Ik ben het hokje.
Groeten,
Eduard.
Groeten,
Eduard.
Laatst aangepast door Socrates op 27.08.09 15:47; in totaal 1 keer bewerkt
Socrates schreef:Ik ben het hokje.
misschien dat Socrates zich in zijn graf omdraait als die woorden tot hem doordringen.Socrates schreef:De nick (hokje) Socrates gebruik ik wel vaker. Het is mijn lievelingsfilosoof. Eerlijk gezegd beschouw ik mezelf wel in bepaalde mate/vorm een reïncarnatie van het Socrates archetype.
Caspar schreef:misschien dat Socrates zich in zijn graf omdraait als die woorden tot hem doordringen.
Socrates schreef:En, beste Pangaea, wij kleuren elkander dus in. Dit doen we van geboorte af aan. We besnijden elkaars geest tot de 'kleuren' die wij onze medemensen noemen. Om dit principe enigszins uit te leggen heb ik wel eens een topic gestart; 'Ik besnijd mijn kinderen'. Maar, volledig naar verwachting mijnerzijds, zijn het slechts enkelen die min of meer een idee krijgen van wat ik daarmee bedoel te zeggen.
Als onze zintuigen, in dit geval de ogen, een boom zien, categoriseren we deze optische gegevens aan de hand van eerder ingevoerde stimuli. Onze geest plaatst de gegevens die het zenuwstelsel verwerkt in een bepaalde categorie, een waaraan het label, boom hangt. We hangen deze gegevens als het ware in het hokje; boom.
Met die uitspraak gaf ik aan dat dit vergeefse moeite is en dat men een ander nooit (geheel) kennen kan. Men kan nimmer de persoonlijkheidsstructuur (het hokje) van een ander doorgronden en/of kennen. In feite (en nu sla ik heel wat stappen over, ik weet het) staat dit in direct verband met het zogenaamde tweede gebod uit de tien van de bijbel; gij zult van god geen gesneden beelden maken.
'En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?'
Socrates schreef:Ik kwam op dierenrechtenfora via het forum tegen schoolvissen.
De 'gewone' man laat zich soms wel erg graag/makkelijk in de positie van soldaat brengen (universal soldier; Donovan).
Socrates schreef:...ik vind sportvissen verwerpelijk (maar vissen, op niet industriële manier, als voedselgaring vind ik niets mis mee), maar ik ben ook tegen het verbieden van elk gebruik van dieren voor levensonderhoud (hoewel ik wel tegen de industriële uitbuiting van dieren ben).
Nou ben ik in wezen sowieso tegen de westerse manier van "recht" spreken (“Recht is iets kroms dat recht gebogen is”; Maarten Toonder), maar dat is voer voor een discussie op zich.
De 'mind' kent zeker een dualistisch principe, een van de (belangrijkste) redenen ook dat mensen (vrijwel altijd) met twee maten meten, ..., daar wordt het zondeval principe omschreven als maya.
Ik beschouw dit werkelijk als een complement voor mij en niet als een afgang voor de andere FT leden.Socrates schreef:Ik rotzooi zo af en toe, hier en daar, wat aan en rond. Een aantal jaar geleden redelijk actief (met name eerst op dierenrechten fora en daarna op confessionele fora), de laatste tijd (ongeveer twee jaar) een stuk minder actief. Zo was ik laatst weer heel even onder nick IM (I Am, vrij naar: Ik ben (die) ik ben ...) actief op freethinker en kwam daar mariakat tegen. Omdat haar geest me enigszins vrijdenkeriger voorkwam dan de gemiddelde freethinker, deed google de rest.