marmot schreef:Ik heb vaak geen idee waar de woorden die ik uit vandaan komen, als ik eroplet tijdens het spreken of schrijven,lijkt het wel of ik gesouffleerd wordt, ik ben vaak verrast (
als een toehoorder )over wat eruit komt.
Ik heb daarbij het gevoel dat ik het eerder uitspeek dan het bedenkken kan...
Doet me denken aan een periode in mijn leven, waarin bij mij op een ongeremde manier berregen emoties en gegevens uit mijn verleden omhoog kwamen.
Soms kwam dat in golven, die mij er bijna in deden verdrinken.
Maar soms, vaak als ik heel rustig was, kwamen ze er al associerend tijdens praten uit.
Werden gelijk gevoeld en gerationaliseerd.
Ook stapels aha. belevenissen en conclusies, die mijn hele wereldbeeld op zijn kop deden staan.
Het klinkt inderdaad raar, maar het leek alsof de gedachten dan naar buiten kwamen via mijn praten.
Je denkt bij jezelf: "Zo had ik het nog nooit bedacht en nu vertel ik het mezelf"
Alleen zijnde en bezig in mijn tuin, kon ik trouwens soortgelijk beleven.
Als ik zwaar overstresst was door al die gedachten en emoties, voelde ik me al grasspprietjes uittrekkend, rustig en helder worden en kwamen er volledig nieuwe conclusies op herinneringen, die naar boven kwamen en viel er heel veel op zijn plekje.
Ik ervaarde dat mechanisme al observerende.
Er was dan tegelijkertijd inderdaad een soort afstandelijkheid naar mijn emotionele zelf.
Alsof mijn rationele ik mijn emotionele ik observeerde.
Toch was het een fantastisch gevoel.
Ik had de gedachte dat als ik alles op zou schrijven, ik een "nieuwe filosoof" zou worden.
Later las ik er wel eens over dat mensen het contact met henzelf kwijt raakten.
Een symptoom in een paar psychiatrische beelden.
Zg. "zelfvervreemding"
Ik weet niet of het mechanisme hierop lijkt, maar ik ervaarde dit wel als vreemd, maar absoluut niet als negatief.
Er gebeurden ook geen extreme dingen.