.
    avatar
    Caspar


    klagen Empty Klagen

    Bericht  Caspar 25.01.11 21:24

    robi6 schreef:
    Klaag jij wel eens? zoja, waarover
    (zodat de lezer een beeld krijg wat jij onder klagen verstaat).
    Want, wat ik dacht een doodnormaal gangbaar woord te zijn, blijken
    daar zeer uiteenlopende opvattingen over te zijn.
    Ik laat met opzet de boel open,om redenen die ik later zal uitleggen.
    klagen, volgens van Dale: droefheid of smartelijke gewaarwordingen
    door geluiden of woorden te kennen geven.

    van Dale geeft ook nog een spreekwoord:
    klagers hebben geen nood, pochers hebben geen brood

    En als antwoord op jouw vraag: nee, ik heb van klagen geen gewoonte gemaakt.
    Ben wel benieuwd naar je uitleg.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  Mariakat 25.01.11 23:53

    Klagen vind ik: je negatief uitlaten over iets.

    Als dat iets negatief is, is het dus gewoon een constatering.
    Als je iets als negatief ervaart, kan het zijn dat het slechts jouw waarneming is en niet die van iemand anders.
    Dan wordt het al subjectief.

    Het tot uitdrukking brengen, dat dit jouw mening of jouw gevoel is, heet communiceren.
    Het steeds weer tot uiting brengen, als het al eens vernoemd is heet zeuren, mekkeren, dreinen, meuken, en ook wel klagen.

    Een persoon kan in heel veel dingen het negatieve als eerste ervaren en dat ook steeds weer benoemen, zonder dat ook af te wisselen met positieve ervaringen.
    In dat geval wordt hij ervaren als een klager, een zeur, of een mekkeraar.

    Hetzelfde geldt voor iemand, die steeds overal negatieve kritiek op heeft alsof hij het opzoekt.
    Terwijl hij ook het positieve in iets op kan zoeken.

    Niet iedereen kiest bewust voor zijn beleving en uitingen.
    Zeuren over dingen kan betekenen, dat hij werkelijke redenen van klagen heeft, maar dat niet durft of wil uiten.
    Om wat voor redenen dan ook.
    Ook kan het zijn dat hij geleerd heeft niet over zichzelf te mogen klagen, en dan steeds weer loopt te mekkeren over andere personen of situaties.

    Het kan ook zijn, dat door veel negatieve ervaringen in eigen leven en dat niet mogen uiten, je heel gauw kunt zeuren over het klagen van iemand anders, omdat je niet met nog meer bij negatieviteit betrokken wil worden.
    Als je iemand een zeur of een klager noemt, moet je dus op gaan passen niet jezelf op die ander of dat andere gaat projecteren.

    avatar
    marmot


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  marmot 26.01.11 8:30

    Klagen kan ook zijn een klacht indienen bij bv de ombudsman.

    Klagen of jammeren, niet tevreden zijn met wat dan ook is een negative houding, iets wat OA volgens "The Secret " ervoor zal zorgen dat je ellende aantrekt.


    marmot
    avatar
    Caspar


    klagen Empty Klagen

    Bericht  Caspar 26.01.11 9:28

    Marmot schreef:
    ............iets wat OA volgens "The Secret " ervoor zal zorgen dat je ellende aantrekt.
    Dat zou betekenen dat je door klagen in een neergaande spiraal terechtkomt.
    Dat zal toch alleen gebeuren als je in een diepe depressie verzeild raakt?


    avatar
    robi6


    klagen Empty gewoonte?

    Bericht  robi6 27.01.11 8:46

    Caspar schreef:
    robi6 schreef:
    Klaag jij wel eens? zoja, waarover
    (zodat de lezer een beeld krijg wat jij onder klagen verstaat).
    Want, wat ik dacht een doodnormaal gangbaar woord te zijn, blijken
    daar zeer uiteenlopende opvattingen over te zijn.
    Ik laat met opzet de boel open,om redenen die ik later zal uitleggen.
    klagen, volgens van Dale: droefheid of smartelijke gewaarwordingen
    door geluiden of woorden te kennen geven.

    van Dale geeft ook nog een spreekwoord:
    klagers hebben geen nood, pochers hebben geen brood

    En als antwoord op jouw vraag: nee, ik heb van klagen geen gewoonte gemaakt.
    Ben wel benieuwd naar je uitleg.

    sorry Caspar, de vraag is ...wel eens'. waarom maak jij daar 'gewoonte' van?
    avatar
    robi6


    klagen Empty tevreden

    Bericht  robi6 27.01.11 8:49

    marmot schreef:Klagen kan ook zijn een klacht indienen bij bv de ombudsman.

    Klagen of jammeren, niet tevreden zijn met wat dan ook is een negative houding, iets wat OA volgens "The Secret " ervoor zal zorgen dat je ellende aantrekt.


    marmot
    Marmot,moet ik hieruit begrijpen dat jij ALTIJD met ALLES tevreden bent, dus ook als je vergaat van de kiespijn, op je bek gegaan bent met de fiets en de tanden door je lip, je fiets gestolen, ach, wat een domme vragen van mij, die dingen overkomen jou gewoon nooit (achter je PC)-Wink.
    avatar
    robi6


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  robi6 27.01.11 8:53

    Mariakat schreef:Klagen vind ik: je negatief uitlaten over iets.

    Als dat iets negatief is, is het dus gewoon een constatering.
    Als je iets als negatief ervaart, kan het zijn dat het slechts jouw waarneming is en niet die van iemand anders.
    Dan wordt het al subjectief.

    Het tot uitdrukking brengen, dat dit jouw mening of jouw gevoel is, heet communiceren.
    Het steeds weer tot uiting brengen, als het al eens vernoemd is heet zeuren, mekkeren, dreinen, meuken, en ook wel klagen.

    Een persoon kan in heel veel dingen het negatieve als eerste ervaren en dat ook steeds weer benoemen, zonder dat ook af te wisselen met positieve ervaringen.
    In dat geval wordt hij ervaren als een klager, een zeur, of een mekkeraar.

    Hetzelfde geldt voor iemand, die steeds overal negatieve kritiek op heeft alsof hij het opzoekt.
    Terwijl hij ook het positieve in iets op kan zoeken.

    Niet iedereen kiest bewust voor zijn beleving en uitingen.
    Zeuren over dingen kan betekenen, dat hij werkelijke redenen van klagen heeft, maar dat niet durft of wil uiten.
    Om wat voor redenen dan ook.
    Ook kan het zijn dat hij geleerd heeft niet over zichzelf te mogen klagen, en dan steeds weer loopt te mekkeren over andere personen of situaties.

    Het kan ook zijn, dat door veel negatieve ervaringen in eigen leven en dat niet mogen uiten, je heel gauw kunt zeuren over het klagen van iemand anders, omdat je niet met nog meer bij negatieviteit betrokken wil worden.
    Als je iemand een zeur of een klager noemt, moet je dus op gaan passen niet jezelf op die ander of dat andere gaat projecteren.


    'Als dat iets negatief is, is het dus gewoon een constatering.
    Als je iets als negatief ervaart, kan het zijn dat het slechts jouw waarneming is en niet die van iemand anders.
    Dan wordt het al subjectief.'
    Maria, stel ik heb kouwe voeten. Is dat 'slechts een constatering"' of mag het ook klagen heten.
    die voeten ZIJN dan koud hoor, kun jij ook voelen.

    avatar
    Caspar


    klagen Empty Klagen

    Bericht  Caspar 27.01.11 9:52

    Marmot schreef:
    sorry Caspar, de vraag is ...wel eens'. waarom maak jij daar 'gewoonte' van?.
    Ik heb veel slechte gewoonten, maar klagen hoort daar niet bij. Maar je hebt
    gelijk, als ik nog eens goed nadenk is klagen toch wel eens voorgekomen.
    Maar als er iets tegenzit word ik wel humeurig, dan is de jubelstemming even over.
    Socrates
    Socrates


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  Socrates 27.01.11 11:41

    Ik heb een klacht over de postcode loterij. Very Happy
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  Mariakat 27.01.11 15:40

    robi6 schreef:Maria, stel ik heb kouwe voeten. Is dat 'slechts een constatering"' of mag het ook klagen heten.
    die voeten ZIJN dan koud hoor, kun jij ook voelen.

    Van mij mag je het zeggen, zoals je wil hoor Very Happy

    Ter verduidelijking.

    Als ik zeg: "Ik trek een paar sokken aan hoor, want ik heb koude boeten"
    Of:
    "Ik heb altijd koude voeten, gisteren en eergisteren ook al"
    en jij wist dat allang, omdat je me dat gisteren en eergisteren ook al hebt horen zeggen, en mij toen ook al de raad had gegeven een paar sokken aan te trekken, dan denk ik dat je dat aardig klagen kunt noemen.

    Het verschil lijkt mij duidelijk genoeg.
    avatar
    robi6


    klagen Empty motivatie

    Bericht  robi6 28.01.11 9:28

    Motivatie. Ik meen uit de reaktie s op te kunnen maken dat klagen een doodnormale bezigheid is, al zullen er mensen zijn die minder snel klagen en sommigen hebben niets te klagen .
    Waar het om gaat is dit: een vriend zit in de schuldsanering, zijn ex rommelt met allerlei mannen, 1 zoon woont bij haar, de andere bij hem, maar die is bij haar ingeschreven dus zij strijkt de kb. op, ook het bijstandbedrag is dus op 1 persoon gebaseerd, hij moet op de fiets de brug op in de regen zijn zoon naar de voetbal brengen en krijgt daat op zn kloten dat ie te laat is, afijn ga zo nog een paar dagen door. Niet dat ie de hele dag klaagt, maar hij heeft reden genoeg, en uit dat ook. Niks mis mee. Maar, in een mail viel het woord klagen. Klagen? Nee , hij klaagt niet, want klagen is: hij klaagt niet, want klagen is:

    Klagen:
    Janken, jammeren, jeremieren, zeuren, bij de pakken neerzitten, je afhankelijk en hulpeloos opstellen.
    (de man is (nu werkloos) ********!).

    Gister in de krant: chinese soldaten klagen ovre hun behandeling ……, iedere dag, op bijna iedere pagina komt het woord klagen voor.

    Nu de hamvraag: wat is hier aan de hand?

    Edit mk: Teveel traceerbare gegevens


    Laatst aangepast door Mariakat op 01.02.11 13:35; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : [color=red]Edit mk: Teveel traceerbare gegevens [/color])
    avatar
    Caspar


    klagen Empty Klagen

    Bericht  Caspar 28.01.11 15:17

    robi6 schreef:
    Nu de hamvraag: wat is hier aan de hand?
    Gebrek aan incasseringsvermogen??

    hij moet op de fiets de brug op in de regen zijn zoon naar de
    voetbal brengen en krijgt daat op zn kloten dat ie te laat is
    Dit hoort toch in dat rijtje ellende niet thuis. Of had hij ook nog een lekke band?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  Mariakat 28.01.11 17:51

    robi6 schreef:Motivatie. Ik meen uit de reaktie s op te kunnen maken dat klagen een doodnormale bezigheid is, al zullen er mensen zijn die minder snel klagen en sommigen hebben niets te klagen .
    Waar het om gaat is dit: een vriend zit in de schuldsanering, zijn ex rommelt met allerlei mannen, 1 zoon woont bij haar, de andere bij hem, maar die is bij haar ingeschreven dus zij strijkt de kb. op, ook het bijstandbedrag is dus op 1 persoon gebaseerd, hij moet op de fiets de brug op in de regen zijn zoon naar de voetbal brengen en krijgt daat op zn kloten dat ie te laat is, afijn ga zo nog een paar dagen door. Niet dat ie de hele dag klaagt, maar hij heeft reden genoeg, en uit dat ook. Niks mis mee. Maar, in een mail viel het woord klagen. Klagen? Nee , hij klaagt niet, want klagen is: hij klaagt niet, want klagen is:

    Klagen:
    Janken, jammeren, jeremieren, zeuren, bij de pakken neerzitten, je afhankelijk en hulpeloos opstellen.
    (de man is (nu werkloos) leraar Nederlands!).

    Ben jij die man misschien?


    Gister in de krant: chinese soldaten klagen ovre hun behandeling ……, iedere dag, op bijna iedere pagina komt het woord klagen voor.

    Nu de hamvraag: wat is hier aan de hand?
    Dan zou ik me ook niet druk maken over die soldaten aan de andere kant van de wereld.

    Maar bij sommigen helpt dat wel, want dan kunnen ze lekker gaan kankeren over de toestand in de wereld.
    Kunnen ze even wegkijken van hun eigen belabberde toestand.
    avatar
    robi6


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  robi6 28.01.11 19:53

    Caspar schreef:
    robi6 schreef:
    Nu de hamvraag: wat is hier aan de hand?
    Gebrek aan incasseringsvermogen??

    Caspar, kweeniethoor, maar heb jij ooit in zo'n situatie gezeten?

    hij moet op de fiets de brug op in de regen zijn zoon naar de
    voetbal brengen en krijgt daat op zn kloten dat ie te laat is
    Dit hoort toch in dat rijtje ellende niet thuis. Of had hij ook nog een lekke band?

    Nou caspar, vind jij het leuk dan om op je kloten te krijgen?
    avatar
    robi6


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  robi6 28.01.11 19:57

    Mariakat schreef:
    robi6 schreef:Motivatie. Ik meen uit de reaktie s op te kunnen maken dat klagen een doodnormale bezigheid is, al zullen er mensen zijn die minder snel klagen en sommigen hebben niets te klagen .
    Waar het om gaat is dit: een vriend zit in de schuldsanering, zijn ex rommelt met allerlei mannen, 1 zoon woont bij haar, de andere bij hem, maar die is bij haar ingeschreven dus zij strijkt de kb. op, ook het bijstandbedrag is dus op 1 persoon gebaseerd, hij moet op de fiets de brug op in de regen zijn zoon naar de voetbal brengen en krijgt daat op zn kloten dat ie te laat is, afijn ga zo nog een paar dagen door. Niet dat ie de hele dag klaagt, maar hij heeft reden genoeg, en uit dat ook. Niks mis mee. Maar, in een mail viel het woord klagen. Klagen? Nee , hij klaagt niet, want klagen is: hij klaagt niet, want klagen is:

    Klagen:
    Janken, jammeren, jeremieren, zeuren, bij de pakken neerzitten, je afhankelijk en hulpeloos opstellen.
    (de man is (nu werkloos) leraar Nederlands!).

    Ben jij die man misschien?
    Die begrijp ik niet maria, suggereer je nu dat ik dit verzin?


    Gister in de krant: chinese soldaten klagen ovre hun behandeling ……, iedere dag, op bijna iedere pagina komt het woord klagen voor.

    Nu de hamvraag: wat is hier aan de hand?

    (dan zou ik me ook niet druk maken over die soldaten aan de andere kant van de wereld.

    Begrijp ik ook niet, wie maakt zich druk over die soldaten?Ik noem het voorbeeld om aan te tonen dat er overal geklaagd word, en vaak terecht.

    Maar bij sommigen helpt dat wel, want dan kunnen ze lekker gaan kankeren over de toestand in de wereld.
    Kunnen ze even wegkijken van hun eigen belabberde toestand.
    Misschien begrijp je mijn vraag niet: 'wat is hier aan de hand(met die man?).


    Laatst aangepast door Mariakat op 28.01.11 20:17; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Quote hersteld - mk)
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  Mariakat 28.01.11 20:13

    Ik suggereer niets Robi.
    Ik stel je een vriendelijke vraag.

    Ik begrijp namelijk niet, wat je zou kunnen bedoelen met het plaatsen van dit verhaal.
    Je vraagt wat hier aan de hand is.

    Waarom moet ik dat weten?
    Het is jouw verhaal.
    Ik neem het verhaal zoals het is.
    Het is dan ook vrij duidelijk.
    Die man zit in een niet zo leuke positie.

    Als jij een vraag hebt over dit verhaal, stel die dan wat exacter.
    Wat is het waar je mee zit en wat wil je weten?

    Of anders:
    Misschien zou het goed zijn, als je eerst jouw mening geeft en als daar dan een respons op komt, of een vraag of opmerking hebben we een gedachtenwisseling.
    Jij bent tenslotte de aangever.

    PS.
    Misschien de volgende keer eerst even voorbeeld doen voor je op verzenden klinkt.
    Ik heb geprobeerd de quotes te corrigeren, maar is me niet helemaal gelukt.
    Het laatste stuk kan ik op een gegeven moment geen touw aan vast knopen wie wat heeft geschreven en als reactie waarop. tongue

    avatar
    robi6


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  robi6 28.01.11 20:38

    Mariakat schreef:Ik suggereer niets Robi.
    Ik stel je een vriendelijke vraag.

    Ik begrijp namelijk niet, wat je zou kunnen bedoelen met het plaatsen van dit verhaal.
    Je vraagt wat hier aan de hand is.

    Waarom moet ik dat weten?
    Het is jouw verhaal.
    Ik neem het verhaal zoals het is.
    Het is dan ook vrij duidelijk.
    Die man zit in een niet zo leuke positie.

    Als jij een vraag hebt over dit verhaal, stel die dan wat exacter.
    Wat is het waar je mee zit en wat wil je weten?

    Of anders:
    Misschien zou het goed zijn, als je eerst jouw mening geeft en als daar dan een respons op komt, of een vraag of opmerking hebben we een gedachtenwisseling.
    Jij bent tenslotte de aangever.

    PS.
    Misschien de volgende keer eerst even voorbeeld doen voor je op verzenden klinkt.
    Ik heb geprobeerd de quotes te corrigeren, maar is me niet helemaal gelukt.
    Het laatste stuk kan ik op een gegeven moment geen touw aan vast knopen wie wat heeft geschreven en als reactie waarop. tongue


    o., misschien oe ik het vrekeerd. als ik wil reageren, druk ik op quote, en dan plaats ik mijn reaktie eronder, zoals nu. Moet dit anders?
    avatar
    robi6


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  robi6 28.01.11 20:43

    Mariakat schreef:Ik suggereer niets Robi.
    Ik stel je een vriendelijke vraag.

    Ik begrijp namelijk niet, wat je zou kunnen bedoelen met het plaatsen van dit verhaal.
    Je vraagt wat hier aan de hand is.

    Waarom moet ik dat weten?
    Het is jouw verhaal.
    Ik neem het verhaal zoals het is.
    Het is dan ook vrij duidelijk.
    Die man zit in een niet zo leuke positie.

    Als jij een vraag hebt over dit verhaal, stel die dan wat exacter.
    Wat is het waar je mee zit en wat wil je weten?

    Of anders:
    Misschien zou het goed zijn, als je eerst jouw mening geeft en als daar dan een respons op komt, of een vraag of opmerking hebben we een gedachtenwisseling.
    Jij bent tenslotte de aangever.

    PS.
    Misschien de volgende keer eerst even voorbeeld doen voor je op verzenden klinkt.
    Ik heb geprobeerd de quotes te corrigeren, maar is me niet helemaal gelukt.
    Het laatste stuk kan ik op een gegeven moment geen touw aan vast knopen wie wat heeft geschreven en als reactie waarop. tongue


    'Ben jij die man misschien? ''

    'Die begrijp ik niet maria, suggereer je nu dat ik dit verzin?'

    Hier weer een citaat van jou en een van mij.
    nu is mijn reaktie;
    Als ik die man zou zijn, dan beduvel ik toch de zaak? Ik heb het over een man, dan kan ik toch die man niet zijn?(tenzij ik de boel belazer?).
    Dus dat klinkt niet erg als een vriendelijke vraag.


    avatar
    robi6


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  robi6 28.01.11 20:57

    robi6 schreef:
    Mariakat schreef:Ik suggereer niets Robi.
    Ik stel je een vriendelijke vraag.

    Ik begrijp namelijk niet, wat je zou kunnen bedoelen met het plaatsen van dit verhaal.
    Je vraagt wat hier aan de hand is.

    Waarom moet ik dat weten?
    Het is jouw verhaal.
    Ik neem het verhaal zoals het is.
    Het is dan ook vrij duidelijk.
    Die man zit in een niet zo leuke positie.

    Als jij een vraag hebt over dit verhaal, stel die dan wat exacter.
    Wat is het waar je mee zit en wat wil je weten?

    Of anders:
    Misschien zou het goed zijn, als je eerst jouw mening geeft en als daar dan een respons op komt, of een vraag of opmerking hebben we een gedachtenwisseling.
    Jij bent tenslotte de aangever.

    PS.
    Misschien de volgende keer eerst even voorbeeld doen voor je op verzenden klinkt.
    Ik heb geprobeerd de quotes te corrigeren, maar is me niet helemaal gelukt.
    Het laatste stuk kan ik op een gegeven moment geen touw aan vast knopen wie wat heeft geschreven en als reactie waarop. tongue


    'Ben jij die man misschien? ''

    'Die begrijp ik niet maria, suggereer je nu dat ik dit verzin?'

    Hier weer een citaat van jou en een van mij.
    nu is mijn reaktie;
    Als ik die man zou zijn, dan beduvel ik toch de zaak? Ik heb het over een man, dan kan ik toch die man niet zijn?(tenzij ik de boel belazer?).
    Dus dat klinkt niet erg als een vriendelijke vraag.



    Misschien zou het goed zijn, als je eerst jouw mening geeft en als daar dan een respons op komt, of een vraag of opmerking hebben we een gedachtenwisseling.
    Jij bent tenslotte de aangever.

    Antwoord:
    Ik krijg natuurlijk nooit een open reaktie als ik die zelf al ingevuld heb, dan ga ik de meningen al kleuren, dan zou het een suggestieve vraag worden.
    voorbeeld; ik heb op dat andere forum al de fout gemaakt, die extreme associaties van die man te noemen. Dat heeft vermoed ik de reakties al gekleurd.Ik probeer een beetje wetenschappeilijk te werk te gaan.
    avatar
    robi6


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  robi6 28.01.11 21:00

    robi6 schreef:
    robi6 schreef:
    Mariakat schreef:Ik suggereer niets Robi.
    Ik stel je een vriendelijke vraag.

    Ik begrijp namelijk niet, wat je zou kunnen bedoelen met het plaatsen van dit verhaal.
    Je vraagt wat hier aan de hand is.

    Waarom moet ik dat weten?
    Het is jouw verhaal.
    Ik neem het verhaal zoals het is.
    Het is dan ook vrij duidelijk.
    Die man zit in een niet zo leuke positie.

    Als jij een vraag hebt over dit verhaal, stel die dan wat exacter.
    Wat is het waar je mee zit en wat wil je weten?

    Of anders:
    Misschien zou het goed zijn, als je eerst jouw mening geeft en als daar dan een respons op komt, of een vraag of opmerking hebben we een gedachtenwisseling.
    Jij bent tenslotte de aangever.

    PS.
    Misschien de volgende keer eerst even voorbeeld doen voor je op verzenden klinkt.
    Ik heb geprobeerd de quotes te corrigeren, maar is me niet helemaal gelukt.
    Het laatste stuk kan ik op een gegeven moment geen touw aan vast knopen wie wat heeft geschreven en als reactie waarop. tongue


    'Ben jij die man misschien? ''

    'Die begrijp ik niet maria, suggereer je nu dat ik dit verzin?'

    Hier weer een citaat van jou en een van mij.
    nu is mijn reaktie;
    Als ik die man zou zijn, dan beduvel ik toch de zaak? Ik heb het over een man, dan kan ik toch die man niet zijn?(tenzij ik de boel belazer?).
    Dus dat klinkt niet erg als een vriendelijke vraag.



    Misschien zou het goed zijn, als je eerst jouw mening geeft en als daar dan een respons op komt, of een vraag of opmerking hebben we een gedachtenwisseling.
    Jij bent tenslotte de aangever.

    Antwoord:
    Ik krijg natuurlijk nooit een open reaktie als ik die zelf al ingevuld heb, dan ga ik de meningen al kleuren, dan zou het een suggestieve vraag worden.
    voorbeeld; ik heb op dat andere forum al de fout gemaakt, die extreme associaties van die man te noemen. Dat heeft vermoed ik de reakties al gekleurd.Ik probeer een beetje wetenschappeilijk te werk te gaan.

    Maar laat ik de vraag: wat is hier aan de hand, wat specifieker stellen.
    Wat is er aan de hand met iemand die een normale bezigheid als klagen (wat sommige mensen dan mopperen noemen) zo extreem te benoemen(janken etc.) dat het iets heel zieligs lijkt? (we gaan hier psychologiseren).
    avatar
    Caspar


    klagen Empty Klagen

    Bericht  Caspar 28.01.11 21:32

    roby6 schreef:
    ..................
    Wat is er aan de hand met iemand die een normale bezigheid als
    klagen, wat sommige mensen dan mopperen noemen....................
    Wat er met die man aan de hand is heb je zelf verteld; je schetst het verhaal
    van een man (zo iemand als Job uit de bijbel) die met een paar problemen
    te maken heeft. Er wordt niet bij verteld "hoe het zo gekomen is".
    Maar we stellen geen schuldvraag. We nemen het verhaal zoals jij dat
    vertelt, voor kennisgeving aan.

    .......... zo extreem te benoemen(janken etc.) dat het iets heel zieligs lijkt?.......
    Hebben wij het zielig genoemd ? Ben ik me niet bewust.
    Maar de vraag is : wat wil je eigenlijk?, maak dat eens duidelijk.

    Wil je jouw hele verhaal aan die man ophangen

    of wil je over de inhoud van het begrip "klagen " spreken,

    >>>>> en dan los van iedere concrete figuur?


    avatar
    robi6


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  robi6 29.01.11 2:56

    Caspar schreef:
    roby6 schreef:
    ..................
    Wat is er aan de hand met iemand die een normale bezigheid als
    klagen, wat sommige mensen dan mopperen noemen....................
    Wat er met die man aan de hand is heb je zelf verteld; je schetst het verhaal
    van een man (zo iemand als Job uit de bijbel) die met een paar problemen
    te maken heeft. Er wordt niet bij verteld "hoe het zo gekomen is".
    Maar we stellen geen schuldvraag. We nemen het verhaal zoals jij dat
    vertelt, voor kennisgeving aan.

    .......... zo extreem te benoemen(janken etc.) dat het iets heel zieligs lijkt?.......
    Hebben wij het zielig genoemd ? Ben ik me niet bewust.
    Maar de vraag is : wat wil je eigenlijk?, maak dat eens duidelijk.

    Wil je jouw hele verhaal aan die man ophangen

    of wil je over de inhoud van het begrip "klagen " spreken,

    , ‘
    >>>>> en dan los van iedere concrete figuur?’
    ‘klagen, volgens van Dale: droefheid of smartelijke gewaarwordingen
    door geluiden of woorden te kennen geven.’

    Dank je voor je vragen Maria, we gaan naar mijn gevoel hier de diepte in.

    Om te beginnen dit: Van Dale schiet hier aardig tekort.

    Het kan even goed gaan om vervelende dingen als een beetje kiespijn of geluidsoverlast, en hoeft niet zo smartelijk of droef te zijn, naar mijn taalgevoel en wat ik opmaak uit media en wat ik zo op straat hoor.

    1. Ik hang het verhaal aan die man op, omdat hij mij deed nadenken over klagen.
    2. Tegelijk wil ik het loskoppelen van die man, en de mogelijkheid open laten dat hij gelijik heeft, dus maak ik er een enquete van..

    Wat je 1e vraag betreft: nee, niet jullie hebben het zielig genoemd, HIJ maakt er een bijzonder zielige aangelegenheid van (jammeren, janken, bij de pakken neerzitten).Of sla ik hier de plank mis?

    Vraag 2: ik wil checken hoe het woord klagen ingevuld word bij anderen, en dat is kennelijk bij de een jammerlijker dan bij de ander.
    De man benoemt het echter zo extreem jammerlijk, dat ik me afvraag: wat is er met die man?

    Ik denk dat hij door zijn situatie getraumatiseerd is, maar dat is een psychologische veronderstelling.
    Hij is een semi-intellectueel net als ik, heeft als ontwikkelingswerker gewerkt (dan ben je daar heel wat) teruggekomen en naar onze maatstaven aan lager wal geraakt(schuldsanering)., zo vermoed ik dat hij dat voelt.
    En dat hij daarom zich schaamt voor zijn geklaag, en het daarom geen klagen wil noemen.
    Hij is bovendien *******, en ik heb uit een artikel (van een ******) begrepen dat gezichtsverlies een enorme impact heeft op iemand, en hij dat altijd zal proberen te vermijden.

    Een ander voorbeeld: Deze man schrijft mij: wie ben jij om mij de maat te nemen?

    Dat klinkt nogal pissig. Maar, als ik heb vraag of hij boos is, antwoord hij: boos?Ik ben niet boos.
    Negatieve gevoelens zijn , zo heb ik van de ********* begrepen, zaken die je niet graag laat zien.

    Ja je mag mij een drammer, een doorzager noemen, een zwetser en een zeveraar ben ik al genoemd, maar hioer houd ik van.
    Vervelend niet?

    Misschien is het voor jullie genoeg, en kunnen we over op de vraag:

    Wat is de maat nemen? Alleen maar: beoordelen?(want zo staat het in de boeken) Of zit daar een pijnlijk, denigrerend luchtje aan?


    Edit mk: samen met andere gegevens te herleiden antecenten van prive persoon geblindeerd.


    Laatst aangepast door Mariakat op 01.02.11 13:49; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Quote hersteld)
    avatar
    marmot


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  marmot 29.01.11 9:59

    Caspar schreef:
    Marmot schreef:
    ............iets wat OA volgens "The Secret " ervoor zal zorgen dat je ellende aantrekt.
    Dat zou betekenen dat je door klagen in een neergaande spiraal terechtkomt.
    Dat zal toch alleen gebeuren als je in een diepe depressie verzeild raakt?



    ==============================

    Volgens mij draai je de rollen om caspar, een depressie wordt vaak veroorzaakt JUIST door te klagen en een negatieve levenshouding te hebben. Beter zou zijn vaker te accepteren dat het gaat zoals het gaat,

    marmot.
    avatar
    marmot


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  marmot 29.01.11 10:26

    robi6 schreef:
    marmot schreef:Klagen kan ook zijn een klacht indienen bij bv de ombudsman.

    Klagen of jammeren, niet tevreden zijn met wat dan ook is een negative houding, iets wat OA volgens "The Secret " ervoor zal zorgen dat je ellende aantrekt.


    marmot
    Marmot,moet ik hieruit begrijpen dat jij ALTIJD met ALLES tevreden bent, dus ook als je vergaat van de kiespijn, op je bek gegaan bent met de fiets en de tanden door je lip, je fiets gestolen, ach, wat een domme vragen van mij, die dingen overkomen jou gewoon nooit (achter je PC)-Wink.


    Klagen is eigenlijk een klacht tegen het leven.
    Accepteren en vooral loslaten probeer ikzelf zoveel mogelijk te doen.
    Dat betekent niet dat ik overal tevreden over ben, maar ik besef dat ik niet zoveel controle kan hebben/ uitoefenen alsdat ik zou willen.

    marmot.

    Gesponsorde inhoud


    klagen Empty Re: klagen

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 20.05.24 16:40