Zelfbeschikking
-----------------
Nederlanders boven de zeventig die het leven moe zijn, moeten met hulp een
einde aan hun leven kunnen maken. De initiatiefgroep Uit Vrije Wil probeert
dat via een burgerinitiatief bereiken.
De groep bestaat onder anderen uit cabaretier Paul van Vliet, politicus Hedy
d'Ancona en neurobioloog Dick Swaab. Op Youtube en op de website van het
Humanistisch Verbond vertellen zij over hun betrokkenheid bij de actie.
Zij willen, samen met het Humanistisch Verbond en de Nederlandse Vereniging
voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE), dat stervenshulp aan ouderen bij
'voltooid leven' niet langer strafbaar is. Het plan werd op dinsdag 9 februari
gepresenteerd tijdens 'De week van het voltooid leven'.
--------------------------------------------------------------------------------
Tweede Kamer
Uit Vrije Wil is van plan het burgerinitiatief met de daarvoor benodigde steun
in het voorjaar aan de Tweede Kamer aan te bieden. Een ieder de achter dit
initiatief staat wordt opgeroepen om daadwerkelijk steun te betuigen en zich te
melden op de website van Uit Vrije Wil.
Op de website van het Humanistisch Verbond en op het Youtubekanaal "Uit Vrije Wil"
zijn boodschappen van de ambassadeurs van het burgerinitiatief te bekijken.
Professionele hulp
Paul van Vliet: "Ik ben lid geworden van de initiatiefgroep omdat ik, als ik mijn
leven voltooid acht, als er geen sprankje hoop meer is, uit vrije wil mijn leven wens
te beëindigen. Met professionele hulp en op een manier die is verankerd in de wet."
Emancipatie
Voor Hedy d'Ancona is haar betrokkenheid bij het initiatief een logisch en belangrijk
vervolg van alles wat zij in haar leven heeft gedaan. "Het begon met de emancipatie
van vrouwen. Daarop volgde de emancipatie van migranten en ouderen. Het sluitstuk op
de emancipatie van de samenleving is dat wanneer je het leven voltooid acht, je dat ook
kunt aangeven en dat je dan adequate hulp krijgt. Helaas is het nog niet zo ver."
Baas in eigen brein
Hoogleraar neurobiologie Dick Swaab wil baas zijn in eigen brein. "Ik neem belangrijke
beslissingen over mezelf graag zelf. Ik wil baas in eigen brein zijn. Het is mij twee
keer niet gelukt, een keer bij mijn conceptie en een keer bij mijn geboorte, en in de
laatste fase van mijn leven zal mij dat niet weer gebeuren."
Enthousiaste reactie HV
Het Humanistisch Verbond (HV), reageert bij monde van directeur Ineke de Vries en
voorzitter Rein Zunderdorp positief op het Burgerinitiatief Voltooid Leven. "Ik vind
het fantastisch dat burgers in Nederland publiekelijk deze discussie willen aangaan
en het niet overlaten aan juristen, de politiek en artsen", zegt De Vries.
De reacties van Ineke de Vries, Rein Zunderdorp en de NVVE zijn te bekijken op het weblog
"Mag ik Dood".
HUMAN
zendt in het kader van 'De week van het voltooid leven' op woensdag 10 februari de
documentaire Ongeneeslijk Oud uit, over een bejaarde vrouw die zich voorbereidt op
de zelfgekozen dood.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.human.nl/index.php?pg=nws&nwsid=5589
http://weblogs.hollanddoc.nl/magikdood/
-----------------
Nederlanders boven de zeventig die het leven moe zijn, moeten met hulp een
einde aan hun leven kunnen maken. De initiatiefgroep Uit Vrije Wil probeert
dat via een burgerinitiatief bereiken.
De groep bestaat onder anderen uit cabaretier Paul van Vliet, politicus Hedy
d'Ancona en neurobioloog Dick Swaab. Op Youtube en op de website van het
Humanistisch Verbond vertellen zij over hun betrokkenheid bij de actie.
Zij willen, samen met het Humanistisch Verbond en de Nederlandse Vereniging
voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE), dat stervenshulp aan ouderen bij
'voltooid leven' niet langer strafbaar is. Het plan werd op dinsdag 9 februari
gepresenteerd tijdens 'De week van het voltooid leven'.
--------------------------------------------------------------------------------
Tweede Kamer
Uit Vrije Wil is van plan het burgerinitiatief met de daarvoor benodigde steun
in het voorjaar aan de Tweede Kamer aan te bieden. Een ieder de achter dit
initiatief staat wordt opgeroepen om daadwerkelijk steun te betuigen en zich te
melden op de website van Uit Vrije Wil.
Op de website van het Humanistisch Verbond en op het Youtubekanaal "Uit Vrije Wil"
zijn boodschappen van de ambassadeurs van het burgerinitiatief te bekijken.
Professionele hulp
Paul van Vliet: "Ik ben lid geworden van de initiatiefgroep omdat ik, als ik mijn
leven voltooid acht, als er geen sprankje hoop meer is, uit vrije wil mijn leven wens
te beëindigen. Met professionele hulp en op een manier die is verankerd in de wet."
Emancipatie
Voor Hedy d'Ancona is haar betrokkenheid bij het initiatief een logisch en belangrijk
vervolg van alles wat zij in haar leven heeft gedaan. "Het begon met de emancipatie
van vrouwen. Daarop volgde de emancipatie van migranten en ouderen. Het sluitstuk op
de emancipatie van de samenleving is dat wanneer je het leven voltooid acht, je dat ook
kunt aangeven en dat je dan adequate hulp krijgt. Helaas is het nog niet zo ver."
Baas in eigen brein
Hoogleraar neurobiologie Dick Swaab wil baas zijn in eigen brein. "Ik neem belangrijke
beslissingen over mezelf graag zelf. Ik wil baas in eigen brein zijn. Het is mij twee
keer niet gelukt, een keer bij mijn conceptie en een keer bij mijn geboorte, en in de
laatste fase van mijn leven zal mij dat niet weer gebeuren."
Enthousiaste reactie HV
Het Humanistisch Verbond (HV), reageert bij monde van directeur Ineke de Vries en
voorzitter Rein Zunderdorp positief op het Burgerinitiatief Voltooid Leven. "Ik vind
het fantastisch dat burgers in Nederland publiekelijk deze discussie willen aangaan
en het niet overlaten aan juristen, de politiek en artsen", zegt De Vries.
De reacties van Ineke de Vries, Rein Zunderdorp en de NVVE zijn te bekijken op het weblog
"Mag ik Dood".
HUMAN
zendt in het kader van 'De week van het voltooid leven' op woensdag 10 februari de
documentaire Ongeneeslijk Oud uit, over een bejaarde vrouw die zich voorbereidt op
de zelfgekozen dood.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.human.nl/index.php?pg=nws&nwsid=5589
http://weblogs.hollanddoc.nl/magikdood/