Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

Al 2000 jaar eindtijd voorspellingen.

Mariakat
    Mariakat
    Admin

Al 2000 jaar eindtijd voorspellingen. Empty Al 2000 jaar eindtijd voorspellingen.

Bericht  Mariakat 23.07.10 15:50

Ik wordt doodziek van al die eindtijd voorspellingen van de laatste jaren.
    Misschien is het mogelijk mensen wat te gaan laten nuanceren door de hele litanie, door de eeuwen heen, van voorspellingen op een rijtje te zetten.

GESCHIEDKUNDIGE FEITEN VAN VERONDERSTELLINGEN

100 NA CHRISTUS
    Montanus, als profeet, beweerde dat de wederkomst en het nieuwe Jeruzalem aanstaande was.

Twee profetessen, Prisca en Maximilia bevestigden Montanus en met elkaar beweerden ze de mondstukken van de Heilige Geest te zijn.

200 NA CHRISTUS
    Een profeet Novatian vergaderde een grote aanhang roepende “Kom Here Jezus”.

300 NA CHRISTUS
    Donatus, een profeet uit de vierde eeuw beweerde dat er alleen 144.000 zouden worden uitgekozen en dat het einde er was.

Beiden Novatian en Donatus werden als ketters verbrand vanwege het misleiden van de gelovigen.

Opmerking: Wat goed voor al de hedendaagse profeten dat dit nu niet meer wordt toegepast!!

Bij het aanbreken van de laatste dag van het jaar 999, werd de oude Basiliek van Rome gevuld met huilende en bevende aanbidders omdat ze het einde van de wereld verwachtten. Sommigen verkochten al hun bezittingen en vertrokken naar Palestina om aanwezig te zijn bij de wederkomst van Jezus.

1347-1350
    De pest epidemie, genoemd de zwarte dood, raakte alle niveaus van de maatschappij, zodat rechters en bestuurders of dood, of ziek waren. Giovanni Boccaccio schreef: “Als er geen keer komt in deze situatie, zullen er niet veel dagen overblijven of iedereen zal gestorven zijn”. Er waren zoveel doden dat bijna vijftig procent van de Europese bevolking gestorven was. Mensen die overleefden namen huizen in beslag van gestorvenen, elke passerende vreemdeling kon alles zomaar in bezit nemen. De mensen werkten niet meer en doolden van huis tot huis stelend en drinkend. Alle respect voor de wetten van God en mensen waren niet meer functioneel. Deze toestand werd geïnterpreteerd als het einde dat gekomen was.

1531
    Melchior Hofmann kondigde aan dat de wederkomst zou plaatsvinden in 1533.

Maarten Luther schreef in 1532:
    “De laatste dag is aanstaande, mijn kalender is afgelopen. Ik weet niets meer te schrijven”. Luther was wijs en voorzichtig door geen datum aan te wijzen. Hij zei “Christenen weten net zo min de juiste tijd van de wederkomst van Christus, dan kleine baby’s in de moederschoot over hun geboorte”.

1734
    Nicholas Cusa beweerde dat de wereld het jaar 1734 niet zou halen.

1755
    De aardbeving van Lissabon werd onmiddellijk geïnterpreteerd als de vervulling van Bijbelse voorspellingen.

1790
    De Franse Revolutie was de aanleiding voor veel interpretaties van de wederkomst. Er was een algemene opinie dat de 1260 dagen uit Openbaring 12: 6 als 1260 jaar periode gezien moest worden en die periode zou toen eindigen.

1800
    Een volgende theorie werd zeer geloofwaardig na 1800, die de 2300 jaar periode van Daniel 8: 14 verkondigde, alsook de reiniging van het heiligdom welke zou plaatsvinden ergens in 1840 als het einde.

1968
    Karel Hoekendijk, een man van God, die ik persoonlijk heb gekend en die ik erg waardeer voor wat hij voor velen heeft betekend, sprak in 1968 over zijn overtuiging dat Jezus zeker zou terugkomen voor het jaar 2000. We moesten maar beter allemaal naar het zendingsveld gaan want carrière maken in de maatschappij had toch geen zin meer.

Er waren wetenschappelijke verslagen waarin bewezen was dat binnen 30 jaar en dus na 1997, er geen zuurstof ter beschikking zou zijn op aarde, en dat daarom het einde zou komen rond het jaar 2000.

1980
    Reginald Edward Duncan voorspelde in “de Komende Russische invasie op Amerika” dat begin 1979, het duizend jarig rijk zou aanvangen.

1981
    Emil Gaverluk van “Southwest Radio Church” veronderstelde dat de opname in 1981 zou plaatsvinden.

1988
    In het jaar 1988 werden er tal van boeken gepubliceerd die de opname van de Kerk voorspelden omdat men dacht dat dit het laatste jaar zou zijn van de laatste generatie vanwege het herstel van de Joodse natie in 1948. Edgar C. Whisenant schreef zijn “88 redenen waarom de opname is in 1988”. Vanwege zijn berekeningen begonnen mensen hun bezittingen te verkopen; anderen staken zichzelf in de schuld, want het einde was toch gekomen. Opnieuw kerken vol huilende gelovigen, totdat het bleek niet te gebeuren.

In het Oude Testament zouden zulke schrijvers gestenigd worden als valse profeten. De meeste van deze voorspellers herroepen hun fouten niet doch verdienen veel gelden met de verkoop van hun boeken.

Lester Sumrall schreef in zijn boek “Ik veronderstel 2000 na Christus. Ik veronderstel de absolute volheid van de menselijke activiteit op de planeet aarde bij het jaar 2000 na Christus. Dan zal Jezus beginnen te regeren vanuit Jeruzalem voor 1000 jaar”.

Billy Graham schrijft in zijn boek “The Return”: “Als je kijkt in elke richting, of het nu technologisch of fysiologisch is, de wereld zoals we ze kennen komt tot een einde. Wetenschappers veronderstellen het, sociologen spreken erover, of je nu gaat naar Rusland of ergens anders in de wereld, ze spreken er over, dat de wereld leeft in een shock toestand”.
    Billy Graham schrijft niet hoe, wat en waarom en zelfs niet wanneer Armageddon komt, maar hij zegt wel dat het vlakbij is.

Mariakat
    Mariakat
    Admin

Al 2000 jaar eindtijd voorspellingen. Empty Re: Al 2000 jaar eindtijd voorspellingen.

Bericht  Mariakat 23.07.10 17:48

Ik zou graag dit rijtje aanvullen met de originele bronnen en eventueel uitbreiden.
    Ik mis zo al de diverse aankondigingen van de Jehova's getuigen.
    Ik weet ook dat de moslims er zich binnen de Islaam mee bezig houden.

Ook vanuit heel andere bronnen wordt er gesproken en geconcludeerd, zoals nu actueel is, de Maya kalender.
    Graag feiten en speculaties, maar dringend verzoek ze gescheiden te houden.

Dit stukje is geschreven vanuit een christelijke achtergrond, maar er zijn geen bronnen vermeld.
    Het is een begin.
    Ik ben nog aan het zoeken naar oorspronkelijke bronnen.
    Eindtijd koorts. Voorspelling of veronderstelling?
    GESCHIEDKUNDIGE FEITEN VAN VERONDERSTELLINGEN

Het blijkt dus door de eeuwen heen dat mensen telkens de wederkomst gekoppeld hebben aan gebeurtenissen of omstandigheden waarin ze zich bevonden en hebben op basis daarvan voorspellingen gedaan waardoor velen beïnvloed werden. Er zijn nog tal van voorbeelden in de geschiedenis van de mensheid, die allemaal hetzelfde scenario voorspelden binnen hun generatie; en toch is het niet gebeurd!

Wie er meer weet, met bron, graag reageren, dan kunnen we er later een geheel van breien.
    Misschien door bericht 1 te editten en zo een tijdlijn te creëren met linken naar de berichtjes met de verdere details.
    study

Het is nu 17.11.24 8:52