Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Erfelijke belasting.

    avatar
    Caspar


    Erfelijke belasting. Empty Erfelijke belasting.

    Bericht  Caspar 24.03.09 20:06

    "De meesten van ons kennen de ouders en de grootouders van wie we afstammen; maar we gaan
    steeds verder terug: we gaan allemaal terug tot het allereerste begin. In ons bloed, in onze botten
    en hersenen dragen we de herinneringen mee van duizenden mensen. We kunnen alle karaktertrekken
    die we hebben geërfd niet begrijpen. Soms kunnen we vreemden zijn voor onszelf.
    ..................V.S.Naipaul / Een weg in de wereld..................

    Zijn we gepredestineerd ? Wat is onze eigen inbreng ? Of wórden we geleefd, voortgestuwd ?
    avatar
    marmot


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  marmot 25.03.09 19:30

    Predestinatie ? voorbeschikking ? vrijheid ? je kan verschillende standpunten in nemen, "Laplace demon" erbij slepen, jouw standpunt of waarheid is een mentale beslissing, als ik bedenk hoe zo iets ontstaat ?? kom ik uit bij oorzaak gevolg en noodzakelijkheid.

    marmot.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  Mariakat 26.03.09 0:15

    Ik ben niet zo fatalistisch, dat ik geloof geen eigen inbreng te kunnen hebben.
    Inderdaad zijn de eigenschappen, waarmee we geboren zijn verregaand bepalend voor ons leven en ons gedrag, maar tijdens die ontwikkeling en tijdens ons leven hebben we wel degelijk keuzen.

    Ieder leven stuurt de eigenschappen bij.
    Anders zou alles identiek zijn, zoals het ontstaan is.
    En dat is het niet.
    Er is steeds een verandering.

    Gelijk blijven zou een schepping impliceren.
    avatar
    marmot


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  marmot 26.03.09 8:35

    Fatalisme onontkoombaar noodlot alsof het leven alleen maar kommer en kwel zou zijn.

    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  Mariakat 26.03.09 10:08

    Dat woord wordt inderdaad veel gebruikt door mensen in (schijnbaar) uitzichtsloze situaties. Shocked
    Alsof men wil zeggen, dat het geen zin heeft om je energie en creativiteit te geven aan dingen, waarvoor je moeite moet doen en waarvoor je wel eens heilige huisjes omver zou moeten gooien.

    Ook van anderen, die jou in je situatie willen laten berusten, krijg je weleens deze zg. wijze raad.

    Maar dat is dus absoluut eenzijdig redeneren.
    Je weet dat pas, als je alles hebt geprobeerd en nog kan dan de situatie zodanig veranderen, dat het daarna wel mogelijk is door nieuwe inzichten wat te doen om aan een schijnbare negatieve omstandigheid.
    Ook dat kan bepaald zijn binnen het stramien van iemands manier van doen en denken.

    Waarom alleen denken aan het negatieve als men het heeft over fatalisme. Question
    Ook positieve aanleg en gaven worden je meegegeven met je geboorte.
    En ook dat kun je uitbuiten of verknallen.

    Maria
    avatar
    marmot


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  marmot 26.03.09 11:53

    Natuurlijk kiezen we maria, al was het maar over wat ze zullen eten vandaag Smile maar hoe komen die keuzes tot stand, als je daar over na gaat denken zou je wel eens tot andere beslissingen kunnen komen, en dat zou ook wel eens te maken kunnen hebben vanuit welke levensvisie, weten of niet weten, je bewust zijn van de gevolgen of mogelijke gevolgen, wat ook weer afhangt van jouw ervaring, het moment van zijn, karacter leeftijd intelligentie levensstijl, oudergegevens cultuur enz .. ik vraag me bv nu af waarom ik dit stukje zit te schrijven. Smile

    gr.marmot,
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  Mariakat 26.03.09 12:39

    ik vraag me bv nu af waarom ik dit stukje zit te schrijven.
    Hahahaha. sunny
    Das een goeie.
    Kon je het niet laten?
    En waarom net?
    Is het je aard om steeds iets te zeggen? scratch

    Maar je realiseert het je Basketball
    Dus daarna heb je de keuze op verzenden je klikken of niet.

    Bij mij wel!
    Ik kan het niet laten, is mijn natuur, zit er ingebakken.

    Maria cat
    avatar
    marmot


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  marmot 26.03.09 13:30

    Het kan en zal voor jezelf een behoeftebevrediging inhouden, voor anderen kan het heel irritant zijn om door te vragen, het.... waarom ? en... is dat wel zo ? In die zin zou je over noodlot kunnen spreken. Smile

    Marmot
    avatar
    Caspar


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  Caspar 26.03.09 13:43

    met erfelijke "belasting" wordt alles een beetje in het negatieve getrokken.
    dat was niet de bedoeling.
    ik denk dat het citaat van Naipaul zo begrepen moet worden dat we ter wereld
    komen met een "mix van eigenschappen" waar we zelf geen idee van hebben.

    in de loop der jaren wordt (misschien) duidelijk met welk pretpakket we bevoordeeld
    zijn of met welk minimum we onze weg moeten zien te vinden.

    het "ken U zelf" heeft veel tijd nodig.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  Mariakat 26.03.09 17:36

    Ik heb even gegoogled, want ik kende deze naam niet.
    Zoals ik heel veel leer kennen sinds ik met deze fora bezig ben.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/V.S._Naipaul
    Hier vond ik wat over hem.

    Misschien heeft zijn rondreizen over de wereld wat te maken met hoe hij over de verschillende mensen in diezelfde wereld en hun invloeden uit het verleden denkt?

    Gesponsorde inhoud


    Erfelijke belasting. Empty Re: Erfelijke belasting.

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 07.05.24 17:18