Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Boeddha

    avatar
    Caspar


    Boeddha Empty Boeddha

    Bericht  Caspar 24.01.11 16:34

    Close Encounters of the Buddhist Kind --- JANUARY 20, 2011

    An exclusive look inside a booming multibillion-dollar, evangelical, global Thai cult.
    CAPTIONS BY RON GLUCKMAN, PHOTOS BY LUKE DUGGLEBY
    ..................
    ........................
    Picture this: millions of followers gathering around a central shrine that looks like a giant
    UFO in elaborately choreographed Nuremberg-style rallies; missionary outposts in 31 countries
    from Germany to the Democratic Republic of the Congo; an evangelist vision that seeks to
    promote a "world morality restoration project"; and a V-Star program that encourages hundreds
    of thousands of children to improve "positive moral behavior."

    Although the Bangkok-based Dhammakaya movement dons saffron robes, not brown shirts, its
    flamboyant ceremonies have become increasingly bold displays of power for this cult-like
    Buddhist group that was founded in the 1970s, ironically, as a reform movement opposed to
    the excesses of organized religion in Thailand.
    -------------------------------------------
    Eerste foto: miljoenen volgelingen verzamelen rond een centraal heiligdom dat eruit ziet
    als een reusachtige UFO in uitgewerkte choreografie Neurenberg-stijl.
    Er zijn zendings voorposten in 31 landen van Duitsland tot in de Democratische Republiek Congo;
    een zendingsactiviteit die een "wereld moraal restauratie project " wil promoten en een
    5 sterren-programma uitvoeren dat honderdduizenden kinderen aanmoedigt tot "een positief
    moreel gedrag".

    Hoewel de uit Bangkok afkomstige Dhammakaya beweging saffraan gewaden draagt, en
    geen bruine hemden, zijn de flamboyante ceremonies steeds sterkere uitingen van macht
    van deze cult-achtige boeddhistische groep die werd opgericht in de jaren '70, ironisch
    genoeg, als een hervormingsbeweging in tegenwicht tegen de excessen van georganiseerde
    religie in Thailand.
    -------------------------------------------

    Kijk en verwonder je
    >>> 23 foto's

    http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/01/20/close_encounters_of_the_buddhist_kind



    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Boeddha Empty Re: Boeddha

    Bericht  Mariakat 24.01.11 17:15

    Dit kan toch echt alleen in Azië zou je zeggen.
    Het lijkt het oude propagandistisch China wel en nu nog in Noord Kora
    Die massale hoeveelheid mensen, allemaal hetzelfde, een één-geworden massa.

    Het schijnt heel energie verhogend te werken.
    Voor de vele meedoeners een "energetische" boost.

    Het is me niet duidelijk of het ook elders in de wereld toegaat, zoals hier.
    En dan bedoel ik die orde in het geheel.
    We weten dat het tot massa hysterie kan leiden, als er geen orde zou zijn.
    Dat is van de overige gebieden in de wereld ook bekend.

    Ik ben bij foto 15 gestopt.
    Later weer eens verder.

    Overigens doet het me ook denken aan het gezegde:
    "Als je gelooft, wordt dat versterkt door te zijn in de gemeenschap van (vele) andere gelovigen".

    En dat geldt niet alleen voor geloof, maar voor alles waar je enthousiast of serieus voor bent, en dat met anderen wil delen.
    Dan kun je ook zeggen: "Hoe meer zielen, hoe meer vreugd".

    En dat geloof ik 100% zeker wel.
    avatar
    Caspar


    Boeddha Empty Re: Boeddha

    Bericht  Caspar 24.01.11 18:07

    Mariakat schreef :
    En dat geldt niet alleen voor geloof, maar voor alles waar je
    enthousiast of serieus voor bent, en dat met anderen wil delen.
    Dan kun je ook zeggen: "Hoe meer zielen, hoe meer vreugd".
    Ja , dat geldt voor religie, voor sport, voor muziek enz.
    maar als die massa verkeerd aangestuurd wordt kan het
    behoorlijk uit de hand lopen. Denk dan aan rellen bij sport-
    wedstrijden, de paniek onlangs bij een muziekevenement.
    En dergelijke massale betogingen, waarbij het lijkt alsof
    het individu er niet meer toe doet, vind ik maar griezelig.

    De verwijzing naar bruine hemden was ook duidelijk.


    Socrates
    Socrates


    Boeddha Empty Re: Boeddha

    Bericht  Socrates 27.01.11 11:38

    Als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het aan mensenmassa's.
    Het conformisme. De groepsdruk. Brrrr.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Boeddha Empty Re: Boeddha

    Bericht  Mariakat 27.01.11 15:31

    Heel gevoelige mensen kunnen meer dan wat afstandelijke mensen aangetrokken worden en daardoor ook beïnvloed worden door emoties van de ander.

    Als het positieve signalen zijn, waar je op een bepaald moment behoefte aan kunt hebben, is daar feitelijk niets mis mee.
    Maar massale negatieviteit of emoties waar je zelf wars van bent, kunnen je enorm drukken of beangstigen, maar ook heftig agressief op laten reageren.

    Het mechanisme hierachter is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb tijden gehad, dat ik dit steeds heel erg ervaarde.
    Ik kan het moeilijk uitdrukken en het klinkt allemaal enorm subjectief, maar het was dezelfde periode, dat ik ook het gevoel had, dat mijn emoties en de emoties van anderen over leken te vloeien.
    Ik voelde heel sterk andere mensen aan en andere mensen waren zich dat ook heel sterk van mij bewust.
    Dat kon via een enkel woord of gebaar geïnhibeerd worden.

    Ik kon toen ook niet in grote warenhuizen kon komen, als het erg druk was. Het leek dan of ik alle stress van mensen, die daar waren, over me heen kreeg.
    Dat voelde dan als een zware deken die over me heen viel.
    Dat zelfde had ik soms bij bepaalde mensen, ook al had ik daar verder niets mee.
    Wat natuurlijk onzin lijkt te zijn, maar zo voelde het wel.

    Maar andersom kan ik me in uiterst rustige en rustieke ruimten, me helemaal tot rust voelen komen.
    Zoals bepaalde kerken en gebedsruimten dat hebben.
    Maar ook andere heel oude ruimten.
    Maar zeker niet per definitie, vanwege de doelstelling van zo'n ruimte.
    Want sommige kerken of kapelletjes hol ik weer net zo hard uit.

    Ik kan het niet bevestigen, maar ik geloof vast dat dit alles toch te maken heeft met een natuurlijk effect van energie, waar we nog heel weinig vanaf weten, maar wat fysiche te verklaren zou zijn, als er ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zou worden.
    Maar dit soort dingen wordt vaak al te gemakkelijk naar het rijk der fabeltjes verwezen of naar het rijk, dat gelegen is tussen de oren.

    Dat laatste zou best eens waar kunnen zijn, want hoeveel weten we nou daadwerkelijk nog pas over de functie van onze hersenen?



    Gesponsorde inhoud


    Boeddha Empty Re: Boeddha

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 02.05.24 15:47