Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Socrates

    avatar
    marmot


    Socrates Empty Socrates

    Bericht  marmot 26.05.09 17:46

    De drie zeven

    Socrates, de Griekse wijsgeer, liep eens door de straten van Athene. Plotseling komt een man opgewonden naar hem toe. "Socrates! Ik moet je iets vertellen over je vriend die..."
    "Ho eens even", onderbreekt Socrates hem. "Voordat je verder gaat. Heb je het verhaal dat je mij wilt vertellen gezeefd door de drie zeven?"
    "De drie zeven? Welke drie zeven", vraagt de man verbaasd.
    "Laten we het proberen", stelt Socrates voor.

    "De eerste zeef is de zeef van de waarheid. Heb je onderzocht of het waar is wat je mij vertellen wilt?"
    "Nee, ik hoorde het vertellen en..."

    "Ah juist! Dan is het toch zeker wel door de tweede zeef gegaan? De zeef van het goede? Is het iets goeds wat je over mijn vriend wilt vertellen?"
    Aarzelend antwoordt de man: "Eeeh nee, dat niet. Integendeel..."

    "Hm", zegt de wijsgeer. "Laten we dan de derde zeef gebruiken. Is het noodzakelijk om mij te vertellen wat jou zo opwindt?"
    "Nee, niet direct noodzakelijk", antwoordde de man.

    "Welnu", zegt Socrates glimlachend. "Als het verhaal dat je vertellen wilt, niet waar is, niet goed is en niet noodzakelijk is, vergeet het dan en belast mij er niet mee."
    avatar
    marmot


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  marmot 26.05.09 18:05

    Een beetje pijnlijk Embarassed maar toch :

    Er is niets wat het eigen IK meer behaagd dan vouten van anderen te corrigeren.

    marmot
    avatar
    Phinch


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Phinch 27.05.09 19:03

    Als je weet hoe een microprosessor werkt dan kan ik misschien zelf ook eens zo'n anecdote vertellen als de tijd daar is. flower
    Tomas
    Tomas


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Tomas 28.05.09 18:08

    Marmot:
    De drie zeven

    Ere aan Socrates, een gewoon weldenkend mens had dit zeker niet kunnen bedenken.

    Tomas
    avatar
    marmot


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  marmot 28.05.09 18:32

    Phinch schreef:Als je weet hoe een microprosessor werkt dan kan ik misschien zelf ook eens zo'n anecdote vertellen als de tijd daar is. flower


    Wat is jouw probleem Phinch ?


    marmot
    Tomas
    Tomas


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Tomas 02.06.09 17:40

    Waren die drie zeven wel van Socrates? Of had Socrates toevallig stukjes van "Prediker" gelezen?

    Tomas
    avatar
    marmot


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  marmot 04.06.09 13:21

    Goeie vraag Tomas, hoe kwam je daarop ? Ik vraag mezelf ook nogaleens af wat werkelijk van mezelf is.

    marmot

    Gesponsorde inhoud


    Socrates Empty Re: Socrates

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 28.03.24 11:30