Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


5 plaatsers

    Socrates

    Socrates
    Socrates


    Socrates Empty Socrates

    Bericht  Socrates 25.08.09 15:29

    Ik ben het hokje.

    Groeten,
    Eduard.


    Laatst aangepast door Socrates op 27.08.09 15:47; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    Caspar


    Socrates Empty Welkom

    Bericht  Caspar 25.08.09 16:13

    hallo Eduard, welkom op dit forum !

    en jij bent het hokje waar Socrates inzit ? verklaar je nader.

    Groeten, Caspar
    Pangaea
    Pangaea


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Pangaea 25.08.09 21:44

    Socrates schreef:Ik ben het hokje.

    Wie kleurt jou dan in?

    Socrates Stemroodpotlood

    Smile

    Anyway, welkom!
    Socrates
    Socrates


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Socrates 25.08.09 23:01

    Ik bén het hokje. Laat ik proberen uit te leggen wat ik daar (onder andere ...) mee bedoel. Het heeft te maken met informatieleer en dus met hoe de menselijke geest zijn wereldbeeld opbouwt. De gegevens die onze geest bereiken, doen dit via onze zintuigen in combinatie met de informatie verwerkende mogelijkheden van ons zenuwstelsel. Door middel van deze organen bouwen we onze perceptie op van wat wij als werkelijkheid/bestaan ervaren. Onder geest versta ik het geheel van persoonlijkheidsstructuur die ontstaat als gevolg van de manier waarop ieders eigen specifieke lichaam reageert op de stimuli die het bereiken door middel van voornoemd informatieverwerkend systeem.

    Als onze zintuigen, in dit geval de ogen, een boom zien, categoriseren we deze optische gegevens aan de hand van eerder ingevoerde stimuli. Onze geest plaatst de gegevens die het zenuwstelsel verwerkt in een bepaalde categorie, een waaraan het label, boom hangt. We hangen deze gegevens als het ware in het hokje; boom.

    Dit is uiteraard een heel simpel voorbeeld daar de menselijke geest tot zeer uitgebreide informatieverwerking en belangrijker, meta-informatieverwerking in staat is. Men neemt niet alleen waar, maar onder invloed van voornoemde persoonlijkheidsstructuur (die bijvoorbeeld ook vorm krijgen door hoe we emotioneel met stimuli omgaan) worden uit simpele hokjes, hele complexe gegevensstructuren (ook weer hokjes) aangelegd.

    Deze uitspraak deed ik eens op een forum naar aanleiding van de pogingen van iemand om mijn geest (mijn persoonlijkheidsstructuur) in te passen in een voor die persoon bestaand hokje. Met die uitspraak gaf ik aan dat dit vergeefse moeite is en dat men een ander nooit (geheel) kennen kan. Men kan nimmer de persoonlijkheidsstructuur (het hokje) van een ander doorgronden en/of kennen. In feite (en nu sla ik heel wat stappen over, ik weet het) staat dit in direct verband met het zogenaamde tweede gebod uit de tien van de bijbel; gij zult van god geen gesneden beelden maken.

    Het staat ook in verband met het feit (voor mij) dat we met name door middel van enkel en alleen taal (en ik reken emoticons daar ook onder) meer langs elkaar heen praten dan mét elkaar praten. Voor mij is internet (of eigenlijk ons geheel van huidige communicatie technologie) de huidige "vleesgeworden" toren van Babel.

    En, beste Pangaea, wij kleuren elkander dus in. Dit doen we van geboorte af aan. We besnijden elkaars geest tot de 'kleuren' die wij onze medemensen noemen. Om dit principe enigszins uit te leggen heb ik wel eens een topic gestart; 'Ik besnijd mijn kinderen'. Maar, volledig naar verwachting mijnerzijds, zijn het slechts enkelen die min of meer een idee krijgen van wat ik daarmee bedoel te zeggen.

    De nick (hokje) Socrates gebruik ik wel vaker. Het is mijn lievelingsfilosoof. Eerlijk gezegd beschouw ik mezelf wel in bepaalde mate/vorm een reïncarnatie van het Socrates archetype.


    Laatst aangepast door Socrates op 27.08.09 15:48; in totaal 3 keer bewerkt (Reden : Nader duiden van de keuze van mijn nick (hokje).)
    joaddan
    joaddan


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  joaddan 26.08.09 10:03

    Hoi Socrates,

    Ook een welkom van mijn kant. Ik hoop dat je hier een eigen plekje zult vinden, zoals we allen een plekje hebben gevonden. Uniek zijn we allemaal en daarom is het wel eens moeilijk communiseren met elkaar. Maar als we ons best doen, komen we een heel eind nietwaar.
    avatar
    Caspar


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Caspar 27.08.09 10:25

    Socrates schreef:De nick (hokje) Socrates gebruik ik wel vaker. Het is mijn lievelingsfilosoof. Eerlijk gezegd beschouw ik mezelf wel in bepaalde mate/vorm een reïncarnatie van het Socrates archetype.
    misschien dat Socrates zich in zijn graf omdraait als die woorden tot hem doordringen.
    Socrates
    Socrates


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Socrates 27.08.09 15:43

    Caspar schreef:misschien dat Socrates zich in zijn graf omdraait als die woorden tot hem doordringen.

    Ik weet zeker dat Socrates dat niet zou doen zonder eerst te beproeven of dat op gegronde redenen stoelt ...

    Bovendien denk ik dat Socrates eerst zich zou willen vergewissen welke gedachtegang achter een dergelijke uitspraak ligt en of hij wel precies begrijpt wat er bedoelt wordt.

    Uiteindelijk, wetende dat hij niets zeker kan weten, denk ik dat hij zijn huidige comfortabele positie sowieso niet zou willen verruilen vanwege iets onbenulligs als het ego ...


    Laatst aangepast door Socrates op 27.08.09 15:53; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : Overbodig woord verwijderd uit de laatste zin.)
    Pangaea
    Pangaea


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Pangaea 27.08.09 16:05

    Socrates schreef:En, beste Pangaea, wij kleuren elkander dus in. Dit doen we van geboorte af aan. We besnijden elkaars geest tot de 'kleuren' die wij onze medemensen noemen. Om dit principe enigszins uit te leggen heb ik wel eens een topic gestart; 'Ik besnijd mijn kinderen'. Maar, volledig naar verwachting mijnerzijds, zijn het slechts enkelen die min of meer een idee krijgen van wat ik daarmee bedoel te zeggen.

    Hoi Socrates,
    ik denk zeker dat je een punt maakt, en we kunnen elkander ook nooit volledig leren kennen.
    Maar zou je in dit verband ook niet de rollen kunnen omdraaien?
    Ik bedoel, stel je eens voor dat wij onszelf al bij voorbaat inkleuren, wat we dan de 'persoonlijkheid' noemen. De mens zoekt op deze manier houdvast aan iets wat stabiel over de jaren heen is. Het geeft hem een gevoel van identiteit; het 'zelf', een 'ik' of de 'ego'. Met deze handvaten trachten we weer de wereld om hem heen te begrijpen (=grip) en kleuren we met onze eigen kleur(en potlood) de wereld in.

    Als onze zintuigen, in dit geval de ogen, een boom zien, categoriseren we deze optische gegevens aan de hand van eerder ingevoerde stimuli. Onze geest plaatst de gegevens die het zenuwstelsel verwerkt in een bepaalde categorie, een waaraan het label, boom hangt. We hangen deze gegevens als het ware in het hokje; boom.

    Dit is zeker een grappige fenomeen. We hoeven maar een paar lijntjes te tekenen en we herkennen er al een boom in. (Het schijnt dat we gezichten nog beter kunnen herkennen en dat we daarom overal gezichten in kunnen zien.) Bedrijven doen er dan ook veel aan om een makkelijke herkenbare logo te ontwerpen die de herkenbaarheid voor iedereen zo groot mogelijk is. Een moeilijke voorbeeld, we herkennen allemaal de logo van de Nederlandse Spoorwegen, maar kan jij die nu ook zo uit de pols tekenen? Moeilijker dan je denkt. Logo hier. Herkennen wel, maar produceren?

    Met die uitspraak gaf ik aan dat dit vergeefse moeite is en dat men een ander nooit (geheel) kennen kan. Men kan nimmer de persoonlijkheidsstructuur (het hokje) van een ander doorgronden en/of kennen. In feite (en nu sla ik heel wat stappen over, ik weet het) staat dit in direct verband met het zogenaamde tweede gebod uit de tien van de bijbel; gij zult van god geen gesneden beelden maken.

    Mooie interpretatie van het tweede gebod. Smile
    Maar waarom zou je de andere persoonlijkheidstructuur (het hokje) willen doorgronden?
    Contact maken is toch iets meer dan alleen elkander rationeel begrijpen?
    Misschien moet je het meer als een spiegel gebruiken en de muren van je eigen hokje afbreken?
    Vergelijking met Mattheüs 7:3
    'En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?'

    Zolang je maar (probeert) om liefdevol de ander te benaderen (contact te maken), ontstaat er een opening vanzelf. Een wederzijdse respect, waar je op elkander kan vertrouwen. Cool En komt er geen contact? Dan ben je liefdevol geweest, en dat is de beloning zelf. Wink
    Socrates
    Socrates


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Socrates 27.08.09 16:14

    Ik zit zo te zien behoorlijk op één lijn met jou Pangaea. Beetje saai antwoord, maar veel meer kan ik er niet van maken. Basketball
    Pangaea
    Pangaea


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Pangaea 27.08.09 16:29

    Nee toch zeker, hebben we contact? Laughing

    Hoe ben je hier ( op deze forum, geen diepe filosofische vraag) eigenlijk terecht gekomen?
    Ben een beetje nieuwsgierig. Cool
    Socrates
    Socrates


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Socrates 27.08.09 16:47

    Ik rotzooi zo af en toe, hier en daar, wat aan en rond. Een aantal jaar geleden redelijk actief (met name eerst op dierenrechten fora en daarna op confessionele fora), de laatste tijd (ongeveer twee jaar) een stuk minder actief. Zo was ik laatst weer heel even onder nick IM (I Am, vrij naar: Ik ben (die) ik ben ...) actief op freethinker en kwam daar mariakat tegen. Omdat haar geest me enigszins vrijdenkeriger voorkwam dan de gemiddelde freethinker, deed google de rest. jocolor
    Pangaea
    Pangaea


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Pangaea 02.09.09 22:03

    Daar herken ik ook wel wat in; voor mij is mondelinge communicatie en persoonlijk contact toch veel meer waard dan woorden vanaf een scherm lezen.

    Zelf ben ik kortgeleden op het freethinkers forum terecht gekomen. Zelf was ik nooit erg onder de indruk van ethische theorieën/vakken. Grappig dat ik dan toch weer te vinden ben op de dierenrechten forum op de freethinkers site. Wink Bij dit onderwerp is het toch duidelijk af te lezen dat mensen een andere rechtvaardiging hebben en/of hun rationaliteit anders gebruiken om niet de bevoorrechte positie op te geven (tov dieren).

    Wat zocht jij op die dierenrechten fora?
    Socrates
    Socrates


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Socrates 02.09.09 22:29

    Ik kwam op dierenrechtenfora via het forum tegen schoolvissen. Ik constateerde dat dierenrechten activisten nogal eens krom redeneerden en minder begaafde sportvissers met drogredenen en verbaal (intelligent, dat wel) geweld omver probeerden te blazen. Daar gaf ik wat tegengas tegen en dat werd me niet in dank afgenomen. Op het veganisme forum staan nog wel wat bijdragen van mij.

    Ik vind overigens de mensen ook krom denken wat het gebruik van dieren aangaat, maar regelmatig niet om precies dezelfde redenen als dierenrechten activisten. Ik vind gebruik van dieren niet per se amoreel en per definitie altijd misbruik. Ik vind de mensen over het algemeen over heel veel zaken krom denken overigens. Maar goed mijn recht kan net zo krom zijn.

    Persoonlijk contact is zeker te prefereren in de dialoog. Heb een paar keer meegemaakt dat mensen op een forum helemaal op me afknapten, maar bij een daadwerkelijke ontmoeting daar heel anders tegenover gingen staan. Freethinker ben ik nu twee keer vanaf gegooid. Om heel onnozele redenen. Er zijn een paar mensen die een persoonlijke vete met me schijnen te hebben. En dat alleen vanwege wat letters, wat woorden, wat vlekjes in hun geest. Het geeft wel een inzicht in hoe mensen vanuit heel kleine verschillen in denken (en dus ook voelen) tot grof gewelddadige daden (zoals genocide en oorlogen) kunnen komen. Dat draait niet alleen om geld en macht. De 'gewone' man laat zich soms wel erg graag/makkelijk in de positie van soldaat brengen (universal soldier; Donovan).


    Laatst aangepast door Socrates op 02.09.09 22:30; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Woordje toegevoegd (/makkelijk in laatste zin).)
    Pangaea
    Pangaea


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Pangaea 02.09.09 23:01

    Socrates schreef:Ik kwam op dierenrechtenfora via het forum tegen schoolvissen.

    Bedoel je een school vissen? Of bedoel je de vak vissen op school?

    Ik heb je bijdrage hier en daar ook tegen gekomen op het freethinkers forum. Ik denk dat je er niet teveel van waarde aan toe moet schrijven. Zoals elke school vissen proberen ze groot te lijken Wink om anders denkenden af te schilderen en niet in te gaan op (andere manieren van) redenaties.

    Zo zijn er toch wat klachten te lezen van mensen die hun vrij-denkers kwaliteit bekritiseren?
    Dat is niet echt mijn ding, volgens mij ben je geen vrijdenker als je tegen ergens tegen keert. Zo geloof ik dat de 'mind' een dualistische mechanisme kent. Ergens van afkeren is jezelf beschermen voor één kant die je niet wilt zien/begrijpen/invoelen. Dus eigenlijk zijn we weer met elkaar eens. Very Happy

    De 'gewone' man laat zich soms wel erg graag/makkelijk in de positie van soldaat brengen (universal soldier; Donovan).

    Zeker, denk maar aan verschillende experimenten waarbij mensen in een zogenaamde experiment aan een proefpersoon een dodelijke stroomshock geven. Dat alles omdat de autoriteit dat zegt.
    Socrates
    Socrates


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Socrates 03.09.09 10:52

    Begin 2002 nam het hengel"sport"blad BEET het initiatief voor een schoolviscompetitie. In reactie daarop werd door (een bepaalde groep mensen binnen) de dierenbescherming en de dierenrechtenbeweging, met name door een groep mensen gelieerd aan het extremistische Animal Liberation Front welke in Nederland vertegenwoordigd wordt door de (op het oog "nette") stichting Animal Freedom, de actiegroep NietInDeHaak opgericht. In de WayBack machine van het internet archief is daar nog wel het e.e.a. over terug te vinden: http://web.archive.org/web/*/http://www.nietindehaak.nl. Daar was ook een forum aan verbonden. Ik zat daar tussen de strijdende partijen in; ik vind sportvissen verwerpelijk (maar vissen, op niet industriële manier, als voedselgaring vind ik niets mis mee), maar ik ben ook tegen het verbieden van elk gebruik van dieren voor levensonderhoud (hoewel ik wel tegen de industriële uitbuiting van dieren ben). Dat laatste is waar dierenrechten organisaties (zoals ALF en PETA) naar streven: wetgeving waarin elk gebruik van dieren tot strafbaar feit wordt gesteld en waarin bijvoorbeeld het doden van dieren gelijk gesteld wordt aan het doden van een mens. Nou ben ik in wezen sowieso tegen de westerse manier van "recht" spreken (“Recht is iets kroms dat recht gebogen is”; Maarten Toonder), maar dat is voer voor een discussie op zich.

    De 'mind' kent zeker een dualistisch principe, een van de (belangrijkste) redenen ook dat mensen (vrijwel altijd) met twee maten meten. dit principe en zijn psycho-sociologische consequenties is belangrijk onderwerp van religie. Het gevangen zitten in het dualistische denkkader, wordt in de christelijke religie ook wel omschreven als de zondeval, de verdrijving uit het paradijs (de staat waarin de dieren verkeren die niet oordelen en veroordelen, maar puur handelen vanuit instinct, welk laatste je ook wel als godswetten zou kunnen omschrijven. Gods koninkrijk is dan ook geen (toekomstige) sprookjeswereld meer, maar een staat van bewustzijn waarin men ontsnapt is aan val van zonde, dus aan de val waarin ons denken (en dus ook voelen!) ons gevangen houdt. Deze val wordt ook wel EGO genoemd. De Veda's zijn hier ook duidelijk over, daar wordt het zondeval principe omschreven als maya.


    Laatst aangepast door Socrates op 03.09.09 11:01; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Aanpassing gedaan omdat de wildcard '*' de url metatag verstoort (zie de verwijzing naar de NietInDeHaak website in de WayBack machine).)
    Pangaea
    Pangaea


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Pangaea 10.09.09 17:41

    Socrates schreef:...ik vind sportvissen verwerpelijk (maar vissen, op niet industriële manier, als voedselgaring vind ik niets mis mee), maar ik ben ook tegen het verbieden van elk gebruik van dieren voor levensonderhoud (hoewel ik wel tegen de industriële uitbuiting van dieren ben).

    Dergelijke ethische kwesties en keuzes zijn moeilijk rationeel te verdedigen. Zelf eet ik voornamelijk vegatarisch (er zit namelijk in veel producten vleesrestanten verwerkt), omdat ik geen leed wil veroorzaken/op mijn geweten willen hebben, veroorzaakt door de bio-industrie. Volgens mij gaat het hier ook om dat door de grootschalige karakter van de vleesverwerking geen enkele binding meer is met het dier. Zodoende is de morele afweging om vlees te laten staan gering. Een parallelle vergelijking is de strategische manier om in een oorlog de vijand 'onmenselijk' te maken en zodoende meer bereidheid te verkrijgen om 'zwaardere middelen' in te zetten. Daarom is het gebruikelijk om dieren te benoemen als 'product', alsof dieren een ding zijn. Overigens zou ik niet treurig zijn als we de omgang met dieren gaan veranderen; verbieden om vlees te eten wil ik ook niet, maar het zou goed zijn dat mensen weer eens bewust worden waar hun voedsel vandaan kwam. Dat mensen weer waardering krijgen in wat ze eten. En zodra dat gebeurt, dan laten ze het vlees eten vanzelf wat vaker achterwege.

    Nou ben ik in wezen sowieso tegen de westerse manier van "recht" spreken (“Recht is iets kroms dat recht gebogen is”; Maarten Toonder), maar dat is voer voor een discussie op zich.

    Start er een topic over, ik ben benieuwd hoe jij dat ziet/verwoord. Wink

    De 'mind' kent zeker een dualistisch principe, een van de (belangrijkste) redenen ook dat mensen (vrijwel altijd) met twee maten meten, ..., daar wordt het zondeval principe omschreven als maya.

    Duidelijk verwoord. Smile
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Mariakat 22.09.09 15:13

    Socrates schreef:Ik rotzooi zo af en toe, hier en daar, wat aan en rond. Een aantal jaar geleden redelijk actief (met name eerst op dierenrechten fora en daarna op confessionele fora), de laatste tijd (ongeveer twee jaar) een stuk minder actief. Zo was ik laatst weer heel even onder nick IM (I Am, vrij naar: Ik ben (die) ik ben ...) actief op freethinker en kwam daar mariakat tegen. Omdat haar geest me enigszins vrijdenkeriger voorkwam dan de gemiddelde freethinker, deed google de rest. jocolor
    Ik beschouw dit werkelijk als een complement voor mij en niet als een afgang voor de andere FT leden.
    Leuk dat je deze bron van vrijdenkers onderwerpen en samengaan van de resultaten daarvan hebt ontdekt.
    Ik heb nog niet veel gelezen, want ik heb eerst de voor mij belangrijkste topics geopend en een blik in je profiel geworpen.
    waar ik wel enigszins, maar niet veel wijzer van ben geworden. geek
    Tot nog toe lijken jouw bijdragen me een aanwinst voor iedereen, die geïnteresseerd is in zijn medemens en jouw berichten kunnen een zekere toegift worden en zijn op dit forum volgens mij.

    Om kort te zijn:
    Welkom dus.
    Socrates
    Socrates


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Socrates 24.09.09 16:14

    Bedankt voor je welkom, Mariakat. Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad. Je bent in ieder geval weer veilig teruggekeerd.

    Dogmatisch denken is voor de meeste mensen een onoverkomelijk automatisme, geloof in bepaald vaststaande paradigma noodzakelijk om het denken en voelen (enig) houvast te geven. Meeste mensen beseffen zich dit niet of nauwelijks en zogenaamde vrijdenkers vormen daarop zelden een uitzondering. Althans zo komt het toch op mij over.

    De afgrond van de chaos ingaan in ons denken en gevoelen (wat in wezen verschijningsvormen van dezelfde informatieverwerkende structuur van ons bewustzijn zijn) is niet velen 'gegeven'. Ik bedoel daar geenszins mee dat degenen die zover gaan op enigerlei wijze 'beter' of 'meer' zijn dan zij die zich nog in de schaduwen van de grot (Plato) bevinden. Ze bewegen zich enkel in een andere bewustzijnstoestand, die inherent aan het denken van de 'normalen' van geest wel iets moet zijn wat zich in het vlak van goed/kwaad begeeft.

    Gesponsorde inhoud


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 26.04.24 12:33