Ik ben elders een topic gestart over eventueel effect van gebed.
De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.
Nav.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=6910#p197569
Gratis aan de klaagmuur
Ik zelf denk, dat het bidden werkt als een soort meditatie.
Daar heb je de intentie, die het wel of niet laat werken.
In principe dus alleen door en voor de bidder zelf.
Velen onder hen vinden daarna meer rust.
In welke betekenis dan ook.
Hetzelfde als bij meditatie, of elke andere vorm van geconcentreerde bezigheid.
Reacties oa.
Een vorm van meditatie, of hollandser en simpeler gezegd, ontspanningsoefening voor de geest, is het zeker.
Er zijn verschillende mechanismen, die een rol gaan spelen.
Afhankelijk van het soort bidden en het soort gebed.
Zoals er ook verschillende ontspanningstechnieken zijn.
Een aantal wees gegroetjes, heeft dezelfde eigenschap mi. als het opzeggen van een mantra.
De concentratie richt zich op 1 ding, waardoor rondzwervende spontane (vaak vervelende) gedachten gekanaliseerd worden, zich destilleren en daarna ook exacter zijn te benoemen en te verwerken.
Een ander mechanisme is het mechanisme van de ademhaling, die gedwongen tot rust komt.
Mits er hardop gebeden wordt.
Zoals ook bij zingen.
Waarbij dan zingen in eenvoudige langdurige liederen (bijv. gregoriaans) en canon-zingen met anderen in een groep voor dubbel effect zorgt.
Een belangrijk effect van het vragend bidden is de overgave.
Het niet meer zelf blijven vechten, maar hulp vragen.
Ook dit brengt de geest op rust.
Kijk naar al die mensen, die, als ze eenmaal voor hulp gaan de tandarts of dokter gaan, op het moment van de visiste veel minder pijn hebben.
Een gebed uit willen spreken (in opdracht of niet) uit dank, geeft een opening naar positief denken, in situaties, die bepaald worden door en waarin men gefocust is op negatieviteit.
Zo zijn er nog legio dingen te koppelen aan verschillende mechanismen, die in werking treden als men gaat bidden.
Met concentratie, dus niet een gebedje afraffelen.
Vind je dat dan niet geweldig?
En hoe zou je dit dan willen benoemen als het als katalysator gaat werken en steeds meer effect zal krijgen op alles wat maar te maken heeft met wel of niet positief denken?
Het zit tussen de oren!!!!
Natuurlijk zit het tussen de oren.
Zoals een groot gedeelte van ons welbevinden tussen de oren zit.
Maar ook de gevolgen van alles wat we voelen en ondernemen starten vanuit dit wel bevinden of beroerd voelen.
Dat is ons hele leven zeg maar.
Dit weten we allemaal.
Veel mensen hebben zo hun trukjes, om steeds maar weer positieviteit te halen uit een onuitputtelijk creatieve geest.
Maar ook heel veel mensen hebben dat niet van nature en maken daarvoor gebruik van speciale trukjes, die zij geleerd hebben van anderen en van alles wat zij leerden in het leven.
Maar dan nog is het levenskunst wat de mens nodig heeft.
En gebed of wat voor meditatie dan ook kan daarbij soms een hulp zijn.
De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.
Nav.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=6910#p197569
Gratis aan de klaagmuur
Wat is die kracht dan?Chinuchi schreef:Ik heb gewoond in Zafet en in Jerusalem. Regelmatig was ik aan kotel en bid het liefst met een minyan. Er niets beters dan met een kavone (Soort concentratie) te bidden. En als iemand bid voor een iemand, dan moet hij dat met een itentie doen. Naar mijn menig heeft een fax of internet niet die kracht dan als de paersoon zelf bid.
Ik zelf denk, dat het bidden werkt als een soort meditatie.
Daar heb je de intentie, die het wel of niet laat werken.
In principe dus alleen door en voor de bidder zelf.
Velen onder hen vinden daarna meer rust.
In welke betekenis dan ook.
Hetzelfde als bij meditatie, of elke andere vorm van geconcentreerde bezigheid.
Reacties oa.
Veel mensen hebben een totaal ander idee en uitleg van zelfhypnose, dus dat kan ik zo 1 2 3 niet beamen.Solist schreef:Chinuchi schreef:Naar mijn menig heeft een fax of internet niet die kracht dan als de paersoon zelf bid.moet ik bidden zien als zelfhypnose ?Mariakat schreef:Wat is die kracht dan?
Een vorm van meditatie, of hollandser en simpeler gezegd, ontspanningsoefening voor de geest, is het zeker.
Er zijn verschillende mechanismen, die een rol gaan spelen.
Afhankelijk van het soort bidden en het soort gebed.
Zoals er ook verschillende ontspanningstechnieken zijn.
Een aantal wees gegroetjes, heeft dezelfde eigenschap mi. als het opzeggen van een mantra.
De concentratie richt zich op 1 ding, waardoor rondzwervende spontane (vaak vervelende) gedachten gekanaliseerd worden, zich destilleren en daarna ook exacter zijn te benoemen en te verwerken.
Een ander mechanisme is het mechanisme van de ademhaling, die gedwongen tot rust komt.
Mits er hardop gebeden wordt.
Zoals ook bij zingen.
Waarbij dan zingen in eenvoudige langdurige liederen (bijv. gregoriaans) en canon-zingen met anderen in een groep voor dubbel effect zorgt.
Een belangrijk effect van het vragend bidden is de overgave.
Het niet meer zelf blijven vechten, maar hulp vragen.
Ook dit brengt de geest op rust.
Kijk naar al die mensen, die, als ze eenmaal voor hulp gaan de tandarts of dokter gaan, op het moment van de visiste veel minder pijn hebben.
Een gebed uit willen spreken (in opdracht of niet) uit dank, geeft een opening naar positief denken, in situaties, die bepaald worden door en waarin men gefocust is op negatieviteit.
Zo zijn er nog legio dingen te koppelen aan verschillende mechanismen, die in werking treden als men gaat bidden.
Met concentratie, dus niet een gebedje afraffelen.
***** schreef:Bidden heeft geen effect anders dan dat het soms de gemoedsrust van de bidder of mensen die anderen zien bidden beinvloedt.
Vind je dat dan niet geweldig?
En hoe zou je dit dan willen benoemen als het als katalysator gaat werken en steeds meer effect zal krijgen op alles wat maar te maken heeft met wel of niet positief denken?
Het zit tussen de oren!!!!
Natuurlijk zit het tussen de oren.
Zoals een groot gedeelte van ons welbevinden tussen de oren zit.
Maar ook de gevolgen van alles wat we voelen en ondernemen starten vanuit dit wel bevinden of beroerd voelen.
Dat is ons hele leven zeg maar.
Dit weten we allemaal.
Veel mensen hebben zo hun trukjes, om steeds maar weer positieviteit te halen uit een onuitputtelijk creatieve geest.
Maar ook heel veel mensen hebben dat niet van nature en maken daarvoor gebruik van speciale trukjes, die zij geleerd hebben van anderen en van alles wat zij leerden in het leven.
Maar dan nog is het levenskunst wat de mens nodig heeft.
En gebed of wat voor meditatie dan ook kan daarbij soms een hulp zijn.