Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    God gruwt ervan....

    joaddan
    joaddan


    God gruwt ervan.... Empty God gruwt ervan....

    Bericht  joaddan 16.08.09 22:46

    God gruwt ervan
    Het klinkt hard, maar is wel waar: God gruwt van elke vorm van manipulatie en dwang, omdat het mensen kapotmaakt. Slachtoffers voelen zich lamgeslagen en hun vertrouwen is beschaamd. En dat terwijl Christus ons juist heeft vrijgemaakt, opdat we waarlijk vrij zouden zijn (Galaten 5). Diezelfde Christus is niet gekomen om Zich te laten dienen, maar om te dienen en Zijn leven te geven als losprijs voor velen, zo is te lezen in Mattheüs 20:28. Manipulatieve leiders zijn er om zich juist wél te laten dienen. Om een bepaald doel te bereiken, worden mensen gebruikt (misbruikt?). Terwijl God de Zoon Zijn hoge positie verlaten heeft om Zich te vernederen tot een dienstknecht – zonder zweem van eigenbelang – discussieerden Zijn apostelen over de vraag wie van hen de meeste was in het koninkrijk van God. En vandaag is dat niet veel anders. We willen ten diepste allemaal de meeste zijn, macht hebben en we vinden het heerlijk als anderen naar ons luisteren of ons gehoorzamen. Daarom verafschuwt God alle vormen van manipulatie, ook in kerken of christelijke organisaties. Manipulatie staat namelijk lijnrecht tegenover vrijheid. En God wil juist dat we vrij zijn.

    Naar aanleiding van ‘Macht en manipulatie – toch niet onder christelijke leiders?!’ Auteurs: Jaap Bönker en Ton Wintels
    avatar
    marmot


    God gruwt ervan.... Empty Re: God gruwt ervan....

    Bericht  marmot 17.08.09 20:05

    Terwijl God de Zoon Zijn hoge positie verlaten heeft om Zich te vernederen tot een dienstknecht.

    Vernederen betekent zoiets als min( der ) achten.

    God of zijn zoon zou dus een dienstknecht minder achten ? Kan me daar niets bij voorstellen.

    Om zich te vernederen ? tot een dienstknecht ?.... wat moet een dienstknecht met zo;n opmerking.?

    marmot.
    Tomas
    Tomas


    God gruwt ervan.... Empty Re: God gruwt ervan....

    Bericht  Tomas 18.08.09 18:01

    Joaddan:
    God gruwt ervan

    Hoe weet jij dat, spreek jij regelmatig met God of heb jij dat ergens gelezen?

    Tomas
    joaddan
    joaddan


    God gruwt ervan.... Empty Re: God gruwt ervan....

    Bericht  joaddan 18.08.09 22:10

    Naar aanleiding van ‘Macht en manipulatie – toch niet onder christelijke leiders?!’ Auteurs: Jaap Bönker en Ton Wintels

    1.staat eronder, dus heb ik het gelezen en wilde dat wel delen. Zo gaat het toch op internet? De woorden die men aanhaalt zijn vaak geciteerd en ik schrijf netjes van wie of wat.
    2.Ja, ik spreek regelmatig met God, lees in de Bijbel, doe Bijbelstudie, ga naar een gemeente, bid aan tafel, zit op christelijke forums..maar ook op forums waar een stukje staat waar je kan filosoferen erover.

    wat is uw antwoord op Marmot ipv op mijn slakje zout te leggen?


    *Marmot
    Om zich te vernederen ? tot een dienstknecht ?.... wat moet een dienstknecht met zo;n opmerking.?

    Jezus heeft de heerlijkheid van de hemel afgelegd om hier op aarde te leven als mens.
    (Ik heb het eens gehoord als vergelijkbaar: jij als mens daalt af naar het rijk van de mieren, wormen of zo.. totaal anders dan mens.)
    Dat deed Hij om voor onze zonden te sterven. God minachte Jezus niet, Jezus vernederde zichzelf voor ons, om onze gelijke te worden.
    Socrates
    Socrates


    God gruwt ervan.... Empty Re: God gruwt ervan....

    Bericht  Socrates 28.08.09 21:10

    Joaddan, blijkbaar behoor jij tot de groep mensen die de bijbel leest zoals een kind een sprookje leest. Jammer, zo ontgaat de lezer namelijk de essentie (geest, dat wat ook wel "heilige geest" of "christus" wordt genoemd) van het verhaal. Als een volwassene een sprookje leest, weet hij dat hij dat de verteller in allegorieën (beeltenissen) de bedoeling achter het verhaal (de geest van het verhaal) probeert over te brengen.

    Feitelijk is de bijbel in geschreven vorm rechtstreeks in strijd met het tweede gebod, want er wordt gepoogd "dat wat God genoemd wordt" te beschrijven. Te beschrijven in (gesneden, want in bepaalde vorm gegoten) beeltenissen.

    Overigens, alleen mensen gruwen. Althans de mensen die nog gevangen zijn in de zondeval. Mensen die vrij zijn (van de zondeval) gruwen niet, want leven in "dat wat het koninkrijk gods genoemd wordt". Zij hebben zich bevrijd van de illusie goed/kwaad en zoeken inderdaad geen macht over anderen, want alleen de macht over zichzelf (hun ego) maakt vrij. Het paradoxale is dat deze macht over zichzelf niet afgedwongen kan worden, maar alleen bereikt door zelfkennis.


    Laatst aangepast door Socrates op 28.08.09 21:13; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Zinsbouw iets verfraaid.)
    avatar
    marmot


    God gruwt ervan.... Empty Re: God gruwt ervan....

    Bericht  marmot 28.08.09 22:44

    *Marmot
    Om zich te vernederen ? tot een dienstknecht ?.... wat moet een dienstknecht met zo;n opmerking.?
    Jezus heeft de heerlijkheid van de hemel afgelegd om hier op aarde te leven als mens.
    (Ik heb het eens gehoord als vergelijkbaar: jij als mens daalt af naar het rijk van de mieren, wormen of zo.. totaal anders dan mens.)
    Dat deed Hij om voor onze zonden te sterven. God minachte Jezus niet, Jezus vernederde zichzelf voor ons, om onze gelijke te worden.



    Het voelt mij aan als een neerbuigende houding, en kan me dat niet voorstellen van iemand als jezus.
    Ik denk dat anderen dat zo hebben gezien of ervaren.

    marmot.
    joaddan
    joaddan


    God gruwt ervan.... Empty Re: God gruwt ervan....

    Bericht  joaddan 31.08.09 21:58

    Johannes 3:17 >God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.
    Johannes 6: vers 38> want ik (Jezus)ben niet uit de hemel neergedaald om te doen wat ik wil, maar om te doen wat hij ( God de Vader)wil die mij gezonden heeft. 39 Dit is de wil van hem die mij gezonden heeft: dat ik niemand van wie hij mij gegeven heeft verloren laat gaan, maar dat ik hen allen laat opstaan op de laatste dag. 40 Dit wil mijn Vader: dat iedereen die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven heeft, en dat ik hen op de laatste dag uit de dood zal opwekken.’

    Als de Zoon uit de hemel is gekomen, komt Hij uit een heilige omgeving. De aarde is nogal een tegenbeeld ervan. Dus om van zuiver, goed en zonder nare dingen op aarde te komen, lijkt mij wel een behoorlijke neerbuigende en behoorlijke verandering.

    Gesponsorde inhoud


    God gruwt ervan.... Empty Re: God gruwt ervan....

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 09.05.24 0:35